2023-06-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-07-23
Länder med högst kriminalitet:
https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp Är straffen för brott i dessa länder inte tillräckligt hårda enligt dig?
Jag ställer motfråga. Visa korrelation mellan hårdare straff och mindre kriminalitet. Ser du något generellt samband,
också om man jämför amerikanska delstater med dödstraff och "tuffa tag" mot de med delstater med socialt förebyggande approach.

Om du kollar på hur man tagit fram Crime Index så bör du se att det finns rätt stora brister i metoden man använt. Det är vad jag förstår inga offentliga siffror som man tagit dessa ifrån utan är data som bygger på svar från besökare på hemsidan. Vidare är det vida känt att vissa länder (ofta korrupta länder) underrapporterar vad gäller information som ställer dem i dålig dager.

Något som jag däremot finner intressant på listan är Danmark som lyckats bekämpa gängkriminaliteten rätt bra relativt Sverige. Exempel på strategier som jag finner intressanta som lyfts fram som åtgärder är att göra det straffbart att rekrytera barn till gängen samt erbjuda ungdomar mellan 13-17 år. Sådana lagförslag bör införas i Sverige om det inte redan finns.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2023-06-19 kl. 11:29.
Citera
2023-06-19, 11:22
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför en kontraproduktiv kriminalpolitik som högern nu ska börja införa skulle bli effektiv bara för att migrationsvågor från krigshärjade länder ägde rum tidigare.

"Allt som händer nu är vänstern/moderaterna/pk-hjons fel." Det är politiker som bedriver politik och riksdagen som stiftar lagar men det är folket som röstar.

Vet du vad... Det politikiskt korrekta samhället Sverige har uppstått pga medias sabotage av sunda tankar i ett "landskap" som bara gynnar det som låter bra i folks öron och de förslag som ser bäst ut eller efter att man gjort tjuren (folkmassan) arg och hysterisk tilltar flest.

Det är alltså populismens fel, oavsett om denna är vänster- eller högerorienterad. Vad krävs för att det ska förstås...

Det var nog det dummaste jag läst på länge.
Citera
2023-06-19, 11:24
Avslutad
Med ni syftar du på drivande politker.
Citera
2023-06-19, 11:24
Avslutad
Citat:
https://thenevadaindependent.com/fact-briefs/does-increasing-the-penalties-for-a-crime-reduce-the-incidence-of-that-crime
Research on crime deterrence shows that increasing punishment severity does little to prevent crime. This is partly because criminals seldom know the legal sanctions for specific crimes.
Harsher punishments, such as longer prison sentences, may actually increase the incidence of crime.
Jag är trött på er. Vad fattas i era huvuden?
Citera
2023-06-19, 11:33
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Teorin om att hårdare straff inte skulle minska brott är en medveten vänsterlögn där man har feltolkat korrelation mellan hårdare straff och mycket brott utan att ta hänsyn till att de kan korrelera utan kausalitet.

Inte ens när jag själv var vänster på 00-talet trodde jag på det svamlet. När något är extremt ointuitivt hjälper inte det hur mycket proaganda man utsätts för.
Citera
2023-06-19, 11:40
Medlem
Dziwnes avatar
"Isobel Hadley-Kamptz"

En vänstermupp som inte vet eller kan något, repeterar vänstern motbevisade floskler och låtsas som att hon sitter inne med svar
Citera
2023-06-19, 11:42
Avslutad
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XbnB1o/mordade-sin-hustru-i-sangen-doms-till-livstids-fangelse Mördade sin hustru i sängen – döms till livstids fängelse
På vilket sätt är livstids fängelse tänkt att förhindra nästa mord när nästa mördare får raseriutbrott och tappar besinningen?
Hur många mördare kalkylerar med risken om huruvida tex 10 eller 18 år eller livstids fängelse är det som ska stoppa nästa mord... Ni är faktiskt inte nyktra utan både tänker och stiftar lagar i affekt.
Ni är under all kritik att ha i ett värdigt samhälle.
Citera
2023-06-19, 11:55
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Tänk dig själv att du får ett samtal från polisen. De berättar för dig att ännu en ung entreprenör öppnat eld på en tunnelbanestation och ditt tonårsbarn blev tyvärr skjuten i levern och avled i ambulansen. De beklagar så hemskt mycket och berättar att du får lite papper hem om samtalsstöd, det finns en app du kan ladda ned. Tack och hej.

Det där (att unga dör) sker i trafiken varje dag utan att någon höjer på ögonbrynen. Svenne har ju bråttom till jobbet, då får man offra några människoliv.
Citera
2023-06-19, 11:57
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
På vilket sätt är livstids fängelse tänkt att förhindra nästa mord när nästa mördare får raseriutbrott och tappar besinningen?
Hur många mördare kalkylerar med risken om huruvida tex 10 eller 18 år eller livstids fängelse är det som ska stoppa nästa mord... Ni är faktiskt inte nyktra utan både tänker och stiftar lagar i affekt.
Ni är under all kritik att ha i ett värdigt samhälle.

Men du kan väl hålla med om att det finns en undre gräns när en beräknande person skulle kunna tycka att det var värt det? Exempelvis om ett mord bara skulle ge 2 års fängelse så skulle fler känna att det var ett pris värt att betala. Dessutom skulle fler kriminella leja folk att mörda under sådana låga straffskalor.

Nu kanske du säger "Jag förslår inte 2 år, är du dum i huvudet?"

Fast vilket straff vill du ha för mord?
Citera
2023-06-19, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Men du kan väl hålla med om att det finns en undre gräns när en beräknande person skulle kunna tycka att det var värt det? Exempelvis om ett mord bara skulle ge 2 års fängelse så skulle fler känna att det var ett pris värt att betala. Dessutom skulle fler kriminella leja folk att mörda under sådana låga straffskalor.

Nu kanske du säger "Jag förslår inte 2 år, är du dum i huvudet?"

Fast vilket straff vill du ha för mord?
Har jag sagt, upptill ett års fängelse/rehabilitering och därefter utvärdering om vilken fortsatt åtgärd som är mest brottsförebyggande.
Dvs om personen är samhällsfarlig eller inte, och att skadeståndet till brottsoffrets anhöriga ska betalas av. Finns inga skäl alls att hålla en icke farlig mördare inlåst längre än så.
Citera
2023-06-19, 12:23
Medlem
Citat:
Länder med högst kriminalitet:
https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp Är straffen för brott i dessa länder inte tillräckligt hårda enligt dig?
Jag ställer motfråga. Visa korrelation mellan hårdare straff och mindre kriminalitet. Ser du något generellt samband,
också om man jämför amerikanska delstater med dödstraff och "tuffa tag" mot de med delstater med socialt förebyggande approach.

Det de länder som har högst kriminalitet har gemensamt är att de har många svarta eller araber. Kriminaliteten korrelerar mycket tydligare med invånarnas etnicitet än strafflängden. Kriminalitet är till ca 70 procent bestämt av gener och 30 procent av miljö, vilket den svenska forskaren Sariaslan har visat med sin forskning som dock har sopats under mattan.
Senast redigerad av Michalishenko 2023-06-19 kl. 12:29.
Citera
2023-06-19, 12:29
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Har jag sagt, upptill ett års fängelse/rehabilitering och därefter utvärdering om vilken fortsatt åtgärd som är mest brottsförebyggande.
Dvs om personen är samhällsfarlig eller inte, och att skadeståndet till brottsoffrets anhöriga ska betalas av. Finns inga skäl alls att hålla en icke farlig mördare inlåst längre än så.

Låter som ett väldigt upperligt läge för Maffialedare M att betala person P som har ekonomiska problem 2 000 000 till honom och hans anhöriga för ett beställt mord. P är en i övrigt mentalt stabil peson som lätt klarar av all psykolgiska utvärderingar under "rehabiliteringen" och därefter är ute efter ett år med betalt i kontanter och/eller tvättade pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in