2023-06-20, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Okey, tack! Finns det ingen utrustning för att söka en specifik farkost på dessa djup, som man ändå vet på ett ungefär var detta befinner sig - ekolod och annat skit kan vi glömma, men borde väl kunna finnas andra ting i detta århundrade. Vi har för faan kommunicerat med expeditioner i deep space i över 60 år...
Jo men vatten är 800 gånger tätare än luft - och space... har jag hört för några år sedan.
Citera
2023-06-20, 23:28
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Om jag är ett mongo, vad är då du som dillar om GPS-system på en ubåt? En amöba är ju intelligentare än dig.

Din fråga var hur man kunde tappa kontakten med ubåten, och den svarade jag på. Det hade till och med en amöba fattat, men inte du.

Nej, ingen back-up, ingen gps, ingen möjlighet att "tracka", din hjärndöda idiot!

Du som direkt tror att ubåten imploderat borde hålla din mongokäft, haha! Och jag skrev "GPS-liknande" system, kan vara vad faan som helst, men det fattade inte du, ditt mongo!
Citera
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Med all världens teknik så kan vi inte hitta den. Galet. Känns som svarta boxen funkar inte så bra, det är ofta vi inte lyckas hitta ex flygplan osv.
Människan rår inte på stora och djupa hav.
Då är vi väldigt små och sköra.
Citera
Medlem
Rinnts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Antar att de också var billigare även än "de vita medelålders män" (med tidigare kunskap). Tror inte heller de skulle aldrig ha satt sitt rykte på spel som sakkunniga, för att ge "tummen upp" för detta (o det visste CEO). Hmm..., börjar stinka över detta..

Absolut är det så. Unga 20-något år gamla människor ifrågasätter nog inte lika mycket heller.
Citera
2023-06-20, 23:29
Avslutad
Anledningen till att båtjäveln inte syns eller hittas beror ju på att hela skiten har sprängts nere i djupet så det bara blivit delar av det som varit miniubåten. Hur fan kan man få en sån där att klara 4000 meters djup, jag vet att det finns nån klocka som klarar 4000 meters djup men den klarar ju då inte riktigt 4000 meters djup utan typ 3000 meters tryck. Men finns säkert värre som klarar mer. Men en jävla ubåt som man ger sig ner i som skall klara 4000 meters djup, vill man ta livet av sig själv så sätter man sig i en potentiell sådan ja. Ska man ner till 3800 meters djup så måste ubåten minst klara ett tryck på det dubbla eller lite under då, för att man skall vara säker på att överleva. Men om man inte hittar den eller kan kommunicera till den så beror det förmodligen på att den pga trycket helt enkelt har exploderat någonstans på djupet och alla är döda, det finns helt enkelt varken ubåt eller människor kvar eftersom ingen i hela jävla helvete människa klarar av att överleva ens en sekund på det djupet och i det kalla vattnet.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Kanske är dumma frågor men hur bärgar man en sådan ubåt om den nu sitter fast? Är det möjligt för någon passagerare att simma ut, utan att resten av besättningen dränks och få loss den? Varför har man inte GPS på båten verkar ju vara problematiskt att överhuvudtaget hitta den?
Även om den kommer upp till ytan är den låst utifrån.
Citera
Medlem
laxkaviars avatar
Citat:
Du som direkt tror att ubåten imploderat borde hålla din mongokäft, haha! Och jag skrev "GPS-liknande" system, kan vara vad faan som helst, men det fattade inte du, ditt mongo!

Sluta kivas pojkar.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Jamen om du nu vet så mycket om allt detta, varför frågade du då hur man kunde tappa kommunikationen?

Och vad är detta GPS-liknande system som du menar att man kan använda på närmare 4000 meters djup i havet? Din hjärndöda idiot, du fattar ju absolut ingenting.
Citera
2023-06-20, 23:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Kanske är dumma frågor men hur bärgar man en sådan ubåt om den nu sitter fast? Är det möjligt för någon passagerare att simma ut, utan att resten av besättningen dränks och få loss den? Varför har man inte GPS på båten verkar ju vara problematiskt att överhuvudtaget hitta den?
Sitter de fast på 4000 meters djup är det kört även om de hittas. Det hade tagit veckor att bärga något på det djupet är min gissning.
Citera
Medlem
Citat:
Okey, tack! Finns det ingen utrustning för att söka en specifik farkost på dessa djup, som man ändå vet på ett ungefär var detta befinner sig - ekolod och annat skit kan vi glömma, men borde väl kunna finnas andra ting i detta århundrade. Vi har för faan kommunicerat med expeditioner i deep space i över 60 år...
Jo, det är det de gör, skickar dit andra ting. Men det tar tid att ta sig ut till platsen. Så de kommer nog inte hinna hitta burken innan tiden är ute.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jo men vatten är 800 gånger tätare än luft - och space... har jag hört för några år sedan.

Så inget system finns för att följa en slik farkost på dessa djup, eller var bara farkosten dåligt utrustad? Och då menar jag "back-up system" som inte är direkt fästade vid farkosten utan typ ekolod, eller dylikt? De visste ju var farkosten försvann, på ett ungefär...
Citera
2023-06-20, 23:31
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Även vatten komprimeras även om det brukar beskrivas som inkompressibelt inom termodynamiken där man jämför vätska med gaser.

Inte ens metaller är totalt inkompressibla. Ta en titt på E-modulen för olika material så kanske du förstår.

Och framför allt så vävnaden i din kropp blir nog ändå ganska komprimerad, 3800 meter vattenpelare motsvarar alltså 380 kg på varje kvadratcentimeter av din kropp. Eller 38 ton på varje kvadratdecimeter av din kropp.

35 km, så det är en bit kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in