2023-06-22, 06:00
Medlem
Mullrets avatar
Källa BBC.

Ett lyftsystem kallat FADOSS är påtänkt för lyfta upp ubåten. Gäller bara att hitta den….

” There's one FADOSS currently at St John's and is waiting for an available ROV (remotely operated vehicle) so it can be deployed to the search area.

A US Navy official said FADOSS works by welding the system to the deck of a ship and then binding the other end of the line to an ROV, which dives into the ocean depths.

It's strong enough to lift 60,000 pounds (27,000kg) and it can go as far down as 20,000ft (6096m) into the sea.

The deepest recovery effort recorded with a FADOSS is 19,750ft. The Titanic wreck is at a depth of 12,467ft.

Usually, FADOSS is used to recover large, bulk and heavy sunken objects like aircraft and small boats.”
Citera
2023-06-22, 06:04
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeFromYS
Byggd på gamla återvunna coca cola burkar och tvspels kontroller samt ingen fungerande gps.. Vad är detta för amatör företag? Och vad är det för mongo som bestämmer sig att ta sig själv och sin son på en tur i detta fordon?
En Xbox controller borde rimligen vara stryktåliga och väl beprövade så inte säkert att den var problemet. Vi får väl se vad som var orsaken.
Citera
2023-06-22, 06:07
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja. Typ 5 timmar kvar nu.

Undrar om de tagit livet av sig själva eller varandra för att ge tonåringen mer syre

"Tankeöverföring" - jag loggade in just nu för att skriva exakt detsamma - hade missat att grabben enkom var 19 år. När jag såg detta var det direkt att jag tänkte likadant som dig... Frågan är dock om de har den sinnesnärvaron och/eller kylan - för det sista som överger en är hoppet och det är klart att det är lätt att vänta och vänt, för det vore, trots allt, makabert om de tog livet av sig och timmar efteråt så är farkosten bärgad. tror man vill dra ut på det så långt som möjligt, men man vet aldrg - fadern kanske tog saken i egna händer.
Citera
2023-06-22, 06:07
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMT900
Dagen D - Slut på syret.

'They are in emotional turmoil. Part of them will believe they're being rescued...then reality will seep in':
Forensic psychiatrist describes the hell passengers inside Titan submarine are going through.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12219483/Forensic-psychiatrist-describes-hell-passengers-inside-Titan-submarine-going-through.html
Runt 13, svensk tid, beräknas syret vara slut.

Jag hörde nyss på Ekot att farkosten 2021 och 2022 både förlorat elförsörjning, haft ett batteri som slutat fungera och skadats på utsidan ("yttre komponenter", sas det).

Hur faan kan man betala nästan 3 miljoner för en tur i den?! Beviset på att det som skiljer extremt rika från fattiga är mängden tur, inte nödvändigtvis mängden grå massa i skallen...
Citera
2023-06-22, 06:08
Medlem
Imalosers avatar
Efter att ha sett en bra video om händelsen av en ubåtsexpert är jag övertygad om att det varit kört länge, det gick sannolikt snabbt. Det här med 96h life support låter mest som en grov uppskattning, och sannolikt inploderade ubåten tidigt. Trösten i det hela är väl att det måste ha gått fort. Att någon betalade en förmögenhet för att sitta i den dödsfällan är ofattbart.

https://youtu.be/4dka29FSZac
Citera
2023-06-22, 06:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
"Tankeöverföring" - jag loggade in just nu för att skriva exakt detsamma - hade missat att grabben enkom var 19 år. När jag såg detta var det direkt att jag tänkte likadant som dig... Frågan är dock om de har den sinnesnärvaron och/eller kylan - för det sista som överger en är hoppet och det är klart att det är lätt att vänta och vänt, för det vore, trots allt, makabert om de tog livet av sig och timmar efteråt så är farkosten bärgad. tror man vill dra ut på det så långt som möjligt, men man vet aldrg - fadern kanske tog saken i egna händer.
Ja ibland blir det synkroniserat här på flashback.

Hur tar man ens livet av sig själv där nere? Det går antagligen inte. Att ta livet av någon annan bör gå. Men herregud vad vidrigt.
Citera
2023-06-22, 06:12
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Har folket här ens sett alla videor på när CEOn så glatt förklarar hur han byggt det och hur det är planerat? Det är för fan en jävla hissknapp i en av väggarna. Jag vet inte ens hur folk kunde gå med på att bygga denna ubåt utan att höja ögonbrynet.

All teknologi som finns och killen väljer en xbox kontroll, en hissknapp, lite rostiga stålpinnar, ett tangentbord med en portabel dator.. Helt sinnessjukt.

Han har ju själv sagt att han inte anställde erfarna experter p.g.a de är medelålders vita män, han ville ha "inspirerande" ingenjörer. Kanske försökte han först med nån expert men när de sa till honom att "öh vafan håller du på med?" så sa han "fuck it", avskedade dem och kom med nåt svepskäl.
Citera
2023-06-22, 06:12
Medlem
Någon som vet varför dom körde med bluetooth utrustning?
Antingen är det bluetooth som lagt av eller har dom kört fast i Titanic.
Citera
2023-06-22, 06:15
Medlem
Foton på Titan på väg ut till havs, taget av Kenny Sharpe, 2023 06 20

https://twitter.com/kscSharpe/status/1670944171350192129

Den ser ju inte ut som på de foton vi fått se tidigare, utan mer bara som en avskuren cylinder.
Senast redigerad av DEF1 2023-06-22 kl. 06:20.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slothlorien
Nej för fan, helt finito.

Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Nä, går inte ens med förberedelse. Mättnadsdykare har jobbat runt 530 meter som djupast. Finns inget dyksystem i dagsläget som tillåter mycket djupare än så.

Det har att göra med mättnadsgasens narkotiska egenskaper vid högre tryck.

Man trycksätter alltså lungorna för att dom inte ska kollapsa. Ju mer man måste trycksätts ju giftigare blir mättnadsgasen. Runt 700 meter får de flesta psykos.

Tack för svar grabbar, men vad skulle ske rent teoretiskt om samtliga passagerare var utrustade med dykarutrustning och kunde öppna innifrån och sakta ta sig uppåt bara? Låta det få ta den tid det tar, och på så sätt undvika dykarsjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Runt 13, svensk tid, beräknas syret vara slut.

Jag hörde nyss på Ekot att farkosten 2021 och 2022 både förlorat elförsörjning, haft ett batteri som slutat fungera och skadats på utsidan ("yttre komponenter", sas det).

Hur faan kan man betala nästan 3 miljoner för en tur i den?! Beviset på att det som skiljer extremt rika från fattiga är mängden tur, inte nödvändigtvis mängden grå massa i skallen...

Rena skräckresan med tråkigt slut

Ja det är märkligt, okej att köpa en äventyrsresa, men ingen back-up, som borde vara prio 1.
Citera
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Snart rinner tiden ut och då är faran borta för vad de vill dölja där nere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in