2023-06-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jag tror att det är så enkelt som att de redan HAR 6 ubåtar i drift, och att det skulle gå väsentligt fortare att "bara" HTMa dem, istället för att bygga en helt ny klass ubåtar. Tror inte att det hindrar dem från att köpa franska ubåtar för att ersätta Collins, men nu lär det dröja väsentligt längre.

Sen tycker jag som oinitierad att eftersom nu Kockums byggt upp kompetens (och framförallt kapacitet) igen, och dessutom HTMat Gotland redan, så är det nästan en no-brainer att låta dem titta på vad som går att göra med Collins. De har ju skalet "gratis", och även ritningarna på originalet (Västergötland) på plats, så att riva ur det gamla innehållet och skicka in vad som är en A26 "0.5" lär ju vara ett enormt lyft. Våra Gotland har ju precis fått samma behandling, så jag förstår Australien då Kockums troligen kan erbjuda både väsentligt billigare pris, och framförallt insparad tid.

De skippade ju de franska för ett samarbete med USA om atomdrivna.

SAAB valdes bort ganska tidigt för nya ubåtar.

Kanske det tar lång tid att fixa till atomubåtar så det krävs en rejäl uppgradering och livstidsförlängning?

Jag vet inte... men detta var ganska oväntat och väldigt bra för SAAB Kockums.
Citera
2023-06-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Kanske det tar lång tid att fixa till atomubåtar så det krävs en rejäl uppgradering och livstidsförlängning?

Jag misstänker att det är leveranstiden som ställer till det. USA kan inte leverera förrän en bit in på 2030-talet, då de förstås ska bygga sina egna ubåtar först också...

Under tiden måste något göras. Om det är 10-15 år till första nya ubåten kommer, så blir de ju under tiden föråldrade. Kom ihåg att Sverige har haft hela Gotlandsklassens tjänstetid emellan och vi bygger deras ersättare nu, och de ubåtar Australien har är från generationen innan Gotland.
Citera
2023-06-15, 18:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Inte oväntat. Det har ju hela tiden varit känt att det behövs en gap-filler mellan Collins och de nya atomubåtarna. Collins kan ju uppgraderas till delvis A26-standard och opereras fram till, och parallellt, med de första atomubåtarna.
Citera
2023-06-15, 18:28
Medlem
TheComebackKids avatar
Man biter väl på naglarna nu men borde ha en bra chans att ta Holland-ordern, konsortium med lokala Drammen. Då kan Saab/Kockums plocka in flera lukrativa beställningar. Marknaden måste vara enorm, massa flottor sitter på ett antal 80-talsvarianter på bl a ThyssenKrupp. En del lär naturligtvis helt avskaffa sitt u-båtsvapen, andra i behov 3-4 st av A26 typ. Holländska ordern jäkligt viktig att få.
Citera
2023-06-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Man biter väl på naglarna nu men borde ha en bra chans att ta Holland-ordern, konsortium med lokala Drammen. Då kan Saab/Kockums plocka in flera lukrativa beställningar. Marknaden måste vara enorm, massa flottor sitter på ett antal 80-talsvarianter på bl a ThyssenKrupp. En del lär naturligtvis helt avskaffa sitt u-båtsvapen, andra i behov 3-4 st av A26 typ. Holländska ordern jäkligt viktig att få.

Jupp om de får Holland är det lugnt för dem, då känns de tryggade för framtiden.

Oehört viktigt att inte bara ha FMV som kund och då är Australiens order (?) mycket bra steg i rätt riktning.

Kockums mådde inte bra under Thyssens ledning.
Citera
2023-06-15, 19:16
Moderator
Neksnors avatar
Då fokuserar vi på A26. Collinsklassens livstidsfölängning kan diskuteras i (FB) Australien förlänger livstiden på Collins-klassen av ubåtar med Kockums hjälp.

/Mod
Citera
2023-06-22, 16:26
Medlem
Danmark vurderer å anskaffe ubåter igjen etter et opphold på 20 år.

https://breakingdefense.com/2023/06/denmark-considering-military-submarines-after-almost-20-year-gap-danish-lawmaker/
Citera
2023-06-22, 17:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh

https://breakingdefense.com/2023/06/denmark-considering-military-submarines-after-almost-20-year-gap-danish-lawmaker/

Ett annat alternativ är nära samarbete med vänligt sinnade länder.

Rent krasst så vore det bättre om Sverige och Tyskland skötte ubåtsverksamheten i det området. Sverige kan även ta över skyddet av luftrummet över Bornholm.

Danmark kan bidra med något annat, t ex med en amfibiebrigad som skyddar Öresund från båda sidor.

Tänk NATO.
Citera
2023-06-24, 09:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ett annat alternativ är nära samarbete med vänligt sinnade länder.

Rent krasst så vore det bättre om Sverige och Tyskland skötte ubåtsverksamheten i det området. Sverige kan även ta över skyddet av luftrummet över Bornholm.

Danmark kan bidra med något annat, t ex med en amfibiebrigad som skyddar Öresund från båda sidor.

Tänk NATO.
Det tramset höll man på med efter kalla kriget, det slutade med att ingen har kompetens för något.
Citera
2023-06-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh

Spännande Kommer Danskarna designa och bygga egna ubåtar eller betäller man ubåtar från andra länder Tyskland lär väl vara en het kandidat gissar jag.
Citera
2023-06-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas237
Spännande Kommer Danskarna designa och bygga egna ubåtar eller betäller man ubåtar från andra länder Tyskland lär väl vara en het kandidat gissar jag.
Først skal de bestemme om de skal ha ubåter, og hvis det blir resultatet så kommer de garantert til å kjøpe en ferdig båt fra f.eks Sverige eller Tyskland.
Citera
2023-06-24, 10:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas237
Danmark kan inte bygga ubåtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in