Köpt liten sjötomt nyligen.
Är ganska nära mitt hem, 102km dit enkelt. Tur och retur med bilen lite över 20mil.
Fint läge, stor sjö med mycket fisk. Därför blev detta av nu.
Lagom nära mitt hem, men ändå lite komma bort känsla, miljöbyte.
Kunna bada, ha fiskebåt och fiska, grilla och njuta av livet.
Vill ha det enkelt och gammaldags utan fullt el, endast solcell och inget Vatten.
Ska ha bastutunna vedeldad. Och vedeldad badtunna.
Vatten till tunnan pumpar jag ifrån sjön bara. Pump som går via solceller eller elverket.
Kommer köpa även extra elverk 3kw, den ska ha elstart och automatisk avstängning när elen inte används på par minuter, överskott går då till batteribanken.
Så man kan driva liten ugn inne vid behov, samt dammsugare mm.
Har även redan en mindre elverk en liten tyst jäkel på 1kw. Som är riktigt snål, tar par deciliter bensin timmen. 4takt.
Med olja i motorn. Den är liten och Portabel som väger par kilo endast. Som en liten väska.
Man hör inte den ifrån 15meter alls.
Den duger till driva Projektor och liten surround stereo när man vill se film på kvällar.
Utan att man hör när den står utanför.
Kommer lägga ramspänd duk på väggen 90tum, och ha en Portabel Led Projektor med hemifrån
varje gång man sover över där en helg.
Kommer även köpa en vattenreningsaparat jag hittade för 2tusen spänn.
Den klarar av rena 50tusen liter vatten med ett filter.
Och den kan rena 8liter som den kan fyllas med sjövatten.
Som kommer ut sen renare än kranvatten i våra hem.
Filter kostar 500spänn, men 50tusen liter räcker ju lääänge, ett år minst. Även om man bodde där dagligen.
Vatten tar jag i 10liters dunk ifrån Macken som ligger 4km bort. Innan man anländer
så man har direkt kallt vatten och till potatiskokning vid behov.
Solvattenvärmd dusch stolpe utanför. Pumpen i den Drivs via solcell
Kommer ha litet kökspentry med gasoldriven häll Inne
Solceller på taket och liten batteribank så man har led belysning både inne och på tomten och annat smått som kunna ladda mobiltelefon, ladda bärbardator och surfa lite via mobiltbredband och sådant smått.
Kommer låta en bekant bygga ett Bättre ute kök med stor gasolgrill, normal klotgrill kol,
rök, stekhäll stor gasol.
Mindre vedugn som går på både gasol och ved man kan göra mesta i, även pizza.
Väldigt enkelt ska det vara.Utan Normal El och Vatten.
Det går dra allt om man vill, vatten, El med mera. Granne finns 300meter bort som har allt.
Går även en stolpe ganska nära med el.
Men jag vill inte ha det nu i varjefall.
Vill ha något enkelt men skoj.
Något som gör att jag uppskattar mitt vanlig hus när man kommer hem ifrån enkelhet.
Med fiske och sådant.
Det här betalar jag cash,. vill inte ha lån. Det ska kännas att man äger det, det får inte komma
räkningar. Inga elavtal, inget skit.
I första början tänkte jag bara ha tält.
Men nu har jag ändrat mig, vill ha mer komfort.
Så det blir bygga nytt attenfals hus 30kv dubbelsäng nere
och loft med dubbelsäng om man tar bekanta eller liknande dit.
Även om det mest blir grilla abborre och ibland en gös man fiskat upp. Så vill jag ha liten kyl med
till dricka och kött med mera.
Har fiskat i sjön några gånger och det är riktigt mkt fisk.
Hel hink med fina borrar tar inte lång tid fiska upp.
Med djup jigging tv spelsfiske via ekolod i båten som det kallas får man ibland par gösar med.
Har fiskebåten med 4takt och Elmotor Minnkota GPS på EU släp 80km/h men kommer lämna båten där sommartid nu.
Behöver lite smarta tips av er som har liknande eller planerat.
Något mer jag ska tänka på?
Det ska stå kallt vintertid.
Har redan två torp jag renoverade inuti den ena 12år sedan, den andra 7år sedan.
Båda är som nya fortfarande inuti, fast de står helt kalla vintertid.
Jag har bestämt att jag vill ha robottgräsklippare dit, så det är nyklippt när man kommer.
Det är liten tomt, endast 1200kv , men vid sjön, ska klippa ner några träd nästa helg där med
en bekant, han ska fixa strand åt mig med sand då han har tillgång till grävare och allt.
Han bor där nära.
Han kommer även hålla koll åt mig då han gillar fiska.
Han får ju låna min båt och fiska där.
Det här kommer bara användas till Weekends sommartid.
Max 4dagar i taget, Kanske åker torsdag kväll dit. Hem på måndag kväll.
Men oftast Fredag till söndag bara.
Är 39år så inte pensionär ännu
Den här 30kv attenfallshuset är fint tycker jag Se bild
https://www.attefallshus.se/wp-conte...-melissa-1.jpg