• 1
  • 2
2023-06-21, 15:53
Medlem
Ännu en hyrestorsk utan perspektiv som beklagar sig över hyreshöjningar: https://www.hemhyra.se/nyheter/rekor...g-for-javligt/

Citat:
Nu genomför flera värdar ändå en andra höjning, med 1,75 procent. Det innebär att tusentals hyresgäster i Malmö får en total höjning i år på 6,75 procent

Efter att ha legat en bra bit under 2% i höjningar de senaste 10 åren (dvs under inflationsnivån) så har nu hyrorna i snitt höjts med 4,12% under en period där inflationen ligger på över 10% och många BRF har tvingats höja med 5-40%, och här klagas det ändå.

Citat:
Jacob Falck pendlar från Möllevången till jobbet som lantbrukare utanför Malmö. Om det inte hade varit för att han bor i ett kollektiv och delar hyran för fyrarummaren med två andra hade det varit svårt att få ihop ekonomin. Hans lön är 23 000 kronor i månaden, före skatt. Månadshyran är 10 000 kronor.

– Det är redan dyrt som fan och det är svårt att få det att gå runt, säger Jacob Falck.

10k i månaden för en central fyra i Sveriges tredje största stad är ju billigt, vet folk på mycket mindre orter som betalar nästan samma för tvåor. Själv betalar jag just nu över 10k för en fyra (BR) på mindre ort och har då inte ens räknat med amortering.

Jag reagerar även på det faktum att han delar lägenheten med två andra; alltså betalar han bara 3,3k i månaden i hyra vilket är svinbilligt, runt kostnaden för en studentlägenhet. "Dyrt som fan" tycker Jacob som bara ligger lite under genomsnittet i lön.

Är det synd om folk i hyresrätt som får dessa "massiva" hyreshöjningar som fortfarande ligger långt under inflationen, eller är det bara obefogat gnäll?
Senast redigerad av flubblubb 2023-06-21 kl. 16:52.
Citera
2023-06-21, 16:03
Medlem
krautbrains avatar
Vad bubblar du om? Får man det tight ekonomiskt för att hyran höjs extra mycket i år så är det väl så?

Du har köpt en lägenhet. Söker du beröm för det eller vad går din ts ut på?
Citera
2023-06-21, 16:07
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Har han bara 3300:- i hyra där resterande betalas av två andra boende förstår jag överhuvudtaget inte gnället. Många tyvärr som fått hyreshöjningar på 700 - 1000:- i månaden på redan höga hyror. Många av dom ligger levnadsmässigt på katastroflinjen och klarar sig inte utan bidragshjälp där man även hittar allmännyttan i kommunala bostadsföretag som visat sig göra miljardvinster när andra kämpar på för att hålla huvudet ovanför vattenytan. Jäkligt illa.
Senast redigerad av Messerschmittzz 2023-06-21 kl. 16:14.
Citera
2023-06-21, 16:08
Medlem
Han har 18k efter skatt, och säg 14k efter hyra, el, internet, mobil. Han hade kunnat lägga undan 8000 kronor per månad utan problem om han var lite normal. Är han bara en gnutta mer sparsam än genomsnittet så hade han kunnat lägga undan 10 000 per månad. Om han har svårt att få ekonomin att gå ihop som han säger så har han ett såpass allvarligt mentalt handikapp att han inte bör få anses vara myndig och borde tillses en god man.
Citera
2023-06-21, 16:09
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Vad bubblar du om? Får man det tight ekonomiskt för att hyran höjs extra mycket i år så är det väl så?

Finns en avsky för folk som hyr bland de som har mer pengar.

Dock skall det påpekas att personen i artikeln verkar vara ett as.
Citera
2023-06-21, 16:12
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubblubb
Själv betalar jag just nu över 10k för en fyra (BR) på mindre ort och har då inte ens räknat med amortering.

Amortering? Betalar du 10 000kr i månaden i hyra för en bostadsrätt som du redan har belånat dig för att köpa? Du har gjort en sämre affär än Jacob

Jag bor också i en mindre ort och kan hyra en hyresrätt med fyra rum till en lägre hyra än 10kkr, och då behöver jag inte låna ett öre.
Citera
2023-06-21, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Amortering? Betalar du 10 000kr i månaden i hyra för en bostadsrätt som du redan har belånat dig för att köpa? Du har gjort en sämre affär än Jacob

Jag bor också i en mindre ort och kan hyra en hyresrätt med fyra rum till en lägre hyra än 10kkr, och då behöver jag inte låna ett öre.

Skillnaden mellan er, är nog (om han som köpte sin lägenhet, gjorde det för ca 10 år sedan) gör en ganska ordentlig vinst när han säljer sin bostad. Han har då betalat av sitt lån, i form av amortering. Medans du kastat tusenlappar rätt ut i sjön/hyresvärdens ficka i flera år.

Om han gjorde köpet för 10 år sedan, och säljer idag, gör han garanterat en fin vinst. Och har då bott där gratis. Och kanske har en fin summa som kontantinsats till nästa boende.

Det är också många gånger värt att köpa sitt boende. Man slipper patrasket som finns i hyresrätter. Svartskallar, pundare och annat trams. Bara det är värt alla pengar i världen.
Citera
2023-06-21, 16:27
Medlem
Citat:

Perspektiv. Han klagar över att hyran ligger på 10k; jag gör jämförelsen att jag betalar ännu mer än honom för en ägd bostad som borde vara billigare. Jag gråter inte ut i tidningen över att mitt boende blivit mångdubbelt dyrare över senaste året. Min poäng är att han inte borde klaga alls över sin låga boendekostnad.
Citera
2023-06-21, 16:29
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Finns en avsky för folk som hyr bland de som har mer pengar.

Dock skall det påpekas att personen i artikeln verkar vara ett as.

Det finns en likgiltighet bland de som har ännu mer pengar. Personen i artikeln är ett mähä. Har man inte råd så får man skylla sig själv.
Citera
2023-06-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh

10k inräknat nuvarande ränta. En hyresfyra i liknande standard/område kostar närmare 16k. Jacob's hyra verkar vara rejält subventionerad.
Citera
2023-06-21, 16:31
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det finns en likgiltighet bland de som har ännu mer pengar. Personen i artikeln är ett mähä. Har man inte råd så får man skylla sig själv.

Det finns ett förakt. Men just denna personen i artikeln förtjänar det föraktet.
Citera
2023-06-21, 16:32
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Tror snarare det är svårt för många familjer i en BR som kämpar för att få det att gå runt, och helt plötsligt åker på enorma kostnadsökningar, att ta till sig en snyftartikel om någon som får kunde 4k i boendekostnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in