2023-06-19, 19:50
Medlem
spuuunits avatar
Jag fick för ett tag sedan en stubbe med en massa småhål i. Se bild. Antog det var termiter eller nåt, men trodde de var borta vid det här laget. Den har nu stått orörd utomhus ungefär ett år då jag märker att där är fullt av "fint sågspån" runt den. Lyfter jag eller vickar den så väller det ut en massa mer "sågspån". Kan det vara Hästmyror som bor i den? Är det möjligt att bekämpa insekterna så jag kan spara stubben, eller är det lika bra att slänga den?
Senast redigerad av spuuunit 2023-06-19 kl. 19:55.
Citera
2023-06-19, 21:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Jag fick för ett tag sedan en stubbe med en massa småhål i. Se bild. Antog det var termiter eller nåt, men trodde de var borta vid det här laget. Den har nu stått orörd utomhus ungefär ett år då jag märker att där är fullt av "fint sågspån" runt den. Lyfter jag eller vickar den så väller det ut en massa mer "sågspån". Kan det vara Hästmyror som bor i den? Är det möjligt att bekämpa insekterna så jag kan spara stubben, eller är det lika bra att slänga den?
Kör iväg den långt åt helvete och var beredd att elda upp den. Skaka, vattenfyll och kolla. Konstigt om du inte sett några myror där, men något skumt är det och det vill man inte ha på sin gård!

Är det myror, dränk stubben i radar. Några återkommande gånger. Avluta med ättika och Myrr.
Se dock till att den inte är i närheten av dina ägor, då de kan flytta.....
Citera
2023-06-19, 22:24
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kör iväg den långt åt helvete och var beredd att elda upp den. Skaka, vattenfyll och kolla. Konstigt om du inte sett några myror där, men något skumt är det och det vill man inte ha på sin gård!

Är det myror, dränk stubben i radar. Några återkommande gånger. Avluta med ättika och Myrr.
Se dock till att den inte är i närheten av dina ägor, då de kan flytta.....

Jag har bara sett några myror på den. Jag har aldrig sett dem runtomkring den. Därför har jag inte tänkt mer på det. Men allt spån som kommit efter jag fått den är ju indikation på att insekter lever i den och förstör. Tycker stubben är superfin, men vill ju inte ha skadedjur så den får åka.
Citera
2023-06-19, 22:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Jag har bara sett några myror på den. Jag har aldrig sett dem runtomkring den. Därför har jag inte tänkt mer på det. Men allt spån som kommit efter jag fått den är ju indikation på att insekter lever i den och förstör. Tycker stubben är superfin, men vill ju inte ha skadedjur så den får åka.
Kör iväg den och spraya den. Låt ligga några dagar och spraya igen.. Alt. låt den ligga i vatten några dagar, myror gillar inte vatten.

Aldrig haft hästmyror här, men får man dem blir det ett helvete!
Citera
2023-06-20, 10:10
Medlem
sommarlovs avatar
Om den bara ska vara fin i trädgården, varför kan inte insekter få äta av den?
Det är så naturen fungerar.

-Om du måste döda dom så räcker en liten skvätt myrr jättelångt, folk överdoserar allt för mycket och dödar hela kvarteret!
Citera
2023-06-20, 12:54
Medlem
Trollet420s avatar
Du måste riva boet då försvinner de jag hade de i en lada för nåt år sen
Citera
2023-06-20, 14:09
Medlem
retardators avatar
"Fick en stubbe"??? Jag hade gigantiska problem med en myrstubbe av ek, och körde alla fulknep:borrade 20 mm hål överallt, ända in i högkvarteret, hällde i nån liter bensin, väntade över natten och tände på. Brann i ca 12 timmar, glödde 48 timmar. Myror kvar. Körde i en hel kolsyresläckare+en låda torr-is. Myror kvar. Körde alla slags gifter: myrdosor, ammoniak, klorin, diesel, kokande vatten, name it, myror kvar.

Läste om råttor på flashback, kopierade bekämpningsmetoden nikotin+sirap, och se: efter flera ÅR av utrotningsförsök, myror borta!

Lät en bekant spara fimpar, kokte dessa länge i vatten, pressade ur vätskan, kokade ner den till en vidrig smet, blandade med sirap, geggade ner ett par m6 gängstänger, körde ner dem 3 meter i resterna av stubben...myror hade nikotinparty, myror borta!

Flera år sedan, fortfarande inga myror!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in