2023-06-18, 11:42
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Även det där tricket har debunkats flera ggr. Tack vare webarkivet web archive kan vi se hur siffrorna var vid krigsutbrottet:

https://web.archive.org/web/20220224184410/https://en.m.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_Ukraine (24 feb 2022)

Och går man tillbaka längre så ser man hur siffrorna ökar igen. Men det är ju klart att AFU minskade antalet soldater, särskilt när Ryssen flyttade trupper till fronten

Du är debunkad, Kievbot.
2023-06-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
En indisk general analyserar läget i motoffensiven.
Hans slutsatser är att det enda som kan hjälpa Ukrainas armé till framgångar är att Nato går in med trupper!
Frågan är om det kommer att bli så?
https://youtu.be/D0oA-Y5eTs4
Denna video var det mest sakliga jag hört på länge. Sedan finns det säkert påståenden han kommer med som kan ifrågasättas men "hans" tankar och analys var onekligen intressant.

Som jag tidigare påstått så måste man, för att kunna inhämta en någorlunda sanningsenlig bild, väga in flera olika källor och påståenden för att därefter få sin bild av verkligheten i detta extrema av propaganda

Tillsammans med vad jag länkade i tråden tidigare (Sveriges radios podd om offensiven och dess betydelse) så framträder bilden av flera saker tydligare. I alla fall kan man förstå vikten av offensiven samt svårigheten att lyckas med den.

Krig = helvetet på jorden - den som säger annat går i 'den fule i underjordens" ledband.
I krig försiggår fruktansvärda saker som den normala människan inte kan föreställa sig.

Jag tror att denna offensiven kommer misslyckas, massa människor kommer att dö som ett resultat av den. Och ryssen kommer ta än mer landområden (Dessa och dess hamn, samt ytterligare områden) därefter kommer samtal komma igång och fred uppnås.

Det enda som kommer att ha tjänat på hela detta hel%#&et är militärindustrin och väldigt rika människor samt vissa makthavare.
Medan hela övriga omvärlden är förlorare.
2023-06-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Denna video var det mest sakliga jag hört på länge. Sedan finns det säkert påståenden han kommer med som kan ifrågasättas men "hans" tankar och analys var onekligen intressant.

Som jag tidigare påstått så måste man, för att kunna inhämta en någorlunda sanningsenlig bild, väga in flera olika källor och påståenden för att därefter få sin bild av verkligheten i detta extrema av propaganda

Tillsammans med vad jag länkade i tråden tidigare (Sveriges radios podd om offensiven och dess betydelse) så framträder bilden av flera saker tydligare. I alla fall kan man förstå vikten av offensiven samt svårigheten att lyckas med den.

Krig = helvetet på jorden - den som säger annat går i 'den fule i underjordens" ledband.
I krig försiggår fruktansvärda saker som den normala människan inte kan föreställa sig.

Jag tror att denna offensiven kommer misslyckas, massa människor kommer att dö som ett resultat av den. Och ryssen kommer ta än mer landområden (Dessa och dess hamn, samt ytterligare områden) därefter kommer samtal komma igång och fred uppnås.

Det enda som kommer att ha tjänat på hela detta hel%#&et är militärindustrin och väldigt rika människor samt vissa makthavare.
Medan hela övriga omvärlden är förlorare.
Ryssarna kommer inte att tjäna på detta, de får en stor ryggsäck att bära, och framöver tror jag inte USAs folk eller näringsliv heller (med undantag för krigsindustrin)
EU - vi har hamnat i dåligt läge.
Ukraina = katastrof
Fattiga länder världen över är förlorare.
Kina är de enda jag kan se som tjänar på utvecklingen.
2023-06-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
En indisk general analyserar läget i motoffensiven.
Hans slutsatser är att det enda som kan hjälpa Ukrainas armé till framgångar är att Nato går in med trupper!
Frågan är om det kommer att bli så?
https://youtu.be/D0oA-Y5eTs4
Han gör intressanta jämförelser med slaget vid Kursk 1943, för exakt 80 år sedan, ryssarna väntade ut tyskarnas motoffensiv, absorberade offensiven, tyskarna gjorde förvisso vissa mindre framgångar. Men sedan var deras offensiva kraft uttömd och ryssarna gick till offensiv som varade ända till maj 1945.

De närmsta 8 veckorna blir avgörande. I slutet av augusti kan riktiga fredsförhandlingar göras enligt generalen. Med det förhållande som råder vid fronten då.
2023-06-18, 13:28
Medlem
Jag tvivlar verkligen på att den här motoffensiven kommer bli så avgörande.

Ukraina är beroende av konstant stöd från väst. Och det vet Ryssland. Och ingen vet hur länge väst kommer orka stötta Ukraina. Ukrainsk egen vapenproduktion är redan förstörd.

Ryssland kan fortsätta kriga så länge man kan fortsätta producera vapen och så länge landet inte rasar ihop i inre konflikter.

Så även om Ukraina ser ut att dominera nu så tänker jag att Rysslands uthållighet kan vara det som avgör i längden. Vi i väst hamnar gärna i önsketänkande och tror att Ukraina snart har segrat.

Men om den här motoffensiven inte leder till avgörande, och om kriget drar ut på tiden, kan mycket väl alltihop väga över till rysk fördel.

Hoppas dock att jag har fel.
2023-06-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Jag tvivlar verkligen på att den här motoffensiven kommer bli så avgörande.

Ukraina är beroende av konstant stöd från väst. Och det vet Ryssland. Och ingen vet hur länge väst kommer orka stötta Ukraina. Ukrainsk egen vapenproduktion är redan förstörd.

Ryssland kan fortsätta kriga så länge man kan fortsätta producera vapen och så länge landet inte rasar ihop i inre konflikter.

Så även om Ukraina ser ut att dominera nu så tänker jag att Rysslands uthållighet kan vara det som avgör i längden. Vi i väst hamnar gärna i önsketänkande och tror att Ukraina snart har segrat.

Men om den här motoffensiven inte leder till avgörande, och om kriget drar ut på tiden, kan mycket väl alltihop väga över till rysk fördel.

Hoppas dock att jag har fel.

Ryssland har flygvapnet kvar medan Ukraina inte har nog kapacitet med sitt luftvärn. Skulle Ryssland chansa och offra några plan skulle de kunna orsaka mycket stor skada med de hundratals flygplan som skulle ta sig igenom.
2023-06-18, 14:18
Medlem
SpOeNdis avatar
Kadyrovs styrkor ska tydligen vara nere vid fronten runt orekhov nu också.

Här är ett klipp där som plåstrar om ukrainska soldater som dom tagit tillfånga ( obs en del blod å gore)

https://t.me/intelslava/48963
2023-06-18, 14:20
Medlem
Radio Hårds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Varför kallas det "motoffensiv"? Ryssarna kör ingen offensiv så uttrycket är fel. Det rätta uttrycket är "offensiv" och om den äger rum så är det bara spridda små attacker här och där. Ukraina är alldeles för misshandlat för att kunna göra mer än så.

De där ”spridda små attackerna” påminner det om en bekant taktik alla menar att Ukraina inleder sin offensiv med? Det har bl a kallats ”spaningsanfall”.
2023-06-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Han gör intressanta jämförelser med slaget vid Kursk 1943, för exakt 80 år sedan, ryssarna väntade ut tyskarnas motoffensiv, absorberade offensiven, tyskarna gjorde förvisso vissa mindre framgångar. Men sedan var deras offensiva kraft uttömd och ryssarna gick till offensiv som varade ända till maj 1945.

De närmsta 8 veckorna blir avgörande. I slutet av augusti kan riktiga fredsförhandlingar göras enligt generalen. Med det förhållande som råder vid fronten då.

En väsenskild skillnad mot Sovjet då och Ryssland idag är att då hade dom USAs industriella kapacitet med sig...idag mot.
2023-06-18, 14:54
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Alltså, om Uk börjar förlora så kommer ju västvärlden att gå all in med egna styrkor.

Absolut noll chans att det skulle inträffa.

Ukraina kommer att förlora det här kriget, oavsett hur lång tid det kommer ta. Alltid komiskt att höra om hur "Ryssen har slut på grejer och manskap snart" när man både vet och har sett hur Ryssen fullkomligt malde sönder Tysken under WW2. Ukraina och EU kan helt enkelt inte förse Ukraina med manskap eller material för att vinna detta i längden.

Det var svårt innan och sen valde vi att föra in klausuler vid lån av utrustning så att man inte får skjuta bakom den ryska gränsen, vilket gör det ännu mera omöjligt att vinna. Alla luftvärn och artilleri står parkerat i säkerhet där.
2023-06-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Ställt frågan i tråden men får inga svar. Vem skickar ut pansarfordon utan komplett luftstöd mot fientliga ställningar i dagsljus? Som Ukraina gjort.

Ryssarna har gjort det i över ett års tid.
2023-06-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777

jämfört med slaget vid kursk så har väl ryssarna inga allierade som kan öppna en ny front?

det skulle väl vara om vitryssland går på offensiven från norr? men det är väl en obefintlig risk att så sker?

https://www.politico.eu/article/belarus-alexander-lukashenko-mistake-not-invade-ukraine-russia-2014-vladimir-putin/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in