2023-06-22, 13:52
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Om nu ryssarna får för sig att spränga kärnkraftverket och vinden drar in över något NATO land, finns det möjlighet att åberopa artikel 5 då? det blir ju en sorts anfall, men inte direkt mer indirekt.
Artikel 5 kommer åberopas men även utan den kommer varken Baltländerna och UK sitta lugnt och inte agera
Citera
2023-06-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Du tror inte exempelvis amerikansk underrättelsetjänst har koll på detta?

Tror det är svårt för Ukraina att bara hitta på saker och lura väst.

Troligen inte bara amerikanerna utan det jobbas nog för fullt både här och där.

Ett problem, som tydligen inte nämndes i de nya manusen från Kreml, är ju att Ukraina inte kontrollerar kärnkraftverket så hur de skulle komma åt att minera det är ju en fråga man kan ställa sig.

Sedan håller jag med dig om att Ukraina har alldeles för mycket att förlora om de skulle bli påkomna med en massa rövarhistorier. De håller sig nog så nära sanningen de kan. Sedan ska man naturligtvis inte köpa allt de säger rakt av men hittills har ingen kommit på dem med att ljuga eller överdriva. I alla fall inte såvitt jag vet.

Nu har det inget med ditt inlägg att göra men det slog mig precis att om nu ryzzarna skulle vara korkade nog att göra det här och NATO svarar. Vad skulle Orbán göra då? Det skulle nog bli skaplig panik i Budapest.
Citera
Avstängd
Russophobias avatar
Lite mera nya uppdateringar i och med att nya uppgifter kommer till kännedom.

Om den nu Ukrainska stora och fantastiska offensiven som nu då pågår.
Och där då Ryssland har förstört 13,000 personal, 246 tankar inklusive då 13 st västerländska stridsvagnar, 443 st pansarfordon av varierande slag, 59 st västerländska infanterifordon , plus då en hel del andra fordon typ militära transportfordon, 42 st kanoner och raketartilleri, 10 st fighters samt 4 st helicopters.

Uppgifterna hämtade från det ryska försvarsdepartementet, National Guard, FSB och andra avdelningar.
Citera
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Du tror inte exempelvis amerikansk underrättelsetjänst har koll på detta?

Tror det är svårt för Ukraina att bara hitta på saker och lura väst.

Nej, jag tror inte amerikansk underrättelsetjänst har full koll på Ukraina. Eller ens halv koll. De har inte ens full koll på MI6 eller Bundesnachrichtendienst eller SÄPO. Ännu mindre Ukrainas, stökigt land, korrupt, kultur som är rätt lik den ryska. De är helt klart luriga. Ta det lilla snacket mellan två "ryska soldater" om sprängningen av dammen där den ena berättar för den andra att det var vi som gjorde det. Vem gick egentligen på det där? Vem kollar upp det? USA:s underrättelsetjänst? Tror jag inte.
Alltså vilken bedömning man än gör, om man tror på Zelenskys uppgifter här eller tror att det är ett taktiskt utspel med föga grund, så kan man inte lita på att jomen det där har såklart USA koll på.
Citera
2023-06-22, 14:00
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Slår vad att både USA och UK vet var ryska silos med kärnvapen finns och lär slå ut dem på en gång. Glöm inte Svarta Havets flotta och kanske flottan i Murmansk

MAD är garanterad i vilket fall p g a de kärnvapenbestyckade U-båtarna
Citera
2023-06-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Båda är väl (tyvärr) bra? Slår ut pansar på 10+ kilometer.
Uppgraderade Mi-24 har bara en äldre radio SACLOS AT robot med en räckvidd på runt 5km och nattsiktet till den lämnar säkert en hel del att önska.

Mi-28 och Ka-52 är de helikoptrar som oroar på grund av Vihkr roboten.
Citera
2023-06-22, 14:02
Avstängd
Russophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Du har inget att länka alltså. Utgå vatnik.

Det står dig fritt fram att själv gå in och läsa på de olika ryska militära plattformarna.

Jag förmedlar bara vad som skrivs.
Citera
2023-06-22, 14:02
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Troligen inte bara amerikanerna utan det jobbas nog för fullt både här och där.

Ett problem, som tydligen inte nämndes i de nya manusen från Kreml, är ju att Ukraina inte kontrollerar kärnkraftverket så hur de skulle komma åt att minera det är ju en fråga man kan ställa sig.

Sedan håller jag med dig om att Ukraina har alldeles för mycket att förlora om de skulle bli påkomna med en massa rövarhistorier. De håller sig nog så nära sanningen de kan. Sedan ska man naturligtvis inte köpa allt de säger rakt av men hittills har ingen kommit på dem med att ljuga eller överdriva. I alla fall inte såvitt jag vet.

Nu har det inget med ditt inlägg att göra men det slog mig precis att om nu ryzzarna skulle vara korkade nog att göra det här och NATO svarar. Vad skulle Orbán göra då? Det skulle nog bli skaplig panik i Budapest.

Håller med om det första fetade. Det är inte troligt att de har möjlighet att ta sig in i kärnkraftverket och minera det, eller att de skulle ta risken med att ställa till med en katastrof.
Citera
2023-06-22, 14:03
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
MAD är garanterad i vilket fall p g a de kärnvapenbestyckade U-båtarna

Ja speciellt de brittiska Vanguard-ubåtarna
Citera
2023-06-22, 14:06
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
Lite mera nya uppdateringar i och med att nya uppgifter kommer till kännedom.

Om den nu Ukrainska stora och fantastiska offensiven som nu då pågår.
Och där då Ryssland har förstört 13,000 personal, 246 tankar inklusive då 13 st västerländska stridsvagnar, 443 st pansarfordon av varierande slag, 59 st västerländska infanterifordon , plus då en hel del andra fordon typ militära transportfordon, 42 st kanoner och raketartilleri, 10 st fighters samt 4 st helicopters.

Uppgifterna hämtade från det ryska försvarsdepartementet, National Guard, FSB och andra avdelningar.
Dvs desinformation. Personal och tankar? Är det lagerarbetare och vattentankar?
Citera
2023-06-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hinden är större = Lättare att träffa, långsammare och har sämre elektronik.

Jo men ändå ett antal av samma raketer som ställde till det sist för UA så de är ,som allra minst, ett problem som måste tas på allvar för den som vill rulla fram pansar.
Citera
2023-06-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Uppgraderade Mi-24 har bara en äldre radio SACLOS AT robot med en räckvidd på runt 5km och nattsiktet till den lämnar säkert en hel del att önska.

Mi-28 och Ka-52 är de helikoptrar som oroar på grund av Vihkr roboten.

Ah tack. Jag har blandat ihop 24 och 28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in