2023-06-23, 03:09
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Inte enligt Konsumentverket. Dock så väljer många butiker ändå att låta det pris som står på skylten vara det gällande. Sen är det också så att flera gånger så är det kunden som har sett fel. Det är därför vi alltid ber någon som är ute på golvet att kolla priset om någon kund påpekar att det är fel.

Absolut är det enligt lagen priset i kassan som gäller.
Vilken bransch jobbar du inom som uppenbarligen har så svårt att hålla koll på priser och priskyltar?
Ja just det butik.

Nuförtiden är de flesta skyltar digitala, hur kommer det sig att butiker inte ens klarar av att hålla koll på priset på såna skyltar? Här bara undrar jag om du har en aning, ingen anklagelse.

En bra kedja har någon kompensation kring om priset är fel.

Finns dock vad jag vet bara en som döljer det jävligt väl, men jag står på mig och får min peng.
Citera
2023-06-23, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Det borde/måste införas mycket höga straffavgifter för butiken om prisangivelsen ute i butiken inte stämmer med priset i datorn vid betalning.
Fel i prismärkningen är ju värre brott än snatteri då mängder av kunder blir lurade.

Jag handlar aldrig många varor när jag handlar då min fru gör storinköpen. Detta gör att jag minns priset på hyllkanten eller "extrapriset" skyltar anger.

Jag handlar kanske 20 ggr per år och aldrig mer än kanske 5-6 varor och det är fel vid hälften av gångerna. Ofta har "fel" blivit vid extrapriser eller vid "köp tre betala för 2".

När jag var ung jobbade väldigt många ungdomar extra med prismärkning av varor. Vet inte om det var lag att varje vara skulle vara prismärkt men butikerna ville naturligtvis slippa detta då det kostade pengar och gjorde det kostsamt att ändra priser. När detta system ändrades protesterade konsumenterna.

Idag när priser anges med små nästan oläsliga lappar eller "elektroniskt fjärrstyrda" prismärkningar, lika oläsliga, tillsammans med så många liknande varor på hyllan att det i praktiken är omöjligt att välja den vara som har bäst pris (försök välja tonfisk t.ex.) hamnar konsumenten i ett omöjligt läge.

Dagens teknik gör att om priset skiljer mellan angivet och datakassans pris borde butiken straffas med att omgående betala 10000 SEK till kunden.

Detta skulle göra att butikerna blir mycket försiktiga och "prisändringsbedrägerier" skulle minimeras.

Har jag ofattbar otur när jag handlar som drabbas så ofta ? eller är det så att de flesta tycker det är pinsamt eller tar för mycket tid att kontrollera "felkänslan" ?

Med tanke på att det finns tusentals varor som ändrar pris hela tiden i en butik på typ 4 anställda är det ju omöjligt att ha allt perfekt.

Vill du att en butik alltid ska ha korrekt pris 24/7 lär de ju få anställa en drös med folk, vilket skulle resultera i att falukorven nu kostar 99kr st. Lovar dig dig att du gått till en annan butik.

Klassiskt sosseri, allt ska vara serverat på silverfat men inte ska det kosta en krona.
Citera
2023-06-23, 04:22
Medlem
Undras hur mkt pengar de tjänar på detta fusk
Jag är ändå en aktiv konsument men blir ändå lurad nästan varje gång
Senast coop Pringles chips kostade 20 i butik, hemma upptäckte jag hade betalat 35 spänn
Senast redigerad av popll 2023-06-23 kl. 04:29.
Citera
2023-06-23, 06:36
Avslutad
Det är ett vanligt bekymmer, speciellt i små lokala butiker som lever på marginalen. Jag brukar ha rätt bra koll på hyllprisen och jämför sen med det som registreras i kassan. Fler ggr i min närbutik har jag påpekat felen och de korrigerat. Jävligt dålig stil, och det är nästan bara åt det ena hållet. Mkt sällan kunden tjänar på det. Coop är sämst.
Citera
2023-06-23, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Med tanke på att det finns tusentals varor som ändrar pris hela tiden i en butik på typ 4 anställda är det ju omöjligt att ha allt perfekt.

Vill du att en butik alltid ska ha korrekt pris 24/7 lär de ju få anställa en drös med folk, vilket skulle resultera i att falukorven nu kostar 99kr st. Lovar dig dig att du gått till en annan butik.

Klassiskt sosseri, allt ska vara serverat på silverfat men inte ska det kosta en krona.

Är det verkligen ett hållbart försvar att skylla på att priser förändras ? Det är fortfarande hundratals kunder, kanske tusentals, som blir lurade. Det är betydligt värre än när någon snattar för då är det endast 1 brott åt gången.

Vet inte var du får att detta är en politisk fråga för det är ju enbart en juridisk fråga, eller borde vara, men ditt sosseridravel betyder att du med annan politisk tillhörighet anser det vara ok att affärsmän tar mer betalt än vad de "säger" till kunden.
Märkligt att du och en del andra här tycker att det är ok när prismärkning imte stämmer med vad ni får betala för det skulle kosta butiken för mycket när de ändrar priser. Gäller det när ni betalar elräkningarna också ? Ett pris visas men Autogiro drar mer.

OCH, är det inte märkligt att det så gott som aldrig blir fel så kunden blir vinnaren ?

Nej, ständiga prisändringar är affärsstrategi som är satt i system för att öka intäkterna och då ska det kosta rejält om datakassan inte har skyltat pris.
Citera
2023-06-23, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Du har lite fel där, centrala prissättningar? Vilka livsmedelsbutiker har ens det idag? Det är till 95% individuell prissättning som gäller.

Alla stora livsmedelskedjor har central prissättning, om dom inte är egen-ägda eller om man köpt in tex ett klipp.
Jag jobbar själv i en egen-ägd butik som ingår i Hemköps kedjan och enkelt förklarat är prissättningen på varorna som kommer levererat from Dagab samma som i övriga Hemköps-butiker men varor från externa leverantör sätter man egna ut-priser på.
Citera
2023-06-23, 07:26
Medlem
Citat:
Det borde/måste införas mycket höga straffavgifter för butiken om prisangivelsen ute i butiken inte stämmer med priset i datorn vid betalning.
Fel i prismärkningen är ju värre brott än snatteri då mängder av kunder blir lurade.

Jag handlar aldrig många varor när jag handlar då min fru gör storinköpen. Detta gör att jag minns priset på hyllkanten eller "extrapriset" skyltar anger.

Jag handlar kanske 20 ggr per år och aldrig mer än kanske 5-6 varor och det är fel vid hälften av gångerna. Ofta har "fel" blivit vid extrapriser eller vid "köp tre betala för 2".

När jag var ung jobbade väldigt många ungdomar extra med prismärkning av varor. Vet inte om det var lag att varje vara skulle vara prismärkt men butikerna ville naturligtvis slippa detta då det kostade pengar och gjorde det kostsamt att ändra priser. När detta system ändrades protesterade konsumenterna.

Idag när priser anges med små nästan oläsliga lappar eller "elektroniskt fjärrstyrda" prismärkningar, lika oläsliga, tillsammans med så många liknande varor på hyllan att det i praktiken är omöjligt att välja den vara som har bäst pris (försök välja tonfisk t.ex.) hamnar konsumenten i ett omöjligt läge.

Dagens teknik gör att om priset skiljer mellan angivet och datakassans pris borde butiken straffas med att omgående betala 10000 SEK till kunden.

Detta skulle göra att butikerna blir mycket försiktiga och "prisändringsbedrägerier" skulle minimeras.

Har jag ofattbar otur när jag handlar som drabbas så ofta ? eller är det så att de flesta tycker det är pinsamt eller tar för mycket tid att kontrollera "felkänslan" ?

Jag är ganska observant när det gäller priser, jag vet vad saker brukar kosta osv... Och visst har det hänt att priserna varit fel någon enstaka gång men det är inget jag misstänkt affärerna satt i system.

Så kanske det är just de butiker du handlar i som är oärliga?
Citera
2023-06-23, 07:49
Medlem
Har inte butikerna avtal med leverantörer om fast pris under en viss tid?

Alla dessa höjningar, sänkningar och kampanjer.. vad är det bra för? Folk handlar väl det dom vill.
Citera
2023-06-23, 08:51
Medlem
Jag har en förmåga att komma ihåg hyllpriserna och jämför alltid. Är faktiskt böjd att hålla med TS.

Ungefär var femte gång jag handlar missas något extrapris, vilket är den absolut vanligaste orsaken till att man betalar fel pris.

Det gränsar till bedrägeri eftersom det i princip alltid blir dyrare. Det är säkert tjugo gånger vanligare att du betalar mer än att du får det billigare. Så jag skulle säga att det är satt i system.

Värst är när man handlar just när kampanjer görs om (ofta tidig måndag morgon, men det varierar). Då är förra periodens kampanjer borta, de nya uppsatta men ofta inte ännu fullt införda.
Citera
2023-06-23, 08:54
Medlem
Citat:
Är det verkligen ett hållbart försvar att skylla på att priser förändras ? Det är fortfarande hundratals kunder, kanske tusentals, som blir lurade. Det är betydligt värre än när någon snattar för då är det endast 1 brott åt gången.

Vet inte var du får att detta är en politisk fråga för det är ju enbart en juridisk fråga, eller borde vara, men ditt sosseridravel betyder att du med annan politisk tillhörighet anser det vara ok att affärsmän tar mer betalt än vad de "säger" till kunden.
Märkligt att du och en del andra här tycker att det är ok när prismärkning imte stämmer med vad ni får betala för det skulle kosta butiken för mycket när de ändrar priser. Gäller det när ni betalar elräkningarna också ? Ett pris visas men Autogiro drar mer.

OCH, är det inte märkligt att det så gott som aldrig blir fel så kunden blir vinnaren ?

Nej, ständiga prisändringar är affärsstrategi som är satt i system för att öka intäkterna och då ska det kosta rejält om datakassan inte har skyltat pris.

Eller så förstår man att det är den mänskliga faktorn som oftast ligger bakom felprisättningar ”Kerstin 62 bast ska göra iordning en kampanj för citroner och råkar trycka fel knapp utan att märka”.
Jobbade i matbutik i mina yngre dar och när det blev fel med priser var det till 99,999% att en anställd gjort fel eller att pris skyltarna gått sönder(slutat uppdatera priset), men du kanske tycker att de anställda ska gå igenom 10 000 sånna skyltar två gånger om dagen?

Sen kan ja ju säga såhär att hitta en vara som är felprisat uppåt gick snabbt som tusan att hitta eftersom folk kom och klagade/grät över 2kr, däremot om den var felprisat neråt kunde det ta en väldans lång tid innan vi upptäckte det då alla kunder låtsades som inget.
Citera
2023-06-23, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Du får inte annonsera en vara och ha ett dyrare pris i butik, sluta sitt o ljug. Falsk marknadsföring.

Förövrigt uppstår typ aldrig detta för mig, inte vad jag märkt av. Jag kör dock självscanning som den moderna individen jag är och kan enkelt kontrollera priset via scannern. Kan vara ett tips för dig?

Har kanKe hänt 1-2 gr men då har jag fårt varan till annonserat pris om jag brytt mig om att sääga till då de rimligen borde röra sig om några kronor.
Säger man till på ICA får man 25 kr i avdrag om en vara är fel prissatt vid scanning.

https://www.ica.se/kvantum/kundloften/prisgaranti/
Citera
2023-06-23, 09:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Alla stora livsmedelskedjor har central prissättning, om dom inte är egen-ägda eller om man köpt in tex ett klipp.
Jag jobbar själv i en egen-ägd butik som ingår i Hemköps kedjan och enkelt förklarat är prissättningen på varorna som kommer levererat from Dagab samma som i övriga Hemköps-butiker men varor från externa leverantör sätter man egna ut-priser på.

Handlaren sätter egna priser. Centrala priserna är riktpriser sluta ljuga nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in