2023-06-22, 08:45
Medlem
Det borde/måste införas mycket höga straffavgifter för butiken om prisangivelsen ute i butiken inte stämmer med priset i datorn vid betalning.
Fel i prismärkningen är ju värre brott än snatteri då mängder av kunder blir lurade.

Jag handlar aldrig många varor när jag handlar då min fru gör storinköpen. Detta gör att jag minns priset på hyllkanten eller "extrapriset" skyltar anger.

Jag handlar kanske 20 ggr per år och aldrig mer än kanske 5-6 varor och det är fel vid hälften av gångerna. Ofta har "fel" blivit vid extrapriser eller vid "köp tre betala för 2".

När jag var ung jobbade väldigt många ungdomar extra med prismärkning av varor. Vet inte om det var lag att varje vara skulle vara prismärkt men butikerna ville naturligtvis slippa detta då det kostade pengar och gjorde det kostsamt att ändra priser. När detta system ändrades protesterade konsumenterna.

Idag när priser anges med små nästan oläsliga lappar eller "elektroniskt fjärrstyrda" prismärkningar, lika oläsliga, tillsammans med så många liknande varor på hyllan att det i praktiken är omöjligt att välja den vara som har bäst pris (försök välja tonfisk t.ex.) hamnar konsumenten i ett omöjligt läge.

Dagens teknik gör att om priset skiljer mellan angivet och datakassans pris borde butiken straffas med att omgående betala 10000 SEK till kunden.

Detta skulle göra att butikerna blir mycket försiktiga och "prisändringsbedrägerier" skulle minimeras.

Har jag ofattbar otur när jag handlar som drabbas så ofta ? eller är det så att de flesta tycker det är pinsamt eller tar för mycket tid att kontrollera "felkänslan" ?
Citera
2023-06-22, 08:57
Medlem
Hmm "Idag när priser anges med små nästan oläsliga lappar" vet jag inte om jag håller med om.. Däremot jämförpris brukar vara med VÄLDIGT små siffror..
Citera
2023-06-22, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Det borde/måste införas mycket höga straffavgifter för butiken om prisangivelsen ute i butiken inte stämmer med priset i datorn vid betalning.
Fel i prismärkningen är ju värre brott än snatteri då mängder av kunder blir lurade.

Jag handlar aldrig många varor när jag handlar då min fru gör storinköpen. Detta gör att jag minns priset på hyllkanten eller "extrapriset" skyltar anger.

Jag handlar kanske 20 ggr per år och aldrig mer än kanske 5-6 varor och det är fel vid hälften av gångerna. Ofta har "fel" blivit vid extrapriser eller vid "köp tre betala för 2".

När jag var ung jobbade väldigt många ungdomar extra med prismärkning av varor. Vet inte om det var lag att varje vara skulle vara prismärkt men butikerna ville naturligtvis slippa detta då det kostade pengar och gjorde det kostsamt att ändra priser. När detta system ändrades protesterade konsumenterna.

Idag när priser anges med små nästan oläsliga lappar eller "elektroniskt fjärrstyrda" prismärkningar, lika oläsliga, tillsammans med så många liknande varor på hyllan att det i praktiken är omöjligt att välja den vara som har bäst pris (försök välja tonfisk t.ex.) hamnar konsumenten i ett omöjligt läge.

Dagens teknik gör att om priset skiljer mellan angivet och datakassans pris borde butiken straffas med att omgående betala 10000 SEK till kunden.

Detta skulle göra att butikerna blir mycket försiktiga och "prisändringsbedrägerier" skulle minimeras.

Har jag ofattbar otur när jag handlar som drabbas så ofta ? eller är det så att de flesta tycker det är pinsamt eller tar för mycket tid att kontrollera "felkänslan" ?

Finns inget olagligt i det, man kan annonsera en vara med ett pris ,ha en trottoarpratare med ett annat , sen skannas det ett 3e och nej det är inte olagligt , fult ja omoraliskt ja men på inget sätt olagligt.
Citera
2023-06-22, 10:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Finns inget olagligt i det, man kan annonsera en vara med ett pris ,ha en trottoarpratare med ett annat , sen skannas det ett 3e och nej det är inte olagligt , fult ja omoraliskt ja men på inget sätt olagligt.

Du får inte annonsera en vara och ha ett dyrare pris i butik, sluta sitt o ljug. Falsk marknadsföring.

Förövrigt uppstår typ aldrig detta för mig, inte vad jag märkt av. Jag kör dock självscanning som den moderna individen jag är och kan enkelt kontrollera priset via scannern. Kan vara ett tips för dig?

Har kanKe hänt 1-2 gr men då har jag fårt varan till annonserat pris om jag brytt mig om att sääga till då de rimligen borde röra sig om några kronor.
Citera
2023-06-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Du får inte annonsera en vara och ha ett dyrare pris i butik, sluta sitt o ljug. Falsk marknadsföring.

Förövrigt uppstår typ aldrig detta för mig, inte vad jag märkt av. Jag kör dock självscanning som den moderna individen jag är och kan enkelt kontrollera priset via scannern. Kan vara ett tips för dig?

Har kanKe hänt 1-2 gr men då har jag fårt varan till annonserat pris om jag brytt mig om att sääga till då de rimligen borde röra sig om några kronor.

Förövrigt så pratar inte TS om priset på varorna via internetbutik. Utan pratar om priset som datorn säger när varan scannas in. Och tyvärr så går inte det under flaskmarknadsföring.
Sa ja Blacksune ovanför dig har rätt.

Och en internetbutik får vara dyrare. För då gör något jobbet åt dig.
"Gällande din fråga kring priser online, kontra pris i fysisk butik så kan priserna skilja sig. När du handlar på nätet är det personal i butiken som noggrant väljer, plockar och packar dina varor."
Senast redigerad av Noccofocus 2023-06-22 kl. 10:13.
Citera
2023-06-22, 10:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Förövrigt så pratar inte TS om priset på varorna via internetbutik. Utan pratar om priset som datorn säger när varan scannas in. Och tyvärr så går inte det under flaskmarknadsföring.

Och en internetbutik får vara dyrare. För då gör något jobbet åt dig.
"Gällande din fråga kring priser online, kontra pris i fysisk butik så kan priserna skilja sig. När du handlar på nätet är det personal i butiken som noggrant väljer, plockar och packar dina varor."

Vart har jag nämnt onlinebutiker? Läs om och läs rätt.

De får inte annonsera en vara till ett lägre pris än vad den faktiskt kostar i butik. Tex elgigantens annonsblad för butik får inte skriva tv x för 100kr och när man är där så kostar den 250kr.

Du kanske tror att man får göra såhär?
Det är däröfr de har först till kvarn så finns typ 2st billiga tv så resterande kunder som tagit sig dit köper nån dyrare ist
Citera
2023-06-22, 10:15
Medlem
Ganonitos avatar
Det har inget med bedrägeri att göra. Det handlar om att priset höjs centralt och butiken har inte hunnit byta skylt än. Det kan komma så mycket som 100 prisändringar på en dag.
Citera
2023-06-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel

Du har kanske annat sätt att handla än jag gör. Handlar alltid få varor, ofta impulsköp av extraprisvaror och pga erfarenhet håller koll på datakassans pris.

Du har fått priset ändrat i efterhand är väl att jämföra med att en snattare betalar vid upptäckt sedan är det inte mer med det. Polisen skulle ju få mindre att göra så varför ska butikerna anses vara mer lurade än konsumenterna ?

Fel pris i datakassan är t.o.m. värre än snatteri då många kunder drabbas och det kan absolut ses som bedrägeri.
Dagens teknik gör det alldeles för enkelt att ha "hoppande" priser och påverkar säkert inflationen.

Kanske en polisanmälan borde göras nästa gång priset är fel för att få ett prejudikat ?
Senast redigerad av curlingstaten 2023-06-22 kl. 10:21.
Citera
2023-06-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det har inget med bedrägeri att göra. Det handlar om att priset höjs centralt och butiken har inte hunnit byta skylt än. Det kan komma så mycket som 100 prisändringar på en dag.

Precis, men det är många kunder som blir lurade dvs jämförbart med bedrägeri.
Hur kan du försvara butiker med ditt resonemang ?
Citera
2023-06-22, 10:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Hmm "Idag när priser anges med små nästan oläsliga lappar" vet jag inte om jag håller med om.. Däremot jämförpris brukar vara med VÄLDIGT små siffror..

Håller med, den som skriver det handlade nog inte på 80-talet när det satt en liten oläslig klisterlapp med dåligt tryck på varje vara.
Ett otyg som många butiker använder är att ibland skriva priset per kilo och ibland per styck. Det är ok på olika varugrupper men exempelvis kött och ost är ett jävla trassel.
Ser bra ut när man ser priset på 110kr för en bit ost tills man upptäcker att det är priset för en bit på ca 600g och kilopriset istället är nästan 200kr.
Samma sak på kyckling, en förpackning ett pris och ett annat märke bredvid har priset i kilo.

Där jag går så får man 25kr om något är prismärkt fel, ingen stor summa men helt ok ändå. Sällan jag hittar fel heller men då är jag ingen prisjägare.
Citera
2023-06-22, 10:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito

Du har lite fel där, centrala prissättningar? Vilka livsmedelsbutiker har ens det idag? Det är till 95% individuell prissättning som gäller.
Citera
2023-06-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk

Har du kollat prisuppgiftern vid frysdiskar t.ex. Mängder med liknande varor och namn som nästan är omöjligt att reda ut.
Ganska ofta ligger billigaste alternativet på "hyllvaror" närmast golvet så för att läsa prismärkning krävs golvkrypande, dessutom går märkningen inte att böja i rätt läsvinkel då fästet är utformat på sådant sätt.

Tro inte att det som sker inom dagligvaruhandeln sker av en slump.

Finns ingen verksamhet som har så stor kontroll på statistik och kundagerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in