Resultat: Bojkottar du Marabou?
Ja, jag bojkottar Marabou.
28,82%
402 röster
Jag handlar mindre av Marabous produkter.
6,45%
90 röster
Jag har ingen åsikt i frågan eller vill inte uppge.
4,44%
62 röster
Jag handlar mer av Marabous produkter.
10,39%
145 röster
Nej, jag bojkottar inte Marabou.
49,89%
696 röster
2023-06-17, 14:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
De produkter som tillverkas och säljs kan enkelt fortsätta att produceras i samma form om än med annat namn. Mondelez säger att det finns flera europeiska och amerikanska företag som opererar fortsatt i Ryssland med både försäljning till och med produktion i Ryssland. Skälet till att Mondelez väljs ut är dels att det är ett propagandaknep från Ukraina att höja rösten och skaka fram nyheter och öka pressen internt i Ryssland och dels det faktum att det finns regleringar i sanktionerna som undantar företag från bojkott om de ägnar sig åt att sälja eller tillverka essentiella varor. Mat är t.ex. en essentiell vara eller mediciner, men huruvida choklad ska räknas som sådan är en fråga. Dock, Mondelez menar att då de tillverkar choklad och kex i Ryssland så har de blivit utsatta för detta påhopp medan andra företag får fortsätta. Mondelez menar att om man ska vara seriös med bojkotten borde man tvinga ALLA företag att dra sig ur, men så har ej skett.

Klart Mondelez tycker så. De är ju sura för att de väljs ut. Själv tycker jag att VARJE företag som slutar samarbeta med Ryssland är av godo. Om det sen handlar om ett, tusen eller ALLA företag är inget jag styr över.
Citera
2023-06-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart Mondelez tycker så. De är ju sura för att de väljs ut. Själv tycker jag att VARJE företag som slutar samarbeta med Ryssland är av godo. Om det sen handlar om ett, tusen eller ALLA företag är inget jag styr över.
Ja, det ÄR klart att de tycker så om urvalet sker mot vissa företag och inte andra. Ska regler och lagar tillämpas konsekvent så är det också av vikt att man tillämpar dem så. Ingen stat eller regering har hindrat Mondelez från att göra vad de gör varvid vissa istället använder sig av opinionsmässiga påtryckningar, m.a.o. man uppnår effekt på företaget inte genom lagliga metoder. VILL Sverige eller USA eller EU att Ryssland ska bojkottas in i kaklet så får de göra så konsekvent och med politiska beslut, d.v.s. ta ansvar för det. Men det gör de INTE. De vill fortsätta importera från Ryssland det de behöver och ser åt andra hållet för de konsumentartiklar som säljs och tillverkas.
Citera
2023-06-17, 15:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Ja, det ÄR klart att de tycker så om urvalet sker mot vissa företag och inte andra. Ska regler och lagar tillämpas konsekvent så är det också av vikt att man tillämpar dem så. Ingen stat eller regering har hindrat Mondelez från att göra vad de gör varvid vissa istället använder sig av opinionsmässiga påtryckningar, m.a.o. man uppnår effekt på företaget inte genom lagliga metoder. VILL Sverige eller USA eller EU att Ryssland ska bojkottas in i kaklet så får de göra så konsekvent och med politiska beslut, d.v.s. ta ansvar för det. Men det gör de INTE. De vill fortsätta importera från Ryssland det de behöver och ser åt andra hållet för de konsumentartiklar som säljs och tillverkas.

Jag skulle gärna se en total bojkott av ryska varor men är som sagt glad över varje enskilt samarbete som avslutas. Skit ska skit ha.
Citera
2023-06-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Verkligen inte.
Men vill inte se en enda krona gå till den där j-vla minihitler i Kreml och hans j-vla krig.
Svara gärna på min fråga -
Vilka mer företag skall vi bojkotta, av alla de multikultinationella företag som har business i någon form som involverar Ryssland?
Citera
2023-06-17, 15:26
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Svara gärna på min fråga -
Vilka mer företag skall vi bojkotta, av alla de multikultinationella företag som har business i någon form som involverar Ryssland?

Jag håller fullständigt med dig - det är inte lätt att som vanlig konsument veta vilka produkter & varumärken man ska undvika för att inte göda ryssen.

Men det finns en rätt bra lista här som man kan utgå ifrån:
https://dontfundwar.com/directory

Man får helt enkelt försöka så gott man kan, jag köper tex inte Barilla, Heinz, Pepsi längre. Inte heller Nestles produkter.

Sen får man såklart ta in om det dyker upp några nya - företagen själva vill ju gärna inte skylta med att de fortsätter bedriva affärer med mördarna.
Citera
2023-06-17, 15:34
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Australien producerar uran.

…och en masss andra länder. Ryssland står för bara drygt fem procent av världens uranbrytning, den absolut största producenten är Kazakhstan. Även Namibia, Kanada, Uzbekistan etc etc.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_uranium_production

Enligt denna lista exporterade Ryssland knappt något uran alls under 2021. _Sverige_ exporterade mer…

https://www.worldstopexports.com/uranium-exports-by-country/

Så med andra ord, inget problem med uran. Diamanter, inget problem där heller. Det är helt enkelt så att världen klarar sig utan Ryssland. Det är svårare för Ryssland att klara sig utan resten av världen dock. Nordkorea v2.0.
Citera
2023-06-17, 15:54
Medlem
Mmm... Moskva!

Mondelez (f.d. Kraft Foods) varumärken (bl. a.)
Cadbury, Côte d'Or, Daim, Essity blöjor, Freia, Gevalia (49 %), Marabou, Maxwell House, Mikado, Milka, O'Boy, Oreo, Philadelphia, Stimorol, Toblerone, Tuc, V6
Bojkottar Mondelez 17 juni 2023
Furuvik, Försvarsmakten, Gröna Lund, Göteborgs stad, Hurtigrutten, IKEA, Kolmården, Liseberg, Norwegian, SAS, SJ, Skara sommarland, Stena Line, Strawberry (Stordalens hotellkedja), Tallink Silja

Marabous varumärken (bl. a.)
Mjölkchoklad + ytterligare 27 chokladkakor, Aladdin, Co-Co, Japp, m, Noblesse, Non Stop, Paradis, Pigall, Skotte, Twist
Bojkottar Marabou 17 juni 2023
Svenska fotbollförbundet, Region Västmanland, Viking Line
Citera
2023-06-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Australien producerar uran.
Sverige har väl gott om brytbara urantillgångar har jag för mig. Men vi liksom övriga Europa har bara tagit den lätta vägen och importerat bl.a uran, gas, och olja från Ryssland. Det är ju så företag och företagsstrukturer fungerar. Ofta bra för oss då konkurrens ofta är gynnsamt för oss konsumenter. Men nu med facit i hand känns det surt, ingen kunde ju förutspå Rysslands totala förfall som trovärdig samarbetspartner och det politiska mörker som svept över landet, men nu är vi ju där.

Om det är värt priset att fortsatt vara kvar i Ryssland är ju upp till styrelse och ägarna. Vi kan ju bara bojkotta.
Citera
2023-06-17, 16:35
Medlem
Karmans avatar
Dags att bojkotta Volvo Cars?

Volvo Cars majoritetsägs ju av kinesiska Geely. Som framgår av bifogad artikel är ett systerbolag till Volvo Cars, Geely Auto, mycket aktiva i Ryssland. På ett ungefär samma relation som Marabou har till Mondelez. Är det inte hög tid för svenskarna att ta sitt ansvar och bojkotta även Volvo Cars?

https://carup.se/saljer-bilar-i-ryssland-bygger-volvos-nya-elbil-ex30/
Senast redigerad av Karman 2023-06-17 kl. 17:06.
Citera
2023-06-17, 16:42
Medlem
OneTaps avatar
ja de tycker ja. volvo e inte ens så bra längre de e typ samma strunt bilar som Toyota o Ford. de va annat förr i tiden när dom byggde rejäla grejer. stor fet bojkott säger ja =)
Citera
2023-06-17, 16:48
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Volvo Cars majoritetsägs ju av kinesiska Geely och som framgår av bifogad artikel är ett systerbolag till Volvo Cars, Geely Auto, mycket aktiva i Ryssland. På ett ungefär samma relation som Marabou har till Modelez. Är det inte hög tid för svenskarna att ta sitt ansvar och bojkotta även Volvo Cars?

https://carup.se/saljer-bilar-i-ryssland-bygger-volvos-nya-elbil-ex30/
Varför bojkottar vi inte USA då? Mondelez är ju ett amerikanskt företag.
Citera
2023-06-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ja de tycker ja. volvo e inte ens så bra längre de e typ samma strunt bilar som Toyota o Ford. de va annat förr i tiden när dom byggde rejäla grejer. stor fet bojkott säger ja =)
Lär dig stava ditt hjon. Så du vill att flera tusen personer i Sverige ska bli arbetslösa? Tack för det din femtekolonnare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in