Citat:
Ursprungligen postat av
sukp
Så väst skulle gå på magkänsla och lita på Ukraina gällande en attack mot Europas största kärnkraftverk? Tror inte det va.
Nä de går inte på magkänsla utan försöker kolla upp det. Dvs bara för att ukrainska säkerhetstjänsten påstår nåt är det inte säkert att man tror det rakt av.
Nu har Ukraina skickat den info den har till sina allierade och de granskar den.
Om det är trovärdig info och sant att Ryssland planerar ett utsläpp från kärnkraftverket, vad gör Väst då?
Svårt att veta. NATO ger sig inte in i kriget men man kanske säger åt medborgarna i länderna runtikring att, nånting, ja vad? Käka jodtabletter för tusan?
Om det är info som inte är särskilt trovärdig, eller t.o.m verkar fejkad, vad gör Väst då? Håller käft, tror jag. Detta endast baserat på min magkänsla. Utifrån andra grejer som släppts (t.ex det lilla samtalet mellan "ryska soldater") och som sen inte dementerats av Väst men som min misstänksamma natur upplever som fejk.
Väst kommer inte hänga ut Ukraina för såna grejer eftersom man är på deras sida.
Men som sagt var, vi får vänta och se vad man kommer fram till och om de i så fall talar om vad det handlade om. Avlyssnat samtal?