• 1
  • 2
2023-06-15, 20:28
Medlem
Hej, tänkte höra med er angående hur det är med investeringar inom aktiebolag, vad som är tillåtet, vad som inte är tillåtet osv. Har inget behov av att göra det just nu, men vill gärna förbereda mig för när jag får lite pengar över.

Tanken är väll att jag vill börja investera lite i aktier, alternativt fonder eller liknande. Som jag förstått det så skulle det vara möjligt att göra detta under företaget, behöver man isånnafall t.ex köpa något sorts tillstånd eller göra något annat speciellt?

Sen undrar jag lite med hur det är med att göra fysiska investeringar, låt säga klockor, gitarrer, målningar och liknande?

Just nu så har vi Nordea inom företaget, de verkar ha en del tjänster för investeringar. Men tänker att jag bör jämföra med de andra bankerna först. Är det någon som har haft problem med Nordea tidigare, eller är de vettiga inom investeringsområdet?

Noterbart är väll att jag inte har tidigare investerings erfarenheter, utan vill helt enkelt lära mig, skulle det då kanske vara smartare att börja med fonder då de inte har samma risk som aktier? Innan folk frågar, ja jag är "in it for the long run", är inte ute efter några orimliga och snabba vinster utan snarare längre investeringar

Vad tycker ni är ett rimligt kapital att använda för att börja investera? Har minimala kostnader inom mitt bolag, så brukar ofta bli en del pengar över.

Har ni tips på vem man kan skaffa LEI-kod från? Har sätt bland annat SwedLEI, NordLEI, osv.

Uppskattar varenda litet svar/tips, mvh.
Senast redigerad av z3r10 2023-06-15 kl. 20:46.
Citera
2023-06-15, 21:05
Medlem
carminaburanas avatar
jag har samma fråga, jag kommer att ha ca 500.000 som jag bara tänkte låta ligga i föetaget (ab), hur gör jag bäst för attt låta pengarna växa? DE kommer vara orörda under minst 3 års tid.
Citera
2023-06-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
jag har samma fråga, jag kommer att ha ca 500.000 som jag bara tänkte låta ligga i föetaget (ab), hur gör jag bäst för attt låta pengarna växa? DE kommer vara orörda under minst 3 års tid.

Kul! Önskar all lycka till dig, förhoppningsvis så får både du och jag de svar vi söker.

Som jag förstått det är så är det ISK eller Kapitalförsäkring som gäller om man vill göra investeringar inom bolaget.

Vilken bank använder du?

Min personliga okunniga tanke är väll att fonder är enklare och säkrare, men kanske inte lika hög "vinst".
Medans aktier har större vinstmöjlighet, men även större konsekvenser + kräver att du är mer aktiv.

(kodord, okunniga tanke)
Citera
2023-06-15, 21:15
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Kul! Önskar all lycka till dig, förhoppningsvis så får både du och jag de svar vi söker.

Som jag förstått det är så är det ISK eller Kapitalförsäkring som gäller om man vill göra investeringar inom bolaget.

Vilken bank använder du?

Min personliga okunniga tanke är väll att fonder är enklare och säkrare, men kanske inte lika hög "vinst".
Medans aktier har större vinstmöjlighet, men även större konsekvenser + kräver att du är mer aktiv.

(kodord, okunniga tanke)

Swedbank, tyvärr. jag tänkte sätta in dem på ett placeringskonto iallafall, men räntan är ju löjlig, 1.55%.
Citera
2023-06-15, 21:18
Medlem
Citat:
Swedbank, tyvärr. jag tänkte sätta in dem på ett placeringskonto iallafall, men räntan är ju löjlig, 1.55%.
Okej, jadu, personligen så har jag alla pengarna i sparkonto/placeringskonto på Nordea just nu.
Vene om det är så mycket bättre, sparräntan där ligger på 1.9%.

Känns ju liksom bortkastat att bara låta dom ligga där när man skulle kunna göra något med dom istället, även om det har en liten risk.
Senast redigerad av z3r10 2023-06-15 kl. 22:00.
Citera
2023-06-15, 21:47
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Okej, jadu, personligen så har jag alla pengarna i sparkonto/placeringskonto på Nordea just nu.
Vene om det är så mycket bättre, sparräntan där ligger på 1.9%.

Känns ju liksom bortkastat att bara låta dom ligga där när man skulle kunna göra något med dom istället, även om det har en liten risk.

sjunker omsättningen med det investerade beloppet?
Citera
2023-06-15, 21:59
Medlem
Citat:
Hur menar du? Antar att du menar redovisade omsättningen då eller?
Eller har jag missförstått din fråga helt.

Antar att den inte sjunker, då det skulle vara en tillgång, eller tänker jag fel?
(Är lite ny till företagande dock, så kan vara helt ute och cykla)
Citera
2023-06-16, 07:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Vilken bank använder du?

(kodord, okunniga tanke)

"Som jag förstått det är så är det ISK"

Ett företag kan inte ha ett ISK konto.
Citera
2023-06-16, 07:41
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Nej och därmed sjunker inte heller resultatet, det betyder att bolaget betalar bolagsskatt som vanligt och bolaget betalar investeringen med skattade (bolagsskatt) pengar.

Bolaget kan inte göra "avskrivningar" på värdepapper.
Om bolaget istället köper ett hyreshus så finns det möjlighet till avskrivningar och avdrag för kostnader för huset.
Hyreshuset ger också en häfstångsefekt på det egna kapitalet.

Nyttig läsning:

Skatt på aktier och värdepapper i aktiebolag

https://www.bjornlunden.se/skatt/ska...i-aktieb__7037

Beskattning av fastigheter:

https://www.bjornlunden.se/b%C3%B6ck...er?templates=1

Fastighetsägarna

https://www.fastighetsagarna.se/
Senast redigerad av trottwell 2023-06-16 kl. 07:45.
Citera
2023-06-16, 08:00
Medlem
Mullrets avatar
Du måste ha ett LEI konto för köpa aktier i ditt AB.

https://www.fi.se/sv/marknad/rapport...-om-lei-koder/

Kostar en slant. Varje år.
Citera
2023-06-16, 08:06
Medlem
harryguccis avatar
Citat:
Hej, tänkte höra med er angående hur det är med investeringar inom aktiebolag, vad som är tillåtet, vad som inte är tillåtet osv. Har inget behov av att göra det just nu, men vill gärna förbereda mig för när jag får lite pengar över.

Tanken är väll att jag vill börja investera lite i aktier, alternativt fonder eller liknande. Som jag förstått det så skulle det vara möjligt att göra detta under företaget, behöver man isånnafall t.ex köpa något sorts tillstånd eller göra något annat speciellt?

Sen undrar jag lite med hur det är med att göra fysiska investeringar, låt säga klockor, gitarrer, målningar och liknande?

Just nu så har vi Nordea inom företaget, de verkar ha en del tjänster för investeringar. Men tänker att jag bör jämföra med de andra bankerna först. Är det någon som har haft problem med Nordea tidigare, eller är de vettiga inom investeringsområdet?

Noterbart är väll att jag inte har tidigare investerings erfarenheter, utan vill helt enkelt lära mig, skulle det då kanske vara smartare att börja med fonder då de inte har samma risk som aktier? Innan folk frågar, ja jag är "in it for the long run", är inte ute efter några orimliga och snabba vinster utan snarare längre investeringar

Vad tycker ni är ett rimligt kapital att använda för att börja investera? Har minimala kostnader inom mitt bolag, så brukar ofta bli en del pengar över.

Har ni tips på vem man kan skaffa LEI-kod från? Har sätt bland annat SwedLEI, NordLEI, osv.

Uppskattar varenda litet svar/tips, mvh.

Öppna upp en kapitalförsäkring på ditt AB, sen är det bara att pytsa in pengar (jag kör via Avanza) varje månad och köpa det du vill ha - fonder, aktier etc.

Du skriver ju dig själv eller valfri persion som förmånstagare av Kapitalförsäkringen - men eftersom (i mitt fall) Avanza Pension står som ägare till kapitalförsäkringen så är det de som ska ha LEI-kod, och du ska alltså inte betala för det. Helt onödig kostnad med detta upplägg.
Citera
2023-06-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nej och därmed sjunker inte heller resultatet, det betyder att bolaget betalar bolagsskatt som vanligt och bolaget betalar investeringen med skattade (bolagsskatt) pengar.

Bolaget kan inte göra "avskrivningar" på värdepapper.
Om bolaget istället köper ett hyreshus så finns det möjlighet till avskrivningar och avdrag för kostnader för huset.
Hyreshuset ger också en häfstångsefekt på det egna kapitalet.

Nyttig läsning:

Skatt på aktier och värdepapper i aktiebolag

https://www.bjornlunden.se/skatt/ska...i-aktieb__7037

Beskattning av fastigheter:

https://www.bjornlunden.se/b%C3%B6ck...er?templates=1

Fastighetsägarna

https://www.fastighetsagarna.se/

Tack, mycket nyttig information
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera