2023-06-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Nä tror inte det stämmer faktiskt, misstänker att det står helt stilla nu och det Ukraina tagit tillbaka är väl väldigt lite vad jag har läst.
I alla fall om man ska tro det som står i svensk media, men det är inte säkert att det stämmer.

Enligt Deep State-kartan har Ukraina på två veckor tagit tillbaka 100 kvadratkilometer medan det tog Ryssland 6 månader att erövra 600 kvadratkilometer. Just nu går det alltså dubbelt så snabbt för Ukraina.
2023-06-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Alla planen kan använda dem vad jag vet. Snart kommer F-16 också med AMRAM, kommer slakta alla ryska plan och helikoptrar inom 160km.

De Ukrainska piloterna skall tränas på F-16, det lär du dig inte på en vecka. En del av piloterna kan bara ryska också. Dröjer minst ett halvår innan Ukraina flyger egna F-16.

Vad gäller motoffensiven blev den som väntat ett fiasko. Vem berättar i förväg man skall göra en motoffensiv?

Ryssarna har förberett sig länge och byggt enorma minfält, löpgravar och stridsvagnshinder. Ukraina kom i många fall inte förbi minfälten.

Är det någon med militärutbildning som planerat denna motoffensiv eller någon clown som tror han är den nya Napoleon? Röstar på sistnämnda.
2023-06-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Enligt Deep State-kartan har Ukraina på två veckor tagit tillbaka 100 kvadratkilometer medan det tog Ryssland 6 månader att erövra 600 kvadratkilometer. Just nu går det alltså dubbelt så snabbt för Ukraina.

Ja men till enorma förluster. Hur länge till tror du ukrainska män ställer upp på att offras på detta sättet? Det är inga zulu negrer, det är vita män som kan tänka. Fortsätter Ukraina offra soldater på detta sättet kommer soldaterna börja desetera eller vägra anfalla.
2023-06-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Ja men till enorma förluster. Hur länge till tror du ukrainska män ställer upp på att offras på detta sättet? Det är inga zulu negrer, det är vita män som kan tänka. Fortsätter Ukraina offra soldater på detta sättet kommer soldaterna börja desetera eller vägra anfalla.
Precis dom kan tänka, dom har insett att terrorist RyZZland måste stoppas till varje pris.
2023-06-19, 18:11
Medlem
Jofs avatar
Citat:
De Ukrainska piloterna skall tränas på F-16, det lär du dig inte på en vecka. En del av piloterna kan bara ryska också. Dröjer minst ett halvår innan Ukraina flyger egna F-16.

Vad gäller motoffensiven blev den som väntat ett fiasko. Vem berättar i förväg man skall göra en motoffensiv?

Ryssarna har förberett sig länge och byggt enorma minfält, löpgravar och stridsvagnshinder. Ukraina kom i många fall inte förbi minfälten.

Är det någon med militärutbildning som planerat denna motoffensiv eller någon clown som tror han är den nya Napoleon? Röstar på sistnämnda.
Tycker inte om din ton.
Men i sak har du en poäng.
Men vad skulle man gjort?
Min tanke - som civilist! - vore att anfalla norrifrån. Ta ryssarna bakifrån.
Men det har politiska taktiska hinder. (Man måste gå via Ryssland).
Alt. Vänta tills man har resurser att bomba ner ryska försvaret.
Nu är det en nära nog omöjlig uppgift för Ukraina. Detta är ryssarnas hemmaplan.
2023-06-19, 18:12
Medlem
Citat:

Du har ingen aning om de ukrainska förlusterna och inte jag heller, men jag har svårt att tro att Ukraina offrar sina soldater på samma omänskliga sätt som ryssarna gjorde i Bachmut. Där snackar vi brist på respekt för sitt egna folk och deras liv
2023-06-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Som jag skrev tidigare så när argumenten uteblir så blir det personangrepp istället.
Har du någon tidsrymd när utkastadet kommer att ske eller är det något du bara vräker ur dig i ren affekt eftersom det inte finns några tecken på att det kommer att bli så.

Det kommer när det kommer. Men förvänta dig inte att Ryssarna kommer få behålla någonting de tagit sedan 2014.
2023-06-19, 18:14
Moderator
-Info-s avatar
Ukrainas biträdande försvarsminister Hanna Maljar förnekar att Ukraina tagit en paus:

Citat:
Minister avvisar uppgifter om paus i motoffensiven

Ukrainas biträdande försvarsminister Hanna Maljar tillbakavisar uppgifterna om att den ukrainska motoffensiven ska ha pausats. I en intervju med Ekot säger hon att svåra strider utkämpas i östra och sydöstra Ukraina.

– Det är krig, och inget tal om ett uppehåll, säger hon.

https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://sverigesradio.se/artikel/ukrainsk-minister-dementerar-paus-i-offensiven-det-ar-krig
2023-06-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tycker inte om din ton.
Men i sak har du en poäng.
Men vad skulle man gjort?
Min tanke - som civilist! - vore att anfalla norrifrån. Ta ryssarna bakifrån.
Men det har politiska taktiska hinder. (Man måste gå via Ryssland).
Alt. Vänta tills man har resurser att bomba ner ryska försvaret.
Nu är det en nära nog omöjlig uppgift för Ukraina. Detta är ryssarnas hemmaplan.

Man anfaller inte i dagsljus rakt in i minfält utan luftunderstöd.

Ukraina behöver ett militärt geni som Mannstein, han hade lurat skjortan av ryssarna. Läs om tredje slaget om Kharkov så förstår du.

Ukraina har bra utrustning, med kunnig ledning kan de lyckas bra.

Nu verkar det vara en clown som planerat denna motoffensiv. Jag hoppas verkligen inte det är Zelensky själv eller ännu värre Biden
2023-06-19, 18:30
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Jag tycker det ser ut att gå ganska bra, eller vad tycker du själv Ivan?
https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1670722653496176642
2023-06-19, 18:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nejru, det tar två månader för utbildade stridspiloter att flyga in F-16.

Citat:

Den är inte alls ett fiasko, lika lite som invasionen i Normandie var ett fiasko för att ett par tusen dog.

Citat:

De har kommit halvvägs. När de bryter igenom den sista försvarslinjen är det i princip färdigt.
2023-06-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag tycker det ser ut att gå ganska bra, eller vad tycker du själv Ivan?
https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1670722653496176642

De framgångarna du pratar om har jag missat.

Offra tusen soldater om dagen för att ta några mindre byar.

Den som ligger bakom denna idiotiska offensiv måste vara någon som inte bryr sig om vita kristna ukrainska män dör. Vem kan det vara?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in