2023-06-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Tänk paniken Lina måste ha känt efter programmet. Alex måste ju ha blivit helt till sig av lycka och säkert hoppats på mycket närhet och kärlek och prat om framtiden. Och hon hade inga kameror som ”kuddmur” mellan dem längre. Hon bröt nog rätt snabbt efteråt. Hon startade säkert ett gräl om någon middagsrätt och sen gjorde hon slut. Jag tror bara att hon sa ja för att hon skulle se bra ut i tv.

Arvid satt i en jättetråkig lång podd och berättade att han i november hamnat i en kris, han kände sig helt tom. Trots att allt var bra med alla delar av hans liv, bla hans äktenskap. Jag funderar på om Ida blev gravid då och att det utlöste en kris hos honom. Det blir ju som sagt inte mycket egentid med barn, och absolut inga ostörda nätter och läggdags kl 22.00 varje kväll.

Minns du vad podden heter eller kan länka?

Förstår knappt varför man som vuxen människa som inte vill ha barn inte skyddar sig!!! Finns ju typ hur många p-medel som helst nästan.
Citera
2023-06-20, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Eller hur, vad var det för problem Lina drabbades av som gjorde att de inte kom iväg på någon resa. Det kändes lite märkligt.
Hon hade Covid och fick problem med andningen och hjärtat.
Citera
2023-06-20, 21:46
Medlem
Anitha Clemens har bjudit in bland annat mig(deltagare Agust) till samtal. https://imgtr.ee/images/2023/06/20/ZhNR1.jpg

Hon är en kritisk röst - hon riktar kritik till produktionen, till SVT och även till deltagarna. Jag har inte lyssnat på hennes podd men jag har läst en krönika som hon skrivit(homogen vit deltagargrupp, ni minns säkert) och skummat igenom hennes instagram.

Jag upplever henne som en falsk ledare och dålig influenser som söker uppmärksamhet genom att vara negativ och dissa andra. Årets program har väckt mycket reaktioner och jag upplever att det uppstått veckovisa lynch-mobbar där deltagarna ratats i forum efter forum. Eller värst av allt dissas i etablerad media av krönikörer som exempelvis Anitha Clemens. Det öppnar dörren för andra att kasta skit och diskussionsklimatet har blivit riktigt tufft. Jag ser framför mig Anitha med en högaffel i hand och en lynchmob som följer efter - med fördomar och hat. Inte något värt att uppmuntra, kan jag tycka.

Nu vill hon bjuda in mig, och/eller vilken annan deltagare som helst, till sin podd. Kanske för att hon är nyfiken, kanske för att hon bara vill ha mer uppmärksamhet eller både och.

1. Produktionen avråder mig från att prata med henne.
2. SVT avråder mig från att prata med henne.
3. Dom andra deltagarna verkar inte vilja prata med henne, och avråder mig från att göra det.

Dom avråder mig såklart för att dom inte vill ge mer uppmärksamhet till en röst som klankar ner på deltagarna.

Jag blir provocerad när jag ombeds lägga skygglapparna på och ignorera detta. Jag vill ge henne en chans att få höra denna feedback och ta ställning till den. Helst i ett samtal, men det kanske räcker i ett textsvar. Jag undrar vad hon tänker kring detta.

Vad skulle ni ha gjort? Tycker ni att jag ska prata med Anitha? Vad bör jag fråga henne i så fall?
Citera
2023-06-20, 21:52
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Anitha Clemens har bjudit in bland annat mig(deltagare Agust) till samtal. https://imgtr.ee/images/2023/06/20/ZhNR1.jpg

Hon är en kritisk röst - hon riktar kritik till produktionen, till SVT och även till deltagarna. Jag har inte lyssnat på hennes podd men jag har läst en krönika som hon skrivit(homogen vit deltagargrupp, ni minns säkert) och skummat igenom hennes instagram.

Jag upplever henne som en falsk ledare och dålig influenser som söker uppmärksamhet genom att vara negativ och dissa andra. Årets program har väckt mycket reaktioner och jag upplever att det uppstått veckovisa lynch-mobbar där deltagarna ratats i forum efter forum. Eller värst av allt dissas i etablerad media av krönikörer som exempelvis Anitha Clemens. Det öppnar dörren för andra att kasta skit och diskussionsklimatet har blivit riktigt tufft. Jag ser framför mig Anitha med en högaffel i hand och en lynchmob som följer efter - med fördomar och hat. Inte något värt att uppmuntra, kan jag tycka.

Nu vill hon bjuda in mig, och/eller vilken annan deltagare som helst, till sin podd. Kanske för att hon är nyfiken, kanske för att hon bara vill ha mer uppmärksamhet eller både och.

3. Dom andra deltagarna verkar inte vilja prata med henne, och avråder mig från att göra det.

Dom avråder mig såklart för att dom inte vill ge mer uppmärksamhet till en röst som klankar ner på deltagarna.

Jag blir provocerad när jag ombeds lägga skygglapparna på och ignorera detta. Jag vill ge henne en chans att få höra denna feedback och ta ställning till den. Helst i ett samtal, men det kanske räcker i ett textsvar. Jag undrar vad hon tänker kring detta.

Vad skulle ni ha gjort? Tycker ni att jag ska prata med Anitha? Vad bör jag fråga henne i så fall?
Jag tycker definitivt du skall prata med henne det hade jag gjort. På så sätt kan du ju göra din röst hörd. Några konkreta frågor för dig att ställa har jag inte på lager men tänker att frågor dyker väl upp under samtalets gång. Vad vill du fråga? Det är ju viktigast.

Jag tycker inte det är konstigt att många är kritiska till programmet. Det är inget bra upplägg och man ser ju ren mobbning hända mitt framför ögonen. Det som skedde mot dig var upprörande men värst var Lina och Alex. Det är inget bra.
Senast redigerad av Tervull 2023-06-20 kl. 21:55.
Citera
2023-06-20, 21:55
Medlem
Citat:

Rent allmänt ska man hålla sig borta från negativa människor. Så jag skulle lyssna till produktionens råd.

Ser inget direkt fel med årets program. Men har lyckats skapa två bestående par och barn lär följa. De borde ha mycket cred faktiskt men negativa människor fokuserar på det negativa.

Ida, Alex och du kanske inte alltid var i de roligaste positionerna men så t är livet. Har väldigt svårt att se tt detta skulle drabba er negativt. Skulle tro att det gynnar er men det kan ju du svara bättre på
Senast redigerad av Keus 2023-06-20 kl. 21:59.
Citera
2023-06-20, 21:55
Avslutad
https://www.svd.se/a/9zekk5/gift-vid-forsta-ogonkastet-psykologen-fick-fragan-tva-ganger-sa-nej
Äntligen går nu en psykolog ut öppet och instämmer i kritiken mot programmet, och har svårt att se att Maria kan hänga ut Jenny Jägerfält på samma sätt som hon hängt ut varenda journalist och senast en sociolog på sin instagram, för att dom kritiserat produktionen och experterna.
Det som är så fult är att Maria inte skriver ett svar på tal och skickar in för publicering i samma tidning, där hon sakligt bemöter argument för argument med -argument. Nej, istället för hon ett instagraminlägg och låter vem som helst skriva kränkande kommentarer om journalister och sociologer, kommentarerna är riktigt fula ofta, och hon gillar dom och kommenterar med hjärtan och skrattemojis. Hon skriver inte riktiga argument utan kommer med att hon blivit påhoppad och orättvist behandlad, fiskar stöd och påhopp. Dessutom är hon alltid väldigt arg att vi lever i en demokrati där journalister får skriva det dom vill och tänker.
Den här psykologen Jenny skriver att hon är vän med två av experterna, och ändå att hon tycker reality överhuvudtaget är oetiskt (instämmer!) och precis det argument som jag själv tycker är det viktigaste, nämligen att själva faktumet att det är psykologer som gör matchningarna i programmet gör det oetiskt.
Hon har själv blivit tillfrågad 2 ggr om att vara expert i programmet men tackat nej då hon inte tycker att psykologer ska syssla med tv-underhållning på sina klienters bekostnad. Jag såg nämligen att någon som kommenterade Maria Farms uthängning av sociologen som skrivit en text om hur oetiskt GVFÖ är, skrev att Paulsen nog bara var sur för att han inte fick vara expert själv i programmet varpå Maria svarade ”Eller hur 😂” eller något liknande.
Det värsta är ju också att hon jobbar för SVT. I den kanalen om någon måste hon kunna ta kritik och välkomna och bemöta den sakligt istället för att utmåla sig själv som ett offer i sociala medier varje gång och hänga ut alla kritiker, låta sina följare skriva en massa hat om dom..!
Skärpning SVT!
Citera
2023-06-20, 22:01
Avslutad
Citat:

Jag blir förvånad när jag läser den här texten, jag trodde att du var smartare än såhär. Har du inget kritiskt tänkande? Ursäkta, du hatar säkert mig iallafall för det jag skrivit, men det är vad jag tänker när jag läser detta. Du ser henne framför dig med en högaffel?! Du tycker inte att SVT som Sveriges Television ska kunna granskas och ifrågasättas?! Du menar att en enskild människa är mäktig och farlig gentemot statlig public service?! Det hon sagt har ju heller inte varit hat, har du ens läst hennes inlägg om Arvid och alkohol?! Det var ju inte i närheten av hur du framställer det!

Dock ej förvånad att ni blir tystade av produktionen, det har jag misstänkt hela tiden och det är faktiskt för jävligt, detta är skattefinansierad tv, folk har rätt att tycka och kritisera och produktionen ska kunna ta det.
Citera
2023-06-20, 22:12
Avslutad
Citat:

Det var ganska hårda ord om Anitha från din sida - falsk ledare osv. Jag har ingen direkt uppfattning om henne, hon sticker väl inte ut negativt i influencerkollektivet? Att hon är kritisk mot programmet - tja, hon kanske har en poäng ibland?

Det verkar nästan som att du vill delta för att konfrontera henne och då tycker jag nog att du ska avstå. Om du däremot vill berätta om din upplevelse så tycker jag att du ska delta. Även upplevelsen efter programmet - det du sa ovan - kan du ju berätta om.

Jag reagerar negativt på att produktionen och SVT råder dig att avstå. Vad är de rädda för? Får man bara hylla deras program, tål de inte kritiska röster? Jag får negativa associationer till åsiktskorridor när jag hör det. De andra deltagarna får välja för sig så väljer du för dig.
Citera
2023-06-20, 22:12
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jag blir förvånad när jag läser den här texten, jag trodde att du var smartare än såhär. Har du inget kritiskt tänkande? Ursäkta, du hatar säkert mig iallafall för det jag skrivit, men det är vad jag tänker när jag läser detta. Du ser henne framför dig med en högaffel?! Du tycker inte att SVT som Sveriges Television ska kunna granskas och ifrågasättas?! Du menar att en enskild människa är mäktig och farlig gentemot statlig public service?! Det hon sagt har ju heller inte varit hat, har du ens läst hennes inlägg om Arvid och alkohol?! Det var ju inte i närheten av hur du framställer det!

Dock ej förvånad att ni blir tystade av produktionen, det har jag misstänkt hela tiden och det är faktiskt för jävligt, detta är skattefinansierad tv, folk har rätt att tycka och kritisera och produktionen ska kunna ta det.

Jag håller med om allt du skriver. Bra sammanfattat. Dock kan det nog bara svårt för August att gå emot hela produktionen, SVT och de andra deltagarna. Tycker ändå det är modigt att han ens överväger att medverka och hoppas verkligen att han bestämmer sig för att göra det!! Givetvis måste man kunna ifrågasätta SVT men tyvärr känns ju SVT i det närmaste diktatoriskt. Hon Anitha verkar ju dock lite knäpp som fokuserar på deltagarnas hudfärg är det verkligen viktigt?
Senast redigerad av Tervull 2023-06-20 kl. 22:22.
Citera
2023-06-20, 22:20
Avslutad
Citat:
https://www.svd.se/a/9zekk5/gift-vid-forsta-ogonkastet-psykologen-fick-fragan-tva-ganger-sa-nej
Äntligen går nu en psykolog ut öppet och instämmer i kritiken mot programmet, och har svårt att se att Maria kan hänga ut Jenny Jägerfält på samma sätt som hon hängt ut varenda journalist och senast en sociolog på sin instagram, för att dom kritiserat produktionen och experterna.
Det som är så fult är att Maria inte skriver ett svar på tal och skickar in för publicering i samma tidning, där hon sakligt bemöter argument för argument med -argument. Nej, istället för hon ett instagraminlägg och låter vem som helst skriva kränkande kommentarer om journalister och sociologer, kommentarerna är riktigt fula ofta, och hon gillar dom och kommenterar med hjärtan och skrattemojis. Hon skriver inte riktiga argument utan kommer med att hon blivit påhoppad och orättvist behandlad, fiskar stöd och påhopp. Dessutom är hon alltid väldigt arg att vi lever i en demokrati där journalister får skriva det dom vill och tänker.
Den här psykologen Jenny skriver att hon är vän med två av experterna, och ändå att hon tycker reality överhuvudtaget är oetiskt (instämmer!) och precis det argument som jag själv tycker är det viktigaste, nämligen att själva faktumet att det är psykologer som gör matchningarna i programmet gör det oetiskt.
Hon har själv blivit tillfrågad 2 ggr om att vara expert i programmet men tackat nej då hon inte tycker att psykologer ska syssla med tv-underhållning på sina klienters bekostnad. Jag såg nämligen att någon som kommenterade Maria Farms uthängning av sociologen som skrivit en text om hur oetiskt GVFÖ är, skrev att Paulsen nog bara var sur för att han inte fick vara expert själv i programmet varpå Maria svarade ”Eller hur 😂” eller något liknande.
Det värsta är ju också att hon jobbar för SVT. I den kanalen om någon måste hon kunna ta kritik och välkomna och bemöta den sakligt istället för att utmåla sig själv som ett offer i sociala medier varje gång och hänga ut alla kritiker, låta sina följare skriva en massa hat om dom..!
Skärpning SVT!
Fast deltagarna är väl inte klienter till Maria? Jag tycker experterna gör ett dåligt jobb att sålla bort vissa människor som inte skulle vara med och att de missar att ifrågasätta dåligt beteende, men jag tycker inte programidén i sig är oetisk. Det handlar ju om vuxna människor som söker en livskamrat. Det är i sig hjärtevärmande och positivt. Rätt matchat och rätt genomfört kan det bli bra både för individerna som deltar och för publiken som tittar. Min kritik handlar om att det ofta är felmatchat och dåligt genomfört.
Citera
2023-06-20, 22:22
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Årets program har väckt mycket reaktioner och jag upplever att det uppstått veckovisa lynch-mobbar där deltagarna ratats i forum efter forum. Eller värst av allt dissas i etablerad media av krönikörer som exempelvis Anitha Clemens.

Jag har inte läst allt hon skrivit, men jag har mycket svårt att tro att hon skulle kritisera främst deltagarna som sådana, snarare än till exempel att de har castats överhuvudtaget, att vissa av deras beteenden får fortgå utan att kritiseras av "experterna", programmets upplägg överlag och så vidare?

Oavsett så har du ju nu lagt ut ganska hårda ord om henne inför din eventuella medverkan
Citera
2023-06-20, 22:26
Medlem
Citat:

Självklart ska SVT och Baluba tåla att kritiseras. Men jag tycker inte att det är ok att tala illa om deltagarna i etablerad media. Dolda forum kan man inte säga så mycket om, men i Aftonbladet eller på instagram där är det mer offentligt. Där tycker jag att man ska vara schysst.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var ganska hårda ord om Anitha från din sida - falsk ledare osv. Jag har ingen direkt uppfattning om henne, hon sticker väl inte ut negativt i influencerkollektivet? Att hon är kritisk mot programmet - tja, hon kanske har en poäng ibland?

Det verkar nästan som att du vill delta för att konfrontera henne och då tycker jag nog att du ska avstå. Om du däremot vill berätta om din upplevelse så tycker jag att du ska delta. Även upplevelsen efter programmet - det du sa ovan - kan du ju berätta om.

Jag reagerar negativt på att produktionen och SVT råder dig att avstå. Vad är de rädda för? Får man bara hylla deras program, tål de inte kritiska röster? Jag får negativa associationer till åsiktskorridor när jag hör det. De andra deltagarna får välja för sig så väljer du för dig.
Tyckte du att det var hårt? Jag tycker att hon är rätt tyken, men jag kanske läser in något som inte finns där.

Jag kan såklart resonera på egen kammare kring detta och fatta mina egna beslut, men jag gillar att resonera öppet kring detta. Transparens är hälsosamt och jag kan bara bli klokare av att diskutera detta, även om ni inte håller med mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in