2023-06-23, 10:45
Medlem
Har varit mycket snack om fönsterrutan som bara var lämpligt för 1300 meters nedstigande. Är väl rätt troligt att efter 15 turer ned på 4000 m djup, så har rutan försvagats rejält?

Vi får så klart aldrig veta vad som hänt, men känns på ett sätt skönt att det verkar vara "köttfärs" av dem ombord, för då lär de knappast hunnit uppfatta att döden var annalkande.
Citera
2023-06-23, 10:49
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ubåten var alltså byggd i kolfiberlaminat?
Eller plast kan man säga och der pallade tillslut inte trycket och sprack.

Då tänker jag på alla moderna kommersiella flygplan som är byggda i kolfiber och hur länge dröjer det innan något plan där spricker på 11000 meter?

Nu vet jag att ubåten var byggd utan några som helst kontroller eller tester av något statligt organ tillskillnad från flygindustrin som testar i årtionden innan planen går i trafik.

Men kan det hända att en a380 också implicerar på 11000 meter?

Varför skulle planen spricka?
Citera
2023-06-23, 10:52
Medlem
dansquelcass avatar
Citat:

Då tänker jag på alla moderna kommersiella flygplan som är byggda i kolfiber och hur länge dröjer det innan något plan där spricker på 11000 meter?

Nu vet jag att ubåten var byggd utan några som helst kontroller eller tester av något statligt organ tillskillnad från flygindustrin som testar i årtionden innan planen går i trafik.

Galna vetenskapsmän som bygger sina egna ubåtar är inget nytt, vem minns inte Danmarks Peter Madsen?
Citera
2023-06-23, 10:52
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja, OceanGate är nog fan inte intresserade av någon dokumentation öht.

Körde säkert bilhandlar-stil och sålde biljetter till turen ”endast cash utan kvitto”

Inga submersibles eller ubåtar har svarta lådor, varför skulle dom?
Flygplan och färjor har det för att det är ett lagligt krav, regulation för undervattenfarkoster finns inte ännu.
Citera
2023-06-23, 10:53
Medlem
Citat:

En A380 kommer aldrig implodera (om det var det som avsågs) på 11000 möh. På 11000 meters djup kommer det mesta att göra det.

Vad gäller ubåten borde den snåla ägaren kanske besökt Peter Madsen i fängelset och fått lite konstruktionstips. Å andra sidan bygger man för 1300 meters djup, vilket är billigare än att bygga för 4000 meter, och sedan kör på 4000 meter har man utmanat sitt öde rejält. Tur att ägaren själv körde skräpet. Några lycksökande miljardärer mindre överlever nog mänskligheten.
Citera
2023-06-23, 10:55
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Varför imploderade inte Titanic själv när hon sjönk ner för så många år sedan? Eller varför är hon inte som en tillknycklad läskburk med det trycket där nere?
Båtar som sjunker drar ju in vatten som tränger ut luften ur och när all luft är ute och ersatts med havsvattnet så råder det samma tryck på insidan av båten som på utsidan. Detsamma gäller kropparna som följer med ner i djupet. Vattnet kommer pressas in i varje kroppsöppning samtidigt med ett jävla tryck när djupet blir större, vilket gör att vätsketrycket på insidan av kroppen snabbt ökar till att så småningom vara i jämvikt med trycket på utsidan av kroppen. Därför kommer kroppen vara hyggligt naturtrogen även nere i vråldjupet.. Kan dock tänka mig att ögonen måste få en lite "djupare placering", dvs lite hålögd...

Det största djupet som man simulerat med hjälp av en tryckkammare med ett dykarlag på insidan är drygt 680 meter. Dykarna ville fortsätta till ett högre tryck men forskarlaget valde att bryta då dom började uppvisa fumlighet och förvirring. Det är främst dyksvetsare som använder sig av djuptryckstillvänjning där tryckkammaren fylls med luft motsvarande en nedstigning på 1 meter i minuten till planerat djup där dom kan stanna så länge arbetet pågår (kanske flera veckor). På så vis slipper dom dekomprimera och komprimera för varje upp och nedstigning vilket sparar tid och massa pengar.
Citera
2023-06-23, 10:55
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Nej! Det kan inte hända att den IMPLODERAR, eftersom trycket inne i kabinen är högre än utanför.
Det skulle i så fall explodera, men det kommer inte heller att hända eftersom tryckskillnaden är förhållandevis liten.

Det är andra krafter som sliter på en flygplanskropp, t ex att delar rör sig och till slut orsakar materialutmattning. Men det finns hårda kontroller för att det ska upptäckas innan det kan orsaka en olycka.
Citera
2023-06-23, 10:56
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Varför skulle planen spricka?

Det har hänt att flygplan har haft olyckor på grund av metal fatigue. När ett plan går från land upp till luften samt vice versa så expanderas och stressas flygkroppen och materialet.

Se https://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243
Citera
2023-06-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Dom lastbärande delarna är stål

Var fönstret byggt av stål?
Citera
2023-06-23, 10:57
Medlem
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Nu ser jag på div media att man kanske lämnar kvarlevorna där nere.

Låter väl rimligt, de smulor av köttfärs som ev fanns kvar har säkert blivit fiskmat…

Det blir väl framöver någon form av högtidlighållande från någon båt.

Att bli fiskmat ingår när en sjömansbegravning genomförs.
Citera
2023-06-23, 11:01
Medlem
dansquelcass avatar
Tur att de inte drunknade på havets botten och kvävdes av koldioxiden, utan sprängdes i bitar i och med ubåtens implosion.
Citera
2023-06-23, 11:05
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Luft kan inte brinna ens under mycket högre tryck än de utsatts för på det djupet. Inte heller fanns det någon koncentration av kolväten i luften (det var ju ren andningsgas). Inte heller fanns några tankar med kolväten ombord på denna farkost. Så det är rent nonsens, luften har inte brunnit.

Kropparna består av kol och väte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in