2023-06-20, 03:07
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Har sett dagens avsnitt. Ingen jättekatastrof med den första attraktionen mellan paren det här året iallafall.
Och Lina verkar jätteförtjust i sin Alexander.
Hon har dock ett dåligt självförtroende med att hon inte hade ett jobb, "och att han har det välordnat med det". Men han såg det inte som ett hinder, sa han.

Ida verkar ju ÖVERFÖRTJUST i sin Arvid!
🤩 Hon tycker han är toppen, snygg och hon är attraherad av honom.
Det där kanske kan vara en toppenmatchning ändå. Mormodern till trots.
Där ser man.

De andra två paren kanske är mer missmatchningar då. Men inga sådana där plågsamma katastrofer som de haft förut ändå.
Puh, känns ju lite skönt.
Inget kul när paren typ kräks över den de matchas med.

Alexander och Lina känns gulliga ihop, då de är sådär lite småkära. Det ska bli kul att se dem.
Jag tyckte de var rätt slemmiga.
Vid parhelgen blir det tydligt att de är narcissister och tävlar om att vara bästa paret.
Det verkar alltså vara fejk.
Citera
2023-06-20, 03:15
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Hej

Tack för att du delar dina åsikter. Spännande att läsa, även om jag inte helt håller med.

Om deltagarna fick betalt då vore det inte längre en reality-dokusåpa. Då hade det istället varit en något vanlig tv-serie med betalda skådespelare. Då mister programmet sin dragningskraft. Alltså att det är riktiga människor, som är sig själva och agerar utifrån sina egna intressen.

Din oxymoron bygger på att du tycker att vi offrar vår integritet genom vårt deltagande och det håller jag inte med om. Vår insats är tiden vi lagt på att vara med. Sen får vi stå ut med att vi filmas och att det delas med världen, men hur jäkla märkvärdigt är det egentligen? Jag tycker om att dela saker med världen. Om jag fick välja så skulle vi öppet dela mycket mer med/om varandra än vad vi idag normalt sätt gör.

Du verkar tycka att det inte är värt att vara med. Där tycker vi olika och jag vet att jag nog tillhör en minoritet där. Och det är helt okej!
Så långt jag sett verkar du vara genomsympatisk och jag har verkligen lidit med dig.
Rödhåret har inte alltid varit snäll. Tvärtom omedveten om hur hennes ord landar och även omedveten om att hennes "måsten" inte är universella.

Jag hade känt mig vingklippt med en sådan person.
Jag vet inte om teamet stöttade dig mer utanför kameran och/eller om de försökte vara pedagogiska men det var trist såsom du blev behandlad.
En märklig match också. Du är gas och hon broms.
Jag reagerade på hennes ordval att hon var morsa till en (jobbig?) unge. Respektlöst. Kränkande rentav.

Får man fråga vad som blivit fail i dina tidigare relationer?

Har du sett "De utvalda barnen" ?några reflektioner?
Hur har Walldorf påverkat dig?
Om du inte tar illa upp att jag frågar.
Citera
2023-06-20, 03:25
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror Arvid vill ha så mycket egentid för att han helt enkelt inte tycker att det är särskilt kul att umgås med Ida. Jag tror han tycker att hon är ytlig och att han snabbt blir uttråkad i hennes sällskap.
Egentiden spenderade han med sina X....
Jag tror han behövde stödsamtal...
Citera
2023-06-20, 03:53
Avslutad
Citat:
Hej

Tack för att du delar dina åsikter. Spännande att läsa, även om jag inte helt håller med.

Om deltagarna fick betalt då vore det inte längre en reality-dokusåpa. Då hade det istället varit en något vanlig tv-serie med betalda skådespelare. Då mister programmet sin dragningskraft. Alltså att det är riktiga människor, som är sig själva och agerar utifrån sina egna intressen.

Det har jag svårt att tro om man utgår från någon form av minimilön. Det måste vara svårt nog att vara sig själv med en kamera uppkörd i ansiktet i ovana situationer i alla fall. Och den misstanken försvinner oavsett inte för mig som tittare, speciellt inte med tanke på hur du själv produktplacerade Billys Pizza och att SVT inte ens valde att blurra detta, utan tvärtom, avslutade scenen med en längre inzoomning. Det finns olika sätt att betala och bli betald på. För ett utfört arbete ska man ha betalt - principsak för min del - och SVT hade kunnat vara öppna med upplägget om så hade varit fallet, så hade tittaren fått bedöma trovärdigheten själv. Fast SVT avskyr att ge tittaren utrymme att tänka själv och jag förstår så klart att programmet inte ska tas för något annat än ytlig underhållning vars visning på Public Service rättfärdigas med att ge det en kvasivetenskaplig inramning för att få det att framstå som något seriöst, när det är allt annat än seriöst.

Citat:
Din oxymoron bygger på att du tycker att vi offrar vår integritet genom vårt deltagande och det håller jag inte med om. Vår insats är tiden vi lagt på att vara med. Sen får vi stå ut med att vi filmas och att det delas med världen, men hur jäkla märkvärdigt är det egentligen? Jag tycker om att dela saker med världen. Om jag fick välja så skulle vi öppet dela mycket mer med/om varandra än vad vi idag normalt sätt gör.

Perplex, som sagt. Visst kan det finns ett värde att dela med sig av saker men det finns också ett stort värde av att inte dela med sig av vissa detaljer. Men jag avstår att argumentera emot utan kan bara konstatera kort att vi nog alla är lika glada för att det fortfarande är frivilligt om man vill ha ett kamerateam med sig in på toaletten eller inte.

Citat:
Du verkar tycka att det inte är värt att vara med. Där tycker vi olika och jag vet att jag nog tillhör en minoritet där. Och det är helt okej!

Det är det!
Senast redigerad av RobRoys 2023-06-20 kl. 04:02.
Citera
2023-06-20, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad är ditt problem? Samtliga män i programmet rör sig och för sig som normala svenska män. Har du problem med förståelsen av det?

Fredrik och Arvid är normala. Alex har mycket sämre självförtroende än en vanlig man. Han är mer som en kvinna med autism.
Citera
2023-06-20, 06:16
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det jag kan tycka att Arvid borde ha gjort var att bara gå ner på knä och fria till Ida. Att säga nej först kändes bara märkligt och onödigt, som ett slags osmakligt skämt.
Citera
2023-06-20, 06:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Det jag kan tycka att Arvid borde ha gjort var att bara gå ner på knä och fria till Ida. Att säga nej först kändes bara märkligt och onödigt, som ett slags osmakligt skämt.

Det verkar som att det var det han sa till produktionen och Idas familj. Han sa i en intervju i Aftonbladet att han hade Idas tvillingsyster med på det, och Maria Farm. Men det han verkar ha pratat med Idas familj med var att han ville fria till Ida och träffa dom först. Tror inte han la fram det som att han skulle ”pranka” henne när dom skulle säga ja eller nej.
Feministpsykologen visste dock om det enligt Arvid och han sa också i Aftonbladet att han kommit överens med henne om att hon skulle fråga honom först så att inte Ida skulle ”behöva” få ett nej när hon precis sagt ja. Han var ju så bombsäker på att hon skulle säga ja. Det tror jag ingen annan varit som själv velat säga ja, dom brukar vara lite nervösa och osäkra…
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/bg6zdg/arvid-stark-blast-av-svt-vid-frieriet-till-ida-lind
Citera
2023-06-20, 07:00
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
https://www.instagram.com/reel/CtrhZnkNo-d/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Klistrar in texten jag skrev om bygget på instagram.

"Varning! 🔥
DON'T DO THIS AT HOME!
GÖR INTE DETTA HEMMA!

Vad... En borg. Här ser vi ett av tornen brinna upp.

Hur... Jag samlade udda pallar på jobbet i två år. Dom skulle köras till tippen för att brännas. Dom fick ett lite längre liv och blev en installation på Borderland. Vilket är besläktat med det amerikanska Burning Man.

Varför... Jag älskar att bygga ohämmat. Temporära installationer bjuder in till breda ramar, då de har lägre säkerhetsmässiga och administrativa krav. En samling vid en stor brasa kan upplevas som en helig händelse. Den bjuder in till total närvaro och intensiv värme.

Den här konstruktionen var stabil och höll för ett 50 tal gäster att klättra upp och dansa. Den hade två trappor, balkong i alla väderstreck och ett skruttigt tak i mitten. Ett älgtorn-deluxe.

Sedan(i oktober 2022) försvagades konstruktionen rejält, genom att bland annat kapa alla strävor. Vi fyllde tornet med material och vätte basen med bränsle. Sedan tände vi på klockan 7 på morgonen. Allt i samråd med lokala brandkåren. "

Tack för förklaringen!
Citera
2023-06-20, 07:02
Medlem
Durochmolls avatar
Jag tror inte att Lina hade sagt ja om hon tvingats svara först. Nu kändes det nästan omöjligt för henne när han sagt så mycket fint om deras relation och om henne, och var det han som höll fast hennes hand och kramade den hårt när hon skulle svara, eller var det hon som tagit hans hand? Jag önskar Alexander all lycka och hoppas han får ett barn, men jag tror Lina var lite över hans klass (både utseendemässigt och socioekonomiskt). Han skulle istället parats ihop med en mer normalsnygg tjej från arbetarklassen, som hade kunnat sitta och skratta genuint tillsammans med hans familj (som verkade otroligt fina tillsammans).
Citera
2023-06-20, 07:18
Medlem
mhns avatar
Vilken jäkla risk Arvid tog. Istället för att sitta där frusen av häpnad över hans initiala svar så kunde hon ju lika gärna ha sprungit ut ur rummet med gråten i halsen, eller ställt sig upp i ren förtvivlan och skrikigt åt honom. Hade det hänt då hade det blivit pannkaka av hela hans frieri.
Citera
2023-06-20, 07:33
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag tror inte att Lina hade sagt ja om hon tvingats svara först. Nu kändes det nästan omöjligt för henne när han sagt så mycket fint om deras relation och om henne, och var det han som höll fast hennes hand och kramade den hårt när hon skulle svara, eller var det hon som tagit hans hand? Jag önskar Alexander all lycka och hoppas han får ett barn, men jag tror Lina var lite över hans klass (både utseendemässigt och socioekonomiskt). Han skulle istället parats ihop med en mer normalsnygg tjej från arbetarklassen, som hade kunnat sitta och skratta genuint tillsammans med hans familj (som verkade otroligt fina tillsammans).
Har du missat att hon är vårdbiträde, alltså enbart gymnasieutbildning, och han är överläkare? Varför skulle hon ha överklass och han arbetarklass?
Citera
2023-06-20, 07:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll

Vad är ni för patetiska incels som fantiserar i tråden?! Dels lever vi inte i Storbritannien på 20-talet, dels har Linas föräldrar bara lite mer pengar än Alexanders. Det betyder inte att hon står ”över” honom, herregud! Sedan är Alex medelklass och Lina underklass, han har en högre utbildning och ett chefsjobb, hon är fortfarande en låg/outbildad snart 40-åring i långtidsarbetslöshet och utanförskap som enbart har tak över huvudet och kläder på kroppen för att hon får bidrag av sina föräldrar. Det är inte attraktivt för någon som själv är medel eller överklass, lika lite som det är attraktivt för en partner som är arbetarklass. Alex har bara noll behov av prestige och status, vilket är en fin egenskap som står ”över” Linas materialism och obefintliga kunskaper och utbildning…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in