Resultat: Bojkottar du Marabou?
Ja, jag bojkottar Marabou.
28,82%
402 röster
Jag handlar mindre av Marabous produkter.
6,45%
90 röster
Jag har ingen åsikt i frågan eller vill inte uppge.
4,44%
62 röster
Jag handlar mer av Marabous produkter.
10,39%
145 röster
Nej, jag bojkottar inte Marabou.
49,89%
696 röster
2023-06-17, 17:01
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vad-ska-jag-gora-med-mitt-ryska-te

"Livsmedelshandlarna som tagit bort Marabou, har de också tagit bort Mondelez O´Boy-pulver, Oreo-kakor och Philadelphia-ost? Vågar de ta bort allt från Rysslandskvarvarande jättarna Procter & Gamble och Unilever, som gör allt från Pampers blöjor till glass från GB?"

https://www.unilever.se/brands/

"Våra 400 varumärken över världen har en global mission att göra gott. Det har varit vårt mål – och en del av vår affärsidé – i mer än hundra år. Det är fortfarande mycket att göra, men tillsammans, kan vi göra en hållbar livsstil till en del av vardagen."

Axe
Ben & Jerry's

Cif
Dove
Dove Men+ Care

GB Glace

Hellmann's

Knorr
Lux
LUX

Magnum

Neutral

Pepsodent

Rexona

Schmidt's
TRESemmé

Via

Zendium

https://sv.wikipedia.org/wiki/Procter_%26_Gamble

Följande varumärken marknadsförs i Sverige av Procter & Gamble:

Ariel, tvättmedel

Always, intimhygien för kvinnor
Braun, elektriska hushållsapparater

Clear Blue, graviditetstester
Duracell, batterier

Gillette säkerhetsrakhyvlar
Glide, tandtråd
Head & Shoulders, schampo

Hugo Boss, parfym
Olay, ansiktskrämer
Old Spice, hygien- och doftprodukter

OralB, tandvård
Pampers, blöjor

Swiffer, rengöringsprodukter
Sebastian, professionella hårvårdsprodukter
Vicks, medikamenter

Wella, hårvårdsprodukter

Yes, diskmedel

Undrar vilken ICA-handlare som blir först med att plocka bort alla dessa varor ur sortimentet?

Kommer du att välja bort dem?
Blir tomt i butikerna när allt plockas bort men svensken ska visa sig duktig nu så vi får offra allt eftersom Zelensky och media styr nu
Citera
2023-06-17, 17:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Varför bojkottar vi inte USA då? Mondelez är ju ett amerikanskt företag.
Läs artikeln. Det handlar inte om att bokjotta Kina, utan om att bojkotta Volvo Cars, eftersom de ingår i samma företagsgrupp som Geely Auto som agerar på den ryska marknaden. Det är en analogi till Marabou som ingår i samma företagsgrupp (Modelez) som finns på den ryska marknaden.
Citera
2023-06-17, 17:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag håller fullständigt med dig - det är inte lätt att som vanlig konsument veta vilka produkter & varumärken man ska undvika för att inte göda ryssen.

Men det finns en rätt bra lista här som man kan utgå ifrån:
https://dontfundwar.com/directory

Man får helt enkelt försöka så gott man kan, jag köper tex inte Barilla, Heinz, Pepsi längre. Inte heller Nestles produkter.

Sen får man såklart ta in om det dyker upp några nya - företagen själva vill ju gärna inte skylta med att de fortsätter bedriva affärer med mördarna.
Bojkottar du även IKEA?
Slängt ut Billyhyllan? Slutat använda IKEA:s kassar?

Undra om Expressen (och deras medarbetare) - som kampanjar stenhårt för bojkotten - har kollat igenom vad de själva har från IKEA..?

Å andra sidan så är det pinsamt med IKEA:s godhetssignalerin mot Mondelez utan att själva städa på sin bakgård …

F ö undrar jag om våra aktivistiska journalister sitter och ringer runt till företag och frågar (ställer dem mot väggen) om de gjort sig av med Marabous produkter …

Och nej, jag stödjer inte Putins angrepp på Ukraina.
Och inte heller är jag nåt s k ryzztroll.
Citat:
Ikea bojkottar Marabou – driver gallerior i Ryssland
Citat:
Ikea stämmer in i bojkotten mot Mondelez och slutar sälja bland annat Marabou choklad.
Men företaget talar tyst om att de fortsatt driver 14 jättelika shoppinggallerior i Ryssland och tjänar miljoner.
https://www.expressen.se/nyheter/ikea-bojkottar-marabou-driver-gallerior-i-ryssland/
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Lär dig stava ditt hjon. Så du vill att flera tusen personer i Sverige ska bli arbetslösa? Tack för det din femtekolonnare!
Så Marabouarbetare är mindre värda än Volvo Cars-arbetare?
Citera
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Volvo Cars majoritetsägs ju av kinesiska Geely och som framgår av bifogad artikel är ett systerbolag till Volvo Cars, Geely Auto, mycket aktiva i Ryssland. På ett ungefär samma relation som Marabou har till Modelez. Är det inte hög tid för svenskarna att ta sitt ansvar och bojkotta även Volvo Cars?

https://carup.se/saljer-bilar-i-ryssland-bygger-volvos-nya-elbil-ex30/

Problemet är att varenda jävla tillverkare av tex. mat ägs av någon jättekoncern som spelar under bordet med Ryssgrisarna, spelar ingen roll vad det är för något. Nästan alla svenska företag är sålda till typ Nestle, P/G, mondelez, Nomad Foods Europe (Findus), Kineserna äger massor av företag typ Volvo Cars osv.. Det finns inte så mycket kvar, möjligtvis färska råvaror så får man koka maten själv.
Citera
2023-06-17, 17:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Problemet är att varenda jävla tillverkare av tex. mat ägs av någon jättekoncern som spelar under bordet med Ryssgrisarna, spelar ingen roll vad det är för något. Nästan alla svenska företag är sålda till typ Nestle, P/G, mondelez, Nomad Foods Europe (Findus), Kineserna äger massor av företag typ Volvo Cars osv.. Det finns inte så mycket kvar, möjligtvis färska råvaror så får man koka maten själv.
Håller med dig där. Ville bara ta upp diskussionen, för att se vad folk här på Flashback anser i frågan.
Citera
2023-06-17, 17:11
Medlem
Citat:
Så Marabouarbetare är mindre värda än Volvo Cars-arbetare?
Absolut inte, det var inte frågan. Jag tycker det är total idioti att bojkotta Marabou.
Citera
2023-06-17, 17:13
Medlem
Tomtekukars avatar
Gäsp att folk orkar hålla på. Under tiden mår våra unga allt sämre, kriminalitet och skjutningar har nått sådana proportioner att till och med politiker och polisen börjat reagera....men visst, låt oss tappa fokus och jaga varumärken att bojkotta.
Citera
2023-06-17, 17:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j

Följande varumärken marknadsförs i Sverige av Procter & Gamble:

Head & Shoulders, schampo

Undrar vilken ICA-handlare som blir först med att plocka bort alla dessa varor ur sortimentet?

Kommer du att välja bort dem?
Undrar om Henke ångrar att han gör reklam för H&S.

Blir han av med sina medaljer, titlar och utmärkelser..?
(Är listade i wikipediaartikeln jag citerar ur nedan.)

Citat:
Reklam
Sedan 2012 är Henrik Lundqvist ambassadör för schampomärket Head & Shoulders och har spelat in flera reklamfilmer. Genom reklamfilmerna har han blivit känd för en annan publik – somschampokillen” – något som Lundqvist också parodierat i en av reklamfilmerna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_Lundqvist

EDIT
Även Benjamin Ingrosso figurerar in nån av reklamfilmerna.
Innebär det slutet för ”Wahlgrens värld”..?
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2023-06-17 kl. 17:17.
Citera
2023-06-17, 17:14
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Håller med dig där. Ville bara ta upp diskussionen, för att se vad folk här på Flashback anser i frågan.

Jag tycker det är för jävligt. Jag köper alltid Zoegas skånerost men när jag läser att även den tillverkaren ägs av en koncern som fortfarande kör i Ryssland så kommer jag bojkotta dom i framtiden. Även Findus produkter. Fler borde göra samma sak
Citera
2023-06-17, 17:24
Medlem
Tratten52s avatar
[quote=Retrotroll|84788996]Mmm... Moskva!

Mondelez (f.d. Kraft Foods) varumärken (bl. a.)
Cadbury, Côte d'Or, Daim, Essity blöjor, Freia, Gevalia (49 %), Marabou, Maxwell House, Mikado, Milka, O'Boy, Oreo, Philadelphia, Stimorol, Toblerone, Tuc, V6
Bojkottar Mondelez 17 juni 2023
Furuvik, Försvarsmakten, Gröna Lund, Göteborgs stad, Hurtigrutten, IKEA, Kolmården, Liseberg, Norwegian, SAS, SJ, Skara sommarland, Stena Line, Strawberry (Stordalens hotellkedja), Tallink Silja

Marabous varumärken (bl. a.)
Mjölkchoklad + ytterligare 27 chokladkakor, Aladdin, Co-Co, Japp, m, Noblesse, Non Stop, Paradis, Pigall, Skotte, Twist
Bojkottar Marabou 17 juni 2023
Svenska fotbollförbundet, Region Västmanland, Viking Line[/QUOTE

Jag köper alltid Zoegas skånerost men när jag läser att även den tillverkaren ägs av en koncern som fortfarande kör i Ryssland så kommer jag bojkotta dom i framtiden. Även Findus produkter. Fler borde göra samma sak. Marabou är bara toppen på ett isberg
Citera
2023-06-17, 17:26
Medlem
TheGretaResets avatar
Lol, framför allt borde göteborgs kommun gå i bräschen för en total bojkott av Volvo cars i konsekvensens namn. Och sedan räkna minuterna de har jobbet kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in