Citat:
Ursprungligen postat av
flubblubb
Ännu en hyrestorsk utan perspektiv som beklagar sig över hyreshöjningar:
https://www.hemhyra.se/nyheter/rekor...g-for-javligt/
Efter att ha legat en bra bit under 2% i höjningar de senaste 10 åren (dvs under inflationsnivån) så har nu hyrorna i snitt höjts med 4,12% under en period där inflationen ligger på över 10% och många BRF har tvingats höja med 5-40%, och här klagas det ändå.
10k i månaden för en central fyra i Sveriges tredje största stad är ju billigt, vet folk på mycket mindre orter som betalar nästan samma för tvåor. Själv betalar jag just nu över 10k för en fyra (BR) på mindre ort och har då inte ens räknat med amortering.
Jag reagerar även på det faktum att han delar lägenheten med två andra; alltså betalar han bara 3,3k i månaden i hyra vilket är svinbilligt, runt kostnaden för en studentlägenhet. "Dyrt som fan" tycker Jacob som bara ligger lite under genomsnittet i lön.
Är det synd om folk i hyresrätt som får dessa "massiva" hyreshöjningar som fortfarande ligger långt under inflationen, eller är det bara obefogat gnäll?
Absolut inte, det är en helt rimlig hyra och billig är den också. 10k i Sveriges tredje största stad, ja det är ett bra pris för en lägenhet med 4 rum men du får tänka att det inte längre i Sverige är så jävla attraktivt att bo i en stor stad. Malmö är förvisso tredje största stad i Sverige men samtidigt förmodligen den stad med flest bidragstagare och mest kriminalitet, och mest invandring. Jag förstår inte riktigt vad som lockar med det, förutom då att man har nära till kontinenten och lätt kan ta sig till Danmark och ner i övriga Europa.