Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
A: Jo. Du har fel här. Läs på om djurskyddslagen.
Vad skall jag läsa? Att man inte har ansvar för sina hästar om man binder fast dem någonstans?
Vore bra om du kunde länka till det, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
B: Det är ju din högst subjektiva okulära åsikt utifrån en bild. Pålen hade helt rätt dimensioner, problemet var att den inte var ordentligt fastsatt.
Tja, din högst subjektiva åsikt var att:
"Den var förmodligen/gissningsvis gammal och inte fått någon tillsyn på flera år."
Så här ser den ut:
https://ibb.co/c8nd01R
Gammal eller för klen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
Menar du att Micke skulle grävt upp pålen, tagit hållfasthetsprover, kanske skickat in dem vidare till NFC för analys innan? Var du där? NEJ. Håll dina okulära okunniga åsikter för dig själv så blir vi alla lite gladare.
Jag är inte här för att sprida glädje.
Om du är på väg att binda en häst i något som du ser att du kan flytta på med handkraft eller göra sönder med din egna kroppsvikt så har du gått förbi allt sunt förnuft och lämnat hästvettet bakom dig.
Varje år skadas hästar när oförsiktiga människor binder häst i bänkar utanför stallet, bord på rastplatsen eller cykelställ vid affären.
Virket utanför restaurangen ser ut att vara tryckimpregnerat. Den processen berövar träet ungefär halva hållfastheten.
Arrangemanget utanför restaurangen är dimensionerat för att binda hund i.
Att binda upp bara en enda häst i så klent material är att be om en "olycka".
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
C: 10 är inom gängse norm.
Var någonstans har du fått det ifrån?
Hur skall du kunna agera när något händer om du är 10 meter från hästarna?
Speciellt om du sitter ner. Vid ett bord. Med andra människor omkring dig. Och ett staket emellan dig och djuren du ansvarar för.
Den som placerar sig 10 meter från djuren man ansvarar för har placerat sig uppe på läktaren i sitt livs viktigaste match.
Vilket torde ha bevisats, eller hur...?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
Det märks att du inte äger eller kan något om hästar. Tanken är att du ska kunna binda hästen för att gör NÅGOT ANNAT, exempelvis, fika, hämta vatten till hästen, vila... annars finns det liksom ingen anledning att ens binda pållen på pålen (fniss).
Nej, det skall egentligen inte finnas någon vettig anledning till att behöva binda upp en häst utomhus.
Hästen tjänar oss väl. Vårt ansvar är att sörja för hästens välbefinnande, hästens säkerhet, vår egen säkerhet och även omgivningens säkerhet. Att binda upp en häst innebär en ökad risk, något man bör undvika.
Att binda upp och lämna en häst uppbunden är helt oacceptabelt i min värld och verkligen ett sätt att be om problem.
Allt det du räknar upp är saker som kunde lösts bättre - fika gör man före eller efter arbetet med häst, behöver du vila så får du passa på innan det är dags för nästa häst, behöver man gå iväg under arbetet med häst för att hämta vatten är det något grundläggande fel med upplägget man arbetar efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
Kom gärna med förslag på varför man binder en häst om man inte ska göra något som innefattar att iaf röra sig bortanför hästen några meter?
Nej, jag vill absolut inte komma med förslag.
Uppbindning utomhus är något som i det absolut längsta skall undvikas - eftersom det innebär en avsevärt förhöjd risk. För häst. För människa.
Det enda tillfälle det är motiverat att göra det är när man ryktar igenom hästen. Man slipper kringflygande stöv i stallet.
Plocka ut det du behöver för jobbet, inklusive flugspray, och ta ut hästen först när du verkligen är redo att jobba med den.
Det finns inte NÅGOT ANNAT att ägna sig åt än hästen när man är med hästen.
Det du binder i skall vara avpassat för ändamålet. Minst grävt ned på plats, gärna gjutet ned och därmed betryggande förankrat.
Stolp som bara är slagen ner lyfts upp lika enkelt igen.
Att rida iväg till en restaurang och kokettera med att dricka öl gör man för att människan vill - och i detta fallet for att man kan tjäna pengar på att lägga in det som ett stopp på vägen.
Det är inte påkallat av hästens behov, och det innebär dessutom en ökad risk både för häst och människor runt omkring.
Alltså låter man bli.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
D: Herregud. Olyckor "tillåts" inte hända, det är liksom inom själva definitionen att det inte går. För tillåter du något att hända är det per se ingen olycka. Eller hur?
Du är inne på något där, utan att själv riktigt inse det.
Ta din senaste "olycka", nysta upp händelseförloppet baklänges och ser var det gick snett. Fortsätt gärna ändå längre bakåt i skeendet och upptäck alla exits du hade kunnat agera annorlunda på för att slippa hamna i en situation som ledde till en "olycka".
Majoriteten av det folk idag kallar olyckor grundar sig mer i slarv, okunskap och ren jävla dumhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
Man kan hoppas att du sitter i vadderat rum med hjälm och sondmatning.
Bekymra dig inte om mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
Att leva innebär att utsätta sig för risker. Olyckor sker. Kommer alltid att göra. Murphys lag.
Just det tankesättet leder till nya "olyckor".
Intressant att du söker stöd i Murphy.
Du har nog ingen aning om vem han var, vad hans teser gick ut på eller hans banbrytande arbete med Defensive Design.
Så mycket kan jag säga: någon defatist var han inte, och han lär vända sig i sin grav varje gång han felförstås av sådana som dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
E: Det finns inget förbud mot att dyka i tömda bassänger, så sant, och bassängägaren kommer inte heller ställas till svars för dennes tomma simbassäng. Eller hur. Vilket ickeargument.
Allt man gör får konsekvenser.
Just nu ligger två människor allvarligt skadade på sjukhus på grund av någons görande, låtande eller förbiseeende.
Lite ödmjukhet inför detta kanske vore på sin plats...?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
Jag antar att du själv anser att din personliga professionalism och kunnighet inom risker gör att du aldrig råkar ut för en olycka (och gör du det måste någon person krävas som ansvarig, det kan inte bara vara otur/tillfällighet/slump).
Det var fan vad du skall göra detta kring mig och min person...?!
Hur som helst - jag kan berätta att jag arbetar med att identifiera risker, minimera dessa och bedöma konsekvenser. Jag är utbildad inom området, undervisar inom det och lever med risker.
Det gör - precis tvärtemot vad du verkar tro, att jag har bra koll på hur stora mina chanser är att råka ut för en olycka. Och, ja - otur/tillfällighet/slump har en mycket mindre del i skeenden än vad folk inbillar sig, och ja - när man börjar nysta baklänges i nästan vilken "olycka" som helst så går det att hitta en person som hade kunnat agera annorlunda.
Jag ser också vilka personlighetstyper som är överrepresenterade i "oförklarliga olyckor"...
Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
Jag kan lova dig att du (om du nu skulle våga ta dig utanför ditt vadderade skyddsrum) skulle åka exempelvis slalom (i en barnbacke såklart) så finns möjligheten att du trots alla dina kalkyler och excelark av riskbedömningar ändå få en vindpust som skvätter upp snö i ditt öga som gör att du måste blinka som gör att du plogar in i (trots snigelfart) ett oskyldigt barn som kan göra illa sig ordentligt.
Du, hela ditt långa katastrofscenario undviker jag galant genom att ha skidglasögon på mig.
Så enkelt kan det vara att förebygga en katastrof.
Hela upplägget att trucka ner utdömda travhästar från Norrbotten och arrangera ritter med restaurangbesök i storstadsmiljö skriker risktagande. Om verksamheten verkligen bedrivs utan tillstånd och hästarna transporteras utan körkort så stämmer det bara så väl in i profilen för katastrofer som är på väg att hända.
Kan man inte bromsa en sådan gubbe så skall man åtminstone se till att hålla sig själv borta från spektaklet.
Inte bekräfta, berömma, betala och försvara honom.