2023-06-23, 22:49
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Njaaa fast jag googlade snabbt , detta blev resultatet - Atlantlax , underbar öring , samt atlantisk makrill, röding, hälleflundra, sik, hajar och lodda är alla i korten. För en förändring i takt finns hummer , krabba och räkor på menyn.

Jag köper inget av detta på minst ett år framåt.
Naturligtvis enormt stor condulens för de omkomna - men jag vill inte äta av dem ..

Givet den enorma vattenmängden i havet och det lilla som kommer från dessa fem män är det helt betydelselöst. Dessutom kanske inte dessa fiskar finns på 3800 meters djup, men jag är ingen oceanograf.
Citera
2023-06-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
En implosion är inte detsamma som att trampa sönder en tomburk. Vilket var det jag påpekade.

Inlägget jag kommenterade.

Om du menar att ett en krossad burk är en implosion så får du gärna förklara det, men kanske i en annan tråd.

Vad fan var det som dunkade 'Uppenbart hördes något,.
Självklart att burken imploderar om man ställer sig på den och att det är gravitationen som ursakar trycket på burkjäveln. Det är trycket som krossar burken. Samma sak hände med den där batyskafen. Förstår inte vad det är som du inte kan förstå. Det är enkelt att fatta.
Citera
2023-06-23, 22:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Titan= A person or thing of very great strength, intellect, or importance
Have it your way; tror fortfarande inte namnet har någon signifikans
Citera
2023-06-23, 22:52
Medlem
SirAssMonkeys avatar
Det är ju bekräftat att farkosten imploderat av trycket men har man sagt något om vad som tros vara orsaken till det?

Var det kolfibercylindern som brast?

Var det limfogarna mellan kolfibercylindern och titaniumringarna som brast?

Var det tätningen mellan titaniumringarna och titaniumluckan/halvklotet?

Var det akrylplastglasrutan i titaniumfronthalvklotet som gav efter? Vill minnas att detta fönster sades bukta innåt 3/4" vid djupa dyk.

Kanske får vi aldrig riktigt svar på exakt vad som gav efter mer än att just något gav efter.
Någon som hört något om orsaker?
De hade funnit vrakdelar, svanskonan, "benskidor" som den stod på vid dockning och även funnit minst ett titanuimhalvklot.
Någon som snappat upp någon orsak?
Citera
2023-06-23, 22:52
Medlem
Snapcounts avatar
Canada starter gransking av ubåtforlis

Canadas havarikommisjon sier den har startet en gransking av ubåtforliset som kostet fem mennesker livet i Nord-Atlanteren.
Overflateskipet Polar Prince som tok med ubåten Titan ut til et dykk ved vraket av Titanic, er registrert i Canada.

Havarikommisjonen viser til myndigheten Canada har som flaggstat og sier de vil foreta en gransking av sikkerheten rundt operasjonen som endte i forlis.

Etterforskere fra havarikommisjonen er sendt til St. John's på Newfoundland – der Polar Prince startet sin seilas – for å samle informasjon, gjennomføre avhør og vurdere hendelsen.

https://www.nrk.no/nyheter/ubaten-titan-1.16453171

F-n, hade hoppats att det skulle blivit jänkarna som tog över det hela !
Citera
2023-06-23, 22:54
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Och kolfibret som ett gigantiskt hammarslag på knäckebröd typ..
Ja just precis!
Citera
2023-06-23, 22:54
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Så deras hjärnor var förmodligen vid medvetande en stund efter? Fyfan. Att de dog direkt, smärtfritt utan att ens hinna reagera som ett pistolskott mot hjärnan är alltså helt missvisande?

Nej din idiot. De dog på en eller ett par millisekunder, hjärnan hinner inte registrera det.
Citera
2023-06-23, 22:57
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
"Redan i februari i år kontaktades finansprofilen Jay Bloom ... // Stockton Rush erbjöd Bloom och hans son ett rabatterat 'sista minuten-pris' på 150 000 dollar per person // Särskilt hans son ska ha varit orolig. 'Min sons kompis har undersökt vad som kan gå fel och ... bekymrad över faran' // Vd:n erbjuder då ett videosamtal med sonens kompis som han kallar 'oinformerad', för att reda ut vilka faror han menar och om de är 'verkliga eller inbillade' ... att oron är 'väldigt dum' och ... 'Säkrare än att flyga helikopter' // Deras platser fylldes i stället av en av Pakistans rikaste män Shahzada ... och hans son Suleman" ur Expressen, som i sin tur plockat det från Daily Mail. // Fotnot: jag lyckas i engelska texten se "uninformed" men inte "silly/stupid/dumb", så jag vet inte om Expressen skarvar där.
Hade Stockton någon särskild anledning till att han så gärna ville ha med en far och son på resan att han till och med erbjöd "en sista minuten pris" när Bloom först tvekade. Det är tack vare sonens vän som Bloom och hans son lever i dag. Bloom är en klok far som lyssnade på sonens varningssignaler och tog dom på allvar om riskerna att åka med.
Citera
2023-06-23, 22:58
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja, jag känner till den där fruktansvärda olyckan med Argentinaren,

Den var ändå betydligt grundare när den imploderade än Titan i samma situation.

Precis. Så Titans implodering måste ha skett nästan lika snabbt som självaste Big Bang, ganska svindlande tanke egentligen.
Citera
2023-06-23, 22:58
Medlem
Har ingen kunskap i U-båt teknologi, men varför gör man cylindern i kolfiber? Att göra en kraftig cylinder i stål borde väl vara både betydligt säkrare och billigare? Fördelen med kolfiber är ju den lätta vikten, vilket inte borde spela någon roll för en U-båt? Eller denna U-båten kanske var gjord att flyta upp till ytan och därav materialvalet?
Citera
2023-06-23, 23:00
Avslutad
Ni som är experter, att kroppen trasas sönder är vi väl eniga om men hur är det med kläder, skor m.m.?
Citera
2023-06-23, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sashla
Har ingen kunskap i U-båt teknologi, men varför gör man cylindern i kolfiber? Att göra en kraftig cylinder i stål borde väl vara både betydligt säkrare och billigare? Fördelen med kolfiber är ju den lätta vikten, vilket inte borde spela någon roll för en U-båt? Eller denna U-båten kanske var gjord att flyta upp till ytan och därav materialvalet?

Han var innovationskåt. Handlade mest om att sticka ut och vara först med något.

Och nu fick han dö jävligt spektakulärt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in