2023-06-16, 20:08
Medlem
Jag gick en IT-utbildning på yrkeshögskola och tog examen i december 2021. Lärarna på utbildningen sa att företagen skriker efter personal. (meningen med yrkeshögkola är att skolorna startar utbildningar inom områden där det saknas personal). Efter utbildningen sökte jag jobb i 4 månader tills jag äntligen fick anställning på ett företag. Jag var där i 3 månader och fick sen sparken på grund av ekonomin. Nu har jag varit arbetslös i nästan 1 år. Har sökt väldigt mycket jobb men i slutändan får jag ingen anställning för att jag har för lite arbetslivserfarenhet. Företagens krav är minst 2-3 år.

Jag vet flera i min utbildning som också har haft svårt att få ett jobb.

Känner mig lite lurad av skolan att dem marknadsför sig att man snabbt kan få ett jobb efter utbildningen.
Citera
2023-06-16, 20:11
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozzypalheden
Jag gick en IT-utbildning på yrkeshögskola och tog examen i december 2021. Lärarna på utbildningen sa att företagen skriker efter personal. (meningen med yrkeshögkola är att skolorna startar utbildningar inom områden där det saknas personal). Efter utbildningen sökte jag jobb i 4 månader tills jag äntligen fick anställning på ett företag. Jag var där i 3 månader och fick sen sparken på grund av ekonomin. Nu har jag varit arbetslös i nästan 1 år. Har sökt väldigt mycket jobb men i slutändan får jag ingen anställning för att jag har för lite arbetslivserfarenhet. Företagens krav är minst 2-3 år.

Känner mig lite lurad av skolan att dem marknadsför sig att man snabbt kan få ett jobb efter utbildningen.

Det är väl blandat, men jag gick yrkeshögskola i 2/3 år och nu har jag jobbat i 10+ år.
Citera
2023-06-16, 20:31
Medlem
Jag gick yrkeshögskola inom IT, fick jobb under min praktik med en ingångslön på 40k+, kanske dags att flytta till Stockholm eller rannsaka sig själv, du kanske saknar den sociala kompetens för att lyckas på en intervju? Kanske har ett cv som är undermålig eller några andra faktorer?

Du får ju säga vilket yrke du pluggade, just nu utgår jag att det faktiskt finns jobb och att du är bara för dålig för att få ett jobb
Citera
2023-06-16, 20:59
Medlem
Citat:

Har flera vänner som är civilingenjörer i datateknik eller liknande och sitter på skitjobb de hatar men inte kan få nya. Det är inte utbildningsformen det är fel på utan arbetsmarknaden för IT-jobb som är kraftigt överskattad. Många IT-företag söker anställda för att visa att de växer men anställer ingen. Sen beror det på dig med. Är du en social aktivt nätverkande person eller sitter du bara och skickar stela personliga brev?

Efter cirkus 300 HP tycker jag generellt YH är bättre än vanlig högskola/universitet både i relevansen kring vad som lärs ut och ens möjligheter att få jobb. Hade jag gjort om mina val hade jag skippat naturvetenskap, tagit någon praktisk linje likt VVS och sen läst komvux/yh efter några års arbetslivserfarenhet. Mer pengar, arbetslivserfarenhet och bättre framtidsutsikter än någon utan arbetslivserfarenhet som pregat in formler i termodynamik och linjär algebra i 3 - 5 år men sitter och gör okvalificerat caddande i creo 40h/veckan.
Citera
2023-06-16, 21:22
Medlem
Ett alternativ om man får svårt o få en anställning men vet att man sitter på en kunskap folk gärna betalar för är o starta eget o sälja tjänsten själv istället.

Så gör jag och resten av min familj och flera I min släkt faktiskt.
Citera
2023-06-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Har flera vänner som är civilingenjörer i datateknik eller liknande och sitter på skitjobb de hatar men inte kan få nya. Det är inte utbildningsformen det är fel på utan arbetsmarknaden för IT-jobb som är kraftigt överskattad. Många IT-företag söker anställda för att visa att de växer men anställer ingen. Sen beror det på dig med. Är du en social aktivt nätverkande person eller sitter du bara och skickar stela personliga brev?

Efter cirkus 300 HP tycker jag generellt YH är bättre än vanlig högskola/universitet både i relevansen kring vad som lärs ut och ens möjligheter att få jobb. Hade jag gjort om mina val hade jag skippat naturvetenskap, tagit någon praktisk linje likt VVS och sen läst komvux/yh efter några års arbetslivserfarenhet. Mer pengar, arbetslivserfarenhet och bättre framtidsutsikter än någon utan arbetslivserfarenhet som pregat in formler i termodynamik och linjär algebra i 3 - 5 år men sitter och gör okvalificerat caddande i creo 40h/veckan.
Om man har en civilingenjörsexamen i data och inte bokstavligen badar i jobb är man genuint dum i huvudet. Efterbliven. En social analfabet av rang. Med några års arbetslivserfarenhet i ryggen blir det så befängt att jag inte ens finner ord. Säg omedelbart upp kontakten med dina vänner, vad än de lider av kanske smittar.

TS har dock rätt i att yrkeshögskola ofta leder till arbetslöshet. Branchen skriker efter arbetskraft men det är senior arbetskraft som behövs, inte folk som har lärt sig grunderna i ett enstaka frontendramverk och saknar övrigt tekniskt kunnande.
Citera
2023-06-16, 21:55
Medlem
idiamindadas avatar
Det gäller att välja inriktning klokt och inte det man tror är lätt. Mitt tips är att läsa till drifttekniker. Jag letar själv efter sådana att anställa. Alla andra också.
Citera
2023-06-16, 22:00
Medlem
Gick YH för elektriker, 90%+ hade jobb direkt efter utbildning.
Citera
2023-06-16, 22:14
Medlem
Citat:

För att vi ska kunna hjälpa dig och bedöma ditt inlägg får du nog berätta mer.
Vad inom IT har du läst?
Vad har du arbetat med?
Citera
2023-06-16, 23:22
Medlem
Citat:

Till och börja med kom ihåg att betygen är bara ett bevis på att du har klarat av din utbildning. Det spelar ingen roll vad du har för betyg bara du är godkänd.

Om du bara söker på annonser så är det rätt så kört. Du kan räkna med att det finns någon med bättre CV och erfarenheter än dig. Arbetslivserfarenhet slår alla betyg oavsett hur bra de är.

Det bästa du kan göra är att lämna in ditt CV och försöka få prata med någon i arbetsledarställning på de olika företagen även om de just nu inte söker folk. Om de skulle söka en tjänst så kan detta leda till att vill pröva dig först innan man börjar med en jobbig rekrytering.
Citera
2023-06-17, 06:51
Medlem
Porrstjarnas avatar
Beror helt på om du utbildar dig till nåt det finns tio sökande till varje jobb eller om du väljer ett yrke där du har jobb innan du ens är klar.
Är utbildad lokförare och alla (!) i klassen på 31 pers hade jobb innan examen.
Och då talar vi dessutom ingångslön runt 40000:-
Inte så dumt med YH-utbildning då va ?
Citera
2023-06-17, 06:56
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Det viktigaste är inte att söka jobb utan hur man söker jobb.
TS, berätta gärna hur du gör när du söker ett jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in