2023-06-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ungefär som med hundar alltså? Ju mindre dom är, ju nervösrare blir dom och skäller hela jävla tiden! Eller?

Nä dom är inte mer nervösa, men mer envisa, tjuriga och har en massa egen vilja.
Inte ovanligt att en liten ponny är den som bestämmer i hagen trots att den är hälften så stor som dom andra hästarna.
Citera
2023-06-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Verkar vara denna gubben som ordnar turridning. På Facebooksidan så var det bilder på Ulla Winbladh krogen med häst framför.

https://www.madmikeadventures.se/

Åh herregud vad cringe. ”Plocka fram din inre cowboy” 😆
Självklart rider de på avdankade travare
Citera
2023-06-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om jag inte minns fel så anordnas det väl (westernliknande) ridutflykter på ladugårdsgärde med omnejd. Jag vet inte närmare men har väl sett eller hört om såna passera eller ses på olika platser någon eller några ggr. Det är då inte så mkt ön som jag har förknippat det med utan trakten kring där stallet ligger o Gärdet o kaknäs etc. Men det rids en hel del även på ön. Men just ”westernridning” (eller typ upplev Gärdet / djurgårn från hästryggen; vi startar i svinottan …) typ har jag sett anslag på eller på nätet vet jag. Jag vet ju inte om detta är det där.

Jag tänkte det var nåt mer tillfälligt jippo just på platsen där kring glasskiosken o biologiska. Det står väl en ryttarstaty med en Oscar där just f ö.

Det fanns två olika arrangörer när jag kollade. Dom som rider i gryningen verkar vara vanliga ridhästar och dom tar en tur och fikar efteråt verkar det som. Dom knyter inte fast hästarna någonstans.
Citera
2023-06-17, 23:58
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Inlägg från Facebook "vad händer på Östermalm".

Två hästar sprang på Oxenstiernsgatan.
En kom på Karlavägen och svängde mot Gärdet och en kom från Berwaldhallen mot Gärdet.

En häst låg på gatan vid Djurgårdsbron men kunde ta sig upp igen.
https://scontent.fbma4-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/354647272_6361701550584465_9152064876523821887_n.j pg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=7yqYh82MphwAX_-ZFNd&_nc_ht=scontent.fbma4-1.fna&oh=00_AfBZJ0QnH-MsJQjf_SoSNvnHUn-X1e4Glp-BVi-6PMSNVg&oe=64938BFE

Folk har försökt att ringa Djurgårdens ridskola men inget svar.

Har inget med ridskolan att göra. Inte deras hästar .
Citera
2023-06-18, 00:01
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det vet jag inte.

Däremot verkar det vara en hund som jagat iväg hästarna när de stod tjudrade nånstans på Djurgården.

Den jäveln som äger den hunden är naturligtvis skyldig till det här men hens identitet har jag som sagt ingen aning om. Jag hoppas polisen får tag på fanskapet.

Man vet ju inte vad det är som skrämt hästarna, kan ju vara precis vad som helst. Hästar är otroligt lättskrämda. Det kan ha varit något som tutade , en motorcykel etc .
Citera
2023-06-18, 00:11
Medlem
Nån som vet hur det har gått för dom skadade?
Citera
2023-06-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettstinnamiddagar
Åh herregud vad cringe. ”Plocka fram din inre cowboy” 😆
Självklart rider de på avdankade travare
Haha han ser ut som värsta Zeb Macahan
Citera
2023-06-18, 00:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Det fanns två olika arrangörer när jag kollade. Dom som rider i gryningen verkar vara vanliga ridhästar och dom tar en tur och fikar efteråt verkar det som. Dom knyter inte fast hästarna någonstans.

Okej då är det två olika gäng. Eller olika slags event i alla händelser. Jag har bestämt sett folk utan westernkläder (men uppenbart nybörjare på gemensam utflykt med en ledare) men vad det exakt betyder i den här saken kan jag inte avgöra.
Citera
2023-06-18, 00:19
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Tycker hela situationen verkar smått märklig. Visst, det är inte så smart att binda upp hästar utan uppsikt någonsin, men om de nu var "westernhästar" (quarter eller dylika raser) brukar de vara rätt lugna och stabila i grunden. Överhuvudtaget, oavsett ras, brukar knappast ordentligt inridna och tränade hästar springa i blind panik på så sätt att de skadar människor och föremål någon längre stund. Absolut att de kan springa några hundra meter/någon minut, men sen brukar de stanna upp av sig själva och kolla läget innan de ev. springer vidare, men då långsammare och i någon mån mer kontrollerat. Så hela situationen känns åtminstone utifrån denna information, rätt märklig och oklar.

Edit: Tittade på de senaste bilderna från AB, och det verkar röra sig om travhästar (varmblodstravare + ev. en kallblodstravare) av bilderna att döma, även om de har westernutrustning. Visserligen kan de ha något mer nerv än typ quarter och liknande raser, men även de brukar vara vana vid trafik och förhållandevis lugna. Absolut inte springa runt i blind panik på det sättet. Så jag tycker fortfarande det verkar vara lika märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Ickenyhet. Hur många gånger har inte hästar skenat på Stockholms gator och därmed vållat kroppsskador det senaste millenniet? Det är bara för dagens bortklemade stassare för vilka hästen är ett apart inslag i stadsbilden som det kan vara uppseendeväckande.

Newsflash: Ni är inte special snowflakes och ingen bryr sig om vad ni tycker eller om ni kommer ivägen för en häst.

Ja det var inte så länge sedan någon polishästar slet sig och sprang iväg utanför skeppsbron om jag inte missminner mig .
Citera
2023-06-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Nja… snarare så att dagens ryttare inte klarar av att uppfostra hästar… en häst springer aldrig ifrån sin ledare, dvs den som har högst rang.. om dagens ryttare hade dresserat sina hästar bättre skulle inte hästar skena omkring..

Klarar du inte av din häst utan sadel och tygelremmar och kan styra hästen med bara ditt kroppsspråk så kan du inte rida och bör då lära dig hästhantering från grunden innan du har hästen bland folk…
Asg. En häst som skenar har inget med uppfostran att göra. Snarare är hästarna inte tränade tillräckligt för olika miljöer och störningar.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Man undrar om de försökt stoppa hästarna för hästar springer väl inte på människor?
En häst undviker att springa,trampa, på människor normalt sett. En skenande häst däremot har panik och kan springa mot allt och alla.
Citera
2023-06-18, 00:42
Medlem
Klickade in mig på privata kontot från företagskontot på Fb och känner att det är ett rent under att det inte hänt grejer tidigare.
Hästar fastbundna i järnstaket med kringliga spjälor, som gjort att fastna med en hov i.
Och bundna i olika lyktstolpar medans dårarna sitter på krogen.
Konstigt att ingen människa skadats heller.

Jag har ju mina gissningar att nån häst på nåt sätt fastnat och ryckt till och dragit upp slanorna och då fått panik över det och sen har alla dragit.
Men vi får se.

Han har tydligen figurerat i nåt på SVT-play som heter ”Hästäventyret”
https://www.svtplay.se/hastaventyret
Citera
2023-06-18, 00:52
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Varför skjuter man dom inte som man gjorde med primaterna nyligen? Snacka om hyckleri.
Bra ide där! Meja ner dem med maskingevär när de springer mitt i folkvimlet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in