Citat:
Ursprungligen postat av
a-mortal
Jag pratade med en 30-årig tjej som tyckte att utbildningssystemet ledde alla mot att studera på universitet och högskola, medan hon trivdes bättre efter hon hittat YH-utbildningarna som var praktiska och kortare. Hon tyckte att plugga på universitetet var stressigt och onödigt. Varför fick jag inte reda på alternativet att gå en YH-utbildning tidigare?, undrade hon.
Själv håller jag med. Jag fick flera kataloger från olika universitet på en mässa som vi fick inbokat i gymnasieschemat. Det enda jag hittade var typ en internetlänk på en svartvit kopia från någon broschyr på vilka studievägar som fanns, kanske hade jag snott den från en anslagstavla dessutom.
Min uppfattning av YH-utbildningar var att de är för de som har för låga meriter och blir tvungen att gå "grundskolan del 2" för att ens få jobb. YH-utbildningar verkade vid min gymnasietid som ett otänkbart alternativ. Är det fler som inte kunde tänka sig en YH-utbildning när de gick i gymnasiet?
Är det en enorm skillnad i budget mellan universitet och yrkeshögskolor som är orsaken eller är det "kompetens brist"? Finns det någon som inte alls håller med? Är det våra minnen det är fel på?
Just inom marknadsföring är det oerhört viktigt att få relevant erfarenhet under studierna, samt om möjligt även ett kontaktnät. Exakt vilken utbildning man gått är ofta av mindre intresse, även om en universitetsutbildning inom tex ekonomi öppnar många dörrar.
Sen skulle jag säga att YH i hög grad väljs av personer som inte vill studera längre än 1.5-2 år, snarare än att de vill undvika en krävande utbildning. En ekonomiutbildning med fokus på marknadsföring är inte så krävande på högskolenivå heller.