2023-06-19, 17:34
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, även om inte TS säger det rakt ut så tycker jag nog att de är uppenbart att det är vad som avses. Annars kan ju barnen låna själva, antingen till bättre ränta än sin sjuke far.
Sol och vårare har alltid funnits. Det gäller att sikta på stora belopp dock.
Citera
2023-06-19, 17:38
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Helt riktigt, barnen kan säga att dom inte fått några pengar eller gåva.
Svårt för bank/kreditinstitut att bevisa.

Men allt bygger ju på att inga andra tillgångar som fastigheter, lägenhet, bilar etc finns när det
skall göras bouppteckning.

Du kan köpa fastighet utomlands. Och ge bort till barnen. Visserligen får du inte mycket fastighet för 300- 400 tusen kronor. För det är dem summorna du kan få i Blanco lån.
Citera
2023-06-19, 19:20
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Fast hur ska banken koppla den ablidne panke låntagaren till detta inlägg hade du tänkt???

Det är naturligtvis en liten risk. Men i och med denna tråd så existerar det bevis på att låneavtalet inte ingicks i god tro då TS efterforskat hur avtalet skulle kunna göras bedrägligt.

Har man otur så har man. Mer än en fängelsekund sitter inne på grund av tillfälligheter gjort det möjligt att nysta upp samband man aldrig trodde skulle sammankopplas. Tar TS ett stort lån som betalas ut till dennes konto och därefter transfereras till dennes barns konto och TS sen trillar av pin bara några månader senare av någon av de dödsorsaker som i detta fall skulle vara aktuell så kan du ge dig på att det kommer att börja nystas en del.

För TS frågeställning var väl?

Citat:
Om vi säger att jag vet att jag ska dö om några månader, kan jag ta ett stort lån och lägga på ett sparkonto eller fonder i mitt barns namn utan att banken kan kräva tillbaka pengarna?
Citera
2023-06-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Jag har 4 kreditkort som jag använder flitigt och har höjd kreditgränsen några gånger..
om jag hamnar i den sitsen att jag blir dödssjuk kommer jag flytta stålarna på några knapptryck till mina närstående..

Enig, med ett par Amex kort + 10-20 blanco/smslån får man lätt ut någon miljon man kan donera till sina ynlingar.
Citera
2023-06-19, 19:23
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HagaMane
Vafan snackar du om? Tror du banken kommer försöka koppla ihop att någon lånat pengar och sen dör, med denna tråd? fåne..

Och titeln mest efterbliven går till... dig. Så går det när föräldrarna är syskon.
Citera
2023-06-19, 20:13
Medlem
HagaManes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Och titeln mest efterbliven går till... dig. Så går det när föräldrarna är syskon.

Har kan titeln gå till mig, när det är du som skriver efterblivna saker? Dina föräldrars släktskap är inget du borde skryta om sådär
Citera
2023-06-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja, det kan man sannolikt göra. Men problemet är att banken är inte dum, de lånar inte ut pengar som de inte tror de ska få tillbaka och vill ofta ha en säkerhet. Om du använder huset som säkerhet så kommer ju skulden regleras med dödsboet och arvet från huset används för att betala av skulden innan barnen får något.

Sen tror jag också att banken kan kräva tillbaka pengarna från dina barn om det har varit ett uppenbart upplägg att blåsa banken. Har för mig att det har funnits liknande fall där folk som ska dö har gett bort hela laglotten till någon annan och gjort bröstarvingarna arvslösa, vilket inte ska ha varit ok om jag minns rätt.

Räntor är det som banken vill ha, amortering är ju nedskrivning av en skuld och därmed mindre ränta.
Citera
2023-06-19, 21:19
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Banken kommer driva in pengarna oavsett.
Man ärver det som blir över.

Det går inte att skicka över pengar till anhöriga innan man dör, banken kan kräva pengarna av de anhöriga efter för att betala av den dödes skulder.

Det enda jag kan komma på är om ts köper en massa guld eller dylikt och ger det till anhöriga under bordet så att säga.
Sen får de anhöriga lösa in och ha pengarna på ett utländskt konto eller i kontanter.

Hur om det inte finns tillgångar hos den avlidne o personen 6 månader innan gett 150k till anhöriga?
Citera
2023-06-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Hur om det inte finns tillgångar hos den avlidne o personen 6 månader innan gett 150k till anhöriga?
Har denne skickat över pengar via banken så kommer det ju synas.
Citera
2023-06-19, 21:40
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Om du belånar huset så får ju banken tillbaka pengarna. I alla fall om huset är värt mer än vad du har lånat, men så ska det ju normalt vara om inte marknaden befinner sig i fritt fall. Det går bra för pensionärer att belåna hus.

Tyvärr är det inte så lätt för pensionärer att belåna upp sina hus. Har stått mycket om det att Pensionärer har svårt att belåna upp husen fast bostäderna även har varit obelånade. Vilket jag tycker är konstigt.
Finns en del som lånar ut till Pensionärer s.k Senior lån men räntorna på dessa lån är sky höga.
Citera
2023-06-19, 21:55
Medlem
DonDiascos avatar
Gåvor till närstående, såsom barn, är återvinningsbara i obegränsad tid. Om du skänkt bort tillgångar innan din död, och detta medför att ditt dödsbo hamnar på obestånd, kan fordringsägarna försätta ditt dödsbo i konkurs. Därefter kan konkursförvaltaren kräva tillbaka medel till dödsboet från dödsbodelägarna för att reglera dödsboets skulder.

Det är väldigt mycket gissande i denna tråd. Det finns reglerat i konkurslagens 4e kapitel.
Citera
2023-06-19, 22:22
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Har denne skickat över pengar via banken så kommer det ju synas.

Man ärver inte skulder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in