2023-06-20, 10:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast du ändrar ju alltid vad som står till fördel för din tes. Det står inte att "breven är förställda". Det är ett hopp du tar alldeles själv.
Det står att brev 2 förefaller vara förställd.

Det står dessutom att brev 1 gör i alla avseenden ett otvunget intryck. Alltså inte det minsta förställt. Det kan därför antas vara den riktiga handstilen. Och den är inte SEs. Den är dessutom inte skriven på maskin. Det är polisens maskinskrivna kopia du tänker på.

Ok. Har inte dokumentet framför mig nu.

Nej, i analysen står det att 5 av de 7 breven har drag av förställning i olika grad, således är breven förställda.

Tror tyvärr inte vi befinner oss på samma våglängd när det gäller förståelsen av språket och det vetenskapliga.
Citera
2023-06-20, 11:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Fast du ändrar ju alltid vad som står till fördel för din tes. Det står inte att "breven är förställda". Det är ett hopp du tar alldeles själv.
Det står att brev 2 förefaller vara förställd.

Det står dessutom att brev 1 gör i alla avseenden ett otvunget intryck. Alltså inte det minsta förställt. Det kan därför antas vara den riktiga handstilen. Och den är inte SEs. Den är dessutom inte skriven på maskin. Det är polisens maskinskrivna kopia du tänker på.

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok. Har inte dokumentet framför mig nu.

Nej, i analysen står det att 5 av de 7 breven har drag av förställning i olika grad, således är breven förställda.

Tror tyvärr inte vi befinner oss på samma våglängd när det gäller förståelsen av språket och det vetenskapliga.

Dessutom är jämförelserna av SKL gjorda med "Hägglöf" som jämförelsematerial. SEs DNA måste han också lånat av grannarna i Täby om SE skrev Norrtäljebreven 1-3. Det har NFC slagit fast.

Men den självgode Dalulven kämpar på med en helt egen teori att det är SE i alla fall som skrivit breven med någon annans DNA. Inte ens KP har så stora mentala skygglappar att han hävdar något liknande.

Inte ens det desperata telefonsamtalet från PU till väskaffären i Norrtälje gav något som misstänkliggjorde SE som brevskrivare. Alla som köpte väskor på 80-talet sköt inte statsministrar heller som bekant.

Det är väl liknande spekulationer om; lånat mordvapen, lånat motiv och lånad DNA som Dalulven kallar "substans". Dalulven borde ta av sig skygglapparna och tänka lite DNA-vetenskapligt utanför den syrefattiga Cluedoboxen. Det skulle göra honom gott.

Jag har svårt att komma runt DNA-analysen som helt "friade" SE som brevskrivare.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-06-20 kl. 11:15.
Citera
2023-06-20, 11:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag vill för övrigt poängtera att man lätt kan förvirra sig själv om man tar för givet att ens antagande är rätt. Vi vet inte om dådet är amatörmässigt eller proffsigt. Det går att argumentera för båda alternativen. Men sanningen är att vi har för lite data för att kunna avgöra det. Så det är lite farligt att börja sin utredning med att slå fast ett av alternativen.

Jag menar att man på goda grunder i praktiken faktiskt kan välja bort ett av alternativen samt att det är ett mycket rimligt sätt att bedriva utredning på. Även om man givetvis inte kan ”slå fast” något gällande GM. Men den här linjen att hålla öppet för allt som är möjligt är nog inte så fruktbar.

Omständigheterna vid mordet är oförenliga med ett attentat av någon högre grad av organisering och planläggning. MOP avviker mycket tydligt från sådana vid tiden.

Klumpigt vapen. Inadekvat och utdaterad ammunition. Ett skott och det i ryggen. Attentat längs okänd rutt mitt i ett folkvimligt city. Mordplatsen är på förhand okänd för GM och det kryllar av folk runtom. GM råder inte över situationen. GM förlitar sig på ett stort mått tur. GM exponerar sig. GM framstår som likgiltig inför sin personliga framtid. Detta är inte drag hos en planlagd och organiserad insats med kapacitet till att kartlägga och övervaka en statsminister.

Det argument som finns för professionalism i insatsen är att GM lyckades med sin förestas. Ammunitionen och ett skott i ryggen var ypperligt - statsministern avled i steget. Mordplatsen var optimal - GM kom undan närmast osedd. Och så vidare. Detta är dock felslut. Relevant för saken är vad en professionell GM, rimligen, kan ha tänkt sig på förhand.

GM är en ensamagerande oppurtunist eller ett mycket hastigt ihopplockat, litet och resurssvagt kommando. Och knappast några underrättelseagenter, inte ens sydafrikanska.
Citera
2023-06-20, 15:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Dessutom är jämförelserna av SKL gjorda med "Hägglöf" som jämförelsematerial. SEs DNA måste han också lånat av grannarna i Täby om SE skrev Norrtäljebreven 1-3. Det har NFC slagit fast.

Men den självgode Dalulven kämpar på med en helt egen teori att det är SE i alla fall som skrivit breven med någon annans DNA. Inte ens KP har så stora mentala skygglappar att han hävdar något liknande.

Inte ens det desperata telefonsamtalet från PU till väskaffären i Norrtälje gav något som misstänkliggjorde SE som brevskrivare. Alla som köpte väskor på 80-talet sköt inte statsministrar heller som bekant.

Det är väl liknande spekulationer om; lånat mordvapen, lånat motiv och lånad DNA som Dalulven kallar "substans". Dalulven borde ta av sig skygglapparna och tänka lite DNA-vetenskapligt utanför den syrefattiga Cluedoboxen. Det skulle göra honom gott.

Jag har svårt att komma runt DNA-analysen som helt "friade" SE som brevskrivare.

Väl rutet, men min herre drar lite för stora växlar. Är nyfiken på detta med breven och skulle gärna se att de utreddes närmare. Det finns vissa likheter, vilka i och för sig kan bero på gemensam nationell skolning, men även andra saker som är svårare att förklara.

SE var en flitig brevskrivare, och försöker eventuellt manipulera utredningen i sina förhör. Inte omöjligt att han gjorde detta även anonymt och brevledes.
Citera
2023-06-20, 16:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Väl rutet, men min herre drar lite för stora växlar. Är nyfiken på detta med breven och skulle gärna se att de utreddes närmare. Det finns vissa likheter, vilka i och för sig kan bero på gemensam nationell skolning, men även andra saker som är svårare att förklara.

SE var en flitig brevskrivare, och försöker eventuellt manipulera utredningen i sina förhör. Inte omöjligt att han gjorde detta även anonymt och brevledes.

Det utreddes närmare med DNA-teknik på NFC. Det avfärdade SE som brevskrivare helt och hållet.

Dina feberyra fantasier blir inte till "substans" bara för att du är nyfiken DNA-förnekare.

Inte ens KP är på din sida här och den mannen har väldigt låga trösklar för vad han tror på.
Citera
2023-06-20, 16:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det utreddes närmare med DNA-teknik på NFC. Det avfärdade SE som brevskrivare helt och hållet.

Dina feberyra fantasier blir inte till "substans" bara för att du är nyfiken DNA-förnekare.

Inte ens KP är på din sida här och den mannen har väldigt låga trösklar för vad han tror på.

Detta DNA kan ha kommit från någon annan som hanterat brevet. Det finns redan substans i spåret, men en koppling till ett suspekt brev skulle förstås höja temperaturen rejält. Till stort förtret för Stocklassas desperat rasslande och gnisslande spökarmé.
Citera
2023-06-20, 16:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Detta DNA kan ha kommit från någon annan som hanterat brevet. Det finns redan substans i spåret, men en koppling till ett suspekt brev skulle förstås höja temperaturen rejält. Till stort förtret för Stocklassas desperat rasslande och gnisslande spökarmé.

Känns det inte konstigt att precis varje detalj som påstås peka mot SE som GM ofelbart åtföljs av en långsökt "bortförklaring" till varför detaljen inte ska tolkas för det den är?

Har månne Kafka förirrat sig in i Cluedoboxen?
Citera
2023-06-20, 16:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Känns det inte konstigt att precis varje detalj som påstås peka mot SE som GM ofelbart åtföljs av en långsökt "bortförklaring" till varför detaljen inte ska tolkas för det den är?

Har månne Kafka förirrat sig in i Cluedoboxen?

Det gick över 30 år innan man, på allvar, kom till skott med SE.

Det är knappast Kafka, utan ren och skär försummelse.

Men å andra sidan, det har varit intressant att hänga här, meningslös tråd eller ej.

Skandiamannen går numera till legenderna även om han skulle vara ett oskyldigt (nåja) vittne.

Förstår att denna detalj svider en aning. Men vi sitter alla i samma båt, med ett intresse för året 1986.
Citera
2023-06-20, 16:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Du vill dels hävda att man på NFC har gjort fel i sin analys och ex. inte dubbelkollat med typ saliv från frimärket med ytterligare DNA på breven.
Du vill alltså också påstå att det är en person som hanterat brevet som DNA:t kommer ifrån? Nån på posten eller?
Det ska alltså vara en och samma person som hanterat de två Norrtäljebreven, skickade vid olika tidpunkter?

Eller är det en kumpan du vill få in här?

Börjar inte detta likna Stocklassa nu?...

Och vart är substansen? Det är jag väldigt intresserad av att höra mer om.
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-06-20 kl. 17:02.
Citera
2023-06-20, 17:20
Medlem
Citat:
1. Att det smäller om en revolver var kanske inte så nytt, men youtube handlar väl bara om klick i slutändan?

2. Jag tyckte faktiskt intervjun med ambulansföraren tillförde något för mig. Att Otto är som han är får man på köpet.

Bubblare: Det var väl någon som animerat hela GM-SE teorin, så det borde väl välkomnas av de som tror på den teorin här i tråden. Tyvärr fick vi inte se filmen. Filmen var som ett "bevis" på att SE skjutit OP eftersom det syntes i filmen att det var SE om jag fattade det rätt. Jämför gärna med Netflix. Där syntes det att SE hade mask på sig när han sköt OP.

1. Jag tycker det bästa med det avsnittet är något som han inte räknade med att visa på.

En amatör kan träffa mitt i ryggraden.

Skottets placering säger inget om GM erfarenhet av att skjuta med en Magnum.

2. Då var vi överens om det

Bubblaren:

Det är ju jag därav smileyn.

Det är Otto som lägger in massa tolkningar.

Videon testar hypotesen att det är AB som väntar vid Dekorima och GM är efterföljande.

Visar också när IM kommer i position.
Citera
2023-06-20, 17:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Jag tycker det bästa med det avsnittet är något som han inte räknade med att visa på.

En amatör kan träffa mitt i ryggraden.

Skottets placering säger inget om GM erfarenhet av att skjuta med en Magnum.

2. Då var vi överens om det

Bubblaren:

Det är ju jag därav smileyn.

Det är Otto som lägger in massa tolkningar.

Videon testar hypotesen att det är AB som väntar vid Dekorima och GM är efterföljande.

Visar också när IM kommer i position.

Jag blandade ihop det med Joaquim Weibull som både löste mordet på några dagar och dessutom producerade en animerad film om hur SE mördade OP. Jag noterar dock att han inte är med på Ottos kanal.

https://www.palmemordsfilmen.se/lesson/joaquim-weibull/

Otto skyggar ju inte för lite udda personer så jag trodde JW var med. Därav mitt missförstånd.

Någon som var på filmpremiären? Eller i Sollentuna?

Youtube: (Notera frisyren och ödmjukheten.)
https://www.youtube.com/watch?v=IRxkB2XMCME
Senast redigerad av ursprungligen 2023-06-20 kl. 17:58.
Citera
2023-06-20, 19:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Läste Weibulls dokument
https://usercontent.one/wp/www.palmemordsfilmen.se/wp-content/uploads/2022/10/Palmemordet-28-februari-1986-Ver-2.3.2.pdf?media=1631885214

Enligt det var SE med i en skytteklubb i Täby. Har han blandat ihop den med den här skytteklubben månne?
https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstrom-deltog-i-elva-skyttetavlingar/

"Engström var medlem i skytteklubben på sin dåvarande arbetsplats Armetygförvaltningen, som bland annat ansvarade för vapen och ammunition."

Oavsett det så en ganska intressant hypotes av det som hände före mordet. Stämmer i så fall också ganska bra med att SE verkade ha bråttom i receptionen, enligt PH, trots att han hade10 minuter på sig till tåget. Även SE:s löpväg efter skotten och förklaringen till återkomsten till Skandia känns rimliga. Även återkomsten till Skandia måndagen den 3 mars.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-20 kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in