• 1
  • 2
2023-06-21, 17:12
Medlem
Hejsan.

Ska snart ge mig an att byta ut alla vindskivor här hemma, men har en fundering:
Finns det någon rekommendation kring vad för slags brädor det ska vara?

På det lokala byggbolaget här så har dom en produkt som kallas vindskivor som är grundlade. Men priset ligger på nästan 110kr per meter, vilket är väldigt dyrt jämfört med vanliga ytterpaneler.

Finns det nån rekommendation eller kan man ta nått som är behandlat bara?
Citera
2023-06-21, 17:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Hejsan.

Ska snart ge mig an att byta ut alla vindskivor här hemma, men har en fundering:

På det lokala byggbolaget här så har dom en produkt som kallas vindskivor som är grundlade. Men priset ligger på nästan 110kr per meter, vilket är väldigt dyrt jämfört med vanliga ytterpaneler.

Varför ska du tvunget ha något behandlat?
Finns ingen som helst anledning än att använda annat än två st. finsågad 22x(bredd beroende på taktjocklek).

Måla innan montage bara.
Citera
2023-06-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför ska du tvunget ha något behandlat?
Finns ingen som helst anledning än att använda annat än två st. finsågad 22x(bredd beroende på taktjocklek).

Måla innan montage bara.

Föreställde mig att det skulle bara tryckimpregnerat, men det kanske inte behövs om man målar det ordentligt? Hum intressant..
Tack för svar
Citera
2023-06-21, 17:49
Medlem
Citat:
Föreställde mig att det skulle bara tryckimpregnerat, men det kanske inte behövs om man målar det ordentligt? Hum intressant..
Tack för svar

Aldrig tryckimpregnerat!
Jag hade köpt förgrundat och sen köpt 1-3liters burk med färdigfärg, allt beror på hur mkt vindskivor du har, men sånt kan du räkna ut själv.
Oavsett vad, aldrig tryckimpregnerat.
Citera
2023-06-21, 18:03
Medlem
ost-e-knarks avatar
Räkna in grundolja, grundfärg x lager och färg x lager samt tid för att få det verkliga priset för dom obehandlade.
Citera
2023-06-21, 18:08
Medlem
Citat:
Hejsan.

Finsågat, 22x?? mm (22x95 blir i regel för klent) beroende på takets karaktär och vilken stil du önskar. Se bara till att brädorna är hyggligt raka. Ofta lägger man två brädor ”omlott” med några cm och fäster då den övre brädan grnom den undre men ibland räcker det med en bräda, beroende på hur taket och huset ser ut.

Sen grundar och täckmålar du, alternativt använder förgrundat virke, oljar in ändarna och sätter plåt över vindskivan som täcker första raden pannor (eller vad det nu är för tak du har).
Citera
2023-06-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Räkna in grundolja, grundfärg x lager och färg x lager samt tid för att få det verkliga priset för dom obehandlade.

Sant sant, tackar.

Om man bara vill ha vita vindakivor, räcker det med grundfärg, som är vit, eller behöver man en annan färg också, som är vit?
Citera
2023-06-21, 18:53
Medlem
Citat:
Sant sant, tackar.

Om man bara vill ha vita vindakivor, räcker det med grundfärg, som är vit, eller behöver man en annan färg också, som är vit?
Beror på färg. Jag skulle säga grundolja plus färg två strykningar.
Citera
2023-06-21, 19:19
Medlem
Citat:
Sant sant, tackar.

Köper du grundade brädor är det bra att måla med grundfärg en extra gång och sen två gånger med täckfärg.
Köper du vanliga brädor så börja med grundolja om du vill vara noggrann, en grundning och två gånger med täckfärg.
Citera
2023-06-21, 20:01
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Hejsan.

Själv skulle jag välja ek. Dyrt men håller 150 år istället för 30 år.

Billigast i längden.
Citera
2023-06-21, 21:08
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Själv skulle jag välja ek. Dyrt men håller 150 år istället för 30 år.

Billigast i längden.

Jag skall just byta en 85 år gammal vindskiva i furu, jag chansar på en ny i furu.

Byggde jag nytt skulle jag lägga plåttak, alu-zink...

LL
Citera
2023-06-21, 21:28
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caMeZat
Aldrig tryckimpregnerat!
Jag hade köpt förgrundat och sen köpt 1-3liters burk med färdigfärg, allt beror på hur mkt vindskivor du har, men sånt kan du räkna ut själv.
Oavsett vad, aldrig tryckimpregnerat.
Varför inte tryckimpregnerat? Jag hade några begagnade trallbrädor som jag satte till vindbrädor på ett skjul i fjol och efter ett år ser de fotfarande fantastiska ut. På verkstaden satte jag vanliga 22x145 från brädgården och de var uppruttna efter 8 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in