2023-06-20, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det handlar väl om makt? Att visa vem som har kontrollen i förhållandet. Och såklart att få uppmärksamhet. Osmakligt håller jag med om. Löjligt. Hoppas att Ida visste om det innan, i så fall var det ju mest för att få uppmärksamhet i tv.

100%!! Det är det ”egentiden” och hur han överraskade henne med att ha spenderat egentiden med sina ”fantastiska” ex handlat om också. Och hur han känner avsmak när hon släpper loss på fest. Och hur han går och gömmer hennes locktång och kritiserar hennes organisering i badrummet och köket och möblerar om utan att ens fråga först.
Citera
2023-06-20, 08:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag gick in och tittade nu. Väldigt vad hon tog illa vid sig. Jag har inte läst artikeln men tycker det lät som den var helt urspårad också. Alla fattar väl att det är ett underhållningsprogram och inget vetenskapligt eller seriöst? Det kanske blir seriöst för deltagarna om de har tur men ”experter” bestående av psykologer som skulle lyckas matcha ihop par utifrån de sökande de får in… nej det är klart att det mer är en kul grej. Sedan kanske deltagarna är så inställda på kärlek så att det faktiskt fungerar ibland. Men jag tror ändå att ”experterna” gör sitt bästa i form av matchningar. Men det är ju inget psykologer jobbar med annars, de ser det nog mest som en kul grej. Vilket jag också gör, men tydligen inte den som skrev artikeln. Men jag fattar heller inte varför jon bryr sig så mycket om det?

Dom framställer det och SVT framställer det som att detta är något annat än ”The Bachelor”. Dom pratar om matchningar gjorda av psykologer. Det är psykolog-biten som är oetisk,det kanske inte gemene man tänker på men så är det. Det får en helt annan tyngd för deltagarna att 2 psykologer och en psykoterapeut efter djupintervjuer ska ha hittat deras perfekta match som dom kommer bli lyckliga med om dom bara ger henom en chans. Och om dom då blir utsatta för kränkningar av partnern är risken mycket högre att dom ger det fler chanser. Speciellt när dom sen får beröm för det, av två psykologer och en psykoterapeut. Jag tycker det är solklart vad det är som är oetiskt.
Citera
2023-06-20, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Vi är flera stycken som tyckt lika i mycket men man skulle kunna säga att du har tyckt flest gånger och därmed stuckit ut i mängden.
Om jag har skrivit vad jag tycker och uppfattar med tre inlägg en kväll så kanske du skrivit kvadrupelt så många inlägg. Där har du förklaringen☝️ Och just ja, du har ju svarat dem alla in absurdum. Ingen idé att göda troll som sagt.

Och jag har inte lagt märke till dina inlägg, vet inte vad du har bidragit med. Men jag har även fått fina pm från andra som uppskattar det jag skriver också.
Citera
2023-06-20, 08:32
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Tror nog det Alex ser är en kvinna som ser helt okej ut som han kanske han behålla. Många grabbar är inte så kräsna utan tar första möjliga och försöker sedan bygga upp något som inte fanns där från början för att det är enda alternativet. Kallas även "oneitis" vilket du kan googla vilket grabbar med få alternativ får jävligt lätt.
Känns som att Alex är extremt desperat. Produktionen hade kunnat slänga in i stort sett vem som helst och han hade simpat.

Lina monterar ned Alex i nästintill samtliga avsnitt och börjar på slutet fatta att hon inte heller har med sig några godsaker till bordet.

Resultat = de fortsätter i samma spår och efter ett tag vaknar Alex och tar sig ur detta giftiga förhållande.
Citera
2023-06-20, 08:43
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Fredrik och Arvid är normala. Alex har mycket sämre självförtroende än en vanlig man. Han är mer som en kvinna med autism.

Nja, det vet jag inte...
Ärligt talat så tycker jag inte alls att han är ful.
Tvärtom, han ser bra ut.

Men det är lite märkligt att han väljer en tjej helt utan utbildning. Hon jobbar inte ens.
Om hon såg ut som en wt-tjej, så tvivlar jag på att hans kärlek skulle blomstra... Men alla, jag upprepar ALLA, ska bli gamla och slitna...
Citera
2023-06-20, 08:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
3 par av 4 möjliga. Denna gång lyckades faktiskt expertgruppen med nästan kirurgisk precision få ihop deltagarna. Hatten av för dem. De har visat att de är just experter samt att de har och kan hantera de verktyg som behövdes under resans gång. Jag trodde inte att göteborgskan och malmöbon skulle bli ett par, men experterna fick rätt och många av oss amatörtyckare fick fel.
Alex och Lina bygger enbart på bägges desperation. Även om de skulle fortsätta hålla ihop betyder inte det att det är en bra match.
De skulle passa bättre med några andra.
Citera
2023-06-20, 08:58
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Känns som att Alex är extremt desperat. Produktionen hade kunnat slänga in i stort sett vem som helst och han hade simpat.

Lina monterar ned Alex i nästintill samtliga avsnitt och börjar på slutet fatta att hon inte heller har med sig några godsaker till bordet.

Resultat = de fortsätter i samma spår och efter ett tag vaknar Alex och tar sig ur detta giftiga förhållande.

Har också haft känslan av att Alex är desperat, och det i kombination med ett lite sviktande självförtroende gör att han har ställt upp på mer än vad många andra nog hade gjort i samma sits.

Tror inte det kommer hålla länge mellan dem efter beslutsdagen. Tror Lina kommer göra slut snart därefter.
Citera
2023-06-20, 09:49
Medlem
Ni som skriver att Lina inte har en utbildning, baserar ni det bara på hennes nuvarande jobb-situation? Hon kan ju ha pluggat något som inte ger jobb så lätt, finns många humanistiska utbildningar med få jobbmöjligheter. Eller pluggat, gått in i väggen och nu gör något utan ansvar.
Många trådsanningar som baserad på tunn fakta från ett program som tyvärr är alldeles för dramatiskt och tillrättalagt klippt.
Fast det är väl det som gör tråden minst lika intressant som programmet.
Citera
2023-06-20, 09:55
Medlem
Kommer det ännu nåt uppföljningsprogram? Gårdagens avsnitt måste väl vara inspelat för länge sedan
Citera
2023-06-20, 10:08
Medlem
Tervulls avatar
Stina och Fredrik. Jag visste att bägge skulle säga ja. Allt prat innan om att eventuellt skilja sig för att dejta vara bara lite avledande manöver för att inte tittarna skulle känna sig allt för säkra. Jag tror på livslång kärlek, 2 eller 3 barn. En stabil kärleksfull kärnfamilj. Önskar de allt gott!

Lina och Alex. Likt många andra tror jag att Lina hade bestämt sig innan för ett nej. Hennes min när Alex började med sina kärleksförklaringar sa allt, hon såg i det närmaste äcklad ut. Alex sa emot sig själv ett par gånger. ”Å ena sidan har Lina visat honom vägen till den personen han vill vara. Å andra sidan vill han ju vara sig själv”. Med ett plågsamt ansiktsuttryck förkunnade han detta och jag ville springa in genom tv:n och ruska om honom. Vakna upp ur ditt komaliknande tillstånd människa! Sanningen är ju den att Alex totalt har utplånat sig själv och den han är för att duga åt Lina. Men ändå duger han inte åt henne. Han kommer aldrig duga.

Lina verkar vara en fruktansvärd människa. Värre än Carro pga hon inte gapar eller gråter för att få sin vilja fram. Lina är istället iskall och beräknande. Passivt aggressiv och trycker ner Alex. Hon ser ner på honom, det är min uppfattning. Jag tror Alex kommer träffa en kvinna som gillar honom för den han är och stärker honom istället för att sänka honom till botten. Han kommer få barn och leva lyckligt. Lina blir nog ensam för resten av livet. Hon kanske kommer dejta men ingen kommer duga åt prinsessan på ärten. Inga barn och få vänner är vad jag tror.

Ida och Arvid. Jag tycker nästan synd om Arvid. Hur kan man gång på gång göra så många fel? Han fortsätter prata om hur viktig hans egentid är och att han pga Ida fått avstå från att allt som han vill göra själv. Jag förstår fortfarande inte varför han sökte till programmet och varför han vill ha en fru. Det känns nästan tvångsmässigt på något sätt. Man måste inte leva ihop med någon om trivs bättre själv. När han frågade mormor hur det känns att vara kär och hon var på väg att svara ”om du behöver ställa den frågan så är du inte kär” (men hon sa något annat i sista sekund) då förstod jag att Arvid nog inte är kär. Ida å andra sidan är störtkär. Hon accepterar i stort sett allt från Arvids håll. Ja förutom att sova naken med någon av det motsatta könet, där drog hon en tydlig gräns. Men annars köper hon allt.

När Arvid fick frågan om han ville vara fortsatt gift med Ida och han svarar nej för att sedan göra det till någon romantisk vändning… Det var inte snällt alls. Han måste trycka till henne, hon skall alltid känna sig lite osäker på honom. Jag kan inte se hur detta skall hålla i längden om inte Arvid gör en helomvändning och Ida sätter ner foten rejält. Tror dom kommer skaffa barn snabbt. Och för Arvid som känner sig kvävd av att spendera några veckor med Ida och som måste lägga sig kl 22 varje kväll kommer ju ett barn försätta honom i svår chock. Bajsblöjor, noll dygnsrytm och en trött fru med noll tålamod som inte orkar vara äventyrlig och kåt. Jag ser Arvid glida bort, till nya äventyr och kvinnor. Sedan är han nog redig och tar sitt ansvar som far, det tror jag. Kvar står Ida med krossat hjärta och brutna drömmar om att vara kaptenshustru…

Carro och August Carro fick en sista gång (hoppas jag) plats för sitt egoistiska jag i tv rutan. Hon inser nog någon stans att hon betett sig rejält illa mot August men måste ändå få lov att tycka synd om sig själv ända in i slutet. August står stadigt som vanligt. Jag tror att Carro kommer träffa en stel karl utan någon lekfullhet inom sig. Det blir ett redigt och torrt liv inga spikar i listen på en gammal rutten stuga där inte. Och även om bildörren skulle behöva öppnas under färd tex om bältet låg i kläm eller att dörren inte är riktig stängd så kommer det aldrig hända då Carro skulle få ett psykbryt. De djupaste samtalen Carro och hennes man kommer ha är väl vad de skall äta till middag. Kanske får de ett par ungar, kanske inte. Barn kräver uppoffringar och Carro verkar inte vara den som gillar just uppoffringar. Där är hon och Arvid lika.

August å sin sida kommer nog skaffa en rolig tjej med mycket humor och som har ett djup inom sig. Det blir nog många långa diskussioner under stjärnorna och jag ser ett familjeliv likt tv serien kastrullresan framför mig. Glatt, kärleksfullt och bullrigt. Dock känns det fruktansvärt orättvist mot August att han blev ihopparad med Carro. Det känns som om de gjorde detta som ett slags experiment bara. Jag vet att August inte vill att man skall tycka synd om honom men jag kan inte låta bli. En så genuint glad person med härlig energi som gång på gång blir nedtryckt och får känns på att han inte duger. Plågsamt att se. De som matchat Carro och August borde inte få kalla sig för kärleksexperter, de borde få sparken!
Senast redigerad av Tervull 2023-06-20 kl. 10:29.
Citera
2023-06-20, 10:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Jag gjorde ett medvetet val att vara med. Den exponeringen visste jag om, och exploateringen tja det får man acceptera(alltså att dom dramatisera litegran och inte kan visa allt). Självklart är det obetalt, annars skulle det vara skevt. Det är mycket i världen som jag inte förstår, men att man vill medverka i detta program det kan jag förstå! För att det är förjävla fint. Inte oproblematiskt, men ändå lärorikt och vackert.
Programmet har funnits några säsonger och alla som söker förstår rimligen upplägget. Så jag kan bara dra slutsatsen att alla som söker antingen är attention seekers. Eller att de är så naiva så att de tror att en jury kan hitta en partner och placera framför dem och de kommer att älska varann. What are the odds. Jag dansade 4 år alla kurser på Mälarsalen, kanske med 1000 tjejer, innan jag hittade en som var intressant.

En kraftfull förändring av konceptet vore att de som är med får t.ex 50 foton att titta på, eller filmer, och så får de välja någon av dem. De skulle öka chansen till kärlek enormt. All snabb kärlek bygger på fysisk attraktion eller fantasier typ makt och pengar.

Fast det är en meningslös tanke. För konceptet med TV-programmet är just att fösa in människor som inte älskar varann i en liten förortslägenhet i Malmö och se vad som händer. Alla deltagare är en slags råttor som ska iakttas ovanifrån i en labyrint.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-20 kl. 10:17.
Citera
2023-06-20, 10:19
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Alex och Lina bygger enbart på bägges desperation. Även om de skulle fortsätta hålla ihop betyder inte det att det är en bra match.
De skulle passa bättre med några andra.

Ja men dessa har inte varit med i den grupp som varit med som urval till programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in