2023-06-20, 23:15
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finns ju ett par till företag som skall erbjuda liknande resor (om jag har förstått det rätt). Skulle vart intressant att veta deras pris på en resa ?

Det kanske kan bli en lärdom för framtida miljardärer. Det är livsfarligt att åka till rymden eller till en havsgrav. Låt proffsen göra det och använd inga farkoster som är finansierade av privata företag.
Citera
2023-06-20, 23:16
Medlem
SodaFointains avatar
De kanske kommer flyta iland på nån ö
Citera
2023-06-20, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finns ju ett par till företag som skall erbjuda liknande resor (om jag har förstått det rätt). Skulle vart intressant att veta deras pris på en resa ?

2.5mkr är starpriset, har för mig jag läst att det är ett 8 dagars äventyr.
Citera
2023-06-20, 23:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
Fönstret på ubåten var endast godkänt för 1300 meters djup, trots att de gick ner till Titanic på 3800 meter.

https://newrepublic.com/post/173802/missing-titanic-sub-faced-lawsuit-depths-safely-travel-oceangate

Och detta, att utreda vad som gick snett och om ubåten hade defekter från början och inte var byggd enligt gällande standarder, är så klart ännu en anledning till att vissa, inte minst de anhöriga, kommer att vara rätt benägna att få upp skorven till landbacken.

Så ja, jag blir bara mer och mer övertygad om att man för eller senare kommer att bärga vad man hittar av den.
Citera
2023-06-20, 23:18
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vad menar du? Kommunikationsutrustningen går sönder är väl ändå det allra enklaste och mest uppenbara svaret.

Hela ubåten imploderar och alla dör på studs, är ett annat rätt uppenbart svar.

Eller vad är det för svar som du förväntar dig?

Vad faan, är du mongoloid, eller (retorisk fråga, of course). Ja, kommunikationen har brutit samman, helt klart - bra att du som mongo, fattade detta! Men, det borde väl för faan vara möjligt att "tracka" denna farkost ändå - finns inga back-up system ombord. För faan, en vanlig el-cykel och bil har detta (GPS-liknande system), varför inte denna? Det jag då frågar är om det är djupet som är problemet eller om back-up system inte finns, förstår du, mongo?

Vet du att ubåten imploderat eller har du tecken från gud, kring detta, ditt mongo?! Varför skulle ubåten implodera, menar du? Mongo?
Citera
2023-06-20, 23:19
Medlem
Sökte på "logitech f710 losing connection" just den kontrollen som används på ubåten.

Citat:
The gamepad gets stuck on random inputs for a second or two and then works again. I can't find a pattern, sometimes it works fine for 30 mins, sometimes it's completely unusable.

Helt otroligt egentligen att man använder sig av en handkontroll som kostar 500 kr via bluetooth för att styra en ubåt på 4000 meters djup med passagerare som har betalat 2-3 miljoner kronor för att resa med den.

James Cameron dök med MIR-1 och den byggdes på 80-talet och ser 1000 gånger mer stabilare ut.
Citera
2023-06-20, 23:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Riktigt Lågfrekventa radiovågor kan nå ett djup på 120 meter ca, om man har den utrustningen. Eftersom dom förmodligen är betydligt djupare än det så blir det omöjligt.

Fann det svaret efter en snabb googling

Dom har ingen signalutrustning som kan penetrera vattnet med andra ord, för att det inte finns.

Okey, tack! Finns det ingen utrustning för att söka en specifik farkost på dessa djup, som man ändå vet på ett ungefär var detta befinner sig - ekolod och annat skit kan vi glömma, men borde väl kunna finnas andra ting i detta århundrade. Vi har för faan kommunicerat med expeditioner i deep space i över 60 år...
Citera
2023-06-20, 23:24
Avslutad
Efter att ha läst
Att radiovågor inte klara mer än 120 meters djup - blir jag hoppfull.
Kanske de är på väg upp från djupet i just denna stund - kontakten med ytan är möjlig igen när de når 120 - 110 meters djup på nytt.
Senast redigerad av Massonite 2023-06-20 kl. 23:30.
Citera
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det var lite som jag tänkte då, när jag såg XBox controllern - Om de har en XBox controller för styrning, vad har de då valt för grejer i övrigt till den där ubåten. Är det kanske lite lego-motorer och meccano-prylar också.

Åsså visar det sig att de har kört med en "experimental viewport" som inte följer standard för denna typ av ubåtar, och de har blundat för defekter i, vad jag förstår, tryckskrovet. Riktigt riktigt riktigt illa.

Ja, då finns det tyvärr all anledning att befara att ubåten har sprungit läck eller till och med imploderat.
Ja lego technic kanske
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad faan, är du mongoloid, eller (retorisk fråga, of course). Ja, kommunikationen har brutit samman, helt klart - bra att du som mongo, fattade detta! Men, det borde väl för faan vara möjligt att "tracka" denna farkost ändå - finns inga back-up system ombord. För faan, en vanlig el-cykel och bil har detta (GPS-liknande system), varför inte denna? Det jag då frågar är om det är djupet som är problemet eller om back-up system inte finns, förstår du, mongo?

Vet du att ubåten imploderat eller har du tecken från gud, kring detta, ditt mongo?! Varför skulle ubåten implodera, menar du? Mongo?

Om jag är ett mongo, vad är då du som dillar om GPS-system på en ubåt? En amöba är ju intelligentare än dig.

Din fråga var hur man kunde tappa kontakten med ubåten, och den svarade jag på. Det hade till och med en amöba fattat, men inte du.

Nej, ingen back-up, ingen gps, ingen möjlighet att "tracka", din hjärndöda idiot!
Citera
2023-06-20, 23:25
Medlem
kukflashs avatar
Vill man utforska Titanic så finns det bara ETT sätt. Genom att sätta murar kring hela fartyget, från sjöbotten till ytan. Sedan får man pumpa ut allt vatten innanför murarna för att frilägga vraket. Tänk på att det är 3 km djupt, ingen lätt uppgift och kommer kosta mycket tid och pengar, men gör man detta så kommer man att bli mycket rik.
Citera
2023-06-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Att blåsa nyrika på pengar är världens näst äldsta yrke.

Och det äldsta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in