2023-06-20, 14:39
Medlem
Hej.

Nu skriver jag åt en vän som sitter i en knepig sits. Vännen har inte fått skatteåterbäring i juni och misstänkte då att något skulle hända med skatteverket. Igår ringt SKV om att de har fått information om kryptotillgångar och vill att personen skulle börja med att återkomma de senaste 3 årens transkationer.

Jag har själv blivit granskad av SKV tack vara min bank men jag kom undan då jag inte gick med vinst enligt min kryptotransaktioner. Jag har varnat min vän att skatteverket har de senaste åren börja sätta tänderna i kryptovärlden.

Det som var intressant för min vän är att hen inte har tagit ut pengarna genom någon bank mest tagit ut småsummor genom revolut. Vännen har inte, vad jag vet, köpt någon flashigt eller sånt som skulle väcka misstankar. Funderar om detta kan vara något

https://www.dagensteknik.se/revolut-...teinformation/

Min fråga till er om någon på detta forum råkat ut för liknande. Hur gick det för er sen?
Citera
2023-06-20, 14:49
Medlem
Jo som artikeln du länkade, att använda revolut istället för en vanlig bank är nog inte vägen att gå, dom granskar säkerligen det sistnämnda mer.
Citera
2023-06-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Jo som artikeln du länkade, att använda revolut istället för en vanlig bank är nog inte vägen att gå, dom granskar säkerligen det sistnämnda mer.

Många använder revolut (mig själv inkluderat) just för att jag inte KAN köpa crypto öht genom min bank. Har fått både konto och kort låst otaliga gånger.

Mem vissa verkar tro att Revolut är helt safe för att slippa betala skatt eller flytta runt svarta pengar, så är givetvis inte fallet.
Citera
2023-06-20, 18:15
Medlem
Det är väl bara o skriva att man köpt saker för pengarna man fört utomlands.
Det är bara inkomster som skall deklareras så svara med att din vän redan deklarerat alla inkomster.
De får väl dra skiten till tingsrätten om de vill ha bankutdrag.
Citera
2023-06-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är väl bara o skriva att man köpt saker för pengarna man fört utomlands.
Det är bara inkomster som skall deklareras så svara med att din vän redan deklarerat alla inkomster.
De får väl dra skiten till tingsrätten om de vill ha bankutdrag.

Oj det är som att be min vän gräva sin grav. Räcker att du har sålt krypto till en annan krypto så måste det deklareras. Räcker att du har köpt en vara med krypto måste du deklarera. Tack för ditt tips men det kommer inte funka. Ja SKV har borde jurister och pengar för att dra det vidare.
Citera
2023-06-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Många använder revolut (mig själv inkluderat) just för att jag inte KAN köpa crypto öht genom min bank. Har fått både konto och kort låst otaliga gånger.

Mem vissa verkar tro att Revolut är helt safe för att slippa betala skatt eller flytta runt svarta pengar, så är givetvis inte fallet.

Mm tror just att under årsskiftet att de har gått över till att bli en bank har blivit en target för SKV.
Citera
2023-06-20, 20:14
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Det här paragrafrytteriet visar bara att krypto måste ha en realekonomi för att fungera. Småchipparna i orten måste beckna sina droger för krypto och sedan får vanliga medborgare helt enkelt köpa de åtråvärda krypton för sedlar eller guld när sedlarna är avskaffade. Det enda problemet är väl hur småchipparna ska kunna köpa de åtråvärda Armani-overallerna när de inte längre kan knalla in direkt med en sedelbunt på NK, men om människor har byggt kanaler mellan världshaven så kommer vi nog vara kapabla att lösa Ahmeds Armani-dilemma och Anders Bitcoin-dilemma också. Den enda begränsningen är egentligen bara statens repression, och därför kan det vara en smart idé att inte rösta på ett högerparti, om inte högerpartiet i fråga vill skriva in i grundlagen att kontanter alltid ska kunna användas i detaljhandeln.
Citera
2023-10-30, 13:06
Medlem
Om man handlar på en exchange som tex Binance eller Coinbase som är etablerade i Europa och kräver KYC, så kan man räkna med att skattemyndigheterna får reda på dina transaktioner, eller alternativt minimum vet att du har handlat på den exchangen. Skatteverket kan dessutom komma och dra i dina transaktioner flera år i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in