Citat:
Ursprungligen postat av
Suckmesideways
Lättkränkt deluxe? Så pass att du tyckte att det jag skrev tidigare skulle deletas av admin. Och då skrev jag ändå adekvat och sakligt. Skillnaden mellan mina påståenden ovan och dina är jag jag går i svar på annan forummedlems undran i ett ämne som jag inte gör gällande sitta med kunskaper om ända ut. Däremot kan och delger jag gärna mina tankar för att möjligen öppna ögonen åt den som undrar. Dina påståenden är dock något som du torgför som klart och bevisat. Du snurrar in dig så långt med variabler att det är häpnadsväckande. Nu ska vi se om du ska anmäla även detta inlägg till admin eller om du bara kan acceptera att detta är ett forum där man helt enkelt får tåla att bli ifrågasatt.
Undrar vem som är "lättkränkt" här. Det här är ditt tredje påhopp med personangrepp inom loppet av bara ett par veckor. Första gången angrep du mina adjektiv och adverb som inte föll dig i smaken, men i svepande termer och utan att ge ett enda konkret exempel. Då svarade jag att om du ger exempel så kunde vi prata om dem. Men sedan försvann visst de inläggen och nu får jag alltså klä skott för moderatorsåtgärderna dessutom. Jag har inga sådana rättigheter och kan inte plocka bort dina inlägg.
Andra gången du gick till angrepp satt du och hojtade som en "backbencher" i brittiska parlamentet för att bilda mobb mot mig. Även det utropet plockades visst bort, vilket nu alltså är mitt fel därför att jag inte tål kritik. Men ingen har fått utstå mer kritik än jag här på sistone och den kritiken har jag bemött och besvarat där det gått. I ditt fall går det emellertid inte att besvara kritiken eftersom den handlar om personangrepp och inte om några sakfrågor.
I mitt svar på Faderligs anrop rörande den lilla gråblå väskan på 43:ans buss framhöll jag ditt hyckeri, i det att du först angrep mitt språkbruk för att vara alldeles för vagt och spekulativt, men när du själv svarar Faderlig så spekulerar du hejvilt. Då menade jag att du kanske borde leva som du lär. Men nu ser jag att det inte blir så lätt för din del eftersom du nu istället angriper mig för att inte vara tillräckligt vag. Utan när du är vag så måste jag också vara det, annars ska jag klandras för att jag inte säger som du säger, och inte gör som du gör.
Sedan var ditt svar på Faderligs sakfråga helt otillfredsställande, vilket föranledde mig att gå in med en kommentar. Faderlig undrade försynt om den lilla gråblå väskan på 43:ans buss kunde vara samma som – eller åtminstone likadan som – den lilla väskan som Yvonne Nieminen berättar om. I ditt svar börjar du yra om "originalkartongen" för de nya tjänstevapnen som polisen fick under det året. Men den lilla gråblå väskan var absolut ingen kartong utan någon slags fodral i mjukplast som mer påminner om en necessär än om en kartong.
Därför framhöll jag, att likheten mellan den pistolnecessären och Nieminens gubbes lilla väska inte var särskilt stor. Den enda gemensamma nämnaren skulle kanske vara storleken, men Nieminen säger uttryckligen att väskan var svart och att den verkade hård i formerna och inte mjuk och sladdrig som fodralet på 43:ans buss. Det är definitivt inte samma (slags) väska det rör sig om.
Sedan framgick vare sig i Faderligs fråga eller i ditt svar att "uppgiftslämnaren" (som Faderlig kallar honom) på 43:ans buss var Lars Krantz. Det hör verkligen till saken eftersom källan är allt annat än trovärdig. Den här storyn om "poliserna på 43:ans buss" har blivit en sådan där vandringsmyt i Palmemordet som lever vidare även om den gång på gång påvisats sakna substans.
Paralleller brukar då dras mellan Krantz' story om 43:ans buss och Ulla Strömbäck-Larssons uppgifter om walkie-talkiemän i Gamla Stan. USL gaslightades å det grövsta men med tiden framkom ändå att hennes uppgifter var riktiga. Då ligger det kanske nära till hands att tänka att något liknande är fallet med Krantz' uppgifter om poliserna på 43:ans buss, dvs att Krantz blivit gaslightad fastän hans uppgifter egentligen är riktiga.
Men de här två fallen ligger definitivt inte i samma kategori, för Krantz saknar den trovärdighet som USL rättmätigen hade men ändå inte tillmättes. Hon blev mycket riktigt gaslightad och utsatt för ett övergrepp. Med Krantz förhåller det sig inte så, utan det har rentav prövats i domstol efter att de utpekade poliserna (Ekesäter & Piltz) med polisfackets hjälp stämde honom för förtal. Krantz blev då fälld och åkte på en för den tiden rejäl summa i skadestånd.
Sedan hörde Krantz som sagt till ytterkanten bland privatspanarna på den tiden, och hävdade bland annat att Lisbeth Palme skulle ha skjutit sin egen make Olof, och att äldste sonen Joakim Palme skulle ha varit med på mordplatsen, med mera. Det är ju inte direkt förtroendeingivande utan ett tecken på att vederbörande är en veritabel knäppgök. USL kom naturligtvis aldrig med några sådan egendomligheter och just därför fungerar inte parallellen.
Att jag tog upp det här beror på att "43:ans buss" hör till den mytologi som liksom den fornnordiska evighetsgrisen Särimner återuppstår gång på gång och därför måste vederläggas gång på gång. Det är tröttsamt i sig och blir inte mindre tröttsamt av att man utsätts för spott och spe för att man går in och hjälper till med det jobbet. Alla läsare av den här tråden har inte varit med under alla år, och just därför finns det alltid nya offer som är mottagliga för de här rövarhistorierna som Lars Krantz, Sven Anér och kompani kokade ihop och tutade ut när det begav sig. Det är det jag ville försöka sätta p för.