Resultat: Bojkottar du Marabou?
Ja, jag bojkottar Marabou.
28,82%
402 röster
Jag handlar mindre av Marabous produkter.
6,45%
90 röster
Jag har ingen åsikt i frågan eller vill inte uppge.
4,44%
62 röster
Jag handlar mer av Marabous produkter.
10,39%
145 röster
Nej, jag bojkottar inte Marabou.
49,89%
696 röster
2023-06-17, 06:47
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Gissar att TS är en MUST/SÄPO-bot vars uppdrag är att samla ihop alla ryZZstollar på FB i en och samma tråd för vidare hantering.
Tycker att den har lyckats över förväntan.

"På onsdagen valde Martina Flemström, vd för Mondelez Sverige, att bemöta kritiken i Aftonbladet"
Hennes försvar, "det är ju inte bara vi som verkar i Ryssland", 😀.
Hög klass på den ursäkten, snacka om att inte göra skäl för sin lön.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2023-06-17 kl. 06:54.
Citera
2023-06-17, 07:06
Medlem
GertBennys avatar
Det här är den moderna, bekväma, mätta och urbana svensken i ett nötskal. Inga som helst praktiska åtgärder när det kommer till verkliga problem ute i samhället - men öppnar sig en lucka för att godhetssignalera och föra lite signalpolitik, då jävlar tar man chansen.

Lite som att skriva något på Facebook eller gilla en sida där och tro att man gör skillnad i verkliga livet.

Var det 3 procent av Mondelez som hade verksamhet i Ryssland?
Av alla andra och enligt mig legitima skäl att bojkotta Mondelez så väljer GBG stad att "jump the bandwagon" på grund av ovanstående. Tillsammans med alla andra nervösa, ytliga konformister och då endast för att följa strömmen och göra det som man tror förväntas av en.
Citera
2023-06-17, 07:10
Medlem
Helt vansinnigt tycker jag, just för att det enbart rör mondelez.

Kollade lite snabbt igenom listan, där fanns både diesel och guess såväl som makita. Så jag antar de också ska bort från svenska marknaden..

Kom igen nu aftonbladet, jobba på!
Citera
2023-06-17, 07:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Skulle trådstarten kunna få en lämplig sammanfattning? Ser (och detta kanske nämnts i tråden) att DN idag försöker ge en större bild (nedan i spoilern). Det lär finnas en lista från Yale University (200 företag) och en lista från Kyiv School of Economics (1 800 företag). Nån kanske hittar direktlänkarna dit.

Citera
2023-06-17, 07:53
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPerSullivan
Det är onekligen fascinerande, förvirrande och inte så lite rörande att se hur flashbackarna helt plötsligt står upp för arbetarnas rättigheter. Inget tal om den fria marknaden längre och att kommuner och företag är fria att bojkotta vem fan de vill och att människor som Gabi kan söka sig vidare till en annan arbetsplats. Cloetta, kanske? Ni vet, tag det rätta och allt det där.

Gillar vanligtvis Malcolm, men här gör hans autism och oförståelse för mänskliga känslor sig lite väl påtaglig.

Fria marknaden? Det är ju politiska beslut. Det hela grundar sig på att Ukraina, som bevisligen har stora problem med korruption, bojkottat Mondolez. Man bör ha mer på fötterna om man skall stänga fabriker. Vissa politiker är allt för snabba att semaforera sin habilitet.
Citera
2023-06-17, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför köper Göteborgs stad in choklad för skattemedlen?

Låt soc köpa lite godis, vad spelar det för roll? Bara dom hjälper folk.

Sedan att de bojkottar, det förstår jag inte, över ryssland? Vad angår det ryssland att man gillar sin godis.
Citera
2023-06-17, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och man borde ju bojkotta alla amerikanska produkter också. Dels pga alla krig som USA startat och dels för att Mondelez är ett amerikanskt företag.
blackrock, vanguard, j.p.morgan, berkshire hathaway...osv ager mondelez.
dessa ar involverade i stprt sett allt och alla globala produkter och tjanster.
om vi bara tar blackrock sa ar dom storagare utav pfitzer, astrazeneca, johnson-johnson, hur manga har latit sig vaccineras med dessas produkter pa det senaste och kommer fortsatta gora det ?

apple och microsoft t.e.x, jepp de ags och sammarbetar av/med blackrock.

financial management- inte bara svenska finansistitutioner har kopplingar till blackrock, blackrock finns representerade inom bankvasenden globalt, inte minst i Ryssland

energi - blackrock ar inte bara storagare i amerikanska oljejattar men aven involverade i Rysk gas och olje industri.

ideologiskt- blackrock ar stora foresprakare/suportrar for lgbtq rorelsen, precis som strorre delen av svenska befolkningen ar, och som vi sett att ocksa svenska forsvaret ar.
Men sa laser man att nu minnsan ska forsvaret bojkotta marabou, dock ar det en ytterst liten inkonsikvent aktion, efter som......... blackrock ar stor agare i flertalet industrier som forser militar-industrin med vapen-teknologi, framst da for usa och europeiska nationer - d.v.s NATO,..som majoriteten av svenska befolkningen stoder.....

Men vilken clever affars strategi av blackrock, de har verksamhet i Ryssland som genererar skatteintakter till Ryska armen samtidigt som dom tillverkar och saljer vapen till NATO....nagot av win/win for blackrock.

ska bojkotten vara pa riktigt eller bara o'boy kan man fraga sig.
Citera
2023-06-17, 08:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Min synpunkt är att man skall inte hålla på med sådant här under arbetstid. Vi har domstolar som dömer, och några av oss även vår herre.

Vi behöver inga fler politiska kommisarier i samhället.

Volvo skall bygga bilar. Spårvägen skall köra buss och spårvagn. Göteborgs kommun skall serva kommuninvånarna.

Jag tycker Göteborgs kommun skall sluta köpa in skolmat från bönder som gödslats med ryskt gödningmedel i konsekvensens namn. DVs all mat. Barnen kan dricka vatten i solidaritet och kommunledningen kan äta tårta.

Bra nykter synpunkt.

Jag tycker det är obehagligt när de här jävla dreven går som vågor genom samhället. Det hade aldrig hänt innan sociala medier fanns. Någon inkompetent verksamhetschef som inte förstått sitt uppdrag får för sig att signalera lite godhet och "ta ställning" för eller emot något, genom att inleda en bojkott, sedan är vågen igång och ingen vill vara den som säger nej.

Men det är väldigt svårt att genomföra en bojkott konsekvent - se ditt exempel med ryskt gödningsmedel.
Citera
2023-06-17, 08:19
Avslutad
Vet inte om det nämnts än, men Petro Porosjenko äger en annan av Europas största godis-/choklad-tillverkare: Roshen Confectionery Corporation.

Petro Porosjenko har tidigare varit inblandad i ekobrott, vilket uppdagades under Panama-läckan.
Citera
2023-06-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Framförallt är det uddlöst. Impotent. Det finns en gubbjävel som heter Putin som behöver dö för att det här skall ta slut. Alla andra åtgärder är väldigt omständiga.

Vi är väl överrens iallafall om den första delen av det du skriver, uddlöst. Jag skulle snarare se en fredlig lösning.
Citera
2023-06-17, 08:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och ja. Putin blir säkert jätteledsen över att du inte köper Marabou mer.

Jag skiter i vad Putin tycker om det.
Citera
2023-06-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerKolleger
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stopp-for-oboy-i-kommunen-goteborg-slutar-kopa-in-mondelez-produkter

Från och med fredag stoppar Göteborgs stad alla verksamheter från att köpa in Mondelez produkter.

Inte konstigt att det blev Gbg? Den vänsterfixerade regnbågsdyrkande lesbisk feministiska flumstaden

Era synpunkter på detta?

Jag är konservativ, jag vill inte på något sätt sponsra Ryssland. Ser inte att det är ett vänstervridet ställningstagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in