Citat:
Ursprungligen postat av
ozzypalheden
Jag gick en IT-utbildning på yrkeshögskola och tog examen i december 2021. Lärarna på utbildningen sa att företagen skriker efter personal. (meningen med yrkeshögkola är att skolorna startar utbildningar inom områden där det saknas personal). Efter utbildningen sökte jag jobb i 4 månader tills jag äntligen fick anställning på ett företag. Jag var där i 3 månader och fick sen sparken på grund av ekonomin. Nu har jag varit arbetslös i nästan 1 år. Har sökt väldigt mycket jobb men i slutändan får jag ingen anställning för att jag har för lite arbetslivserfarenhet. Företagens krav är minst 2-3 år.
Jag vet flera i min utbildning som också har haft svårt att få ett jobb.
Känner mig lite lurad av skolan att dem marknadsför sig att man snabbt kan få ett jobb efter utbildningen.
Till och börja med kom ihåg att betygen är bara ett bevis på att du har klarat av din utbildning. Det spelar ingen roll vad du har för betyg bara du är godkänd.
Om du bara söker på annonser så är det rätt så kört. Du kan räkna med att det finns någon med bättre CV och erfarenheter än dig. Arbetslivserfarenhet slår alla betyg oavsett hur bra de är.
Det bästa du kan göra är att lämna in ditt CV och försöka få prata med någon i arbetsledarställning på de olika företagen även om de just nu inte söker folk. Om de skulle söka en tjänst så kan detta leda till att vill pröva dig först innan man börjar med en jobbig rekrytering.