Resultat: Bojkottar du Marabou?
Ja, jag bojkottar Marabou.
28,82%
402 röster
Jag handlar mindre av Marabous produkter.
6,45%
90 röster
Jag har ingen åsikt i frågan eller vill inte uppge.
4,44%
62 röster
Jag handlar mer av Marabous produkter.
10,39%
145 röster
Nej, jag bojkottar inte Marabou.
49,89%
696 röster
2023-06-16, 23:01
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Gabi Lahdo, är en av 340 duktiga chokladtillverkare på chokladfabriken i Upplands Väsby. Det är mot dessa 340 hedeliga svenska knegare kampanjen mot Marabou riktas.

Marabou ägs förvisso av ett US-amerikanskt holdingbolag, men är i övrigt helsvenskt: svensk produktion, svenskt varumärke, svenskt huvudkontor, svensk skattsedel.

Marabou har ingen koppling till Ryssland, säljer ingen choklad till Ryssland. (Ingen ryss skulle heller köpa Marabou, deras egen choklad Aljonka är mycket godare. Det vet jag av egen erfarenhet.)

Det massiva US-amerikanska holdingbolaget kommer inte släppa sina investeringar i Ryssland för en svensk chokladfabriks skull. Det är en bojkott utan syfte eller mål, utan möjlighet att lyckas med annat än att göra 340 chokladknegare i Stockholm arbetslösa.
Det är dummare än att slopa trillingnöten i Aladdin och, som Malcom Kyeyune påpekar, nästan som om det vore den illmarige Putin som ligger bakom.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0k7Cyasw35MZEyWuCxSUqF9c tAv1NGJ44XM77UQ4a9NTBor7y7b3XyCaqQoLAtC3tl&id=8278 47165
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2023-06-16 kl. 23:04.
Citera
2023-06-16, 23:02
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Detta är sjukt, patetiskt och löjligt.

Det är säkert en hiskeligt massa "moderbolag" (dessa supermultinationella) bolag som har kopplingar till Ryssland på ett eller annat sätt.
Skall alla nu då bojkotta en massor av företag?

Ja!
Frågor på det?
Citera
2023-06-16, 23:07
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Ja!
Frågor på det?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0Uut6MMDo8fSSWe1XniL36b9 outWbbQJoxwbRwZG8PNu3apXhMdn2PzuyKEnAafjSl&id=6474 52116
Citera
2023-06-16, 23:14
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Mondelez investerade 180 miljoner i fabriken i Upplands Visby för ett år sedan. Om vi går över till Cloetta så blir folk arbetslösa. Långsökt att det skulle skada Putin dock.

Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Gabi Lahdo, är en av 340 duktiga chokladtillverkare på chokladfabriken i Upplands Väsby. Det är mot dessa 340 hedeliga svenska knegare kampanjen mot Marabou riktas.

Det är onekligen fascinerande, förvirrande och inte så lite rörande att se hur flashbackarna helt plötsligt står upp för arbetarnas rättigheter. Inget tal om den fria marknaden längre och att kommuner och företag är fria att bojkotta vem fan de vill och att människor som Gabi kan söka sig vidare till en annan arbetsplats. Cloetta, kanske? Ni vet, tag det rätta och allt det där.

Gillar vanligtvis Malcolm, men här gör hans autism och oförståelse för mänskliga känslor sig lite väl påtaglig.
Citera
2023-06-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Detta är sjukt, patetiskt och löjligt.

Det är säkert en hiskeligt massa "moderbolag" (dessa supermultinationella) bolag som har kopplingar till Ryssland på ett eller annat sätt.
Skall alla nu då bojkotta en massor av företag?
Bara de som Zelinsky ger order om. Det viktiga är att lyda sektledaren inte om man gör något vettigt för att påverka Ryssland.
Citera
2023-06-16, 23:23
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Mondelez investerade 180 miljoner i fabriken i Upplands Visby för ett år sedan. Om vi går över till Cloetta så blir folk arbetslösa. Långsökt att det skulle skada Putin dock.

Vi vill inte ha dessa smutsiga varorna med indirekt blod på sina händer på marknaden.

De kan ta sitt choklad o jappa upp i daimkrysset
Citera
2023-06-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Ja!
Frågor på det?
Vilka mer företag skall bojkottas?

Är du en sådan där batikhäxa som kletar färg på tavlorna på konstmuseet också? Hagatroll som käkar svamp i skogen ovan Röda Sten? Limmar fast dig på flygplatser i Europa? Gömmer flyktingar i källaren i hyreshöghuset? Röker gräs i Slottskogen?
Citera
2023-06-16, 23:30
Medlem
KillPus avatar
RyZZtroll och andra efterblivna får väl stödköpa deras äckliga choklad! Kommer säkert kompensera 0,000001 % av deras förlust!
Citera
2023-06-16, 23:30
Medlem
baggebo1s avatar
De här har haft "fortsatt verksamhet" i Ryssland i ett och ett halvt år nu. Ett par tidningsartiklar och lite drev, sen sker allt på en gång. "Media har ingen makt idag". Hur många personer var med och bestämde att det här skulle bli "en grej"?
Citera
2023-06-16, 23:35
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Det är uppenbarligen viktigt att godhetssignalera i dagens samhälle.

Det är också jävligt viktigt att inte äta skit. Att äta skit gör dig till en soptunna. Marabou kan inte kallas choklad, det är AVFALL. Ryssland eller inte, det är mig egalt i sammanhanget - jag har alltid bojkottat Marabou, och det glädjer mig om fler nu gör det. Och jag spottar på multinationella företag som bara bryr sig om volym och skiter i kvalitét. Ner med Marabou och ner med alla dumsvennar vars höjdpunkt i veckan är att trycka en vidrig Marabou-chokladkaka framför något korkat underhållningsprogram på statstelevisionen!
Citera
2023-06-16, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Min synpunkt är att du uppenbarligen vill stötta Ryssland och inget annnat.
Jag stöttar Ryssland för att dom har rätt. Dom ljuger inte.
Citera
2023-06-16, 23:41
Avslutad
Vad har de köpt? Chokladfiskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här