2023-06-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slothlorien
(FB) Turistubåt på väg mot Titanic försvunnen (2023-06-19)

Shahzada Dawood, Pakistani businessman
Suleman Dawood, son of Shahzada Dawood
Hamish Harding, British businessman, aviator, and space tourist
Paul-Henri Nargeolet former French Navy commander, diver, submersible pilot... osv etc. (Kallas "Mr. Titanic")
Stockton Rush, OceanGate, Inc. chief executive and founder.

Tack.
Citera
2023-06-21, 00:35
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Enligt detta youtube-klipp som en föregående debattör länkade till i ett tidigare inlägg finns en del frågetecken att reda ut utöver spel-kontrollen:

- Titan hade inte dykt djupare än ca 3000 m innan. Häpnadsväckande om de inte provdykt med marginal. Brottsligt jävla befängt om det stämmer
- eventuellt finns ingen möjlighet att rena / skrubba luften, som kan bli mättad med syre -> extrem brandrisk, eller koldioxid eller annan skunkig gas som tar kol på ombordvarande.

Missat denna. Intressant.
Sammanfattningsvis så tar experten (ödmjukt, helt med betoning på vad han tagit del av och förstått det som hittills) bla. upp:

Ingen sakkunnig expert på området (i meningen bygga djuphavsfarkoster) involverad utan man har anförtrott två unga, nyexade (och därmed orutinerade) college-dudes uppgiften. Livsuppehållande system förmodligen helt otestade på specat maxdjup, ett djup man inte låtit kärran ens vistas på ännu.

Skrov byggt i kolfiber som tydligen inte krackulerar/"snackar" utan splittras likt porslin utan förvarning om det väl skiter sig. Om detta skett, vilket inte är omöjligt med tanke på att kärran inte vistats djupare än 3K meter tidigare så gick det åtminstone jävligt fort vilket vore att föredra framför dödsvaka i 98 timmar.

Ingen möjlighet till att ventilera skrovet (i händelse av rökutveckling etc.) och inga uppgifter om nödmasker (ordval?) ombord. Kommunikationen har skitit sig tidigare varför experten misstänker att man dröjde med att slå larm i förhoppning om att ubåten skulle visa livstecken igen likt senaste gången.

Och ja, TV-spelskontrollerna var inte han heller speciellt imponerad över.
Senast redigerad av Sqrbanken 2023-06-21 kl. 00:40.
Citera
2023-06-21, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Problemet är väl om jag förstått det rätt att botten är full av berg och djupa sprickor, kan nog bli knepigt att söka där utan att fastna någonstans

Njaah sonaren vi använde vid sökandet efter malaysiaflyget sänker du ner på djup och drar fram med 4-5 knops fart. Det ska gott gå att dra den 1500 meter över botten och så jävla bergiga är det väl inte? Det är relativt vanligt multibeam sonar, skulle säga att det finns ett 50 tal i världen med kapacitet för detta jobb, ev lite mindre då vi ändå snackar om lite extra djup här, kanske 25-tal med någorlunda kapacitet. Problemet är att du måste smala in många datapunkter innan du kan se vad som sticker ut. Ser du en ubåt ligga på botten ser der i stort sett likadan ut som 500 andra stenrös. Det krävs kompetens och bra program för att hitta nålen. Därför tror jag vi snackar månader här om dom inte lyckas få igång ubåten och kan blåsa sig till ytan.
Citera
2023-06-21, 00:36
Medlem
SodaFointains avatar
Hur långt kan man dyka en annan sub kan åka ner som kanske kan åka halva vägen sen dyker man resten av vägen. Hur långt ner kan andra ubåtar gå?
Citera
2023-06-21, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vet man exakt var MH370 gick ner? Det visste inte jag.
Men Titanic har man hittat, och den vet man var den ligger, och denna ubåten vet man var den gick ner och den rörde sig inte framåt riktigt lika fort som ett trafikflygplan, så det är ett lite mindre område än halva jordklotet att leta på.
På dig låter det som det är lätt hitta ubåten. Så varför har man inte hittat ubåten?

En ubåt är mindre än ett flygplan. Ju mindre, desto svårare hitta.
Citera
2023-06-21, 00:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
På dig låter det som det är lätt hitta ubåten. Så varför har man inte hittat ubåten?

Är du fullständigt rubbad eller? Man har väl inte ens ännu fått ner någon ROV att börja leta med ännu. Så hur skulle man kunna ha hittat något? Det har gått inte ens två dygn sedan den konstaterades försvunnen.
Hur länge har man letat efter flygplanet? Pucko.
Citera
2023-06-21, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Skrov byggt i kolfiber som tydligen inte krackulerar/"snackar" utan splittras likt porslin utan förvarning om det väl skiter sig.
Titan och kolfiber. Jag tycker nog att skrovet i sig verkar gediget nog. Förslutningen av luckan kan jag inte uttala mig om.

Om det stämmer att de hann skicka en nödsignal innan de försvann så tror jag absolut inte på implosion eftersom ingen hade hunnit reagera. Låter mer troligt att styrsystemet eller någon motor ballat ur.
Citera
2023-06-21, 00:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Jag tror huvudproblemet här är att det var en rik galning som kände sig odödlig för att han var just rik. Lite som att bygga sin egen helikopter och tappa rotorbladen och fråga sig varför helikoptern inte hade fallskärm, och där är den grundläggande principen från en erkänd helikoptertillverkare att fallskärm inte behövs, eftersom rotorbladen inte ska lossna. Även fast tex airbus haft detta problem tidigare med en av sina helikoptertyper

Hehe, ja möjligt så... Finns det några indikationer på att ubåten varit undermålig och eller personalen som bemannat tingesten?
Citera
2023-06-21, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Njaah sonaren vi använde vid sökandet efter malaysiaflyget sänker du ner på djup och drar fram med 4-5 knops fart. Det ska gott gå att dra den 1500 meter över botten och så jävla bergiga är det väl inte? Det är relativt vanligt multibeam sonar, skulle säga att det finns ett 50 tal i världen med kapacitet för detta jobb, ev lite mindre då vi ändå snackar om lite extra djup här, kanske 25-tal med någorlunda kapacitet. Problemet är att du måste smala in många datapunkter innan du kan se vad som sticker ut. Ser du en ubåt ligga på botten ser der i stort sett likadan ut som 500 andra stenrös. Det krävs kompetens och bra program för att hitta nålen. Därför tror jag vi snackar månader här om dom inte lyckas få igång ubåten och kan blåsa sig till ytan.
Ja det kommer onekligen bli svårt att hitta dom
Citera
2023-06-21, 00:47
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj

Den här är exakt lika stor som min balkong. Nästan overkligt att tänka sig hur dom skickar ner nåt sånt på det djupet. Jag tror dom är långt bort från vraket och att strömmen dragit med sig miljardärerna. Dom kröp in i sin flytande likkista och begravdes levande. Det är min teori.
Citera
2023-06-21, 00:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Är du fullständigt rubbad eller? Man har väl inte ens ännu fått ner någon ROV att börja leta med ännu. Så hur skulle man kunna ha hittat något? Det har gått inte ens två dygn sedan den konstaterades försvunnen.
Hur länge har man letat efter flygplanet? Pucko.
Jo man har fått ner ROV

https://news.usni.org/2023/06/20/navy-transcom-supporting-search-for-submersible-missing-after-dive-to-titanic-wreck

Jag säger bara att det finns en risk att man aldrig hittar något. Man hittade inte flygplanet. Och det var mycket större. Du behöver inte kalla mig pucko. Jag bara påtalar fakta.
Citera
2023-06-21, 00:48
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja eller varför inte bara utgå från vart ubåten började färdas och hur långt i diameter den kan färdas i princip. För jag kan tänka mig att denna lilla varelse ej kan färdas speciellt långt i någon riktning under vatten innan den börjar varna för både det ena och det andra. Om den då drivit iväg en bra bit för jag sökte på den, riktigt liten sak så kan den ha drivit iväg rejält. Och om den har drivit iväg rejält från sitt ursprungliga mål så finns redan ett fel med den i läget som råder just då.

Ja, konstigt att inga varningssystem verkar ha funnits eller som fungerat. Många frågor som kräver svar. Sedan kanske det framkommer att det är ett vanligt fel som ingen av oss tänkt på, men det är ändock ett svar och ett avslut. Hatar att inte veta, även om det inte egentligen berör mig - är en nyfiken fanskap, hehe!

Larmade man i tid, är ju frågan? Kanske det borde finnas en regel att så fort en slik farkost tappar kommunikationen så larmar man direkt - här verkar det ändå gått xx antal timmar innan larmet gick, vilket iofs. är förståeligt. Man ville kanske inte dra igång något ifall det var falskt alarm, men där kunde man sparat mången timmar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in