2023-06-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Hahaha..

Ja för Ryssarna har satt in allt de har också!
Jo, när man på riktigt börjar damma av T-54/55 så har man nog faktiskt gjort det. Men, det är klart, de kanske kan dra fram T-34orna också innan det är över?

(Jag har hört att de har 100.000 av dem lagrade i Uralbergen…)

OMG.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Det blir nog bara en T-34 nästa år också, om det nu blir nån mer parad. Förluster är väl inget ryssen vill skylta med.

Nja egentligen vill de nog de. Kanske inte Putins regim men ryssarna som folk. Deras regementen bedöms lite efter vilka som hade de högsta förlustsiffrorna i 2a VK. De skryter över sin förmåga att uthärda och uppoffra. Mycket av deras 2a VK-myt går ut på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Ja.

1.5 år av NATO "wunderwaffen" i Ukraina samt de senaste 2 veckorna av exklusivt NATO tränade/utrustade brigadernas fiaskon.

Mot knappt 500k Ryssar. På bortaplan.

hahaha

det skulle se ut som kuwaitkriget ungefär, fast då saknar iochförsig ryssarna strdsvanan som den irakiska armen hade med sig från irak-irankriget…
Citera
2023-06-19, 11:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är det någon som har en länk till originalartikeln? Jag hittar bara ryska trollkanaler som tar upp detta och de hänvisar till "Stern". Men ingen ger någon länk. När någon frågar efter länk så antingen så svarar de inte eller så blir svaret "sök själv".
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Stern-artiklarna om Ukraina finns samlade här om du orkar leta eller vet vilken dag artikeln är från.

https://www-stern-de.translate.goog/politik/ausland/themen/ukraine-4540764.html?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_ x_tr_pto=wapp
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ungefär så där ser svaren ut på Twitter också. Diffusa hänvisningar men ingen konkret länk. Kanske för att det inte finns något?

Till slut hittar jag en artikel hos Stern. Där de dementerar allt:

Citat:
It was not in Stern: Russian propaganda invents report about injured Ukrainian secret service chief

Russian propagandists claim, citing Stern, that the head of the Ukrainian secret service is in a coma in a Berlin hospital. But the message is fictitious. Stern has not published any such message

https://www.stern.de/politik/ausland/russische-propaganda-erfindet-stern-meldung-ueber-verletzten-ukrainischen-geheimdienstchef-33568256. html

Det här var en rysstrollning. Men jag känner igen mönstret från andra rysstrollningar. De hittar på en lögnhistoria och sedan hänvisar de till en känd källa (som t.ex "Stern" eller "MOSSAD" osv) men de länkar aldrig till källan. Däremot hakar andra troll på och skriver saker typ "enligt MOSSAD så har ..." och lögnen sprids vidare. En del tror väl att det är sant eftersom en känd källa nämns (som t.ex "Stern" eller "MOSSAD"), och många orkar inte forska vidare om källan verkligen existerar. Speciellt problematiskt blir det om det även finns en språkbarriär. Stern tar upp detta i sin artikel:

Citat:
"So the story is nothing more than a blatant fake, another hoax spread by Russian propagandists. The idea behind it: Hardly any reader will bother to check whether such a report can actually be found on the Stern website - quite apart from the fact that most Russians face a language barrier."
Citera
Medlem
raskenss avatar
Känns som ryssarna är desperata. Dom fyller en stridsvagn med 6 tom sprängämne och fjärrstyr den:

https://twitter.com/CalibreObscura/status/1670510694838546436?s=20
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Helt sjuk video där de går runt i skyttegravarna och skjuter ryssar och kastar handgranater på dem. Det är som ett TV-spel. Undrar om den får vara kvar på Twitter?
OBS känsliga personer klicka inte på länken!
https://twitter.com/wartranslated/status/1670706258326765569
Vilken slakt. CQC tränade soldater mot mobiliserade som bara fått lära sig hålla i vapnet och skjuta.
Så här kan inte Ryssarna fortsätta, förlusten av 300 man från "Storm Ossetia" i P'yatykhatk låter plötsligt inte så ossanolik.
Citera
Medlem
Vad jag har lärt mig av tråden.

Ryssland har inga stridsvagnar kvar. Men ukraina lyckas ändå förstöra 10 nya om dagen. Ukraina gör sig av med alla sina leoparder och stora mängder västländska vapen för att forma slagfältet inför den "riktiga" offensiven. Dreglar över tanken på vad ukraina håller i reserv som kommer släppas lös snart. Genial taktik.
Citera
2023-06-19, 11:11
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad

Ryssland har inga stridsvagnar kvar. Men ukraina lyckas ändå förstöra 10 nya om dagen. Ukraina gör sig av med alla sina leoparder och stora mängder västländska vapen för att forma slagfältet inför den "riktiga" offensiven. Dreglar över tanken på vad ukraina håller i reserv som kommer släppas lös snart. Genial taktik.
Jag har lärt mig av tråden att Ukraina på två veckor har gjort större framsteg en den ryska björnen lyckats med på 12 månader.
Samtidigt som ryssen skryter över mycket soldater de har, så tar de in syrianer och samlar ihop fångar och migranter i landet som de skickar till fronten.
Tycker detta ger en fin kvalitetsstämpel på båda arméerna
Citera
2023-06-19, 11:11
Medlem
raskenss avatar
Värnrensning deluxe en av det intensivaster filmer jag sett. Extrem närstrid:

https://twitter.com/tvtoront/status/1670682486966239233?s=20
Citera
2023-06-19, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad

Du har inte lärt dig någonting av tråden. Det är förresten svårt att lära sig någonting alls om man inte lever i verkligheten, utan i någon rysk propagandadröm om verkligheten.

Ryssland har ONT om stridsvagnar. Ingen sade att de var helt slut. Dessutom tvingas de mer och mer att använda äldre och äldre stridsvagnar för de uppdrag de utför. Ett tydligt tecken på att de nyare inte finns i tillräckligt antal.

Var någonstans har du en källa på att ”alla” Leoparder är utslagna? Eller resten av de västerländska vapnen? Vad det verkar har flera av dem inte ens synts till vid fronten ännu, så de lär ju finnas i reserv. Seså! Spring och fixa länkar nu.
Citera
2023-06-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Helt sjuk video där de går runt i skyttegravarna och skjuter ryssar och kastar handgranater på dem. Det är som ett TV-spel. Undrar om den får vara kvar på Twitter?
OBS känsliga personer klicka inte på länken!
https://twitter.com/wartranslated/status/1670706258326765569

Ukrainarna jobbar farligt. De borde lärt sig finska taktiken bättre - det ska inte kunna springa fram soldater på det sättet om man jobbar rätt.

Fram till ett krön 3 personer. En skyddar bakåt en framåt och en kastar in en handgranat runt krönet. Efter explosion går en person in och skjuter massiv eld framåt i gången alt in i ett värn.
Citera
2023-06-19, 11:14
Medlem
Jeff.Becks avatar
Vore nog rätt vettigt att lägga om offensiven till mer lågintensiv nu när F-16 och GLSDB, även ATACM verkar vara i pipeline.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in