2023-06-20, 14:14
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Vi har pratat mer om det några sidor bakåt i tråden.

I korthet handlar det om Linas syn på sig själv. Hon är medelklasshipster och vet hur man uttalar "chevré" och vilka designmöbler man ska ha för att passa in bland de andra likasinnade.

Alex vet inte det, och tyvärr så tar han henne som en auktoritet istället för att inse att man inte behöver passa in i hennes ramar.

Så det gäller mest det kulturella, i kombination med att hans självförtroende svajar lite. Men rent ekonomiskt så behöver hon ju inte jobba eller få sjukpenning, så hon verkar inte ha det direkt utfattigt heller.

I ett bredare perspektiv håller de flesta Alex som en hyvens kille som bidrar till samhället på en helt annan nivå än henne. Men den sexuella marknaden är lite skev, med mansöverskott osv, så rent krasst så kan hon välja och vraka och neka män som honom. Ingen sorg över det dock, han lär som konstaterats flera gånger i tråden, hitta en bra tjej efter det här.

Handlar egentligen inte om att den sexuella marknaden är skev utan att män och kvinnor är attraherade av olika saker hos varandra.

Att ha ett bra jobb o.s.v. är viktigt för en man men inte särskilt viktigt för en kvinna. Det är därför inte en särskilt stor last för Lina.
Män attraheras i huvudsak av skönhet och ungdom, och i andra hand personlighet.

Kvinnor attraheras av män som kan göra deras liv bättre och lyfta upp dem till en högre nivå.

Finansiellt, socialt, filosofiskt, spirituellt eller bara någon som gör hennes liv roligare.

Alex problem är att han är mesig och underkastar sig kvinnor.
Genom att ställa sig under kvinnor gör han sig själv värdelös. En man måste stå över en kvinna för att ha någonstans att lyfta upp henne till.

Någon av experterna sa en bra grej i slutet, att man inte bara ska tänka på vad man har för behov utan också vad man själv har att erbjuda. Det är enligt mig det viktigaste.

Vad erbjuder en underkastad Alex förutom smicker och smörj? Ingenting egentligen.

Lina vill ha en man som kan förklara för henne hur saker och ting fungerar, inte en man som hon måste förklara allting för eftersom han enligt henne inte verkar veta någonting överhuvudtaget.

Alex vet säkert en jävla massa om saker som Lina inte vet någonting om men han väljer att ta på sig rollen som den som inte vet hur saker fungerar eller vad saker betyder, han är "self-deprecating" o.s.v.
Istället för att visa Lina hans värld, och vad han kan och vet och tycker om saker.

Lina är gammal och hennes världsbild är redan cementerad men då är det upp till Alex att slå hål på den och visa att det finns en helt annan värld där ute.

Det är inget unikt för Lina utan förmodligen har problemet varit detsamma under hans tidigare försök till relationer.

Han ser helt okej ut förutom att han saknar hår och skulle kunna få yngre och vackrare kvinnor om han bara fixade den grejen.
Citera
2023-06-20, 14:24
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Handlar egentligen inte om att den sexuella marknaden är skev utan att män och kvinnor är attraherade av olika saker hos varandra.

Att ha ett bra jobb o.s.v. är viktigt för en man men inte särskilt viktigt för en kvinna. Det är därför inte en särskilt stor last för Lina.
Män attraheras i huvudsak av skönhet och ungdom, och i andra hand personlighet.

Kvinnor attraheras av män som kan göra deras liv bättre och lyfta upp dem till en högre nivå.

Finansiellt, socialt, filosofiskt, spirituellt eller bara någon som gör hennes liv roligare.

...

Lina vill ha en man som kan förklara för henne hur saker och ting fungerar, inte en man som hon måste förklara allting för eftersom han enligt henne inte verkar veta någonting överhuvudtaget.

Alex vet säkert en jävla massa om saker som Lina inte vet någonting om men han väljer att ta på sig rollen som den som inte vet hur saker fungerar eller vad saker betyder, han är "self-deprecating" o.s.v.
Istället för att visa Lina hans värld, och vad han kan och vet och tycker om saker.

Det har du rätt i, men att Alex i nuvarande form inte "duger" åt Lina i nuvarande form har ändå (utöver att Alex hade haft det lättare om män:kvinnor hade varit mer naturligt, t ex 0,95:1 istället för 1,05:1) att göra med att välfärdsstaten bidragit till ytterligare en skevhet på den sexuella marknaden, eftersom försörjande/ackumulerande av resurser får onaturligt liten betydelse.

I ett naturligt tillstånd hade tjejer som hon inte kunnat ha den levnadsstandard de har utan att vara med män som var bra på att just ackumulera resurser, vilket Alex faktiskt är i relation till henne. Just på individnivå kanske hon lever på familjens pengar och inte på välfärdsstaten, men på generell marknadsnivå finns det många andra kvinnor som hade haft "efterfrågan" på en sån som Alex i ett naturligt tillstånd, och hans självförtroende hade reflekterat detta.
Senast redigerad av pop-ikon 2023-06-20 kl. 14:30.
Citera
2023-06-20, 14:49
Medlem
Tycker det var coolt av Arvid att chocka Ida och "experterna" genom att först säga nej men sedan gå ner på knä och fria "på riktigt". Stilpoäng där, Arvid!

Det hade förstås varit ännu coolare om han fixat så att det helt plötsligt knackade på dörren och att en pakistanier från "Foodora" gjorde entré med fem portioner spagetti carbonara...
Citera
2023-06-20, 14:57
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Det har du rätt i, men att Alex i nuvarande form inte "duger" åt Lina i nuvarande form har ändå att göra med att välfärdsstaten bidragit till ytterligare en skevhet på den sexuella marknaden, eftersom försörjande/ackumulerande av resurser får onaturligt liten betydelse.

I ett naturligt tillstånd hade tjejer som hon inte kunnat ha den levnadsstandard de har utan att vara med män som var bra på att just ackumulera resurser, vilket Alex faktiskt är i relation till henne. Just på individnivå kanske hon lever på familjens pengar och inte på välfärdsstaten, men på generell marknadsnivå finns det många andra kvinnor som hade haft "efterfrågan" på en sån som Alex i ett naturligt tillstånd, och hans självförtroende hade reflekterat detta.

Jag håller med om att det skulle vara lättare för män att bibehålla en hävstång om man levde i ett mer "naturligt" samhälle där staten inte försörjer kvinnor.

I USA är det mycket mer snack om vad en man tjänar än i Sverige och det är förmodligen också en större faktor när det kommer till partnerval.

Ett generellt problem där är dock precis som här att kvinnor nu utbildar sig i större utsträckning än män och får därför ofta bättre jobb. Då är man ändå i en situation där kvinnor inte kan hitta en enligt dem tillräckligt bra partner.

Alex som "enhetschef" hade dock säkert haft det lättare i USA.

Men jag tror också ett stort problem är vår felaktiga syn på män och kvinnor och relationer mellan dem. Män som Alex har blivit uppfostrade till att se relationer mellan män och kvinnor som ett jämställt förhållande och att man bör förvänta sig samma saker från och åt båda hållen när det inte är så det fungerar.

Enligt mig saknar han egentligen bara rätt inställning så skulle han kunna gå långt.
Citera
2023-06-20, 15:07
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Jag håller med om att det skulle vara lättare för män att bibehålla en hävstång om man levde i ett mer "naturligt" samhälle där staten inte försörjer kvinnor.

I USA är det mycket mer snack om vad en man tjänar än i Sverige och det är förmodligen också en större faktor när det kommer till partnerval.

Ett generellt problem där är dock precis som här att kvinnor nu utbildar sig i större utsträckning än män och får därför ofta bättre jobb. Då är man ändå i en situation där kvinnor inte kan hitta en enligt dem tillräckligt bra partner.

Alex som "enhetschef" hade dock säkert haft det lättare i USA.

Ja, det är komplext det där med högre utbildning och könsfördelning. En kombination av mer fokus på lärande som passar tjejer, och en viss utbildningsinflation, tror jag. En kille som Alex uppfyller ju dock alla rimliga "minimikrav" man kan ha, om än han inte har ett högstatusyrke.

Citat:
Men jag tror också ett stort problem är vår felaktiga syn på män och kvinnor och relationer mellan dem. Män som Alex har blivit uppfostrade till att se relationer mellan män och kvinnor som ett jämställt förhållande och att man bör förvänta sig samma saker från och åt båda hållen när det inte är så det fungerar.

Enligt mig saknar han egentligen bara rätt inställning så skulle han kunna gå långt.

Jo, enig.
Både män och kvinnor verkar helt vilsna i det där, är inte trygga i varken vad de själva har eller gör som "räknas" av motsatt kön, och jagar rättvisa på helt fel ställen.
Citera
2023-06-20, 15:29
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Har du missat att hon är vårdbiträde, alltså enbart gymnasieutbildning, och han är överläkare? Varför skulle hon ha överklass och han arbetarklass?

Han är inte överläkare, han är sjuksköterska med ett chefsjobb och verkar bo i en rätt sunkig lägenhet (hyresrätt?). Lina har iofs precis flyttat till hyresrätt, men i Linné (snorkigt område i Göteborg), men sålde innan det en fin lägenhet i Majorna, som hon knappast sparat ihop till själv. Jag tror hon kommer från rätt bra förhållande, som kan klä sig i dyra märkeskläder, äger hund och har ett otroligt fint lantställe i Göteborg skärgård.
Senast redigerad av Durochmoll 2023-06-20 kl. 15:31.
Citera
2023-06-20, 15:29
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunkkidcatholic
Intressant idé men jag har extreeeemt svårt att se Ida falla för Agust och hans bohemiska sida med bajspalats och övrigt. Funderar på om Agust och Lina kanske kunnat vara någonting, om man switchat så att Agust och Lina var ett par och Carro och Alex? Alex hade åtminstone aldrig gjort några vilda manövrar som tvingar Carro att agera morsa, men å andra sidan tar ingen av dem egentligen något initiativ och båda är rätt ängsliga personer så det kanske hade gått åt pipan det med. Men jag skulle kunna se Carro som en intressant partner för Alex, och Alex som en trygg partner åt Carro.

Jag tror också Alex och Carro varit en mycket bättre matchning, båda med vårdyrken och jordnära, humoristiska. Carros värme fick man kanske inte se mycket av men den finns säkert där bakom all mascara.
Citera
2023-06-20, 15:44
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Jag tror också Alex och Carro varit en mycket bättre matchning, båda med vårdyrken och jordnära, humoristiska. Carros värme fick man kanske inte se mycket av men den finns säkert där bakom all mascara.
Ja den matchen hade tom jag kunnat se! Faktiskt. Alex skulle aldrig någonsin spika i en hyrd stuga. Han skulle heller aldrig klättra över ett snöre mellan några konor för att klappa på en byggnad. Kanske skulle han kunna öppna bildörren i farten om det var nödvändigt men det kanske han fått förlåtelses för om han behagade Carro på andra sätt.

Alex är ju väldigt anpassningsbar och säga vad man vill om Carro, gnällig sur, ego och totalt hyperkänslig är hon. Men hon är inte så genuint elak som Lina. Hon hade nog inte försökt göra om hela Alex ändå. Carro gråter och skriker när hon inte får sin vilja fram. Det är ändå bättre än att vara en känslokall ödla. Alex är chef på akuten och sjuksköterska. Det hade garanterat tilltalat Carro som är djurskötare.

Jo det var synd och skam att det inte blev dom. Dock hade jag inte velat utsätta August för linas iskalla kyla. Men han hade nog ändå kunnat stå på sig gentemot henne till skillnad från Alex. Dock hade det blivit en flopp ändå för stackars August. Lina borde inte ha kommit med alls. Knappt Carro heller egentligen. Men ok för att det hade varit kul att se hur hon och Alex hade gjort sig ihop.
Senast redigerad av Tervull 2023-06-20 kl. 15:50.
Citera
2023-06-20, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Hoho har lite skvaller om nån vill veeeeta

Bara kör, här vill vi veta allt! Använd spoilertagg för de som inte vill ha något avslöjat i förtid!
Citera
2023-06-20, 16:26
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Alex har nog 50-60.000 i månaden med en chefsbefattning. Minst.

Känner IVA och OP syrror som inte har chefstjänster som tjänar i denna klassen.

Men det märks inte på honom. Han har liksom en nedsutten sliten och ärv skinnsoffa och sin mammas gamla 80-tals gardiner. Det skriker inte ”Jag har pengar” om honom. Lina är ett utförsäkrad vårdbiträde, och det märks inte på henne varken på hennes boende, kläder eller fritidsintressen.
Senast redigerad av Durochmoll 2023-06-20 kl. 16:29.
Citera
2023-06-20, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredstein
Jag hade velat se Agust och Ida ihop! Varma, glada och härliga människor som är trygga i sig själva och inte spelar spel. Hade kunnat bli något även om de vid en första anblick kanske inte är varandras typ.

Jag med, det är ju det programmet ska vara till för. Inte att matcha folk som ser ut att komma från samma kretsar (om man tycker att allt som inte är blondt och kortklippt är ”såna där alternativa”). Ida och Agust har ju precis samma livsglädje, öppenhet och tolerans, och dom bryr sig om det som är viktigt i livet, inte att vara paragrafryttare. Han ville ha en prinsessa och hon är ju en på ett positivt sätt. Dessutom älskar hon att resa och att vara ute i naturen. Tror hon mest av alla hade accepterat Uddebo och bara ”jaha, spännande, vi testar detta hos dig och sen bor du hos mig”.
Citera
2023-06-20, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Men det märks inte på honom. Han har liksom en nedsutten sliten och ärv skinnsoffa och sin mammas gamla 80-tals gardiner. Det skriker inte ”Jag har pengar” om honom. Lina är ett utförsäkrad vårdbiträde, och det märks inte på henne varken på hennes boende, kläder eller fritidsintressen.

Det är ju det som gör att han står över henne..! Att han inte har det här äckliga beteendet att konsumera alla pengar på prylar, kläder och inredning utan har dom på banken. Lina lever ju långt över sina tillgångar, hon shoppar för sina föräldrars pengar vid 37 års ålder, bidrar 0 till samhället och skapar ingenting åt sig själv eller framtida barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in