2023-06-20, 23:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
Fönstret på ubåten var endast godkänt för 1300 meters djup, trots att de gick ner till Titanic på 3800 meter.

https://newrepublic.com/post/173802/missing-titanic-sub-faced-lawsuit-depths-safely-travel-oceangate

Ja, det var lite som jag tänkte då, när jag såg XBox controllern - Om de har en XBox controller för styrning, vad har de då valt för grejer i övrigt till den där ubåten. Är det kanske lite lego-motorer och meccano-prylar också.

Åsså visar det sig att de har kört med en "experimental viewport" som inte följer standard för denna typ av ubåtar, och de har blundat för defekter i, vad jag förstår, tryckskrovet. Riktigt riktigt riktigt illa.

Ja, då finns det tyvärr all anledning att befara att ubåten har sprungit läck eller till och med imploderat.
Citera
2023-06-20, 23:02
Avstängd
SodaFointains avatar
Jag går 4 km på 40 minuter då går ubåten saktare än jag går om det tar 2 timmar
Citera
2023-06-20, 23:03
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Ingen i hela tråden som har svaaret på min fråga kring hur man helt kan tappa kontakten med denna farkost?
Citera
2023-06-20, 23:03
Medlem
Med all världens teknik så kan vi inte hitta den. Galet. Känns som svarta boxen funkar inte så bra, det är ofta vi inte lyckas hitta ex flygplan osv.
Citera
2023-06-20, 23:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rinnt
Verkar vara en riktigt pajas människa till CEO och företag.
Den där "ubåten" var dömd till att försvinna under ytan:

https://youtu.be/4dka29FSZac?t=316

Blåtands tvspelkontroll för att styra den
Anställde unga människor iställlet för folk med riktig kunskap inom området eftersom de var "vita medelålderns män"

Antar att de också var billigare även än "de vita medelålders män" (med tidigare kunskap). Tror inte heller de skulle aldrig ha satt sitt rykte på spel som sakkunniga, för att ge "tummen upp" för detta (o det visste CEO). Hmm..., börjar stinka över detta..
Citera
2023-06-20, 23:04
Medlem
Ägaren/ägarna för företaget svettas nog väldigt mycket och såvidare dom inte får upp ubåten inom kort så kommer företaget antagligen bli stämda på astronomiska summor.
Citera
2023-06-20, 23:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
återigen, tryck kan inte komprimera vatten. organ med luftfickor som öron och lungor komprimeras. i lungornas fall beroende på utandning/inandning. om de inte är fyllda med luft kan de alltså inte komprimeras.

Om lungorna inte är fyllda med luft ... ... ...

I rest my case
Citera
2023-06-20, 23:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Ägaren/ägarna för företaget svettas nog väldigt mycket och såvidare dom inte får upp ubåten inom kort så kommer antagligen bli stämda på astronomiska summor.

Han kommer att bli stämd på astronomiska summor även om de kommer upp levande allihopa.

Med det som framkommit nu om ignoransen för säkerheten och att följa aktuell standard för ubåtens konstruktion, så kommer han att åka på stämningar av precis alla i detta, såväl passagerarna som alla inblandade i räddningsoperationen.
Citera
2023-06-20, 23:07
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
"Waivers" eller inte, då kommer man att bli stämda vilket fall som helst ! Blir slutet för företaget om detta stämmer. V.D`n är ju på djupet.., men detta kan bli en brottsmålsundersökning. Vilka på företaget visste om detta, gavs denna info till de resande ? (knappast)

Det verkar vara en farkost som är byggd med "billiga" delar. Oerhört primitiv inredning, en joystick från en xbox, ingen nödsändare, ingen fungerande kompass på djupet eller system för att hitta skeppsvraket och nu fönster som inte kan gå djupare än 1300 meter. Den sista detaljen kommer konstruktörerna att få förklara länge.
Citera
2023-06-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Ägaren/ägarna för företaget svettas nog väldigt mycket och såvidare dom inte får upp ubåten inom kort så kommer företaget antagligen bli stämda på astronomiska summor.
Du menar ägaren som sitter i sin egen konservburk fyra kilometer under havsytan?
Citera
Avslutad
Kanske är dumma frågor men hur bärgar man en sådan ubåt om den nu sitter fast? Är det möjligt för någon passagerare att simma ut, utan att resten av besättningen dränks och få loss den? Varför har man inte GPS på båten verkar ju vara problematiskt att överhuvudtaget hitta den?
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ingen i hela tråden som har svaaret på min fråga kring hur man helt kan tappa kontakten med denna farkost?

Vad menar du? Kommunikationsutrustningen går sönder är väl ändå det allra enklaste och mest uppenbara svaret.

Hela ubåten imploderar och alla dör på studs, är ett annat rätt uppenbart svar.

Eller vad är det för svar som du förväntar dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in