2023-06-20, 16:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Vi har pratat mer om det några sidor bakåt i tråden.

I korthet handlar det om Linas syn på sig själv. Hon är medelklasshipster och vet hur man uttalar "chevré" och vilka designmöbler man ska ha för att passa in bland de andra likasinnade.

Alex vet inte det, och tyvärr så tar han henne som en auktoritet istället för att inse att man inte behöver passa in i hennes ramar.

Så det gäller mest det kulturella, i kombination med att hans självförtroende svajar lite. Men rent ekonomiskt så behöver hon ju inte jobba eller få sjukpenning, så hon verkar inte ha det direkt utfattigt heller.

I ett bredare perspektiv håller de flesta Alex som en hyvens kille som bidrar till samhället på en helt annan nivå än henne. Men den sexuella marknaden är lite skev, med mansöverskott osv, så rent krasst så kan hon välja och vraka och neka män som honom. Ingen sorg över det dock, han lär som konstaterats flera gånger i tråden, hitta en bra tjej efter det här.

Tycker inte hon är medelklass när hon saknar utbildning och bara har arbetat som vårdbiträde för flera år sen vid 37 års ålder. Får hon barn blir barnen underklass oavsett hur hon uttalar chèvre. Designmöbler och sånt kallar inte jag kulturellt kapital, det är ett konsumtionsbeteende hon har som alla i västvärlden och hela världen börjar med säkert, så fort dom får lite pengar över. Istället för att skapa sin framtid, se till att tjäna, spara och investera pengar.
Citera
2023-06-20, 16:57
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Tycker också det är skumt. Jag hade förstått det om han var 25 och studerande men killen är 35...

Den mest troliga orsaken är att han är snål och bygger förmögenhet. Han bor säkert gratis eller med mycket låg hyra och mormodern bjuder säkert på mycket annat också.
"I will survive" tyder på att båda är nydumpade.
Kanske därför som Arvid verkar rätt desperat. Det är nåt mekaniskt över honom.
När de pratar med varandra säger båda Aa och ja men i alla fall Ida tar ju aldrig in vad han säger.

Om jag var tillsammans med någon från ett alkishem så skulle jag ha större förståelse för om alkohol var jobbigt för denne.

Hur kan det vara så viktigt att supa? Alla älskar inte Kerstin för Kerstin spelar över.
Citera
2023-06-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jag med, det är ju det programmet ska vara till för. Inte att matcha folk som ser ut att komma från samma kretsar (om man tycker att allt som inte är blondt och kortklippt är ”såna där alternativa”). Ida och Agust har ju precis samma livsglädje, öppenhet och tolerans, och dom bryr sig om det som är viktigt i livet, inte att vara paragrafryttare. Han ville ha en prinsessa och hon är ju en på ett positivt sätt. Dessutom älskar hon att resa och att vara ute i naturen. Tror hon mest av alla hade accepterat Uddebo och bara ”jaha, spännande, vi testar detta hos dig och sen bor du hos mig”.

Precis så! Hon hade säkert garvat åt bajspalatset om viben med Agust varit rätt. Hon är ju som en rekorderlig tjej? Inte alls så kokett som hon ser ut att vara.
Citera
2023-06-20, 17:08
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Haha vilken normal kvinna vill ha en man som ryar eller är dominant?!
En kvinna som vill ha en man med kulor?
Starka kvinnor vill inte ha veka män.
Citera
2023-06-20, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Han är inte överläkare, han är sjuksköterska med ett chefsjobb och verkar bo i en rätt sunkig lägenhet (hyresrätt?). Lina har iofs precis flyttat till hyresrätt, men i Linné (snorkigt område i Göteborg), men sålde innan det en fin lägenhet i Majorna, som hon knappast sparat ihop till själv. Jag tror hon kommer från rätt bra förhållande, som kan klä sig i dyra märkeskläder, äger hund och har ett otroligt fint lantställe i Göteborg skärgård.

Jag har bott i både Linné och Majorna för länge sen. Linné räknas garanterat som ett finare område, med alla barer, restauranger och uteserveringar, än Majorna.

Numera sparar man inte till en bostadsrätt. Man ärver lite pengar eller tar ett lån, helst gjort för 20 år sen, köper en bostadsrätt och sen byter upp sig eller bor i den tills man säljer. Vinsten är ju otrolig under dessa år på en bostadsrätt i attraktivt läge.

Sommarhuset var hennes mammas enl. vad hon sa i programmet.
Citera
2023-06-20, 17:18
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Och jag har inte lagt märke till dina inlägg, vet inte vad du har bidragit med. Men jag har även fått fina pm från andra som uppskattar det jag skriver också.

Va!?
Vi har ju svarat på varandras inlägg en massa ggr och tyckt lika i princip allt?
Jag försökte bara förklara varför du får ta mer skit än jag och en del andra och som jag ser det är det för att du är mer ihärdig i ditt postande.
Ingen värdering i om det är rätt eller fel, i mitt tycke är det inte fel. Men det förklarar varför du upplever mest konfrontationer. Jag la av att svara trollen och det hjälpte. Big time.
Citera
2023-06-20, 17:26
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogostad
Ni som skriver att Lina inte har en utbildning, baserar ni det bara på hennes nuvarande jobb-situation? Hon kan ju ha pluggat något som inte ger jobb så lätt, finns många humanistiska utbildningar med få jobbmöjligheter. Eller pluggat, gått in i väggen och nu gör något utan ansvar.
Många trådsanningar som baserad på tunn fakta från ett program som tyvärr är alldeles för dramatiskt och tillrättalagt klippt.
Fast det är väl det som gör tråden minst lika intressant som programmet.

Men om hon var utbildad statsvetare men för tillfället utan arbete (av vilken orsak som helst) så väljer man väl inte att presentera sig som vårdbiträde, en yrkesroll som hon inte heller arbetat i på ett bra tag.
Citera
2023-06-20, 18:55
Medlem
Hur vet ni så mycket om Linas bakgrund? Det finns en viss typ av tjej som verkar stämma på det ni andra skriver: rika föräldrar, LAT som faaan, en "sjukdom" som ej är så allvarlig men ändå tillräckligt för att användas som alibi för försörjning av föräldrar i vuxen ålder. Den typen har jag träffat på några gånger.

Hur kunde hon vara så pass sjuk (såg frisk ut) att hon inte kunde åka på bröllopsresan...?
Citera
2023-06-20, 19:01
Medlem
Hoppas Alex insett att det finns mängder av mjuka snälla tjejer som inte vill uppfostra honom eller få honom att passa in i en viss mall.
Citera
2023-06-20, 19:23
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Tycker inte hon är medelklass när hon saknar utbildning och bara har arbetat som vårdbiträde för flera år sen vid 37 års ålder. Får hon barn blir barnen underklass oavsett hur hon uttalar chèvre. Designmöbler och sånt kallar inte jag kulturellt kapital, det är ett konsumtionsbeteende hon har som alla i västvärlden och hela världen börjar med säkert, så fort dom får lite pengar över. Istället för att skapa sin framtid, se till att tjäna, spara och investera pengar.

Två saker om det
1) Dels så är det så att det inte riktigt spelar roll vad vi andra tycker, det finns helt klart ett skikt av såna som bryr sig om såna saker som hon värderar och så länge Alex vill spela med i att hon "vet mer än honom" så är det det enda som spelar roll. Men han kan gå därifrån när han vill.

2) Hon kan ju ha gjort hyfsad affär när hon sålde sin lägenhet och nu sitta på 2-5 miljoner, så det är inte alls säkert att hon behöver få sponsring löpande från sina föräldrar. Vill ej spekulera mer i hennes ekonomi än såhär, men det kan ju hända att hon har så hon klarar sig i många år framöver.
Citera
2023-06-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Har du missat att hon är vårdbiträde, alltså enbart gymnasieutbildning, och han är överläkare? Varför skulle hon ha överklass och han arbetarklass?

Överklass är du enbart om du är född i en adlig eller kunglig ätt, det har absolut noll att göra med en persons utbildning, jobb eller rikedomar. Du kan vara utslagen uteliggare och överklass om du är adlig.
Citera
2023-06-20, 19:50
Medlem
Citat:
Vad är ni för patetiska incels som fantiserar i tråden?! Dels lever vi inte i Storbritannien på 20-talet, dels har Linas föräldrar bara lite mer pengar än Alexanders. Det betyder inte att hon står ”över” honom, herregud! Sedan är Alex medelklass och Lina underklass, han har en högre utbildning och ett chefsjobb, hon är fortfarande en låg/outbildad snart 40-åring i långtidsarbetslöshet och utanförskap som enbart har tak över huvudet och kläder på kroppen för att hon får bidrag av sina föräldrar. Det är inte attraktivt för någon som själv är medel eller överklass, lika lite som det är attraktivt för en partner som är arbetarklass. Alex har bara noll behov av prestige och status, vilket är en fin egenskap som står ”över” Linas materialism och obefintliga kunskaper och utbildning…

Du anklagar andra för att fantisera, men att Lina skulle få bidrag av sina föräldrar är bara en trådsanning och ingenting som någon av oss egentligen vet något om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in