Citat:
Ursprungligen postat av
lapon
Ukrainas chefrabbin Mose Asman svarar Putin om Zelenskyi:"Jag kan personligen säga att jag är stolt över president Zelenskyi, för att han inte flydde och för att han gör allt för att hjälpa det ukrainska folket. Och det är inte bara jag. Jag tror att hela världen är stolta över honom". Han tillade också att det inte finns några nynazister i Ukraina: "I Ukraina finns det ärliga människor som försvarar sitt land"
Putin hade tidigare sagt att "Zelenskyi är en skam för det judiska folket"
https://www.pravda.com.ua/rus/news/2023/06/16/7407208/
-
Zelensky hade chansen att fly fältet precis som Kreml-trogna gjort så fort dom får chansen.
Den dagen han dör kommer han kommas ihåg för sin ståndaktighet, inte många skulle tro det om en skådespelare och lustigkurre på film men tydligen har han statsmannaskapet och dedikationen i sig.
Jämfört med putler som försöker tramsa bort situationen så får man nog se Zelensky som väldigt ansvarstagande.
En del kommer påstå att han är trött, inte alltid på topp osv.
Man ska komma ihåg att Zelensky är en av de mest insatta när det kommer till hur ukrainsk civilbefolkning har drabbats av ryssland vansinniga invasion, ingen här, ingen av alla twitterkonton, har sett det han sett, vet det han vet.
I jämförelse med putler som uppenbarligen inte ens är intresserad av vad hans ryska armé av orcher får utstå pga hans uppenbara imperialistiska drömmar lagom till att hela ryssland håller på att förvandlas till motsvarigheten av Mordor.