2023-06-21, 22:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att dölja av konversationen i tråden så är följande en lögn från dig: skelleftehamnsbreven är förställda.

Och när du nämner de andra "förställda" breven baseras alltså föreställningen på din egna lekmannaexpertis?

Tre förställda brevskrivare? Vad pratar du om. Det är naturligtvis tiotals kanske hundratals förställda brevskrivare i utredningen. Cluedoförenklingar ska vi undvika.

I sin slutsats skriver experten att 5 av 7 brev är förställda i olika grad, vad gäller de av Skelleftehamnsmannen. Inte att författaren är förställd utan att handstilen är manipulerad. I vissa fall med blyertsförlaga. Det förställda ser man även i Norrtäljebreven, eftersom handstilen skiftar. Pusselbiten är förställd i sin stavning, precis som Norrtäljemannen.

Det sista kan även en lekman se. Men det finns ett till lager som jag själv ämnar titta närmare på.

Är det inte mer intressant att söka efter nya detaljer, än att repetera samma stockdumma invändningar, mot en begreppsvärld som man inte förstår, om och om igen?

Don't quit your day job, dude!
Citera
2023-06-21, 22:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I sin slutsats skriver experten att 5 av 7 brev är förställda i olika grad, vad gäller de av Skelleftehamnsmannen. Inte att författaren är förställd utan att handstilen är manipulerad. I vissa fall med blyertsförlaga. Det förställda ser man även i Norrtäljebreven, eftersom handstilen skiftar. Pusselbiten är förställd i sin stavning, precis som Norrtäljemannen.

Det sista kan även en lekman se. Men det finns ett till lager som jag själv ämnar titta närmare på.

Är det inte mer intressant att söka efter nya detaljer, än att repetera samma stockdumma invändningar, mot en begreppsvärld som man inte förstår, om och om igen?

I tråden framkommer det väl bara att ett brev är föreställt, eller? Är detta ett missförstånd

Det vi har svart på vitt är att handstilsexpert sa rakt ut att SE inte hade skrivit Norrtäljebreven (kan blanda ihop brev). Och enligt experter så är det nästan omöjligt att dölja sin egen handstil.

Lekmännen struntar jag i. Har du förresten funderat på om det kan finnas naturliga förklaringar att ett vittne som vill vara anonymt försöker förändra sin handstil.

Är det inte mer intressant att undlåta sig gubbtorra, raljanta fraser du plockat upp från populärkulturen?

Never become an academic, bro
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-06-21 kl. 22:27.
Citera
2023-06-21, 22:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Vi ser med spänning fram emot att du redovisar vad din lekmannaanalys av suddiga skärmbilder av aktuellt "lager" blir. Kanske något graverande mot SE rent av!

Jag håller inte andan, men flyttar fram popcornen lite i skafferiet.
Citera
2023-06-21, 22:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
I tråden framkommer det väl bara att ett brev är föreställt, eller? Är detta ett missförstånd

Det vi har svart på vitt är att handstilsexpert sa rakt ut att SE inte hade skrivit Norrtäljebreven (kan blanda ihop brev). Och enligt experter så är det nästan omöjligt att dölja sin egen handstil.

Lekmännen struntar jag i. Har du förresten funderat på om det kan finnas naturliga förklaringar att ett vittne som vill vara anonymt försöker förändra sin handstil.

Är det inte mer intressant att undlåta sig gubbtorra, raljanta fraser du plockat upp från populärkulturen?

I analysen, som jag redovisade i ett tidigare inlägg, framgår det att 5 av 7 brev är förställda i olika grad.

Experten du refererar till jämförde inte med SE:s vardagliga handstil, utan med hans kalligrafi.

Chomp on that!
Citera
2023-06-21, 23:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det vore väl nästan lika otänkbart som att dra sitt passerkort minuterna före mordet rakt under näsan på två väktare bredvid mordplatsen.

Helt otänkbart alltså.

Det var inget planerat? Men agget fanns säkert där innan. Möjligen gick han ut och tänkte: Om jag ser den karln igen då ska jag banne mig ..

Det man kan fråga sig är varför SE trodde att "23:20" skulle ge honom alibi. Någon som har en teori?
Citera
2023-06-21, 23:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Haha. Ja, precis! Bra iakttagelse.

SE, den 25:e april 1986: "det kan vara två personer med likvärdig utstyrsel".

"Pusselbiten", den 15:e maj 1986: "Jag tror att Stigs och medhjälparen bar likadana kläder, att Stig bar mask och medhjälparen bar glasögon för att likna Stig." Briljant!

HS: "Det kan dock konstateras att minst 1 person varit klädd på ett liknande sätt som SE."

How can the same shit happen to the same guy three times?

P.S. I det här avsnittet låter det rent av som om Pusselbiten var där personligen:

"När poliserna tog upp förföljandet så sprang medhjälparen efter för att möta Stig så han fick veta att det var två poliser som förföljde honom sedan fortsatte han vidare nu utan glasögon, medan Stig lugnt gick tillbaka med pistol och mask gömda på sig, han talade om att han sprungit efter för att tala om att LP sett att mördaren bar en blå jacka."

1. Hur kunde SE-GM veta om det med LP och den blå jackan, i denna version, om han inte var kvar på platsen som vittne?

2. Var det allmänt känt att piketen delade upp sig i två? Till exempel sökte KG och PW av Johannes kyrka, Johannesgatan, Regeringsgatan, m.m. och såg enligt ett förhör en man med väska och keps.

Pusselbiten har verkligen koll på detaljerna. Tänk om han stavade lika bra.
Det här med två olika män i SE-utstyrsel kan ha börjat med AB:s vittnesmål. Under mordnatten den 28/2 lade han kanske fram sin berättelse för någon polis på platsen, den om ett sällskap med två män i långa mörka rockar och en kvinna som pratade på något utländskt språk.

Under morgonen den 1/3 återkommer det här i nyhetsrapporteringen i TV (uppgiften i Extra Rapport om två män i långa mörka rockar).

Nästa gång blir i de omfattande Opeltipsen den 5/3, enligt vilka en dubbelgångare till SE skall ha hoppat in i en flyktbil på Snickarbacken.

Den 11/3 kommer det in skriftliga uppgifter från Röda Korset som ger stöd åt Opeltipsen från den 5/3.

Den 25/4 föreslår SE i ett förhör att det kan ha varit "två personer med likvärdig utstyrsel".

Den 15/5 skriver "Pusselbiten" till polisen att det kan ha rört sig om två personer i likadana kläder som SE.

Den 9/2 1987 skriver polisen HS i ett PM att: "Det kan dock konstateras att minst 1 person varit klädd på ett liknande sätt som SE."
Senast redigerad av Draifos 2023-06-21 kl. 23:53.
Citera
2023-06-22, 06:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Citat:
I analysen, som jag redovisade i ett tidigare inlägg, framgår det att 5 av 7 brev är förställda i olika grad.

Experten du refererar till jämförde inte med SE:s vardagliga handstil, utan med hans kalligrafi.

Chomp on that!

Men nu är de där breven inte skrivna av samma person. De har valt ihop de där breven för att se om brev 1-3 har skrivits av en enda person, för att se om 4-7 har en gemensam upphovsman och om något av de breven kan vara från den som skrev 1-3. Det är alltså 1-3 som är Skelleftehamnsbreven, där de kommer fram till att det är samma upphovsman, och där har ett av breven har tecken på förställning. Och det första är helt naturligt.

Om brev 4-7 kommer de inte fram till mer än att det inte går att säga om de ha samma upphovsman.

Dalulven har antingen inte läst igenom expertutlåtanden han själv skickade eller helt förvrängt det för att passa in i sin teori.
Citera
2023-06-22, 08:29
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det var inget planerat? Men agget fanns säkert där innan. Möjligen gick han ut och tänkte: Om jag ser den karln igen då ska jag banne mig ..

Det man kan fråga sig är varför SE trodde att "23:20" skulle ge honom alibi. Någon som har en teori?
Det där är lite intressant, vid CP-rättegångarna 1989 då tidpunkten hade fastställts till 23.21.30 så senarelade han tiden som bekant ytterligare ett par snäpp.

Och vad visade hans egen klocka egentligen, som han enligt PH hade kollat på i receptionen innan han hastade ut. Den där klockan som han nästan på ett maniskt sätt kollade på i FR:s reportage på väg mot mordplatsen. Vid senare tillfällen har han tydligen sagt att han även sneddat in mot skyltfönstret för att bättre se vad klockan var slagen. Men det är klart, han hade väl "bara" cirka tio minuter på sig till det där tbanetåget han sikade på att ta. Han har väl aldrig talat om för någon vad hans egen klocka visade. Den Klocka som uppenbarligen verkar upptagit allt hans intresse och fokus från det han var i receptionen tills skotten small.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-22 kl. 09:27.
Citera
2023-06-22, 08:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men nu är de där breven inte skrivna av samma person. De har valt ihop de där breven för att se om brev 1-3 har skrivits av en enda person, för att se om 4-7 har en gemensam upphovsman och om något av de breven kan vara från den som skrev 1-3. Det är alltså 1-3 som är Skelleftehamnsbreven, där de kommer fram till att det är samma upphovsman, och där har ett av breven har tecken på förställning. Och det första är helt naturligt.

Om brev 4-7 kommer de inte fram till mer än att det inte går att säga om de ha samma upphovsman.

Dalulven har antingen inte läst igenom expertutlåtanden han själv skickade eller helt förvrängt det för att passa in i sin teori.

Misstanken förefaller vara att alla 7 brev är skrivna av samma person, därav undersökningen.

Expertisen kan förvisso inte fastsställa något säkert, men det står såhär:

"I övrigt synes brev 4 och 6 ha en del gemensamma stildrag [...] men också brev 5 innehåller ett antal med båda dessa brev överensstämmande drag, såväl rörande allmänna stildrag som utformningen av enskilda skrivtecken eller skrivteckensdetaljer. [...] I brev 5 finns vissa layout- och skrivteckensmässiga överensstämmelser med de omstridda breven 1-3."

För egen del är jag alltså nyfiken på att jämföra dessa brev med Norrtäljemannens och Pusselbitens brev, samt med Skandiamannens vardagliga handstil. Det är möjligt att det inte ger något, men ... Det finns ändå en del besynnerliga likheter. Å andra sidan kanske de alla hade fått samma skolning i handstil, och var uppvuxna i samma skrivarkultur med dess olika egenheter.

Kavalleriet, ja hela spökarmén, rider visst in innan man ens får möjlighet att titta på det hela.

Här gäller det att bevaka de väl inkörda hjulspåren! The Show Must Go On ...
Citera
2023-06-22, 08:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Misstanken förefaller vara att alla 7 brev är skrivna av samma person, därav undersökningen.

Expertisen kan förvisso inte fastsställa något säkert, men det står såhär:

"I övrigt synes brev 4 och 6 ha en del gemensamma stildrag [...] men också brev 5 innehåller ett antal med båda dessa brev överensstämmande drag, såväl rörande allmänna stildrag som utformningen av enskilda skrivtecken eller skrivteckensdetaljer. [...] I brev 5 finns vissa layout- och skrivteckensmässiga överensstämmelser med de omstridda breven 1-3."

För egen del är jag alltså nyfiken på att jämföra dessa brev med Norrtäljemannens och Pusselbitens brev, samt med Skandiamannens vardagliga handstil. Det är möjligt att det inte ger något, men ... Det finns ändå en del besynnerliga likheter. Å andra sidan kanske de alla hade fått samma skolning i handstil, och var uppvuxna i samma skrivarkultur med dess olika egenheter.

Kavalleriet, ja hela spökarmén, rider visst in innan man ens får möjlighet att titta på det hela.

Här gäller det att bevaka de väl inkörda hjulspåren! The Show Must Go On ...
Nu har du fortfarande inte läst vad det står.

Det står att de har vissa gemensamma stildrag, inbördes. Alltså brev 4-7.

Det enda det står om jämförelsen mellan Skelleftehamnsbreven och de andra är att det brev 5 kan tänkas ha gemensamma drag, men att de är sådana att de inte kan åberopas för att säga något om huruvida det är samma upphovsman eller ej.

Du får absolut titta på det, men du skriver ut saker som fakta i tråden utan att ens läsa igenom först. Eller som du först säger, titta på det. Det är bättre att du tittar på det först, och sedan skriver. Annars får du vara beredd på att spökarmén rättar dig.
Citera
2023-06-22, 11:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det där är lite intressant, vid CP-rättegångarna 1989 då tidpunkten hade fastställts till 23.21.30 så senarelade han tiden som bekant ytterligare ett par snäpp.

Och vad visade hans egen klocka egentligen, som han enligt PH hade kollat på i receptionen innan han hastade ut. Den där klockan som han nästan på ett maniskt sätt kollade på i FR:s reportage på väg mot mordplatsen. Vid senare tillfällen har han tydligen sagt att han även sneddat in mot skyltfönstret för att bättre se vad klockan var slagen. Men det är klart, han hade väl "bara" cirka tio minuter på sig till det där tbanetåget han sikade på att ta. Han har väl aldrig talat om för någon vad hans egen klocka visade. Den Klocka som uppenbarligen verkar upptagit allt hans intresse och fokus från det han var i receptionen tills skotten small.

Jag får bara ihop det om SE insett att han efter sin lögn att han inte pratade med HO, vilket han så klart kommer ihåg att han gjorde, insåg att han kom ut lite väl tidigt. Då fanns det anledning att hyfsa tiden "framåt" för att bli ett mer intressant vittne än han var.

GM såg han aldrig eftersom han egentligen kom ut för sent. SE försökte på "bästa sätt" att placera sig närmare mordet än han var. Tyvärr har detta vantolkats av Cluedoklubben.

Varför en mördare skulle vilja placera sig så nära offret som möjligt är svårbegriplig cluedologik. Som tur är har inget vittne pekat ut SE som GM så absolut ingenting tyder på att SE var GM.

Att påstå att SE hade ett påhittat mordvapen eller skriver likadana bokstavsdelar som förekommer i "misstänkta" anonyma brev med fel DNA är väl två av de "hetaste" bevisen mot GM-SE som jag hittar.

Annars saknas allt av substans som pekar mot SE som GM efter åratal av polisutredning mot honom.

"Ibland är sanningen så enkel att den blir svår att förstå!"
Citera
2023-06-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag får bara ihop det om SE insett att han efter sin lögn att han inte pratade med HO, vilket han så klart kommer ihåg att han gjorde, insåg att han kom ut lite väl tidigt. Då fanns det anledning att hyfsa tiden "framåt" för att bli ett mer intressant vittne än han var.

GM såg han aldrig eftersom han egentligen kom ut för sent. SE försökte på "bästa sätt" att placera sig närmare mordet än han var. Tyvärr har detta vantolkats av Cluedoklubben.

Varför en mördare skulle vilja placera sig så nära offret som möjligt är svårbegriplig cluedologik. Som tur är har inget vittne pekat ut SE som GM så absolut ingenting tyder på att SE var GM.

Att påstå att SE hade ett påhittat mordvapen eller skriver likadana bokstavsdelar som förekommer i "misstänkta" anonyma brev med fel DNA är väl två av de "hetaste" bevisen mot GM-SE som jag hittar.

Annars saknas allt av substans som pekar mot SE som GM efter åratal av polisutredning mot honom.

"Ibland är sanningen så enkel att den blir svår att förstå!"

All substans pekar på att SE var inne på Bohemia. Alltså är han inte mördaren.
Senast redigerad av Makarov.24 2023-06-22 kl. 11:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in