2023-05-26, 22:29
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
"Min uppfattning av YH-utbildningar var att de är för de som har för låga meriter och blir tvungen att gå "grundskolan del 2" för att ens få jobb. YH-utbildningar verkade vid min gymnasietid som ett otänkbart alternativ. Är det fler som inte kunde tänka sig en YH-utbildning när de gick i gymnasiet?

Är det en enorm skillnad i budget mellan universitet och yrkeshögskolor som är orsaken eller är det "kompetens brist"? Finns det någon som inte alls håller med? Är det våra minnen det är fel på?"

Tror bara de är dåliga på marknadsföring. Pratat med en person ansvarig för en YH-skola kring detta, och de vill arbeta för att nå ut till fler. I andra länder har man en starkare kultur kring detta.

Jag vet flera personer som hamnat på helt okvalificerade yrken/inte gör någonting alls p.g.a. att universitetet är för svårt för dem, samtidigt som de klarade sig hyfsat/tolerabelt i gymnasiet. Många av dem har inte haft koll på YH när jag informerat dem och blivit glada av den infon. Alternativet var inget eller universitetet tänkte de.

Har en bekant som läste på YH det första hon gjorde efter gymnasiet. Fixade bra jobb, lön och bostad. Pluggade sedan på universitetet.
Tycker det är intressant att det är sån gigantisk skillnad mellan universitetskulturen och yrkeshögskolekulturen. Det kanske skulle kunna gå att göra något åt.
Citera
2023-05-26, 23:27
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Tycker det är intressant att det är sån gigantisk skillnad mellan universitetskulturen och yrkeshögskolekulturen. Det kanske skulle kunna gå att göra något åt.

Säkert! Någon som är bra på marketing borde kontakta dem. De skulle kunna anställa ungdomar bara för att ta sig till gymnasieskolor och föreläsa...
Citera
2023-05-26, 23:30
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Säkert! Någon som är bra på marketing borde kontakta dem. De skulle kunna anställa ungdomar bara för att ta sig till gymnasieskolor och föreläsa...
Nej, det måste vara exklusivitet med alkoholdrycker och party. Ungdomar är inte intresserad av föreläsningar.
Citera
2023-05-27, 01:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag pratade med en 30-årig tjej som tyckte att utbildningssystemet ledde alla mot att studera på universitet och högskola, medan hon trivdes bättre efter hon hittat YH-utbildningarna som var praktiska och kortare. Hon tyckte att plugga på universitetet var stressigt och onödigt. Varför fick jag inte reda på alternativet att gå en YH-utbildning tidigare?, undrade hon.

Själv håller jag med. Jag fick flera kataloger från olika universitet på en mässa som vi fick inbokat i gymnasieschemat. Det enda jag hittade var typ en internetlänk på en svartvit kopia från någon broschyr på vilka studievägar som fanns, kanske hade jag snott den från en anslagstavla dessutom.

Min uppfattning av YH-utbildningar var att de är för de som har för låga meriter och blir tvungen att gå "grundskolan del 2" för att ens få jobb. YH-utbildningar verkade vid min gymnasietid som ett otänkbart alternativ. Är det fler som inte kunde tänka sig en YH-utbildning när de gick i gymnasiet?

Är det en enorm skillnad i budget mellan universitet och yrkeshögskolor som är orsaken eller är det "kompetens brist"? Finns det någon som inte alls håller med? Är det våra minnen det är fel på?

Just inom marknadsföring är det oerhört viktigt att få relevant erfarenhet under studierna, samt om möjligt även ett kontaktnät. Exakt vilken utbildning man gått är ofta av mindre intresse, även om en universitetsutbildning inom tex ekonomi öppnar många dörrar.

Sen skulle jag säga att YH i hög grad väljs av personer som inte vill studera längre än 1.5-2 år, snarare än att de vill undvika en krävande utbildning. En ekonomiutbildning med fokus på marknadsföring är inte så krävande på högskolenivå heller.
Citera
2023-05-27, 01:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Yrkeshögskola är värdelöst om du inte redan är extremt bra på att sälja in dig själv, har kontakter inom branschen, eller lyckades bli bundis med företaget du har praktik på.

Ja det lyfts ofta fram, YH är ett bra alternativ om man redan har en nisch/etablering inom ett fält men behöver en utbildning på pappret. Alternativt att man får in en fot under praktiktiden. Men att BARA ha ett diplom från YH blir svårt.
Citera
2023-05-28, 16:31
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja det lyfts ofta fram, YH är ett bra alternativ om man redan har en nisch/etablering inom ett fält men behöver en utbildning på pappret. Alternativt att man får in en fot under praktiktiden. Men att BARA ha ett diplom från YH blir svårt.

Ifall en person som söker YH har arbetslivserfarenhet inom fältet plus gör väldigt bra ifrån sig på praktiken har man med hög sannolikhet alla möjligheter. De på forumet som tagit en YH och är mindre nöjda med sina utsikter på arbetsmarknaden bor ofta i något skogslän och vägrar flytta för första jobbet. Då går det segare. Jobb finns, speciellt i den makro-omgivning som landet är under just nu.
Citera
2023-06-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuvenileX-ray74
Jag går just denna utbildning just nu.

Skrev antagningsprov för samtliga skolor för detta i STHLM. Det var väldigt varierat om vad proven handlade om.

2 var lättare frågor om matte/läsförståelse/programmering.
1 var ett svårare prov där man var tvungen att ha webcam påslaget under tiden. Tror STI hade den.
1 var ett psykologiskt test (??)
1 var ett sånt där "logiskt test" om jag minns rätt, fast jag kanske tänker på något annat då.

Ett hett tips är att du kan ha en laptop stående bredvid din "riktiga" dator och således fuska på provet. Ha IntelliJ igång och sen på programmeringsdelarna så knappar du in vad de frågar dig om.

För i princip samtliga test hade man vad jag minns onödigt mycket tid på sig att svara på frågorna. Om du inte är oetisk som jag så bör du läsa upp på matematik 1 eller vad det heter nu för tiden på gymnasienivån, kanske matematik 2 också.

När det gäller själva utbildningen är jag halvnöjd. Sök Nackademin om den finns tillgänglig, tror den är seriösare än de flesta. Går på EC Utbildning just nu och jag kan väl sammanfatta utbildningen med att de en dag spontant bestämde sig för att tvinga över alla till Discord då det "Bryter mot GDPR" att kursdeltagarnas namn står med på inspelade videon i Teams som läraren laddar upp efter varje föreläsning. Riktigt jävla sjukt.

Tog print screen på alla mattefrågor så du ska få ett hum om vad det är för frågor:

1. Förenkla uttrycker 2x - 3 + x - 2 så långt som möjligt
2. Lös ekvationen 2x/5 = 1
3. Skriv talet 0,4 i bråkform och förkorta så långt som möjligt
4. Kalle köper nya skor och betalar 3/5 av priset. Hur många procent motsvarar det?
5. Beräkna 15% av 300 kr.
6. Lös ekvationen 3x + 6 = 12
7. Du hyr en bil under ett dygn. Den totala kostnaden beräknas med formeln K = 125 + 10x där x är antalet körde mil och K är den totala kostnaden.
Beräkna kostnaden om du kör 25 mil under ett dygn.
8. En tröja kostade 200 kr. Man höjde priset till 230 kr. Med hur många procent höjde man priset på tröjan?
9. Du och tre kompisar ska gå på fest. Du vet att ni utgör 25% av alla som kommer. Hur många ska gå på festen?
10. Kalle har x kr. Pelle har 10 kr mer än kalle. Skriv ett uttryck som visar hur mycket de har tillsammans.

Detsamma för Java-frågorna:
1. I en forloop ökar alltid uppräkningsvärdet med 1
Sant
Falskt

2. Vilka av följande är en datatyp?
Välj ett eller flera alternativ:
double
this
boolean
object

3. Vilken datatyp tar upp störst plats i minnet?
int
short int
double
float

4. Vad blir utskriften i följande program?
public static void main(String[] args) {
int summa = 0;
for (int tal = 4; tal < 10; tal++)
summa = summa+tal
System.out.println(summa);
}

5. Vad kommer variabeln kvot att innehålla efter följadne rader?
int t = 22;
int n = 4;
double kvot;
kvot = t/n;

6. Vad kommer variabeln resultat att innehålla efter följande rader?
int resultat;
int tal = 10;

resultat = tal - 27/10 + 8*tal;

7. Vilka av följande är korrekta variabelnamn?
Välj ett eller flera alternativ:
8_nmb
_namn
result#
intNmb
ettNmb
nmb-3

8. Rangordna följande från mest tillgänglig till minst tillgänglig
protected
private
public

9. Para ihop följande (den här är klurig att skriva ut, men hoppas det går fram vad de vill ändå)

kan endast användas med if
används vid flervalssituation
används vid val
Tilldelning
Identiskt lika med
Åstadkommer repetition

==
while
switch
else
=
if

10. Para ihop följande: && betycker också and och || betyder också or
Blir bara sant om både uttryck1 och uttryck2 är sanna. || eller &&?
Uttryck2 testas inte om uttryck1 är sant. || eller &&?
Uttryck 2 testas inte om uttryck1 är falskt. || eller &&?
Blir bara falskt om både uttryck1 och uttryck2 är falska. || eller &&?

(Fetmarkeringen är deras)
har du svar på programmering 1 ska göra urvalstestet snart
Citera
2023-06-10, 22:45
Medlem
Yh-antagning. Tacka ja och nej

Om man söker flera utbildningar så kommer antagningsbeskeden under olika tider. Vad händer om man tacka ja till en utbildning som kommer tidigare än övriga?

Låt säga att du tackar ja till en utbildning som ligger på 3e plats på din lista. Senare kommer att du blivit antagen på din prio 1. Vad händer? Vissa säger att dina andra platser stryks om du tackar ja till en annan utbildning. Andra säger att det blir så om du tackar ja till en utbildning, men samtidigt sökt andra utbildningar inom samma skola.

Vad är det som gäller egentligen?
Citera
2023-06-10, 23:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådstart inklistrad.

Mod.
Citera
2023-06-19, 13:25
Medlem
Om man har blivit antagen till samma program men på två olika skolor, hur bör man bära sig åt för att välja? De två jag har kommit in på är lika varandra i kurser med små skillnader, den ena är på IT-högskolan och den andra på Teknikhögskolan, båda i samma stad. Vilka andra faktorer kan vara bra att ha koll på inför valet? Har t.ex. kollat recensionsbetyg av skolorna på studentum.se. Andra tips?
Citera
2023-06-19, 13:31
Medlem
mehows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dune
Om man har blivit antagen till samma program men på två olika skolor, hur bör man bära sig åt för att välja? De två jag har kommit in på är lika varandra i kurser med små skillnader, den ena är på IT-högskolan och den andra på Teknikhögskolan, båda i samma stad. Vilka andra faktorer kan vara bra att ha koll på inför valet? Har t.ex. kollat recensionsbetyg av skolorna på studentum.se. Andra tips?
Kolla upp vilka kurser som ingår och kolla om det är någon som intresserar dig mer.
Kan vara värt att kolla var föredetta studenter jobbar på linkedin eller vilka företag skolan har LIA-samarbeten med tänker jag. Jag valde teknikhögskolan över it-högskolan pga att de har en väldigt bra lärare har jag sett
Citera
2023-06-27, 10:26
Medlem
Inköp eller logistik på yrkeshögskolan?

Jag har blivit antagen till två olika utbildningar på yrkeshögskola. Ena är mot inköp, den andra är mot logistik. Valet är just nu omöjligt känns de som. I båda utbildningarna får man bra möjligheter. Logistiken kanske känns som en något bredare utbildning, men inköp kanske känns som lönemässigt bättre förutsättningar i?

Vad skulle ni välja? Vad kan anses som störst möjligheter inom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in