2023-06-21, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Nej du har rätt. Det är ju det här vi ser och flera journalister, sociologer och psykologer har nu gått ut och sagt samma sak. Jag tycker det mest oroväckande är experterna i år. Speciellt Maria verkar ha knutit alla deltagare runt sig som i nån sekt. Hänger ut alla kritiker på sitt instagramkonto. Fjäskar för dom som skriver okritiskt om programmet och tex Arvids beteende. Då är det ”klokt” och ”nyanserat”.
(Hennes instagraminlägg ser ut precis som om Peace/Sirsi0 skrivit åt henne…)
Som om inte sociologen Roland Paulsens text var klok och nyanserad. Eller psykologen Jenny Jägerfälts. Istället väljer hon ut nån blogg som är det enda hon kan hitta där hon blir försvarad som ”expert”. Inte skriven av en annan psykolog, sociolog eller en utbildad journalist utan en helt vanlig privatperson som inte begriper vad etik inom psykologins fält är för nånting, eller har förstått kritiken alls.
Jag tycker bara att SVT måste stå till svars nu för public service ska tåla kritik, inte minst från journalister, det är ju inte klokt att representanter för dom skammar och försöker tysta journalister, det är ju ett fundament för vår demokrati att olika medier kritiserar varandra, kritiserar SVT och att inte Public Service fungerar som i typ Ryssland där statstelevisionen är lag och förbjuden att kritisera..!

Och varför känner Agust att han ett år efter inspelningen är någon talesperson för Baluba liksom som måste prata med hela produktionen och alla andra deltagare (som alla vill att han ska hålla tyst!) innan han är med i en podd? ”Vi tycker, vi känner”.

Det där är en mycket bra poäng som jag också reagerat på. Vad handlar det där om? Skitskumt. Jag fick samma känsla när Agust svarade på mina frågor här i tråden. Vad handlar denna blinda lojalitet om ett år efter inspelningarnas slut för ett produktionsbolag som betalat dem exakt noll kronor? Att man vill vara lojal mot de andra deltagarna köper jag, men inte det andra. Mycket märkligt.
Citera
2023-06-21, 09:38
Medlem
elizadeaths avatar
Citat:
Nej du har rätt. Det är ju det här vi ser och flera journalister, sociologer och psykologer har nu gått ut och sagt samma sak. Jag tycker det mest oroväckande är experterna i år. Speciellt Maria verkar ha knutit alla deltagare runt sig som i nån sekt. Hänger ut alla kritiker på sitt instagramkonto. Fjäskar för dom som skriver okritiskt om programmet och tex Arvids beteende. Då är det ”klokt” och ”nyanserat”.
Som om inte sociologen Roland Paulsens text var klok och nyanserad. Eller psykologen Jenny Jägerfälts. Istället väljer hon ut nån blogg som är det enda hon kan hitta där hon blir försvarad som ”expert”. Inte skriven av en annan psykolog, sociolog eller en utbildad journalist utan en helt vanlig privatperson som inte begriper vad etik inom psykologins fält är för nånting, eller har förstått kritiken alls.
Jag tycker bara att SVT måste stå till svars nu för public service ska tåla kritik, inte minst från journalister, det är ju inte klokt att representanter för dom skammar och försöker tysta journalister, det är ju ett fundament för vår demokrati att olika medier kritiserar varandra, kritiserar SVT och att inte Public Service fungerar som i typ Ryssland där statstelevisionen är lag och förbjuden att kritisera..!

Och varför känner Agust att han ett år efter inspelningen är någon talesperson för Baluba liksom som måste prata med hela produktionen och alla andra deltagare (som alla vill att han ska hålla tyst!) innan han är med i en podd? ”Vi tycker, vi känner”.

Det känns som ett sektlikt beteende, hela produktionen har slutit sig samman och enats i något slags stockholmsyndrom. När de sedan visar upp resultatet med gaslightning, förnedring och galenskaper kan de inte förstå att andra reagerar eftersom de i sin bubbla normaliserat hela processen och alla konstigheter från början till slut samtidigt som de gömmer sig bakom mantrat att det är "vetenskapligt". Det görs ofta konstiga saker i vetenskapens namn utan att det för den sakens skull är vettiga. De klipper ihop saker som får det att se ännu värre ut än vad det är och kan sen ej förstå varför alla reagerar. Dessutom har alla inblandade (psykologer, deltagare etc) skapat band med varandra på ett personligt plan vilket gör det ännu svårare att se det negativa och det gör det även svårare att kritisera varandra och upplägget. Det är lättare att slå händerna för öronen och skrika att alla som kritiserar är hatare än att inse att det här kanske inte var riktigt okej alla gånger. Vissa matchingar verkar ju ha gjorts på ren jävelskap (matcha någon som vill ha barn med någon som inte vill/kan) och sen gaslighta ena partnern till att det är ju inte alls viktigt för dig, vi andra kan tänka om så var god och ändra dina känslor.

Att avråda deltagare från att ställa upp i poddar är konstigt. Är inblandade ansvariga rädda för att få (befogad) kritik eller vad handlar det om? Arvid har ju deltagit i poddar men det kanske är okej för att han bara pratar om sig själv och inget kritiskt om upplägget?
Man kan ju alltid gå dit med öppet sinne, gå dit och se vad som sägs. Det kan till och med vara nyttigt att prata med andra utanför produktionen ibland, det vill säga andra med avvikande åsikt från sekten. Jag tror det kan bli bra, Anitha verkar vara en klok kvinna.
Citera
2023-06-21, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Jag vill fördjupa och bredda perspektiven här. Varför har hennes texter skapat så starka reaktioner att deltagarna ombeds undvika att samtala i hennes podd? Vad är det hon försöker säga med sina texter? Vad är det vi hör som anser att dom är vassa nog att ta avstånd från henne? Jag vill ställa henne dessa frågor samt reflektera kring dem själv för att se om vi kan förstå varandra.

Om jag ska vara med då kommer jag givetvis att berätta det för de andra deltagarna och produktionen på förhand. Kanske kan vi lära oss något viktigt i denna vassa situation, istället för att lägga locket på och aldrig veta vad det hade givit om vi utforskade varandras perspektiv.

Experterna kommenterar det mesta, men det är inte meningen att någon ska förklara våra beteenden. Det är tittaren som ska få chansen att reagera och fundera på om de kan relatera till det eller ej.

Som jag skrev ovan, fördjupning!

Att trotsa i sig är inte det mest spännande. Men att göra saker som är svåra, och kanske kontroversiella, för att söka förståelse det är spännande!

Efter era kommentarer är jag mer pepp på att prata med Anitha!

Då får du lägga ut länken här så vi får lyssna på hur det blev! Lycka Till!
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-21 kl. 10:25.
Citera
2023-06-21, 10:51
Medlem
Tervulls avatar
Citat:

Ja det är riktigt sjukt faktiskt alltihop som du beskriver. Jag tycker det är fel av experterna att inte säga ifrån när man ser att människor i programmet blir dåligt behandlade. Tex Alex och Lina, plågsamt att se. Arvid är ju mer lismande och svänger sig med fina ord för att han skall verka vara godhjärtad men när halva svenska folket genomskådar honom så borde även experterna göra det. Nä skärpning. Om dom är så usla på att matcha kanske de borde ta till andra metoder för att para ihop människor istället för att få de illa matchande paren att fortsätta trots att vissa deltagare blir både mobbade och utsatta för en saker som sänker de. Carro som gapat på August genom hela programmets gång samtidigt som hon är passivt aggressiv och ger honom konstanta pikar är också ett praktexempel på att man borde dragit i nödbromsen. Men hon får all uppmärksamhet och sympatier när det är hon som beter sig illa.
Senast redigerad av Tervull 2023-06-21 kl. 10:57.
Citera
2023-06-21, 11:30
Medlem
Idumeas avatar
Bara jag som är förvånad över hur lyckad och normal Stinas och Fredriks matchning blev? Jag var helt övertygad om att hon skulle vara en fullblodspsykopat och att vi skulle få följa en toffel som långsamt mals ned av en kvinnlig narcissist.

Har inte hittat nån diskussion i tråden om parfymincidenten, men för mig är det ett helt labilt beteende att krossa någons parfymflaska, säga att det var personens eget fel och sen bestämma parfym "tillsammans". Ska vi snacka röda flaggor så.. ja, där har vi en. Men det verkar ju inte ha blivit nåt mer konstigt efter det.
Citera
2023-06-21, 11:46
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Bara jag som är förvånad över hur lyckad och normal Stinas och Fredriks matchning blev? Jag var helt övertygad om att hon skulle vara en fullblodspsykopat och att vi skulle få följa en toffel som långsamt mals ned av en kvinnlig narcissist.

Har inte hittat nån diskussion i tråden om parfymincidenten, men för mig är det ett helt labilt beteende att krossa någons parfymflaska, säga att det var personens eget fel och sen bestämma parfym "tillsammans". Ska vi snacka röda flaggor så.. ja, där har vi en. Men det verkar ju inte ha blivit nåt mer konstigt efter det.
Jag förutspådde ju att Stina och Fredrik skulle bli "årets trainwreck"... Tänk så fel man kan ha. Istället blev det Carro och Agust.

Det där med parfymflaskan har jag missat eller förträngt... Vad hände?
Citera
2023-06-21, 11:50
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea

Jag var helt felt ute gällande Stina från början, innan hon ens träffat Fredrik så trodde jag att det var kört då hon beskrev sig som en tjej med mycket skinn på näsan, att hon hade prövat allt, och hon trodde att problemet tidigare hade varit att hennes partners inte klarar av starka kvinnor. Allt detta fick mig att tro att hon var typen som bara ser fel hos andra men inte hos sig själv. Sedan visade det sig ju i programmet att hon var nästan helt tvärtom, den mest laid back och okomplicerade deltagaren av alla.
Citera
2023-06-21, 12:35
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Jag är mest irriterad över stavningen på Agusts namn.
Island är inte Sverige.
Citera
2023-06-21, 12:44
Medlem
Kanske redan står någonstans. Men är det någon som har lite insider-info om vad som "hände sen" med paren, är alla fortfarande gifta osv?
Jag orkar inte vänta tills måndag haha 😊
Citera
2023-06-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag var helt felt ute gällande Stina från början, innan hon ens träffat Fredrik så trodde jag att det var kört då hon beskrev sig som en tjej med mycket skinn på näsan, att hon hade prövat allt, och hon trodde att problemet tidigare hade varit att hennes partners inte klarar av starka kvinnor. Allt detta fick mig att tro att hon var typen som bara ser fel hos andra men inte hos sig själv. Sedan visade det sig ju i programmet att hon var nästan helt tvärtom, den mest laid back och okomplicerade deltagaren av alla.

Det är ganska vanligt att kvinnor säger att de är den person de vill vara, snarare än den de är. Stina ger intryck av att vara en väldigt snäll person som dessutom är tolerant rörande olikheter. Hennes tidigare problem har varit att hon attraheras av dominanta män som kört över henne.

Därför kan hon se sig själv i Fredrik och se de positiva delarna i hans personlighet. Hade hon varit 5 år yngre hade hon garanterat nobbat honom. Hennes val av Fredrik är tydligt ett val av hjärnan.
Citera
2023-06-21, 13:27
Avslutad
Citat:
Jag har ju sett sådant här beteende oproportionerligt mycket jämfört med gemene man om man ska tro blandade reaktioner på Flashback, men jag tror att det är en strategi för att han ska känna att han har kontroll. Eftersom hon är kär i honom hamnar hon då i underläge när han upprepar att han är så uttråkad när han måste spendera tid med henne, att han faktiskt har massa andra viktiga vänner som har fått ”stå tillbaka”. Han har inget intresse av att hon ska känna sig trygg, tvärtom. Arvid bekräftar med backhanded compliments, drar undan mattan och kommer sen med charmoffensiv när hon har tappat andan och varken vet ut eller in. Om och om igen. Lina körde lite liknande spel mot Alex, men var nog inte lika intresserad av att behålla Alex. Det du måste förstå är att normaliseringsprocessen fungerar, även på tuffa och ”starka” människor. Arvid hade kunnat få Ida genom att bete sig respektfullt och pålitligt också, men då hade han inte känt sig överlägsen och som att han har all kontroll i sina händer, och det uppfattar jag att han vill.
Jag är osäker på om Arvids beteende är så överlagt och bakslugt eller om han har starka drag av autism utan att vara autist. Jag gillar verkligen inte när man ställer diagnos via TV så jag gör det med stor tveksamhet. Men han har själv sagt att han inte känner känslor utan att han imiterar hur andra beter sig, han talar med monoton stämma, jag tycker det låter inövat när han pratar, han har behov av mycket ensamtid (=återhämtning), han säger saker som låter konstiga och aparta i sammanhanget för en normal människa och han har ett väldigt stort intresse för träning (vanligt bland autister att hänga upp sig på en sak). Jag tror han kämpar för att verka normal men att han lever som bakom en vägg mot andra människor.

OBS att detta är en spekulation och verkligen en soffdiagnos från min sida men jag undrar verkligen över Arvid..? Dock kan det också vara som du säger, absolut.
Citera
2023-06-21, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Det är ganska vanligt att kvinnor säger att de är den person de vill vara, snarare än den de är. Stina ger intryck av att vara en väldigt snäll person som dessutom är tolerant rörande olikheter. Hennes tidigare problem har varit att hon attraheras av dominanta män som kört över henne.

Därför kan hon se sig själv i Fredrik och se de positiva delarna i hans personlighet. Hade hon varit 5 år yngre hade hon garanterat nobbat honom. Hennes val av Fredrik är tydligt ett val av hjärnan.
Vad snackar du om? Hon är ju jättekär i honom . Hon är en lugn och behärskad människa som inte trumpetar ut sina känslor från hustaken, inte som Ida. Men det lyser ju igenom hur tydligt som helst att Stina är jättekär i Fredrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in