2023-06-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Bara kör, här vill vi veta allt! Använd spoilertagg för de som inte vill ha något avslöjat i förtid!

Citera
2023-06-22, 09:53
Medlem
Citera
2023-06-22, 10:04
Medlem
Har lurkat genom ett tag så tänkte slänga in mina slutkommentarer:

Stina och Fredrik: Grattis. Jätteglad för deras skull och känns som det gick bra. Programmet kan i detta fallet ha gjort att bådas liv blivit bättre.

Alex och Lina: Har varit mycket snack om kulturkapital och klasskillnad i tråden och jag kan förstå detta. Något som programmet fokuserar på flera gånger är när dessa äter mat och Lina berättar (enligt mig på en ganska ytlig nivå) om smaken och hennes upplevelser. Alex har inte denna vokabulären (för tillfället) men skulle kunna gå någon kurs och sitta och gå in i detalj om konsistens, hetta och fan och hans moster tills Lina trillade av stolen om han så ville. Men han verkar inte bry sig, vilket jag tycker är skönt. En rolig sekvens i det åttonde avsnittet är när de äter tillsammans, Lina promptar Alex "Kan du utveckla lite?" när han beskriver att något är gott, men han kommer inte med så mycket mer. Lina ser inte helt nöjd ut. Direkt efter så klipper man till Alex, talking head style, där han berättar hur skönt det är att de kan "Vara oss själva". Lina verkar inte helt nöjd när Alex "Är sig själv" i just det klippet i alla fall.
Tror båda hade det ganska jobbigt under produktionen då ingen verkade helt nöjd. Det är tydligt att Lina är den med övertaget i förhållandet konstant och tycker inte hon alltid sköter det på ett snyggt sätt. I grund och botten känns Alex väldigt enkel (på ett väldigt bra sätt, hade gärnat lirat brädspel med honom) medan Lina känns mer komplex (på ett kanske inte alltid positivt sätt).
Resultat av att ha varit med i programmet: Netto förlust. Lina blir uthängd och Alex förödmjukad.

Carro och Agust:
Kul att Agust är med i tråden. Verkar också väldigt skön som person men kan förstå att Carro tyckte det var jobbigt när han gick över "gränser". Dessa gränser var ju dock (förutom bildörren) samhällets gränser eller normativa gränser, som Carro anammat, vilket är skillnad från hennes egna gränser. Tycker det är orättvist att bunta ihop honom med "snubbar som inte kan acceptera gränser". Fundamentalt känns Agust hungrig på livet och genuint lycklig i sig själv, medan Carro känns olycklig. Om det skulle funka måste någon dras ned på den andres nivå och det vill ingen. Personligen kan man ju önskat att Carro hade bara släppt lite på gränsen och sagt "Vafan, vi testar spika i väggen, om vi får böter betalar du." Eller " Okej, kan du hjälpa mig över konerna så jag också kan kolla?".
Resultat av att ha varit med i programmet: Agust verkar nöjd baserat på trådinlägg så det är bra. Carro vet jag inte då hon säkert kommer få mycket hat, vilket jag tycker är onödigt även om man inte håller med hennes åsikter.

Ida och Arvid
Kommer gå igenom vissa "moments" i deras tid som gifta. Alla dessa är i avsnitt åtta och framåt. Tycker ex-diskussionen mellan dom var väldigt oklar gällande om han faktiskt sov hos exen eller inte.
Sova naken hos vänner: Ida verkar genuint upprörd i denna diskussionen och den slutar "lyckligt". Detta trots att Arvid aldrig tydligt säger, "Okej, jag ska sluta sova naken hos tjejkompisar.", i alla fall inte baserat på klippningen. Han hävdar genom hela dialogen att Ida får göra det (enligt honom) så därför borde han få det också, vilket är ett intressant resonemang, då han själv är den som avgör om hans beteende är godkänt eller inte, baserat på om han låter Ida göra det eller inte. Och eftersom han "låter" Ida göra det, borde han få göra det själv. Att Arvid inte tydligt berättar att han ska ändra sig gör mig väldigt orolig, då detta verkar vara en väldigt big deal för Ida.

Carbonaran (Tejpa för munnen, kink eller ej?): Denna scenen tyckte jag var spännande då de var så öppna med sitt sexliv. Klart man kände någon form av skam, men tycker det är bra att de är så öppna. Det jag är mest nyfiken på är om Arvids kommentar gällande att tejpa för munnen är en kink eller inte. Är det en form utav förolämpning, dold som en sexuell anspelning, av att Ida är för högljudd? I såna fall tänker jag man ska säga det rakt ut. Är det en kink är det helt okej.

Arvids "romantiska" nej: "Klimaxet" i deras kärlekssaga är såklart när Arvid säger nej för att sedan "romantiskt" fria till Ida, då de ska göra detta på sitt sätt. Ser inget romantiskt eller omtänksamt i denna handlingen alls. Att temporärt krossa sin älskades dröm om ett gemensamt liv och få henne att erfara ett utav de lägsta ögonblicken i sitt liv på TV, för att sedan bygga upp dom igen sekunden senare, är inget jag tycker är okej. Det känns väldigt manipulativt och är en tydlig maktdemonstration av att "Jag kan riva ner dig när jag vill och bygga upp dig när jag vill" där Arvid har ett järngrepp om Ida:s självförtroende och liv. Hade han velat göra det på ett sätt utan att totalt förstöra henne hade han kunnat säga "Ja jag vill vara gift med henne, men inte såhär." och sedan friat på riktigt.

Som jag skrev tidigare om Lina och Alex är det spännande hur ena parten gör när de är i ett maktöverläge och jag litar inte på att Arvid skulle göra det med omtanke kring Idas känslor och person i ett långt förhållande. Detta är en väldigt negativ förutsägelse men tror Ida kommer må ganska kasst om några år med ett antal barn och Arvid som lever livet. Som Arvid säger:
"Du ska bli mamma till mina barn."
"DU ska bli mamma till MINA barn." - Arvid ("Den Moderne Gentlemannen" - sagt av Maria Farm avsnitt 1.)
Citera
2023-06-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Lina & Alex:
Trodde inte hon var psykiskt attraherad av honom. Hon är väl ganska snygg, men som sjukvårdsbiträde (sveriges sämsta medellön) så kan hon väl inte få nåt bättre än Alex. Dock kändes han lite oromantisk/osexig iförsig. De är ju inte gifta längre, så kanske de skiljde sig när Lina sa nej till barn återigen.

Lina lever inte av eget arbete. Eller ens egna bidrag.

Exakt hur stor skillnad det är på folk och folk fattade jag inte förrän långt upp i åren. Det finns ganska gott om familjer som har rätt många miljoner i tillgångar. Är du då ett bortskämt barn som inte orkar anstränga dig så är det ju frestande att hitta på ett fysiskt handikapp och sen leva av kapital utan att behöva svara på jobbiga frågor. Bara hänvisa till "sjukdomen".

Sommarstugan vid havet som de besökte var kanske inget slott men läget verkade riktigt bra och jag skulle tippa att den värderas till minst 5 miljoner bara den. Ja och har man en stuga för 5 miljoner så är nog villan värd 10-15 miljoner osv osv. Ja du fattar. Inga medelsvenssons.

I vilket fall är en kvinnas ekonomi nästan helt ovidkommande för hennes värde på äktenskapsmarknaden. Det är utseende följt utseende och sen kanske lite folkvett och vettiga värderingar. Först därefter kommer ekonomi. För män är det lite mer tvärtom. Dock så handlar det egentligen inte om enbart pengar. Det ska helst samverka med social status, pondus och framåtanda.

Alex är inget kap på något område egentligen. Hur han kan arbeta som någon slags chef med den låga självkänslan övergår mitt förstånd. Som sjuksköterska med chefsansvar (antagligen för en mindre grupp, han är antagligen inte chef över HELA akuten) så tjänar han en helt vanlig lön. Mellan 40 och 50 tusen i månaden kanske? Tro mig att det inte räcker till något vidlyftigt leverne i dagens Sverige.
Citera
2023-06-22, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Håller inte med! Hon är ju vacker och dom passar ihop utseendemässigt. Håller i stort sätt med om August och Carro förutom att Augusts brist verkar vara att han inte är så inkännande för signaler. Även om jag föredrar honom som person alla dagar i veckan var han inte särskilt lyhörd eller samspelande vilket alltid är till en persons nackdel när det kommer till relationer.

Stina är en kvinna som andra kvinnor uppfattar som vacker men som inte är lika snygg för män. Hon är lite rultig eller vad man ska säga. Oformlig.

Kort sagt så tittar kvinnor på ansiktet och män tittar på kroppen.
Citera
2023-06-22, 10:32
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Stina är en kvinna som andra kvinnor uppfattar som vacker men som inte är lika snygg för män. Hon är lite rultig eller vad man ska säga. Oformlig.

Kort sagt så tittar kvinnor på ansiktet och män tittar på kroppen.

Hon är långt ifrån vacker i ansiktet.
Citera
2023-06-22, 10:39
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnoNymer
Arvids "romantiska" nej: "Klimaxet" i deras kärlekssaga är såklart när Arvid säger nej för att sedan "romantiskt" fria till Ida, då de ska göra detta på sitt sätt. Ser inget romantiskt eller omtänksamt i denna handlingen alls. Att temporärt krossa sin älskades dröm om ett gemensamt liv och få henne att erfara ett utav de lägsta ögonblicken i sitt liv på TV, för att sedan bygga upp dom igen sekunden senare, är inget jag tycker är okej. Det känns väldigt manipulativt och är en tydlig maktdemonstration av att "Jag kan riva ner dig när jag vill och bygga upp dig när jag vill" (min fetning) där Arvid har ett järngrepp om Ida:s självförtroende och liv. Hade han velat göra det på ett sätt utan att totalt förstöra henne hade han kunnat säga "Ja jag vill vara gift med henne, men inte såhär." och sedan friat på riktigt.

Så bra skrivet, exakt så som jag själv tänkte och resonerade. Om man läser igenom tråden så har ju Arvid med all önskvärd tydlighet gett många av oss en klump i magen-känsla länge och jag tycker att du sätter fingret på exakt vad det är som gör att vi känner så. Han ger ett extremt obehagligt, manipulativt intryck. Kan inte se att en relation med Arvid skulle kunna vara hälsosam, även för en så pass stark person som Ida verkar vara.
Citera
2023-06-22, 10:46
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Jag förutspådde ju att Stina och Fredrik skulle bli "årets trainwreck"... Tänk så fel man kan ha. Istället blev det Carro och Agust.

Det där med parfymflaskan har jag missat eller förträngt... Vad hände?

Ja, vilken luring!

Fredrik hade samma parfym som hennes pappa. Kvällen innan de skulle åka på bröllopsresa gick flaskan sönder. Fredrik misstänker att hon har haft sönder den, men hon säger att han "ställde den så tokigt så att den gick sönder med flit". (Som om pedanten skulle göra nåt sånt) De väljer ut en ny parfym åt honom tillsammans och bestämmer att han ska ha samma märke som hon brukar ha. Alla är glada och nöjda, men mina misstankar väcktes verkligen där.

Men antar att det inte var något mer med det! För det har ju inte varit nåt mer efter det, men där var jag orolig iallafall. Särskilt eftersom hon hade beskrivit sig själv som en person som var singel eftersom hon är en stark kvinna med skinn på näsan. Vilket man såklart kan vara, men det kan också vara en omskrivning för att man är singel eftersom man är en galen narcissist.
Citera
2023-06-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Hon är långt ifrån vacker i ansiktet.

Nej hon är väl inte min smak heller direkt men andra kanske tycker det?
Citera
2023-06-22, 10:51
Avslutad
Jag tycker den här artikeln visar hur manipulerande och beräknande produktionen varit i sitt mål att skapa drama, och för drama är det som tittarna vill ha. Annars blir det tråkigt (ex paret Stina och Fredrik) och som också uttryckts här. Så hur har det då inte varit för de andra paren? Lätt att dras med kanske som deltagare. Och då blir det svårt att få en rättvis bild som tittare om olika känslor ska dramatiseras och igångsättas av produktionen.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/gift-vid-f%C3%B6rsta-%C3%B6gonkastet-paret-i-konflikt-med-svt-det-blev-droppen-f%C3%B6r-mig/ar-AA1cPW29?ocid=msedgntp&cvid=ec252e1b55ee4916a599c1 6dc00c3046&ei=4&pc=U531
Citera
2023-06-22, 10:52
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Nej hon är väl inte min smak heller direkt men andra kanske tycker det?

Kanske så! Arslet är ju större än en hel världsdel. Helt oproportionelig i kroppen. Totalt oattraktiv i mina ögon i alla fall. Hennes sätt är så PK dessutom, verkar vara en riktig batikhäxa, torr och tråkig, noll charm.
Citera
2023-06-22, 10:53
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Jag får en känsla av att det där var något som produktionen försökte göra till något annat än det var. Tror inte alls att hon hade sönder den med flit. Men de försökte göra drama av små saker, typ av hans pedantiska sida. I verkligheten fanns nog helt enkelt inte så mycket drama i relationen (men for att göra ”bra tv”, behövdes väl lite sånt)

Jo, det är möjligt. Har sett här i tråden hur folk zoomar in på detaljer och bygger upp ett helt narrativ kring hur en person är, och det fattar jag att man gör, det finns ju nån underhållning i det. Men ofta så är det ju inte mer än ens egna hangups på detaljer i en filmproduktion. Det var väl samma som jag gjorde där, men fan vad säker jag var på att hon skulle visa sig vara en riktigt kontrollerande psykopat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in