2023-06-23, 11:05
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Tur att de inte drunknade på havets botten och kvävdes av koldioxiden, utan sprängdes i bitar i och med ubåtens implosion.

Dom sprängdes när båten imploderade?
Citera
2023-06-23, 11:05
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt, olycksfallsförsäkringar gäller ju t.ex. inte heller om man skadar sig vid utövande av extremsport. Och det här dyket var ju "rätt" extremt...

Miljardärer och anhöriga behöver heller knappast ekonomisk kompensation. Vad gör några miljoner mer eller mindre för dem? Bara fickpengar.
Citera
2023-06-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Var fönstret byggt av stål?
Titan, väl?
Citera
2023-06-23, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Undervattensfarkosten har haft kommunikationsproblem i timtal flera gånger förut. Så de visste inte om de skulle ploppa upp ändå eller om det var ett verkligt problem.

Personligen tycker jag ju att det är ganska idiotiskt att ignorera dessa kommunikationsproblem, det borde vara en prioriterad fråga att lösa innan nya nedstigningar.

Det ser ut som att du missade den väsentliga delen av mitt inlägg. Den där jag undrar om det stämde att dom hade meddelat moderskeppet om någon typ av problem och efter det så bröts kontakten. Jag har sett källor som både förnekar och bekräftar detta.
Citera
2023-06-23, 11:07
Medlem
dansquelcass avatar
Implosionen av ubåten förklarar varför kustbevakningen inte kunde lokalisera ubåten tidigare.
Citera
2023-06-23, 11:08
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Implosionen av ubåten förklarar varför kustbevakningen inte kunde lokalisera ubåten tidigare.

Nej inte därför. Det fanns inget som kunde gå ner till 3800 djup och söka innan 3-4 dagar hade gått.
Citera
2023-06-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Automo
Har de helt uteslutit att nån av dem inte är fast i en luftlucka nere i Titanic och att ljudet var från bankande mot ett tak? Titanic bör undersökas noggrannare.

Stilpoäng för den näst mest sannolika teorin jag hört.

Den mest sannolika är att delar av isberget ligger kvar bredvid vraket och att små isblock emellanåt ramlar ner på däck.
Citera
2023-06-23, 11:09
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varforedetsa
Vem fan bryr sig? Rätt åt de!
Några äckliga rika män som 100% blivit rika på bekostnad av fattiga människor, som frivilligt lagt miljoner kronor på en livsfarlig nöje när de kunde lägga de pengarna på bättre saker och hjälpa andra så väljer de att kasta både pengarna men också sina liv i havet, då förtjänar de att dö.

Visst, de hade verkligen kunnat använda sina pengar till något bättre, och på ett sätt har de sig själva att skylla. Men sonen ville inte åka.
Nu hjälper dem inte deras feta bankkonton i alla fall, och i nästa liv kanske de föds utfattiga. Ja jag tror eller vill gärna tro på reinkarnation.
Citera
2023-06-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Titan, väl?
Ett fönster av titan? Hur menar du det dka gå till? Titanfönstret kanske ska ha ett peephole?
Citera
Medlem
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Dom sprängdes när båten imploderade?

De krossades snarare, men det hela såg nog ut som en explosion.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeFromYS
Bilden på wikipedia stämmer inte, fartyget i fråga har en mycket mindre ruta samt ser billigare ut. Det där är någon icke fungerande prototyp gjord för att lura in kunder, ser proffsigare ut.

https://economictimes.indiatimes.com/thumb/msid-101155687,width-1920,height-1280,resizemode-4,imgsize-86680/the-titan-submersible-operated-by-oceangate-expeditions-dives-in-an-undated-photograph.jpg?from=mdr
Det här är första gången jag lägger märke till hur oproffsigt det ser ut med de bultarna på sidan. Det känns som att "plåten" eller titanet? Eller vad det är, runt omkring, inte sitter fast som det ska.
Tycks saknas bultar på ett par ställen. "plåten" buktar på ett ställe och sitter lite snett längst t v.
Citera
2023-06-23, 11:11
Medlem
Den här videon förklarar/visar bra vad som händer vid implosion.

https://youtu.be/JsoE4F2Pb20

Ni märker samma fenomen om ni har petflaska som utsätts omväxlande för värme/kyla så kommer den att ändra form.

Själv har jag imploderat en 8m3 vakuumtank där säkerhetsventilen fallerade pga bristande kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in