2023-06-17, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Tala för dig själv. Nästan alla har det.
Just saying. Frågan är varför.

Det är bara att titta på den nuvarande situationen.
Finns det nån som gillar det förutom ryssar och enstöringar på FB?
Jag gillar Ryssland som en gång var en produkt av vikingar. Jag älskar folket men hatar kriget.
Citera
2023-06-17, 07:35
Medlem
R5As avatar
För Sverige förlorade mark till Ryssland bla Finland för 200 år sen. I skolan lär vi oss att kungen inte kunde läsa och råkade sälja Finland, i själva verket så förlorade vi faktiskt Finland i krig.
Citera
2023-06-17, 08:25
Medlem
Jodå, all historik har fått oss skeptiska mot Ryssland. Svenskarna har inte nödvändigtvis hatat dem, men sett dem som en björn i en grotta. Man går inte dit och muckar gräl, och man gör bäst i att planera sina aktiviteter i närområdet.

Ryska människor utanför Ryssland är oftast bara vanliga trevliga människor, men då lever de underhandla förutsättningar.

Men sedan 2022 och kriget, och när såna här artiklar dyker upp: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...es-av-ryssland
så minskar de eventuella rester av sympatier man hade.

(Sätt in valfritt foliehatt-svammel om Aftonbladet)

Men det är ju såklart inte den enda i sitt slag, och bara mängden av rapporter av liknande slag (Bucha, Mariupol, Kiev) från dussintals oberoende källor målar upp en bild av Ryssland som inte är smickrande.

Men det som får bägaren att rinna över här på FB iaf är ni ryss-”apologeter”. Om ert uppdrag är att få folk att hata Ryssland och vilja att de raderades från kartan så lyckas ni rätt bra. Om ni egentligen är amerikanska NSA-infiltratörer så är det hatten av för er skicklighet.

Men om ert uppdrag var att splittra beslutsamheten mot Ryssland och vårt stöd till Ukraina, så borde ni få sparken allihop. Maken till usla påverkansoperationer har man nog aldrig sett. Patetiskt.
Citera
2023-06-17, 09:36
Medlem
Det är långt ifrån bara svenskar som hatar Ryssland. Ju mer man har med Ryssland att göra och ju närmare Ryssland ens land ligger, desto mer hatar man dem. De enda som gillar Ryssland är länder i Sydamerika, typ. Samt nickedockor som Belarus.

Anledningen till detta är främst historisk. Ryssland (under en tid Sovjetunionen) har en lång historia av att mer eller mindre ostraffat attackera, invadera och erövra sina grannländer.

1939 - Polen, Finland, Estland, Lettland, Litauen
1956 - Ungern
1968 - Tjeckoslovakien
1979 - Afghanistan
2008 - Georgien
2014 - Ukraina

Till detta kan man lägga till smått och gott som massbombning av civila i Tjetjenien och Syrien, stöd till separatister i Moldavien o.s.v.

Ryssland är helt enkelt en av världshistoriens våldsammaste och mest aggressiva och expansionistiska statsbildningar. Militär styrka är det enda språk som Ryssland förstår.
Citera
2023-06-17, 09:53
Medlem
borrizs avatar
Det handlar inte om rädsla eller hat.
Saken är den att vi bor granne (om än med sjögräns) med en bevisligen aggresiv och expansiv stormakt.
Naturligtvis måste vi förhålla oss till detta, allt annat vore att 'stoppa huvudet i sanden'.
Citera
2023-06-17, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag gillar Ryssland som en gång var en produkt av vikingar. Jag älskar folket men hatar kriget.

Har Ryssland varit en produkt av vikingar ?
Citera
2023-06-17, 10:30
Medlem
Citat:

Den där historien är ju överdriven. Som att säga att Irland och UK är en produkt av vikingar. Skandinaviens inflytande var så mycket större där än i Ryssland. Vi daner och skåningar tog hela skiten och satte oss på tronen. Eller Sven och Knut gjorde det.

Normandiet är en produkt av vikingar, men i övrigt? Normanderna var vikingarnas barnbarn.

Det är så kul med er norr om Markaryd, ett hoprafs av lappar finnar och ryssar... är ni ens skandinaver?
Citera
2023-06-17, 10:59
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Moskovit Ryssland är snarare en produkt av mongoler.
Citera
2023-06-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Den där historien är ju överdriven. Som att säga att Irland och UK är en produkt av vikingar. Skandinaviens inflytande var så mycket större där än i Ryssland. Vi daner och skåningar tog hela skiten och satte oss på tronen. Eller Sven och Knut gjorde det.

Normandiet är en produkt av vikingar, men i övrigt? Normanderna var vikingarnas barnbarn.

Det är så kul med er norr om Markaryd, ett hoprafs av lappar finnar och ryssar... är ni ens skandinaver?
Eller ryss som är från Roslagen då. Alltså Ryssland = Roslagens land. Som "Ro" = den som ror i ett lag. Från början = Gårda-rike. Vill säga Ryssland med andra ord.
Citera
2023-06-17, 11:17
Medlem
Citat:
Eller ryss som är från Roslagen då. Alltså Ryssland = Roslagens land. Som "Ro" = den som ror i ett lag. Från början = Gårda-rike.

Gårdarike är väl mer Ukraina ändå? Bördigt och sådär. Floderna går väl genom Lettland och ner till Krym?

Ja, Roslagen betyder roddarlag. Nej, Ryssland betyder inte roslagens namn, utan båda hänvisar till roddare, och vikingarnas handelsvägar.

Jo, jag kan historien men vikingarna satte avtryck i hela norra Europa med sin slavhandel och sina räder.

Dublin var en slavhandelsplats som växte enormt pga av vikingarnas trafik mot Byzan.

Det är kul med vikingahistoria, men ryssarna var inte deras vänner. De tog dem slavar också om de kom åt.

Ryssland Betydde väl för Byzan ungefär "landet som man rodde i" kan jag tänka. Det var romarna som gav namn åt Europa.

Som Scania som kommer ur Skanör och landet bakom Skanör. Skandinavien som hela halvön bakom Skanör.

Du har ingen historia gemensamt med moskoviterna och väldigt lite med ryssarna. Men visst, vill ni svenskar känna stolthet över era ryska släktdrag så visst, men blanda inte in oss skåningar i era dysfunktionella släktrelationer.

Vi är väst!
Citera
2023-06-17, 11:21
Medlem
Vitman-33s avatar
Om Ryssland tror sig att kunna verka med kärnvapen så kommer Ryssland inte finnas kvar. Tar dom det här steget så kommer total förstörlse av landet att utföras, dett kommer självklart riktast främst mot strategiska mål och vi kommer också att får
smaka en del av kakan i hämnd anfall. Det är ju verkligen inte långt ifrån nu. För att detta inte ska ske så finns doktrinen "MAD" vilket påsäger att skulle ett land utföra en kärnvapenattack mot ett land som kan utföra dessa som en motgärd att skapa den totala utrotningen av bägge.

För att svara på frågan, det handlar om en Ideologi värre alt likvärdig med Nazismen. Det har bara inte fått så många bakslag för Ryssland än men poletten kommer trilla ned, inför den Ryska befolkningen. Försent för fredsavtal nu, jag har hört att dom stridande Ryssar har fått totalt ca 20000 rubel i lön/per månad vilket motsvarar i runda slängar ca 250usd. Dom har fått dett som ett engångsbelopp och har inte blivit betalade enligt deras kontrakt på över 6månader som skulle betalas varje månad för insatta trupper.

Det saknas även motivation (hos de Ryska trupperna) och alla vet att anting kommer något mkt drastiskt hända eller så kommer den gamla långbords panarioda dåren se till att halva "hans" land kommer att bestå utav aska.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-06-17 kl. 12:18.
Citera
2023-06-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Gårdarike är väl mer Ukraina ändå? Bördigt och sådär. Floderna går väl genom Lettland och ner till Krym?

Ja, Roslagen betyder roddarlag. Nej, Ryssland betyder inte roslagens namn, utan båda hänvisar till roddare, och vikingarnas handelsvägar.

Jo, jag kan historien men vikingarna satte avtryck i hela norra Europa med sin slavhandel och sina räder.

Dublin var en slavhandelsplats som växte enormt pga av vikingarnas trafik mot Byzan.

Det är kul med vikingahistoria, men ryssarna var inte deras vänner. De tog dem slavar också om de kom åt.

Ryssland Betydde väl för Byzan ungefär "landet som man rodde i" kan jag tänka. Det var romarna som gav namn åt Europa.

Som Scania som kommer ur Skanör och landet bakom Skanör. Skandinavien som hela halvön bakom Skanör.

Du har ingen historia gemensamt med moskoviterna och väldigt lite med ryssarna. Men visst, vill ni svenskar känna stolthet över era ryska släktdrag så visst, men blanda inte in oss skåningar i era dysfunktionella släktrelationer.

Vi är väst!
Vi är alla släktingar då härskarna gifte sig över hela Norden inklusive Slavländer. Vi blev kallade av dem då på den tiden för länge sedan. De sa "kom och härska över oss och skapa ordning". Vi gjorde det och skapade ett nytt land = Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in