2023-06-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Killen som äger dessa fem hästar och har rätt många hästar till, har på en fråga på Facebook svarat att han enbart har valacker, inga ston.
I vilda flockar är det oftast en hingst som är ledare, i domesticerade flockar lika ofta ston. I en flock med valacker borde en sådan ta rollen. De adapterar.
Källa: hästuppfödande f.d. tävlingsryttarmor.
Citera
2023-06-17, 23:01
Medlem
Konstigaste historia jag hört på länge..
Citera
2023-06-17, 23:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
De sprang hem mot sitt stall på Gärdet, det är så de gör.

Figures. Nån ska ha fångats åt Manilla till. Men det går ju komma hem den vägen också. Och de föredrar säkert väg framför okänd terräng.

Ja men då hade de koll trots allt. Och de var hemma med stallet där.
Citera
2023-06-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Öppen fråga: Vilka andra djur kan man hyra per timme för sitt eget nöje?
De hyrs inte ut utan guide är min kvalificerade gissning.
Citera
2023-06-17, 23:09
Medlem
Lasslys avatar
Är 95% säker på vem som äger hästarna. Han/hon /hen har gjort detta i 40 års tid, utan att något hänt. Hen är otrolig hästkunnig perosn (förmodligen den bästa i sverige) och det här är undantaget som bekräftar regeln.
Citera
2023-06-17, 23:10
Medlem
Fulfittans avatar
Ickenyhet. Hur många gånger har inte hästar skenat på Stockholms gator och därmed vållat kroppsskador det senaste millenniet? Det är bara för dagens bortklemade stassare för vilka hästen är ett apart inslag i stadsbilden som det kan vara uppseendeväckande.

Newsflash: Ni är inte special snowflakes och ingen bryr sig om vad ni tycker eller om ni kommer ivägen för en häst.
Citera
2023-06-17, 23:12
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
De hyrs inte ut utan guide är min kvalificerade gissning.

Ok, Så vilka andra djur "guidar" man idag?

En häst är ungefär lika medveten och intelligent som en hund. Kan ju tycka att ett sånt intelligent djur blir ganska trött på att exploateras eller?
Citera
2023-06-17, 23:14
Medlem
Citat:

En häst är ungefär lika medveten och intelligent som en hund. Kan ju tycka att ett sånt intelligent djur blir ganska trött på att exploateras eller?
O ja, sura ridskole-ponnies ska man akta sig för, men regeln med hästar är - ju större desto vänligare.
Citera
2023-06-17, 23:17
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
O ja, sura ridskole-ponnies ska man akta sig för, men regeln med hästar är - ju större desto vänligare.

Ungefär som med hundar alltså? Ju mindre dom är, ju nervösrare blir dom och skäller hela jävla tiden! Eller?
Citera
2023-06-17, 23:30
Medlem
volvo666s avatar
Citat:

en häst är inte att jämföra med en hund i intellekt och medvetenhet de är precis lika vilda i sinnet när det kommer till kritan och behöver rejält mycket förarbete för att ens kunna bli klappade de går inte att leka med på samma sätt som en hund de har en instinktiv respons vilket equestrianen utnyttjar till sin fördel
Senast redigerad av volvo666 2023-06-17 kl. 23:33.
Citera
2023-06-17, 23:31
Medlem
colis avatar
Citat:
I vilda flockar är det oftast en hingst som är ledare, i domesticerade flockar lika ofta ston. I en flock med valacker borde en sådan ta rollen. De adapterar.
Källa: hästuppfödande f.d. tävlingsryttarmor.

De här fem hästarna verkar bo i Piteå i en stor valack-grupp. Pensionerade travhästar som ingår i eventarrangörens ridutflykter. På sommaren tar ägaren ”Mad Mike” några av dessa hästar till Stockholm, har tydligen gjort så i flera år och ordnar då ridturer med cowboy-tema.
De håller till vid Gärdet där hästarna har en hage och ridturerna går ofta på Djurgården där de tar en paus och besöker restaurang ”Ulla Winbladh”. Ryttarna går på restaurangen och hästarna parkeras utanför.

Jag äger själv en vallack som just nu är på sommarbete igen. Han är inte störst - men tar alltid på sig ledarrollen som de andra i sommarhagen köper direkt - även bland hästar han aldrig träffat tidigare. Jättesnäll och timid häst för övrigt, men alltid ledare bland andra valacker. Hästar har det i sig, de bär sin position i rangordningen hela livet, vissa är ledare, andra följare, det upprepas i varje ny gruppkonstelation de kommer till. Om två ledare möts tar de reda på vem som ska vara nr 1 resp nr 2.

Vita hästar är oftast långt ner i hierarkin, andra hästar håller sig borta från vita hästar, i alla fall bland våra vanliga nordiska hästraser. Det är som att andra hästar fruktar att vita hästar lockar till sig rovdjur. Om man ser en flock hästar beta, brukar ofta en ensam vit häst vara längst ut i periferin.

Ston går oftast för sig, valacker också, i regel har man alltid ston och valacker separerade i olika hagar. Det blir lugnast så.

Hingstar är ett fråga för sig - en hingst kräver ex en specialhage med extra förstärkt staket. Hingstar har mer driv, vilja, envishet och naturligtvis hormonernas kraft än ston och valacker.

De flesta ridstall väljer därför att inte hysa en hingst eftersom detta kräver så många specialarrangemang. Om en hingst kommer i närheten av ston och gnäggar, reagerar stona kraftigt och blir ofta alldeles till sig - trots att de inte ser hingsten utan enbart av att höra hans röst vet de att det är en hingst.

Ja så dessa fem rymlingshästar var alla valacker, en svart, tre bruna och en gråsvart. Ingen vit.
Senast redigerad av coli 2023-06-17 kl. 23:53.
Citera
2023-06-17, 23:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Alla fem hästar var infångade och under kontroll vid 16.20.

Polisen har inlett en förundersökning om grovt vållande till kroppsskada. Skadeläget för dem som först till sjukhus är fortfarande oklart.

– Vi ska utreda om någon agerat oansvarigt eller oaktsamt i samband med att hästarna slet sig, säger Per Fahlström.

Om jag inte minns fel så anordnas det väl (westernliknande) ridutflykter på ladugårdsgärde med omnejd. Jag vet inte närmare men har väl sett eller hört om såna passera eller ses på olika platser någon eller några ggr. Det är då inte så mkt ön som jag har förknippat det med utan trakten kring där stallet ligger o Gärdet o kaknäs etc. Men det rids en hel del även på ön. Men just ”westernridning” (eller typ upplev Gärdet / djurgårn från hästryggen; vi startar i svinottan …) typ har jag sett anslag på eller på nätet vet jag. Jag vet ju inte om detta är det där.

Jag tänkte det var nåt mer tillfälligt jippo just på platsen där kring glasskiosken o biologiska. Det står väl en ryttarstaty med en Oscar där just f ö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in