2023-06-21, 00:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Tyckte du att det var hårt? Jag tycker att hon är rätt tyken, men jag kanske läser in något som inte finns där.

Jag kan såklart resonera på egen kammare kring detta och fatta mina egna beslut, men jag gillar att resonera öppet kring detta. Transparens är hälsosamt och jag kan bara bli klokare av att diskutera detta, även om ni inte håller med mig.
Det var väl rätt hårda ord men jag har inte direkt nån koll på henne så du kanske har rätt..? Jag har uppfattat henne som vilken annan influenser/poddare som helst, varken mer eller mindre tyken. Jag tycker du ska gå, med öppet sinne mot Anitha, och berätta utifrån ditt perspektiv. Du är verbal och en väldigt bra representant för programmet i egenskap av en person som sökte av rätt skäl och med en positiv, öppen inställning. Om du tycker att själva konceptet och programidén är bra så borde du säga det, eller om du nu har en annan uppfattning efter att ha varit med. Du har också en chans att kommentera vad som hänt efteråt i sociala medier o media. Där kan det bli en intressant diskussion mellan dig och Anitha, eftersom hon är en person som kommenterat på ett sätt du inte har uppskattat. Det kan bli väldigt intressant - förutsatt att det inte blir käbbel utan en ordentlig dialog.
Citera
2023-06-21, 00:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Frågan är väl varför han börjar babbla (kanske teoretiskt då?) om att sova över hos ex i så fall. Helt onödigt. Om han nu verkligen hade gjort det, varför berätta det för Ida? Om han intd gjort det, varför berätta det för Ida? Jo oavsett för att göra henne osäker eller orolig eller liknande.
Vilken kontrast mot Fredrik och Stina, det andra paret där känslor har uppstått. Man har inte hört dem snacka nåt om egentid eller gamla ex… Tvärtom, ”Jag har längtat efter dig under jobbet idag” osv. De bekräftar varann och gör varandra trygga. Arvids uppträdande är så konstigt, jag förstår det inte alls.
Citera
2023-06-21, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vilken kontrast mot Fredrik och Stina, det andra paret där känslor har uppstått. Man har inte hört dem snacka nåt om egentid eller gamla ex… Tvärtom, ”Jag har längtat efter dig under jobbet idag” osv. De bekräftar varann och gör varandra trygga. Arvids uppträdande är så konstigt, jag förstår det inte alls.

Jag har ju sett sådant här beteende oproportionerligt mycket jämfört med gemene man om man ska tro blandade reaktioner på Flashback, men jag tror att det är en strategi för att han ska känna att han har kontroll. Eftersom hon är kär i honom hamnar hon då i underläge när han upprepar att han är så uttråkad när han måste spendera tid med henne, att han faktiskt har massa andra viktiga vänner som har fått ”stå tillbaka”. Han har inget intresse av att hon ska känna sig trygg, tvärtom. Arvid bekräftar med backhanded compliments, drar undan mattan och kommer sen med charmoffensiv när hon har tappat andan och varken vet ut eller in. Om och om igen. Lina körde lite liknande spel mot Alex, men var nog inte lika intresserad av att behålla Alex. Det du måste förstå är att normaliseringsprocessen fungerar, även på tuffa och ”starka” människor. Arvid hade kunnat få Ida genom att bete sig respektfullt och pålitligt också, men då hade han inte känt sig överlägsen och som att han har all kontroll i sina händer, och det uppfattar jag att han vill.
Citera
2023-06-21, 02:39
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Jag har inte läst allt hon skrivit, men jag har mycket svårt att tro att hon skulle kritisera främst deltagarna som sådana, snarare än till exempel att de har castats överhuvudtaget, att vissa av deras beteenden får fortgå utan att kritiseras av "experterna", programmets upplägg överlag och så vidare?

Oavsett så har du ju nu lagt ut ganska hårda ord om henne inför din eventuella medverkan
Jag reagerar också på att beteenden får fortgå.
Givetvis blir inte en deltagare mottaglig för terapi om denne klandras men i en terapi så utmanas föreställningar.
Carro skulle dels bli uppmärksammad på att hon inte tar ansvar för egna känslor när hon säger "man gör inte" si och så istället för att säga "Det skrämmer mig när du kliver över staket, öppnar dörren, spikar etc"

Det hade varit utvecklande för henne att titta på vad de känslorna kom ifrån istället för att lägga ansvaret för dem på andra och kalla det "gränser" villet är nåt helt annat.

Jag undrar också över Linas och andras rotande. Gör man så?

Man borde också ha lagt tillbaka Linas känslor runt skämtböckerna hos henne själv.
Istället blev hon en skolfröken.

På hennes insta talar hon om att hon gav kärlek. Men kärlek är acceptans. Ändå satt även hon som en domare över hur man "ska" vara.
Alex tyckte inte det var viktigt med tallrik. Man måste inte tycka det.
Han hade heller inte en utvecklad smakpalett. Ändå ska han pressas att utvärdera hennes mat.

Man måste inte vara en gourmet. Man måste inte ha medelklassvärderingar. Man måste ingenting.
Vad man kanske bör vara är ödmjuk.
Ingen man som man kastrerar svarar med att skapa magi.
Det kommer inte att hända.

Jag kan tänka mig att som de stoiker vi svenskar är så är det svårt att göra annat än att hålla god min i programmet.

Just därför borde deltagarna få rejält stöd och bli sedda och stöttade när de utsätts för psykisk misshandel.

Istället så normaliseras beteendet som om det handlar om personlighet.

Arvids tilltag (flera av dem) gränsar till sadism.
Citera
2023-06-21, 02:45
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Frågan är vad ditt syfte är med att prata med henne, vad är det du vill säga?
Låter som att du vill ge henne kritik. Är det inte bättre att skriva ett instagraminlägg än att göra det i hennes egna kanal om du nu inte respekterar det hon gör?

Skulle vara intressant att höra vad du hade att säga iaf, oavsett vad det nu kan vara.

Om du exempelvis kunde sprida ditt ord om hatet mot deltagarna skulle det vara bra tycker jag. Det värsta med detta program i år tycker jag helt klart är hatet deltagarna fått utstå från folk på internet.
Är inget speciellt märkligt med relationerna som visats enligt mig. Det är så det ser ut när det går åt skogen i en relation(och när det fungerar!) och man lär väl sig av det också.

Samma sak med Märtha förra året som fick en massa skit men när de intervjuades tillsammans efteråt verkade det inte finnas något hat emellan dem.

Det är tittarna som blir hatiska.

Ingen av er är (iaf märkbart) dåliga människor, men ni sätter er i en väldigt utsatt position genom att vara med i programmet och blir sönderanalyserade på alla olika sätt.

Om du skulle gå med på en intervju måste du vara redo att kunna leverera det du vill säga också och inte bli överkörd så det verkligen är din bild som går ut och inte Anithas. Samtidigt fungerar det nog inte jättebra att bli helt antagonistisk så om det är ditt syfte kanske det inte är värt det. Det är nog inte det Anitha förväntar sig så det skulle bli kaos! Och problemet med kaos är att det är svårt att kontrollera.
(I ett textmeddelande kan du dock skriva vad du vill, men bli inte "petty")

“Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster... for when you gaze long into the abyss. The abyss gazes also into you.”
Vilken är din defintion av hat?
Kan du ge exempel?
Citera
2023-06-21, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jag tycker definitivt du skall prata med henne det hade jag gjort. På så sätt kan du ju göra din röst hörd. Några konkreta frågor för dig att ställa har jag inte på lager men tänker att frågor dyker väl upp under samtalets gång. Vad vill du fråga? Det är ju viktigast.

Jag tycker inte det är konstigt att många är kritiska till programmet. Det är inget bra upplägg och man ser ju ren mobbning hända mitt framför ögonen. Det som skedde mot dig var upprörande men värst var Lina och Alex. Det är inget bra.
Jag vill fördjupa och bredda perspektiven här. Varför har hennes texter skapat så starka reaktioner att deltagarna ombeds undvika att samtala i hennes podd? Vad är det hon försöker säga med sina texter? Vad är det vi hör som anser att dom är vassa nog att ta avstånd från henne? Jag vill ställa henne dessa frågor samt reflektera kring dem själv för att se om vi kan förstå varandra.

Citat:

Jag håller med om allt du skriver. Bra sammanfattat. Dock kan det nog bara svårt för August att gå emot hela produktionen, SVT och de andra deltagarna. Tycker ändå det är modigt att han ens överväger att medverka och hoppas verkligen att han bestämmer sig för att göra det!! Givetvis måste man kunna ifrågasätta SVT men tyvärr känns ju SVT i det närmaste diktatoriskt. Hon Anitha verkar ju dock lite knäpp som fokuserar på deltagarnas hudfärg är det verkligen viktigt?
Om jag ska vara med då kommer jag givetvis att berätta det för de andra deltagarna och produktionen på förhand. Kanske kan vi lära oss något viktigt i denna vassa situation, istället för att lägga locket på och aldrig veta vad det hade givit om vi utforskade varandras perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Jag har inte läst allt hon skrivit, men jag har mycket svårt att tro att hon skulle kritisera främst deltagarna som sådana, snarare än till exempel att de har castats överhuvudtaget, att vissa av deras beteenden får fortgå utan att kritiseras av "experterna", programmets upplägg överlag och så vidare?

Oavsett så har du ju nu lagt ut ganska hårda ord om henne inför din eventuella medverkan
Experterna kommenterar det mesta, men det är inte meningen att någon ska förklara våra beteenden. Det är tittaren som ska få chansen att reagera och fundera på om de kan relatera till det eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Jag läste lite i artikeln om Arvid och hans reaktion på nån som han tycker har druckit för mycket. En otroligt dömande och negativ artikel med det vanliga feministdiktatursnacket att mannen ska minsann inte förtrycka kvinnan. Han ska inte uttala nåt som helst som är viktigt för honom ur en värderingssynpunkt och vad som är viktigt för honom.

Fungerar hennes egna relationer kan man fråga sig då eller är de hela tiden en neurotisk kamp mellan könen om vem som förtrycker vem? Istället för lyhördhet för varann och förståelse och mer av ett givande än ett tagande från bägge håll. Kompromisser och win-winsituationer.

Jag upplever henne som en väldigt negativ kvinna och att det är just kamp som är hennes ledord. Jag tror inte du kommer att få den dialog som du skulle vilja ha med henne för jag tror helt enkelt inte hon är kapabel till att ha den.

Frågan är vad du skulle vilja få ut av det mötet?
Som jag skrev ovan, fördjupning!

Citat:
Ursprungligen postat av MikeVronsky
Hej Agust, bara det att SVT avråder gör väl beslutet lätt. Klart du ska vara med. Anitha och Ann har haft många intressanta synpunkter om programmet i sin podcast. Ställ upp och ge svar på tal! Du är ju både smart och talför och har icke något att frukta.
Att trotsa i sig är inte det mest spännande. Men att göra saker som är svåra, och kanske kontroversiella, för att söka förståelse det är spännande!

Efter era kommentarer är jag mer pepp på att prata med Anitha!
Citera
2023-06-21, 03:26
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vilken är din defintion av hat?
Kan du ge exempel?

Att man aktivt hatar dem typ. Snackar illa om deltagarna, kallar dem elaka grejer, fantiserar ihop negativa saker om deras person, försöker hitta smuts om dem o.s.v.

Vissa verkar bli helt besatta av att hata dem.

Visst tycker jag att man bör kunna skriva nästan vad som helst om dem på internet eftersom de ändå är med i ett tv-program men det konstiga för mig är de som skriver elakheter om deltagarna för att de faktiskt verkar ogilla dem. När det inte är konstruktivt utan man tuggar bara fradga och är ute efter blod.

Någon form av distans måste man ändå hålla till programmet och inse att de också är människor och att man själv kanske inte har rätt för att man sett en liten liten del av hela deras upplevelse.

Även massmedia hänger på och skriver sådana här artiklar: https://www.dn.se/kultur/catia-hultquist-darfor-ar-vi-sa-arga-pa-martha-i-gift-vid-forsta-ogonkastet/

Så fort en partner blir dissad blir folk rasande och hoppar på den andra partnern.

Vad som är helt naturliga beteenden och som typ alla människor i liknande situationer gör målas upp som psykopati och mobbning,

Deltagarna verkar komma överens jättebra, om inte som partners så iaf som vänner eller bekanta, det hjälper dock inte för tittarna har redan bestämt sig att vissa av deltagarna är hemska människor som behöver hatas.
Citera
2023-06-21, 08:15
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jag har ju sett sådant här beteende oproportionerligt mycket jämfört med gemene man om man ska tro blandade reaktioner på Flashback, men jag tror att det är en strategi för att han ska känna att han har kontroll. Eftersom hon är kär i honom hamnar hon då i underläge när han upprepar att han är så uttråkad när han måste spendera tid med henne, att han faktiskt har massa andra viktiga vänner som har fått ”stå tillbaka”. Han har inget intresse av att hon ska känna sig trygg, tvärtom. Arvid bekräftar med backhanded compliments, drar undan mattan och kommer sen med charmoffensiv när hon har tappat andan och varken vet ut eller in. Om och om igen. Lina körde lite liknande spel mot Alex, men var nog inte lika intresserad av att behålla Alex. Det du måste förstå är att normaliseringsprocessen fungerar, även på tuffa och ”starka” människor. Arvid hade kunnat få Ida genom att bete sig respektfullt och pålitligt också, men då hade han inte känt sig överlägsen och som att han har all kontroll i sina händer, och det uppfattar jag att han vill.
Nu måste jag ju hålla med dig igen. Precis så uppfattar jag också Arvid. Ida skall aldrig känna sig helt trygg och inte heller veta riktigt vart hon har Arvid. Ja, som när han sa nej till att fortsätta vara gift och hon blev så oerhört ledsen. Sedan vänder han på det för att göra det till enligt honom en charmig romantisk grej. Vad han glömmer är att Ida fortfarande kämpade med tårarna när han gick ner på knä, hon var ju lite i chock. Varför vill man göra så? Ida kommer ju inte minnas den där stunden med en genuin känsla i kroppen. Det är väl vad man vill när man friar? Samma sak när han krävde egentid och kom tillbaka med snusförnuftig blick och ville riktigt slå på stora trumman och berätta att han delat säng med sitt/sina ex. Det är ju en slags härskarteknik och han verkar inte fatta att det ser väldigt illa ut i tittarnas ögon och det är riktigt taskigt att göra så mot den man säger sig älska. Jag tror Arvid har en lätt form av asberger för han verkar inte kunna förstå andra människors känslor riktigt. Jag tror inte det kommer hålla i längden. När nykärleken lagt sig och Ida kan se Arvid med mer kritiska ögon så får han nog antingen ändra sitt beteende eller så blir det separation.
Senast redigerad av Tervull 2023-06-21 kl. 08:26.
Citera
2023-06-21, 08:26
Avslutad
Citat:
Nu måste jag ju hålla med dig igen. Precis så uppfattar jag också Arvid. Ida skall aldrig känna sig helt trygg och inte heller veta riktigt vart hon har Arvid. När han sa nej till att fortsätta vara gift och hon blir så ledsen för att sedan vända på det och göra det till enligt Arvid en charmig romantisk grej. Vad han glömmer är att Ida fortfarande kämpade med tårarna när han gick ner på knä. Varför vill man göra så? Samma sak när han krävde egentid och kom tillbaka för att slå på stora trumman och berätta att han delat säng med sitt/sina ex. Det är ju en slags härskarteknik och han leker med Idas känslor. Jag tror Arvid har en lätt form av asberger för han verkar inte kunna förstå andra människors känslor riktigt.

Var inte den grejen SVT:s twist? Som jag förstått det så ville Arvid få svara först så att inte Ida skulle få det jobbigt, men svt vill annorlunda och överraskade alla genom att fråga Ida först. Hon placerades i den högra stolen och sen fick Arvid komma in. Men visst, han kunde svarat på ett annat sätt i den nyuppkomna situationen. Hoppas han lärt sig lite mer nu snart ett år efteråt då han levt i en djupare relation. Ida kan säkert lära honom ett och annat. Varken hon eller han är ett offer för varandra.
Citera
2023-06-21, 08:30
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Var inte den grejen SVT:s twist? Som jag förstått det så ville Arvid få svara först så att inte Ida skulle få det jobbigt, men svt vill annorlunda och överraskade alla genom att fråga Ida först. Hon placerades i den högra stolen och sen fick Arvid komma in. Men visst, han kunde svarat på ett annat sätt i den nyuppkomna situationen. Hoppas han lärt sig lite mer nu snart ett år efteråt då han levt i en djupare relation. Ida kan säkert lära honom ett och annat. Varken hon eller han är ett offer för varandra.
Offer är kanske att ta i men Arvid har på denna korta tid man fått följa honom visat upp mycket oroväckande sidor och väldigt få riktigt bra sidor. Ida är djupt förälskad och då blir man lätt förblindad. Det är ju bara Ida som skall anpassa sig efter Arvids önskemål hela tiden. Jag tycker det kändes väldigt elakt att säga nej och planera en sådan twist. Hade aldrig kunnat göra så mot någon. Han är hela tiden ute efter att chocka henne lite på ett negativt sätt. Det är inte en bra egenskap.
Citera
2023-06-21, 08:39
Avslutad
Citat:
Offer är kanske att ta i men Arvid har på denna korta tid man fått följa honom visat upp mycket oroväckande sidor och väldigt få riktigt bra sidor. Ida är djupt förälskad och då blir man lätt förblindad. Det är ju bara Ida som skall anpassa sig efter Arvids önskemål hela tiden. Jag tycker det kändes väldigt elakt att säga nej och planera en sådan twist. Hade aldrig kunnat göra så mot någon. Han är hela tiden ute efter att chocka henne lite på ett negativt sätt. Det är inte en bra egenskap.

Vilken twist är det du tänker på som planerad? Svt:s twist med ändrad frågeordning, eller twisten att Arvid vill fria på riktigt?

Jag kan inte hålla med om att Ida ska anpassa sig hela tiden, hon är inte en sån kvinna och det är just det som Arvid är så attraherad av. Och det baserar jag på vad som sagts av dom i programmen. Klippningen kan få folk att verka vara en annan än dom är. Kan vara bra att ha distans och ta just klippningen och vad dom väljer att visa upp med en stor nypa salt.
Citera
2023-06-21, 09:05
Avslutad
Citat:

Nej du har rätt. Det är ju det här vi ser och flera journalister, sociologer och psykologer har nu gått ut och sagt samma sak. Jag tycker det mest oroväckande är experterna i år. Speciellt Maria verkar ha knutit alla deltagare runt sig som i nån sekt. Hänger ut alla kritiker på sitt instagramkonto. Fjäskar för dom som skriver okritiskt om programmet och tex Arvids beteende. Då är det ”klokt” och ”nyanserat”.
(Hennes instagraminlägg ser ut precis som om Peace/Sirsi0 skrivit åt henne…)
Som om inte sociologen Roland Paulsens text var klok och nyanserad. Eller psykologen Jenny Jägerfälts. Istället väljer hon ut nån blogg som är det enda hon kan hitta där hon blir försvarad som ”expert”. Inte skriven av en annan psykolog, sociolog eller en utbildad journalist utan en helt vanlig privatperson som inte begriper vad etik inom psykologins fält är för nånting, eller har förstått kritiken alls.
Jag tycker bara att SVT måste stå till svars nu för public service ska tåla kritik, inte minst från journalister, det är ju inte klokt att representanter för dom skammar och försöker tysta journalister, det är ju ett fundament för vår demokrati att olika medier kritiserar varandra, kritiserar SVT och att inte Public Service fungerar som i typ Ryssland där statstelevisionen är lag och förbjuden att kritisera..!

Och varför känner Agust att han ett år efter inspelningen är någon talesperson för Baluba liksom som måste prata med hela produktionen och alla andra deltagare (som alla vill att han ska hålla tyst!) innan han är med i en podd? ”Vi tycker, vi känner”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in