2023-06-22, 20:59
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Instämmer. Det finns ingen ”risk” att Carro hittar den rätta och slår sig till ro och blir lycklig. Hennes signalssystem verkar helt trasigt. Hon vet inte vad lycka och harmoni är. Och under tiden sprider hon sin surhet över allt och alla runt omkring sig.

Ja så är det verkligen, hon har blivit sur ända in i själen. Hade blivit så otroligt förvånad om man fick höra att hon blivit lyckligt kär! Eller lycklig över huvud taget.
Citera
2023-06-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Ja så är det verkligen, hon har blivit sur ända in i själen. Hade blivit så otroligt förvånad om man fick höra att hon blivit lyckligt kär! Eller lycklig över huvud taget.

Det finns en del, få, människor som trivs med sin olycka och sitt lidande. Och framför allt trivs de med att plåga och orsaka lidande hos andra. Hon blev ju så glad över sin nya diagnos GAD tex. Man kan likna det vid att ha en hobby nästan, även om det är en dålig liknelse.
Citera
2023-06-22, 21:24
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Så jävla onödigt det hade varit om Arvid och Ida får en unge. Tänk er 21:32 då Arvid kommer ut ur duschen likt varje kväll exakt samma tid. -Om barnet skriker inatt får du hantera det, det är en process jag måste bearbeta med min egentid så jag kan fungera som den känslolösa halvhybriden jag är, aka Patrick Bateman. Med samma monotona röst som alla ord av kärlek också läggs med. -Det är du och jag Ida, men inte Kerstin, då stryper jag dig långsamt, mormor har lärt mig hur man ska vara kär, när du har roligt så har inte jag det och då är det inte kärlek.
Citera
2023-06-22, 21:29
Medlem
Upplåst artikel om Alex och Lina: https://www.hn.se/nöje/tv/därför-sa-alex-ja-till-lina-i-gvfö-1.102757137

Där han konstaterar att vissa utsatts för näthat. Ingen självinsikt där inte om vad Lina utsatt honom för. Eller vad Carro hållit på med. Samt Agust. För att inte tala om produkktionen. Det är lite svårt att känna medkänsla för den käre Alex. Lydig och hjärntvättad som han är. Han hade trivts i ett land som Kina eller Nordkorea. Statlig tv och censur och ingen yttrandefrihet eller humorböcker i bokhyllan.
Citera
2023-06-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnoNymer
Har lurkat genom ett tag så tänkte slänga in mina slutkommentarer:

Stina och Fredrik: Grattis. Jätteglad för deras skull och känns som det gick bra. Programmet kan i detta fallet ha gjort att bådas liv blivit bättre.

Alex och Lina: Har varit mycket snack om kulturkapital och klasskillnad i tråden och jag kan förstå detta. Något som programmet fokuserar på flera gånger är när dessa äter mat och Lina berättar (enligt mig på en ganska ytlig nivå) om smaken och hennes upplevelser. Alex har inte denna vokabulären (för tillfället) men skulle kunna gå någon kurs och sitta och gå in i detalj om konsistens, hetta och fan och hans moster tills Lina trillade av stolen om han så ville. Men han verkar inte bry sig, vilket jag tycker är skönt. En rolig sekvens i det åttonde avsnittet är när de äter tillsammans, Lina promptar Alex "Kan du utveckla lite?" när han beskriver att något är gott, men han kommer inte med så mycket mer. Lina ser inte helt nöjd ut. Direkt efter så klipper man till Alex, talking head style, där han berättar hur skönt det är att de kan "Vara oss själva". Lina verkar inte helt nöjd när Alex "Är sig själv" i just det klippet i alla fall.
Tror båda hade det ganska jobbigt under produktionen då ingen verkade helt nöjd. Det är tydligt att Lina är den med övertaget i förhållandet konstant och tycker inte hon alltid sköter det på ett snyggt sätt. I grund och botten känns Alex väldigt enkel (på ett väldigt bra sätt, hade gärnat lirat brädspel med honom) medan Lina känns mer komplex (på ett kanske inte alltid positivt sätt).
Resultat av att ha varit med i programmet: Netto förlust. Lina blir uthängd och Alex förödmjukad.

Carro och Agust:
Kul att Agust är med i tråden. Verkar också väldigt skön som person men kan förstå att Carro tyckte det var jobbigt när han gick över "gränser". Dessa gränser var ju dock (förutom bildörren) samhällets gränser eller normativa gränser, som Carro anammat, vilket är skillnad från hennes egna gränser. Tycker det är orättvist att bunta ihop honom med "snubbar som inte kan acceptera gränser". Fundamentalt känns Agust hungrig på livet och genuint lycklig i sig själv, medan Carro känns olycklig. Om det skulle funka måste någon dras ned på den andres nivå och det vill ingen. Personligen kan man ju önskat att Carro hade bara släppt lite på gränsen och sagt "Vafan, vi testar spika i väggen, om vi får böter betalar du." Eller " Okej, kan du hjälpa mig över konerna så jag också kan kolla?".
Resultat av att ha varit med i programmet: Agust verkar nöjd baserat på trådinlägg så det är bra. Carro vet jag inte då hon säkert kommer få mycket hat, vilket jag tycker är onödigt även om man inte håller med hennes åsikter.

Ida och Arvid
Kommer gå igenom vissa "moments" i deras tid som gifta. Alla dessa är i avsnitt åtta och framåt. Tycker ex-diskussionen mellan dom var väldigt oklar gällande om han faktiskt sov hos exen eller inte.
Sova naken hos vänner: Ida verkar genuint upprörd i denna diskussionen och den slutar "lyckligt". Detta trots att Arvid aldrig tydligt säger, "Okej, jag ska sluta sova naken hos tjejkompisar.", i alla fall inte baserat på klippningen. Han hävdar genom hela dialogen att Ida får göra det (enligt honom) så därför borde han få det också, vilket är ett intressant resonemang, då han själv är den som avgör om hans beteende är godkänt eller inte, baserat på om han låter Ida göra det eller inte. Och eftersom han "låter" Ida göra det, borde han få göra det själv. Att Arvid inte tydligt berättar att han ska ändra sig gör mig väldigt orolig, då detta verkar vara en väldigt big deal för Ida.

Carbonaran (Tejpa för munnen, kink eller ej?): Denna scenen tyckte jag var spännande då de var så öppna med sitt sexliv. Klart man kände någon form av skam, men tycker det är bra att de är så öppna. Det jag är mest nyfiken på är om Arvids kommentar gällande att tejpa för munnen är en kink eller inte. Är det en form utav förolämpning, dold som en sexuell anspelning, av att Ida är för högljudd? I såna fall tänker jag man ska säga det rakt ut. Är det en kink är det helt okej.

Arvids "romantiska" nej: "Klimaxet" i deras kärlekssaga är såklart när Arvid säger nej för att sedan "romantiskt" fria till Ida, då de ska göra detta på sitt sätt. Ser inget romantiskt eller omtänksamt i denna handlingen alls. Att temporärt krossa sin älskades dröm om ett gemensamt liv och få henne att erfara ett utav de lägsta ögonblicken i sitt liv på TV, för att sedan bygga upp dom igen sekunden senare, är inget jag tycker är okej. Det känns väldigt manipulativt och är en tydlig maktdemonstration av att "Jag kan riva ner dig när jag vill och bygga upp dig när jag vill" där Arvid har ett järngrepp om Ida:s självförtroende och liv. Hade han velat göra det på ett sätt utan att totalt förstöra henne hade han kunnat säga "Ja jag vill vara gift med henne, men inte såhär." och sedan friat på riktigt.

Som jag skrev tidigare om Lina och Alex är det spännande hur ena parten gör när de är i ett maktöverläge och jag litar inte på att Arvid skulle göra det med omtanke kring Idas känslor och person i ett långt förhållande. Detta är en väldigt negativ förutsägelse men tror Ida kommer må ganska kasst om några år med ett antal barn och Arvid som lever livet. Som Arvid säger:
"Du ska bli mamma till mina barn."
"DU ska bli mamma till MINA barn." - Arvid ("Den Moderne Gentlemannen" - sagt av Maria Farm avsnitt 1.)

Träffsäker analys!
Citera
2023-06-22, 21:35
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag blir ofta spyfärdig på falskeriet på Instagram, men flera av de andra har fått mycket skit på Insta, varför kommer just hon undan? Folk är ändå väldigt mycket i cancelkultur nowadays och älskar att sänka andra i kommentarer och hon har ju satt rekord i vidrigt beteende i GVFÖ. Trodde att det åtminstone skulle finnas EN kritisk röst bland svaren, men nej.

Kvinnor drabbas inte av cancelkultur.
Citera
2023-06-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Så jävla onödigt det hade varit om Arvid och Ida får en unge. Tänk er 21:32 då Arvid kommer ut ur duschen likt varje kväll exakt samma tid. -Om barnet skriker inatt får du hantera det, det är en process jag måste bearbeta med min egentid så jag kan fungera som den känslolösa halvhybriden jag är, aka Patrick Bateman. Med samma monotona röst som alla ord av kärlek också läggs med. -Det är du och jag Ida, men inte Kerstin, då stryper jag dig långsamt, mormor har lärt mig hur man ska vara kär, när du har roligt så har inte jag det och då är det inte kärlek.

Hahaha! Även detta smärtsamt sant.
Citera
2023-06-22, 21:38
Medlem
Citat:

Hehe... Exakt så. Han avslutar med att han inte kan sova när ungen skriker och därför åker till sina ex.
Ida: Ska du inte klä på dig några kläder?
Arvid: Behövs inte. Vi ska sova så jag är naken.
Citera
2023-06-22, 21:48
Medlem
Citat:

Fullträff! De måste skynda sig att avla barn innan förhållandet tar slut. Sen står Arvid där med nytt familjetrauma, ett barn som återigen ”förlorar” sina föräldrar i en skilsmässa och blir ”skadad” för livet.
Gissar, eftersom vi vet först på måndag. Men de där två har nog planerat att komma på återträffen för att bräcka de andra.
Citera
2023-06-22, 22:25
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Kvinnor drabbas inte av cancelkultur.
Säg det till Margaux Dietz!
Citera
2023-06-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Agust är super socialt kompetent, förstår inte varför han inte har nån flickvän sen tidigare (31år ju).

.

Förstår verkligen inte.

Killen har ju noll självkännedom och har dessutom mognad som en tolvåring. Att man själv säger att man gillar djupa samtal är liksom inget kvitto på nånting åt det hållet.
Nej, att han är singel är långt ifrån förvånande..
Citera
2023-06-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror hon dömde honom för snabbt, satte etikett på honom, och därmed uteblev attraktionen. På slutet tror jag att hon insåg att han inte riktigt var den hon trodde.

Attraktion är ju förutom fysisk ytterst psykologisk, där det psykologiska och sättet någon beter sig på kan förstöra en attraktion eller omöjliggöra den. För kvinnor är trygghet och tillit en stor grund till attraktion. Trygghet kan likväl ironiskt nog även innefatta "bad boys" i rätt kontext, dvs om kvinnan själv valt att släppa kontrollen med den mannen men då är det fortfarande hennes eget val från början.

I det här fallet kände sig Carro tveksam och otrygg redan från start. Där skulle Agust backat totalt, inte suttit med sängkammarögon och försöka mjölka vartenda litet moment utifall hon skulle ge me sig tillslut. Kvinnor funkar inte så. Kvinnor är lite som katter och vill åtminstone uppleva det som att dom väljer vem dom vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in