• 1
  • 2
2023-06-21, 13:04
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Fler och fler stora artister har börjar turnera igen efter covid-uppehållen och den närmsta tiden verkar ge en hel del stora spelningar i Sverige.

Men vilka artister har du sett live under din livstid?
Vilka var extra bra och vilka var dåliga?
Har du något speciellt minne till någon av dom?
Är det någon du missat att se som du ångrar och vem hoppas du få möjlighet att se framöver?

Jag kommer på att jag har sett dessa (i blandad ordning):
Har utelämnat alla mindre spelningar, stadsfestivaler osv
Mc Hammer (min första konsert, som 15 åring) på Globen. Ca 6000 pers. Inte någon jättehöjdare.
Bryan Adams, 4 gånger. Galet bra med fullt ös, utom sista gången på Hovet då det var lite mer avslaget.
U2, 4 gånger. Alltid grymt bra show både på Ullevi och i Globen. Lite trist sist bara med för mycket politik.
Metallica, 3 gånger. Fullt drag både på Globen och på Stockholms stadion.
Depeche Mode, 3 gånger. Riktigt bra show alla gånger på Globen. Första gången 1990 var galet bra!
Roxette, 1 gång på Globen. Bra för att va svenskt. Var tyvärr på en extradag så hade nog varit bättre dagarna innan.
Def Leppard, 1 gång i Globen. Bra band men värdelös konsert. Var som att lyssna på skiva, inget extra.
Kiss, 1 gång i Globen. Gubbarna rockade på bra. Bra show men åldern är ju inte till deras fördel.
Carola, 2 gånger. Globen. En tjej med fullt ös, ger alltid allt. Riktigt bra för att va svenskt.
Phil Collins, 1 gång i Globen. Riktigt bra konsert som överraskade.
Status Quo, 1 gång i Globen. Bra drag av gamla gubbar. Härligt blandad publik i alla åldrar.
Scorpions, 1 gång i Globen. Riktigt bra drag och show. Var under perioden när dom var som störts.
Swedish house mafia, 1 gång på Friends Arena. Helt ok show för att va 3 grabbar som mest stod och hoppade bakom sitt mixerbord.

Ett speciellt minne är efter en Metallica konsert på Stockholms stadion.
Efter en konsert när jag skulle hem och gick bakom arenan där en massa turnébussarna stod satt en snygg rocktjej i fönstret på en av bussarna. Riktigt het. Hon log och vinkade åt mig när jag gick förbi så jag stannade och "knöt skorna". Då öppnar hon bussdörren och frågar om jag vill komma in.
Jag har ingen aning om vem hon var men efter lite prat med min knackiga engelska det blev ett trevligt hångel. Tyvärr kom andra musiker/artister/scenarbetare eller vilka dom nu var så det blev bara hångel innan jag blev tvungen att gå.

Artister jag haft möjlighet att se (under deras storhetstid) men missat och ångrar att jag aldrig såg är bla Michael Jackson, Guns N' Roses, Bon Jovi, Celine Dion, Jean-Michel Jarre.
(Elvis och Queen hade man ju velat sett men var ju innan min tid)
Taylor Swift och Volbet vore kul att se i hyfsad närtid.

Så ös på med era stora konsertupplevelser, vad ni sett, ska se, minnen osv
Citera
2023-06-21, 13:17
Medlem
One2Manys avatar
Deadmau5 på Peace & Love, om festivaler räknas? 30-40000 som stod och hoppade, asfalten gungade. Mäktig känsla.

Annars har jag mest varit på mindre konserter, banden jag vanligtvis lyssnar på fyller inga jättearenor.
Citera
2023-06-21, 13:29
Medlem
jesussugers avatar
Har bara vart på 1 konsert i hela mitt liv

2pac såg jag live 1996
Citera
2023-06-21, 14:27
Medlem
snooper123s avatar
Har sett Green day på Malmö Arena.
Var tyvärr ganska tråkig publik men jävla bra annars.
Citera
2023-06-21, 15:02
Medlem
Hackenbush55s avatar
De största och en av de jag mest ville se var Yes. För många år sedan i Malmö.
Den konserten lever jag på ännu.
Citera
2023-06-21, 15:09
Medlem
OneTaps avatar
ja har sett Macklemore, Veronica Maggio, Foo Fighters, Eldkvarn, E Type, Molly Sanden, Magnus Uggla, The Ark, ADAAM, Nordman, Streaplers, Arvingarna, Panetoz, Petter, Laleh, Iron Maiden, Metallica, Jeff, Lasse Stefanz, Hooja, Robin Schulz, Kent, Dynazty, Sabaton, Thomas Stenström, Don Diablo, Nightwish, Janssons, Darin, Nina Chuba, Zedd, Martin Garrix, Håkan Hellström, Chris Kläfford, Daniel Adams Ray, BELL, James Hype, Miss Li, Magnus, Nicki Minaj, The Refreshments, Galantis,

Bästa showen ja varit på de va med Bolaget o De Vet Du oxå kommer Marcus Dubois fram o kutar runt på scen som bonus. sånt galet tryck o dom flesta i publiken vi festa i 3 dygn på raken =)

sämsta upplevelsen va NOTD här i stockholm. musiken va väl okej men bara fjortisar i publiken o otrevliga vakter som kasta ut mig bara för att ja råkade stöta in i han med axeln o de blev lite gräl
Citera
2023-06-21, 15:15
Medlem
Har bara på 2 riktigt stora konserter.

Rolling Stones på Ullevi 1982 och.
Tina Turner i Frankfurth 2000.

Sen var jag på Roskilde 1982-1986.

Är inte mycket för stora konserter, föredrar att hitta mindre mer spännande spelningar i mer klubb miljö.
Citera
2023-06-21, 15:57
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ja har sett Macklemore, Veronica Maggio, Foo Fighters, Eldkvarn, E Type, Molly Sanden, Magnus Uggla, The Ark, ADAAM, Nordman, Streaplers, Arvingarna, Panetoz, Petter, Laleh, Iron Maiden, Metallica, Jeff, Lasse Stefanz, Hooja, Robin Schulz, Kent, Dynazty, Sabaton, Thomas Stenström, Don Diablo, Nightwish, Janssons, Darin, Nina Chuba, Zedd, Martin Garrix, Håkan Hellström, Chris Kläfford, Daniel Adams Ray, BELL, James Hype, Miss Li, Magnus, Nicki Minaj, The Refreshments, Galantis,

Bästa showen ja varit på de va med Bolaget o De Vet Du oxå kommer Marcus Dubois fram o kutar runt på scen som bonus. sånt galet tryck o dom flesta i publiken vi festa i 3 dygn på raken =)

sämsta upplevelsen va NOTD här i stockholm. musiken va väl okej men bara fjortisar i publiken o otrevliga vakter som kasta ut mig bara för att ja råkade stöta in i han med axeln o de blev lite gräl
Uggla och E-type har jag också sett, och en massa andra svenska vid mindre festivaler osv.
De brukar ju va lite sådär då publiken inte är så stor och dom som är där i stort sätt varit där för lite vad som helst, med undantag just Uggla och E-type.
E-type såg jag på en sommarfestival typ 95 och det var ett jäkla drag.
Uggla har jag sett vid 3 tillfällen. Alltid bra. En mindre spelning där det var en massa fylla och rejält röj både i publik och från scenen, sen en krogshow på Börsen och en större spelning på Sjöhistoriska som var riktigt bra.

De större konserterna med utländska band brukar ju vara bättre (därför jag utelämnade festivaler och mindre svenska spelningar). Publiken är där just för att se dom och har de bra erfarenhet och är stora brukar de kunna bjuda på en bra show.
De är ju ofta en bättre konsert med en artist/band som hållt på ett tag mot någon som just släppt sin första skiva.
Publiken gör ju väldigt mycket för om en konsert är bra eller inte, samtidigt som artisten bör visa att dom gillar det dom gör och inte bara spelar av sina låtar.
Håkan Hellström skulle jag aldrig gå och se, eller ens vilja lyssna på då jag tycker att han är bedrövligt dålig musikalisk både i röst och i att sno texter. Men man måste ju ändå ge honom att han kan få en publik att gilla hans större konserter på Ullevi.
Citera
2023-06-21, 16:43
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Har varit på många men de som jag håller högst är

Elton John,
Chemical brothers,
Kasabian
Roger waters
The ark
Coldplay
Stones
Gyllende tider
Zz top
Billy idol
Deep purple
Status quo
Lenny kravitz
Citera
2023-06-21, 18:29
Medlem
Forever Winters avatar
Några spelningar jag håller högt:

AC/DC, Van Halen, Mötley Crue - Råsunda 1984. Monsters of Rock.

Queen - Råsunda 1986. Yes, jag fick se Freddie Mercury live!

Peter Gabriel - Globen (tre gånger). En av spelningarna blev jag och min kompis slumpmässigt utvalda att stå mellan scen och kravallstaketet.

Pink Floyd - Globen 1989. Förvisso utan Roger Waters, men ändå.

Coola/udda spelningar:

WASP - Glädjehuset/Stockholm 1984. Det var efter den spelningen som Hem&Skola gick i taket och det skapades debattprogram i TV där WASP's ohälsosamma inflytande på ungdomar diskuterades.

Scorpions - Göta Lejon 1980. Förband var ett vid tiden okänt Def Leppard.

Dive - Garage/Stockholm 1995. En av få livespelningar det gruppen gjorde.

Stone Roses - Fritidsgården Kulan 1985. Helt okända och spelade förband till ett lokalt band som jag inte ens kommer ihåg namnet på. Några år senare kom de tillbaka till Stockholm men då som ett av Storbritanniens största band.

Blur - Elverket/Lidingö 1993. De spelade Girls & Boys live för första gången då.
Citera
2023-06-21, 18:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Några spelningar jag håller högt:

AC/DC, Van Halen, Mötley Crue - Råsunda 1984. Monsters of Rock.

Queen - Råsunda 1986. Yes, jag fick se Freddie Mercury live!

Peter Gabriel - Globen (tre gånger). En av spelningarna blev jag och min kompis slumpmässigt utvalda att stå mellan scen och kravallstaketet.

Pink Floyd - Globen 1989. Förvisso utan Roger Waters, men ändå.

Coola/udda spelningar:

WASP - Glädjehuset/Stockholm 1984. Det var efter den spelningen som Hem&Skola gick i taket och det skapades debattprogram i TV där WASP's ohälsosamma inflytande på ungdomar diskuterades.

Scorpions - Göta Lejon 1980. Förband var ett vid tiden okänt Def Leppard.

Dive - Garage/Stockholm 1995. En av få livespelningar det gruppen gjorde.

Stone Roses - Fritidsgården Kulan 1985. Helt okända och spelade förband till ett lokalt band som jag inte ens kommer ihåg namnet på. Några år senare kom de tillbaka till Stockholm men då som ett av Storbritanniens största band.

Blur - Elverket/Lidingö 1993. De spelade Girls & Boys live för första gången då.
Kungligt med Monsters 1984, fick inte gå för mina föräldrar, så satt på min mormors balkong i Råsunda och drack Sunkist medan det ekade i kvarteret.

Vilket år var det Blur spelade på Gino? En polares polare festade med bandet den kvällen och hamnade i bussen och åkte med lite på turnén. Själv lyckades jag missa Blur, Verve, Oasis OCH Primal Scream på Hultsfred 94 😁

Är Stora Konserter arenaspelningar alltså? Har sett Iron Maiden så många gånger att jag tappat räkningen, Slayer och Motörhead likaså. Metallica 2 eller 3 gånger, minns ej.

Tycker med åldern att arenaspelningar är pisstråkiga. Går endast på klubbspelningar numer, om jag ens orkar det. Har sett Raised Fist ett par gånger utomlands på klubbar och det är nog det bästa jag sett på länge.

Men en cool spelning jag minns är The Shamen på vattenfestivalen i Sthlm.
Citera
2023-06-21, 21:11
Medlem
Ducadreams avatar
Beyoncé
Jay Z
Kanye West
Rihanna
J cole
Drake
The Weekend
Citera