2023-06-21, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Nej det förstår jag, jag menar att det är ett samhällsproblem att högpresterare utan kapital i form av arv eller liknande inte kan köpa en rimlig bostad på orter där de kvalificerade och samhällsutvecklande verksamheterna finns. Att du har fått tag i en bra bostad för 10 år sedan är knappast ngt som gynnar landet. Om kursettan på Teknisk Fysik får ett toppjobb i Stockholm men då är hänvisad till Fisksätra istället för Saltsjöbaden kanske motivationen sjunker att ta det där jobbet. Han får större livskvalité om han stannar i Mora och monterar köksblandare istället.

Har du några källor på att högpresterare/höginkomsttagare inte kan köpa rimliga bostäder på orter dom vill bo på?

Aldrig hört något om detta?

Jag har inte råd att åka och hämta ut en ny Lamborghini. Innebär det att det är ett samhällsproblem att alla inte kan köpa sådana? Eller är det kanske så, att bara dom som tillhör toppskiktet, har råd att handla i just toppskiktet? Så har det nog, om jag inte missminner mig, varit sedan pengar började användas?
Citera
2023-06-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotesconyllet
Har du några källor på att högpresterare/höginkomsttagare inte kan köpa rimliga bostäder på orter dom vill bo på?

Aldrig hört något om detta?

De kan såklart köpa en bostad, men inte i områden som motsvarar deras status yrkesmässigt, vilket drar ned motivationen att prestera tror jag. Vadå aldrig hört om detta? - gå till hemnet och kolla boendekalkylen på ett boende i övre medelklassområde i Stockholm med 85% belåning.
Citera
2023-06-21, 18:26
Bannlyst
Citat:
De kan såklart köpa en bostad, men inte i områden som motsvarar deras status yrkesmässigt, vilket drar ned motivationen att prestera tror jag. Vadå aldrig hört om detta? - gå till hemnet och kolla boendekalkylen på ett boende i övre medelklassområde i Stockholm med 85% belåning.

Det är ju precis det här jag pratar om. Hur stor andel utav dessa bostadsägare/köpare/säljare tror du att den totala bostadsmarknaden består utav? Den är MIKROSKOPISK i det stora hela.

85% belåningsgrad, gäller inte för majoriteten utav bostadsköpare. I synnerhet inte för dom som köpt sina bostäder för 10+ år sedan. Det är här, på den dyraste lilla marknaden i Stockholm, som "fynd" eventuellt kan göras. I klasserna 6-7-8 miljoner, OM köparna köpt nyligen, och nu måste sälja billigt.

MEN! Vi ser inga vrakpriser i Stockholms dyraste skikt heller. Vet du varför? FOLK SOM ÄGER SINA BOSTÄDER, HAR I DOM FLESTA FALL KÖPT DOM FÖR LÄNGESEN - OCH HAR INTE I NÄRHETEN AV SÅ HÖGA LÅN SOM HYRESTORSKARNA/DOMEDAGSPROFETERNA TROR.

Hade räntan spelat någon roll för om folk kan bo kvar, hade vi sett massförsäljningar redan nu. Varför ser vi inte det nu? Enkelt. För att folk inte MÅSTE sälja. Dom som säljer, är dom som VILL sälja OM dom får det dom begär.
Citera
2023-06-21, 18:31
Medlem
Citat:
Det är ju precis det här jag pratar om. Hur stor andel utav dessa bostadsägare/köpare/säljare tror du att den totala bostadsmarknaden består utav? Den är MIKROSKOPISK i det stora hela.

85% belåningsgrad, gäller inte för majoriteten utav bostadsköpare. I synnerhet inte för dom som köpt sina bostäder för 10+ år sedan. Det är här, på den dyraste lilla marknaden i Stockholm, som "fynd" eventuellt kan göras. I klasserna 6-7-8 miljoner, OM köparna köpt nyligen, och nu måste sälja billigt.

MEN! Vi ser inga vrakpriser i Stockholms dyraste skikt heller. Vet du varför? FOLK SOM ÄGER SINA BOSTÄDER, HAR I DOM FLESTA FALL KÖPT DOM FÖR LÄNGESEN - OCH HAR INTE I NÄRHETEN AV SÅ HÖGA LÅN SOM HYRESTORSKARNA/DOMEDAGSPROFETERNA TROR.

Hade räntan spelat någon roll för om folk kan bo kvar, hade vi sett massförsäljningar redan nu. Varför ser vi inte det nu? Enkelt. För att folk inte MÅSTE sälja. Dom som säljer, är dom som VILL sälja OM dom får det dom begär.

Ok, du vägrar förstå - helt slut.
Citera
2023-06-21, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ok, du vägrar förstå - helt slut.

Nejdå. Jag förstår. Folk vill bo dyrt, men vill inte betala dyrt. Säljarna vill inte sälja billigt. Och dom måste inte sälja just nu. Därför görs få affärer nu.
Citera
2023-06-21, 22:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
https://www.xn--tillvxtsverige-9hb.se/sa-mycket-lan-har-en-svensk-i-genomsnitt/

Hur mycket lån har en genomsnittlig svensk?

"Om man räknar med alla som bor i Sverige ligger snittbelåningen på 380 000 kronor. Men om vi i stället bara räknar med de personer i Sverige som är i arbetsför ålder, det vill säga mellan 16 och 65 år, ligger snittbelåningen på 621 000 per medborgare."

Vad ligger det genomsnittliga bolånet på i Sverige?

"Det finns inga exakta siffror men SEB påpekar att den genomsnittliga bostaden är belånad till 40 % av marknadsvärdet. Svenskar har en högre belåningsgrad än hushåll i nästan alla jämförbara länder. Notera även att det är populärt att höja bolånet i stället för att ta ett privatlån.

Det innebär att många finansierar bilar, båtar och renoveringar genom att höja sitt bolån, vilket kan vara en bidragande orsak till att bostadsbelåningsgraden är särskilt hög i Sverige."

Hur mycket lån har medelsvensson?

"Om vi med medelsvensson räknar in en svensk som är mellan 16 0ch 65 år gammal, då ligger snittbelåningen på 621 000 kronor. Notera även att skulderna är skevt fördelade i Sverige. Det finns nämligen en stor grupp som har höga skulder, och en än större grupp som är skuldfria.

Om man bara ser till bostadslånen är över 50 % av alla svenskar skuldfria, medan cirka 20 % har en bostadsskuld som ligger på en miljon eller mer."

Så, alla hyrestorskar här i tråden. Nu är ju detta bara snitt. Men en snittbelåning på 621.000 kronor, förklarar mina argument ganska bra. Lägg också till att genomsnittsbelåningen på bostäder är 40%.

Många, som köper sina bostäder. Har gjort det för flera år sedan. Dom köpte billigare, lånade mindre. Men även folk som köper idag, går ofta in med stora kontantinsatser, då nästan alla som köper sina bostäder, får hjälp från familjen. Jag fick det, och alla mina vänner och bekanta också.

Gapandet om hög belåningsgrad, och många miljoner i bolån för majoriteten utav bostadsägarna i Sverige, är rent bullshit.

Som jag tidigare sagt, det är en minoritet, som sitter med skyhöga lån, och som köpt sina bostäder i närtid.

621.000 kronor i lån/skulder i ett vanligt hushåll, och en ränta på 5-6-7% kommer inte resultera i några vrakpriser, paniksäljningar och "fynd" på bostadsmarknaden. Tror ni det, lär ni tro på tomten också.

Nu är ju detta som sagt genomsnittliga siffror. Men även hyrestorskarna bör ju inse nu, att folk som sitter på 4-5-6 miljoner i lån på sina bostäder, har också köpt dessa i närtid, på en marknad som varit svår att ta sig in på = Låg omsättning på bostäder = Få som köpt/sålt sina bostäder dom senaste åren, sett till den totala bostadsmarknaden = Få människor som är så högt belånade som ni tror/hoppas på = Era drömmar krossas.

Håll hårt i socbidragen (förlåt, miljonerna). Det kommer inte bli någon vrakprisrea. Fynden ni letar efter, ligger så långt över eran prisklass, även vid en tvångsförsäljning att ni inte har råd att ta er in på marknaden ändå. Nu kommer hyreshöjningarna också, när dom RIKTIGT HÅRT BELÅNADE fastighetsbolagen ska fortsätta göra vinster. Det är inte Röda Korset ni hyr era lägenheter av förmodligen. Det ska göras profit. Tacka räntehöjningarna ni jublat så över.

Tåget har gått, ni sitter på perrongen och drömmer om bättre tider. Börja spara, och fråga om hjälp från familjen till en kontantinsats. Eller tapetsera om hyresettan? Kan ju bli ett jävla lyft! Ni kommer nog trivas bra!

Ska ni köpa bostad, är det läge att göra det NU! Väntar ni för länge med era miljoner, så kommer priserna gå upp igen framöver.

Inser du att du länkar till en blogg?
Du är en ren travesti.
Nåväl, du verkar besatt av att argumentera för att den rådande situationen inte är ett problem; jag tror därför vi får släppa det här.

Dina vulgära försök till argumentation gör att vidare diskussion är meningslös.
Låt mig, i all vänlighet, föreslå att du läser på lite om nationalekonomi innan du fortsätter att posta om nationalekonomi
Citera
2023-06-21, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Inser du att du länkar till en blogg?
Du är en ren travesti.
Nåväl, du verkar besatt av att argumentera för att den rådande situationen inte är ett problem; jag tror därför vi får släppa det här.

Dina vulgära försök till argumentation gör att vidare diskussion är meningslös.
Låt mig, i all vänlighet, föreslå att du läser på lite om nationalekonomi innan du fortsätter att posta om nationalekonomi

Har du några bättre källor, med andra siffor, är du varmt välkommen att lägga fram dessa. Har tidigare i tråden EFTERLYST siffror/källor. Så lägg gärna fram något, tattare.

Bör väl inte vara svårt för dig, du som är så insatt i nationalekonomi?
Citera
2023-06-21, 22:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Har du några bättre källor, med andra siffor, är du varmt välkommen att lägga fram dessa. Har tidigare i tråden EFTERLYST siffror/källor. Så lägg gärna fram något, tattare.

Bör väl inte vara svårt för dig, du som är så insatt i nationalekonomi?

Du får se till att utbilda dig själv, jag har varken tid eller lust att slösa tid på dig du såväl otrevlig som groteskt vulgär i din argumentation.
jag kommer inte besvara fler av dina inlägg.
Citera
2023-06-21, 23:06
Medlem
TheComebackKids avatar
Subban på KI var i fyran alldeles nyss och talade "räntesänkningar..." ...och bidrog till ytterligare några procents kronfall - kan ingen låsa in de här idioterna...

Här är KI:s prognos från i senhöstas;
https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget/konjunkturlaget/2022-12-21-bostadsinvesteringarna-och-hushallens-konsumtion-bromsar-in-snabbt.html

....en styrränta på 2,5 % skulle alltså utplåna inflationen - det är så jävla dåligt att man undrar varför ingen slår näven i bordet och undrar vilka som ska få gå.

En sak slår in och är chockerande i statistiken - vårt kroniska bytesbalansöverskott. I praktiken förädlingsvärde som knegarna jobbar ihop men som kapitalägarna i exportindustrin kan vältra sig i och placera utomlands. Det finns inget land i hela västvärlden som uppvisar de här siffrorna i sparandeöverskott och underkonsumtion. Åtminstone borde ju "vänstern" uppmärksamma det - inte ens Guillou, men han begriper väl inte ekonomi.
Citera
2023-06-22, 08:11
Medlem
Höjningen gissas bli 25 punkter nästa vecka.
https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1153918-nordea-skruvar-upp-ranteprognosen

Svenska kronan kommer fortsätta vara svara=Importerad inflation.
Citera
2023-06-22, 11:17
Medlem
Nestor Xs avatar
Norge höjde 50 punkter idag men vår flata svenska riksbank sitter så stilla i båten som det är möjligt och hoppas på ett mirakel. Fullt möjligt att man får punga ut med över 12 kronor för en euro nästa vecka.
Citera
2023-06-22, 15:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Norge höjde 50 punkter idag men vår flata svenska riksbank sitter så stilla i båten som det är möjligt och hoppas på ett mirakel. Fullt möjligt att man får punga ut med över 12 kronor för en euro nästa vecka.

BoE också 50p mot förväntade 25p. BoObl verkar gå över 4% för både 2Y och 5Y, Stibor 3m ligger på 3.82%.

Mycket som talar för 50p från trött-RB nu också, men vi får väl se....

Inte kommit någon ny sammanställning från SEB på länge nu, kan mycket väl ligga en 50p in play för juni där nu:

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/39211
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in